Paard Hangt op bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nacusi
Berichten: 103
Geregistreerd: 02-12-14

Paard Hangt op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 20:25

Hoi

Ik heb een paard die de hele tijd op zijn bit hangt. Ik heb al vanalles geprobeerd.
Mensen gaven me de tip om een snokje/ kneepje te geven met mijn teugels als hij hangt, maar dan gaat hij meteen terug hangen. Ik dacht misschien heeft hij nog niet zoveel spieren om met kortere teugels te lopen dus ik dacht ik laat hem wat langer maar dan zakt hij gewoon mee met zijn hoofd om opnieuw te gaan hangen. Mijn paard loopt goed vooruit als ik dat vraag, ik maak veel overgangen maar niets helpt. Als hij traag moet lopen kan hij dat zeker ook maar omdat er bij hangende paarden mij ook de tip gegeven is om vooruit te lopen houd ik heb dus vooruit.
Ik rijd met een dubbel gebroken bustrens. Wel een vol bit dus weegt iets meer als een hol bit. Mijn paard schuimt wel op dit bit.
Tanden zijn ook gecontroleerd dus daar zit ook geen probleem.
Het gaat op een paard dat dit jaar 6 wordt maar heeft een klein jaar stil gestaan en we zijn nu weer een half jaar bezig maar ik krijg geen vooruitgang op de hangen.
Ik dacht dat ik eventjes vooruitgang geboekt had maar is nu terug beginnen hangen

Verder is mijn paard nogal onrustig met zijn hoofd. In draf en galop heb ik dat niet maar is stap en halt houden zit hij vaak te trekken en op en neer te gaan mijn zijn hoofd. Ook gewoon stil staan lukt niet. Het stilstaan wel maar dat hoofd blijft maar bewegen.

Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Nacusi op 28-03-18 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard Hangt op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:31

Mijn tip: 1000x naar voor met je hand.

Dwz: jij neemt de teugels in contact, zodra je meer gewicht krijgt dan je leuk vindt 1 of 2 handen een klein stukje naar voor (en weer terug). (En dus herhalen...)

Je leert je paard daarmee, 'dat er niets is om op te hangen'.

Verder rijd ik 'spaans' - goed voorwaarts is op zichzelf prima, maar let wel op het verschil tussen een duwende en een dragende achterhand. (Ik reed een tijd mijn schimmeltje bij overgangen naar een langere gang zo ongeveer met losse teugel:'ik ben geen stootblok', remmen svp door achterhand onder te brengen.)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:32

Het klinkt alsof je paardje nog niet genoeg balans heeft om op zijn eigen benen te lopen en dat hij steun zoekt in het bit. Je zou je het beste kunnen verdiepen in het rechtrichten, en oefeningen doen om hem op zijn eigen benen te laten lopen. Vergeet ook niet dat 6 nog best wel jong is, zeker als hij nog een tijdje stil heeft gestaan.

En inderdaad wat hierboven is genoemd, je handen naar voren brengen als hij begint met hangen.
Laatst bijgewerkt door Cera_D op 28-03-18 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:33

Dat je paard vooruit is, is relatief natuurlijk. Hoe is de reactie op je been? Ik moet toch uit ervaring zeer sterk afraden om dat hangen op te lossen door je handen omhoog te duwen of je paard te laten schrikken in z'n mond. Dat gaat het vertrouwen in de hand op lange termijn echt niet ten goede komen en dan ontwikkel je misschien alleen nog maar meer rijtechnische problemen. Laat hem liever even schrikken met je been, indien hij daar voldoende op reageert natuurlijk. Geef hem ook niets om op te hangen, want bij dat trek-wedstrijdje weten we allemaal wie er wint natuurlijk ;) Heb je een instructeur? Veel (schijn)overgangen rijden kan jouw paard wellicht ook helpen. Doe dat steeds wat vaker en dan voel je misschien al snel dat de voorkant omhoog komt en de achterkant omlaag gaat. Dan kan je aan het contact gaan werken zonder 50 kilo in je handen te moeten dragen. Want vanuit die houding kan je naar je hand toe gaan rijden in plaats van dat je je handen steeds naar je toe moet werken om het hoofd van je paard omhoog te houden. Hangen is vaak een probleem bij de balans, dus probeer je paard zoveel mogelijk op eigen benen te leren lopen! In het begin zal er wat gestruikeld worden maar dat gaat dan vanzelf wel weer over.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:41

Een paard kan alleen hangen op het moment dat jij hem iets geeft om op te hangen. Ik zou eens beginnen met je teugels volledig losgooien. Laat het paard eerst maar eens leren om op eigen benen te lopen. Ga ondertussen wel schakelen in tempo, overgangen rijden, stelling buiging.

Buiging is trouwens ook nog zoiets. Als je begint met je training kijk dan eens hoe je paard gebogen is. Waarschijnlijk is dat richting de omheining. Pas als je paard ontspannen is en de aandacht bij jou heeft kan je die buiging effectief proberen om gaan zetten zodat je paard de correcte buiging heeft voor de hand die je rijd.

Houd bij het lichtrijden rekening met de buiging van je paard ipv de kant die je oprijd in de rijbaan. Stel je rijd rechtsom maar je paard is (nog) links gebogen dan kan je het paard enorm helpen door te gaan staan wanneer het rechtvoorbeen naar voren is.

Na een poosje kan je dan langzaam het contact op gaan zoeken, eerst heel losjes (geef hem niks om op te hangen).

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard Hangt op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:55

Even laten checken door de fysiotherapeut of hij niet toevallig ergens last van heeft, zadel laten checken, gebit laten checken. Pas als je zeker weet dat hem niks in de weg zit, rijtechnisch aan de gang gaan.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard Hangt op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:04

Een goede instructeur kan je hier prima bij helpen door op de juiste momenten te zeggen wat je moet doen. Veel heeft ook met timing te maken om dit probleem op te lossen :)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Paard Hangt op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:18

Zijgangen werken grandioos goed bij dit probleem. Schouderbinnenwaarts, paar pasjes wijken. Voltes verkleinen en vervolgens vergroten door hem met je binnenbeen naar buiten te duwen. Probeer je handen daarbij zo stil mogelijk te houden. Als je paard meer gaat letten op wat je met je benen doet. Zal die ook minder gaan hangen en meer gaan dragen.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Paard Hangt op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:30

Hangt het paard in het bit of jij? XD
Dat hij met zijn hoofd naar voren duikt wijst erop dat hij op zijn voorhand loopt. Een paard wat goed in balans is en zijn gewicht Mooi over zijn lijf verdeeld, hangt niet in het bit.

Je zou kunnen rechtrichten en daarbij een goede trainer vinden die jou helpt.
Je zou ook met grondwerk het achterbeen actief kunnen maken en rechtrichten
Je zou ook eens kunnen proberen bitloos te rijden.

L_valk
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:10

Hoi, ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem. Het bericht is van 2 jaar geleden dus ik ben erg benieuwd hoe het nu is en hoe je het toen opgelost hebt?

RachelB
Berichten: 29
Geregistreerd: 04-09-20

Re: Paard Hangt op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 09:54

Ik ben ook heel benieuwd hoe je dit toen heb opgelost.

Heiberg
Berichten: 56
Geregistreerd: 04-09-20

Re: Paard Hangt op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:36

Oud topic, maar als een paar gezond is, zal dit toch van achteren moeten worden opgelost. Heel veel overgangen rijden.

DWSStable
Berichten: 14
Geregistreerd: 30-08-20

Re: Paard Hangt op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:55

schakelen, alles vanaf achter naar voren rijden. en toch je had er zo veel mogelijk af aan de voorkant.

Joop_K
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:09

Daar heb ik ook een keer last van gehad.Het is altijd vervelend als een paard gaat hangen in het bit. Het gevoel alsof je de heletijd zit te touwtrekken.
Ik heb het opgelost door vanuit stilstand de teugel afzonderlijk aanleuning te vragen.links linkerflank buigen en dan weer rechts en wachten tot hij nageeft soms kan het tien minuten duren per kant.
Dan ben ik eerst begonnen om aan een losse teugel het paard naar buiten te laten wijken en met je binnenbeen hem in te laten stappen. Beginnen met je kuit en als je op de kuit geen reactie krijgt met je spoor en als je spoor niet werkt. Dan doe je het nog een keer maar dan harder. Ik weet niet of je met wieltjes rijdt maar dan je hem rollen tot hij buigt.
Dan stop je en vraag je met de teugel om te buigen. Als hij stijf houdt dan rol je met je spoor.
Net als met een travers.
Ik denk altijd dat het in het idee zit dat mijn paard niet wil buigen.
Je kan de kant waarop hij buigt ontlasten door een beetje met je zitbeenknobbel omhoog te komen zodat het paard een vrijheid heeft om zijn spier goed te kunnen gebruiken en je blokkeert ook zijn gang dan valt hij niet uit naar buiten.
We hadden een keer een paard op stal en die ging al hangen in het halster.
Het ziet er wel grappig uit maar heel irritant.
Ik zou bijna kunnen zeggen dat je die paarden op de renbaan kan halen een volbloed of Franse draver.
Een quarter is hetzelfde.ook te langzaam voor de shorttrack. Anders had hij het ook gedaan.
Als je geen sporren hebt en met een zweepje kan rijden kan je hem achter je been een hulp geven. Dat staat gewoon in het grote boek.
Laatst bijgewerkt door Joop_K op 21-09-20 10:54, in het totaal 4 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:21

Joop_K schreef:
Daar heb ik ook een keer last van gehad.Het is altijd vervelend als een paard gaat hangen in het bit. Het gevoel alsof je de heletijd zit te touwtrekken.
Ik heb het opgelost door vanuit stilstand de teugel afzonderlijk aanleuning te vragen.links linkerflank buigen en dan weer rechts en wachten tot hij nageeft soms kan het tien minuten duren per kant.
Dan ben ik eerst begonnen om aan een losse teugel het paard naar buiten te laten wijken en met je binnenbeen hem in te laten stappen. Beginnen met je kuit en als je op de kuit geen reactie krijgt met je spoor en als je spoor niet werkt. Dan doe je het nog een keer maar dan harder. Ik weet niet of je met wieltjes rijdt maar dan je hem rollen tot hij buigt.
Dan stop je en vraag je met de teugel om te buigen. Als hij stijf houdt dan rol je met je spoor.
Net als met een travers.


:wow: :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:35

Joop_K schreef:
Daar heb ik ook een keer last van gehad.Het is altijd vervelend als een paard gaat hangen in het bit. Het gevoel alsof je de heletijd zit te touwtrekken.
Ik heb het opgelost door vanuit stilstand de teugel afzonderlijk aanleuning te vragen.links linkerflank buigen en dan weer rechts en wachten tot hij nageeft soms kan het tien minuten duren per kant.
Dan ben ik eerst begonnen om aan een losse teugel het paard naar buiten te laten wijken en met je binnenbeen hem in te laten stappen. Beginnen met je kuit en als je op de kuit geen reactie krijgt met je spoor en als je spoor niet werkt. Dan doe je het nog een keer maar dan harder. Ik weet niet of je met wieltjes rijdt maar dan je hem rollen tot hij buigt.
Dan stop je en vraag je met de teugel om te buigen. Als hij stijf houdt dan rol je met je spoor.
Net als met een travers.

Ik denk altijd dat het in het idee zit dat mijn paard niet wil buigen.
Je kan de kant waarop hij buigt ontlasten door een beetje met je zitbeenknobbel omhoog te komen zodat het paard een vrijheid heeft om zijn spier goed te kunnen gebruiken en je blokkeert ook zijn gang dan valt hij niet uit naar buiten.
We hadden een keer een paard op stal en die ging al hangen in het halster.
Het ziet er wel grappig uit maar heel irritant.



dit moest ik even goed lezen, dat meen je toch niet beste Joop

dus als een paard iets niet kan- fysiek - ga je ervanuit dat het onwil is en dan is het buigen of barsten???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:48

Nacusi schreef:
Hoi

Ik heb een paard die de hele tijd op zijn bit hangt. Ik heb al vanalles geprobeerd.
Mensen gaven me de tip om een snokje/ kneepje te geven met mijn teugels als hij hangt, maar dan gaat hij meteen terug hangen. Ik dacht misschien heeft hij nog niet zoveel spieren om met kortere teugels te lopen dus ik dacht ik laat hem wat langer maar dan zakt hij gewoon mee met zijn hoofd om opnieuw te gaan hangen. Mijn paard loopt goed vooruit als ik dat vraag, ik maak veel overgangen maar niets helpt. Als hij traag moet lopen kan hij dat zeker ook maar omdat er bij hangende paarden mij ook de tip gegeven is om vooruit te lopen houd ik heb dus vooruit.
Ik rijd met een dubbel gebroken bustrens. Wel een vol bit dus weegt iets meer als een hol bit. Mijn paard schuimt wel op dit bit.
Tanden zijn ook gecontroleerd dus daar zit ook geen probleem.
Het gaat op een paard dat dit jaar 6 wordt maar heeft een klein jaar stil gestaan en we zijn nu weer een half jaar bezig maar ik krijg geen vooruitgang op de hangen.
Ik dacht dat ik eventjes vooruitgang geboekt had maar is nu terug beginnen hangen

Verder is mijn paard nogal onrustig met zijn hoofd. In draf en galop heb ik dat niet maar is stap en halt houden zit hij vaak te trekken en op en neer te gaan mijn zijn hoofd. Ook gewoon stil staan lukt niet. Het stilstaan wel maar dat hoofd blijft maar bewegen.

Iemand tips?



is er al verbetering?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-09-20 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard Hangt op bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 10:49

Ik zag net dat het topic van 28-03-18
Hopelijk is het probleem ondertussen opgelost :D

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:56

Er zijn 'grote boeken' als het om dressuur gaat.
Ik heb weinig gelezen van De la Guerinière, maar wel van Alois Podhaisky en Ernest van Loon.
Boeken die respect voor het dier en samenwerking met het dier 'ademen'.
Joop_K schreef:
Daar heb ik ook een keer last van gehad.Het is altijd vervelend als een paard gaat hangen in het bit. Het gevoel alsof je de heletijd zit te touwtrekken.

Klopt.
Dat gevoel "mag" je niet langer dan 2 seconden hebben.
Dwz: zodra je dit voelt, ga je met je hand naar voor ('nee, niet hangen, er is niets om op te hangen!')
...en logischerwijze een seconde later weer terug, en dat herhaal je laat ons zeggen 100 keer.
Denk ondertussen na over de oorzaak.
Citaat:
Ik heb het opgelost door vanuit stilstand de teugel afzonderlijk aanleuning te vragen.links linkerflank buigen en dan weer rechts en wachten tot hij nageeft soms kan het tien minuten duren per kant.


Qua dressuur is dit kulkolder.
Aanleuning is wat het dier jou geeft.

Wat je hier doet is het dier leren "dat het naar is".

Aanleuning geeft het dier als hij de hand vertrouwt.
Het is ten zeerste af te raden dat vertrouwen in gevaar te brengen.
Hangen is doorgaans al een teken van ongemak ("dan maar pijn in mijn mond, ik kan het als paard niet anders oplossen, al die problemen waar mijn last op mijn rug mij voor stelt".)

Ten overvloede: aanleuning is niet die krul.

Citaat:
Dan ben ik eerst begonnen om aan een losse teugel het paard naar buiten te laten wijken en met je binnenbeen hem in te laten stappen. Beginnen met je kuit en als je op de kuit geen reactie krijgt met je spoor en als je spoor niet werkt. Dan doe je het nog een keer maar dan harder. Ik weet niet of je met wieltjes rijdt maar dan je hem rollen tot hij buigt.
Dan stop je en vraag je met de teugel om te buigen. Als hij stijf houdt dan rol je met je spoor.


Dit dier is gewoon afgestompt, en 'rollen tot hij buigt' maakt het afgestompt zijn erger.

(En nou vind dat wijken voor de kuit maar raar gedoe, en naar de letter van de wet hoort een dier niet te buigen tijdens het wijken.
Wel kun je dit 'gedoe' gebruiken om een dier van de 'zware' schouder af te krijgen. Dwz: stel de linkerteugel voelt 'stug', dat wil zeggen dat de linkerschouder meer gewicht draagt, wat pasjes wijken voor de linkerkuit brengen het dier wat meer in verticale balans. Dat heeft zin, en kan het probleem 'achter' het hangen oplossen.)

Laat het dier met rust, daarna beginnen met slim zijn als mens zodat het dier op een kleine kuithulp voorwaarts gaat,
daarna het vertrouwen in de hand her-opbouwen.
Citaat:
Net als met een travers.
Ik denk altijd dat het in het idee zit dat mijn paard niet wil buigen.


Rijkunstige buiging is lastig voor een paard: niet zoals van nature op de binnenschouder met buitenstelling, maar op binnenachter met stelling naar binnen.
Het duurt efkes om het dier dit te leren en men beginne bij voorkeur niet met de teugels
(dat heet: "van voor naar achter willen rijden").

Oude, wijze les: let op, als je jezelf hoort zeggen dat een paard iets niet wil.
Is het echt onwil, snapt het dier je vraag, kan het dier jouw vraag beantwoorden...?
Citaat:
Je kan de kant waarop hij buigt ontlasten door een beetje met je zitbeenknobbel omhoog te komen zodat het paard een vrijheid heeft om zijn spier goed te kunnen gebruiken en je blokkeert ook zijn gang dan valt hij niet uit naar buiten.


Klopt.
Elementair rechtrichten: is het dier links zwaar: zit op rechts, blijf van de linkerteugel af en neem een grammetje contact op rechts. Wees er alert op, dat je dier de spieren moet opbouwen om jou 'op rechts' te dragen - tot die tijd zal je dier je 'terug op links willen gooien'.

Citaat:
Dat staat gewoon in het grote boek.

...welk grote boek?
(En al rijd ik klassieke dressuur, ik bereid mijn paard niet voor op het slagveld, ik zie Knollie als mijn danspartner. Ik leid, maar het gaat over harmonie, vertrouwen en wat al niet. 'Dressuur is een denksport', hoorde ik ooit.)