Problemen met galop en uit de hoefslag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Problemen met galop en uit de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 11:54

Hallo!

Ik ben in november na 20 jaar weer begonnen met paardrijden. Gaat op zich lekker maar ik zit vast met galopperen. Ik rijd op een manege trouwens. Ik sping in de hoek aan in galop. Binnenbeen op de singel en rechter erachter. Daardoor gaat hij meestal direct uit de golfslag en krijg ik m er niet meer in. Snijd af en dan word ik bang en stop m in het midden. Of de groep wordt in 2e verdeeld op 2 voltes. Dan zit ik al snel op mijn voorganger en hij gaat weer afsnijden en in het midden.
Gisteren was ik helemaal gefrustreerd en verdrietig ervan. Zeker omdat het een rustige les was met maar 7 mensen. Instructeur zegt het komt wel..
Gedachtes?


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34591
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 11:58

Vind "het komt wel" wel een hele magere tip. Je hebt meer aan tips om je te helpen het op te lossen op het moment dat het gebeurt. Ik zou zeggen meer binnenbeen en buitenteugel, en eventueel je zweepje bij/tegen de binnenschouder. Maar het beste werkt het als je op dat moment zelf te horen krijgt wat je kan doen om je paard weer netjes op de hoefslag/volte te krijgen.

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 12:01

SusanH schreef:
Vind "het komt wel" wel een hele magere tip. Je hebt meer aan tips om je te helpen het op te lossen op het moment dat het gebeurt. Ik zou zeggen meer binnenbeen en buitenteugel, en eventueel je zweepje bij/tegen de binnenschouder. Maar het beste werkt het als je op dat moment zelf te horen krijgt wat je kan doen om je paard weer netjes op de hoefslag/volte te krijgen.


Ja vroeg ook of er geen ander paard was. Rijd nu op een fjord. Nee dan zou ik dezelfde problemen hebben.

Gaat hij er niet harder van lopen als je zweepje gebruikt?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:02

Ik denk dat je instructeur gelijk heeft.
Je geeft aan het wat eng te vinden.Richt je eerst daarop ga lekker ontspannen zitten in de galop Niet bang zijn en van alles moeten.Daarna ga je sturen en de juiste weg zoeken Wat is er mis met van de hoefslag af

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34591
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:05

Je gebruikt het zweepje als begrenzing, legt hem tegen de schouder aan (geen tikje geven) om te zorgen dat hij niet naar binnen valt als hij onvoldoende reageert op je binnenbeen.

Gillbo: maar het is toch juist eng als je niet weet wat je kan doen om het op te lossen? Dan zijn een paar simpele aanwijzingen heel fijn ipv alleen maar "het komt wel". Ik zou daar zelf geen genoegen mee nemen. Ik heb in de les ook wel eens dingen die niet lukken. Als mijn juf alleen maar "komt wel" zou zeggen steek ik er ook niks van op.

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 12:12

SusanH schreef:
Je gebruikt het zweepje als begrenzing, legt hem tegen de schouder aan (geen tikje geven) om te zorgen dat hij niet naar binnen valt als hij onvoldoende reageert op je binnenbeen.

Gillbo: maar het is toch juist eng als je niet weet wat je kan doen om het op te lossen? Dan zijn een paar simpele aanwijzingen heel fijn ipv alleen maar "het komt wel". Ik zou daar zelf geen genoegen mee nemen. Ik heb in de les ook wel eens dingen die niet lukken. Als mijn juf alleen maar "komt wel" zou zeggen steek ik er ook niks van op.


Oh ja bedankt! Ga het morgen proberen met het zweepje.
Fjord is ook lekker eigenwijs en super sterk haha

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Problemen met galop en uit de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:20

Ik rijd zelf ook op een manege en ken onderhand de trucendozen van de manegepaardjes wel. Vraag je instructrice eens of alleen jij in de galop mag. De rest even stappen op het midden en jij op de hoefslag in galop. Ze kan dan even alle aandacht op jou richten. Tip van het zweepje op de schouder is een goede en je binnenbeen er goed aan en ook je buitenteugel niet vergeten. Houd je paard goed aan je buitenteugel. En rijd je altijd op hetzelfde paard? Misschien eens vragen of je op een andere mag. Is misschien net weer iets gemakkelijker.

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 12:34

truus1957 schreef:
Ik rijd zelf ook op een manege en ken onderhand de trucendozen van de manegepaardjes wel. Vraag je instructrice eens of alleen jij in de galop mag. De rest even stappen op het midden en jij op de hoefslag in galop. Ze kan dan even alle aandacht op jou richten. Tip van het zweepje op de schouder is een goede en je binnenbeen er goed aan en ook je buitenteugel niet vergeten. Houd je paard goed aan je buitenteugel. En rijd je altijd op hetzelfde paard? Misschien eens vragen of je op een andere mag. Is misschien net weer iets gemakkelijker.


Ja alleen wel eens gedaan maar dan denkt hij helemaal what the fiets haha
Ik ben begonnen met priveles en zat toen op een kwpn'er. Sinds ik in de groepsles rijd op deze fjord idd.
Vroeg gisteren om advies nadat ik had uitgelegd hoe ik me voelde. Kreeg als antwoord dat alle paarden hetzelfde zouden doen als mijn hulpen niet goed zouden zijn.

Er zijn op deze manege niet van die makke volg paarden merk ik wel. Op zich wel goed natuurlijk. Maar dat is zeker anders dan dat ik als tiener reed.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:39

SusanH schreef:
Je gebruikt het zweepje als begrenzing, legt hem tegen de schouder aan (geen tikje geven) om te zorgen dat hij niet naar binnen valt als hij onvoldoende reageert op je binnenbeen.

Gillbo: maar het is toch juist eng als je niet weet wat je kan doen om het op te lossen? Dan zijn een paar simpele aanwijzingen heel fijn ipv alleen maar "het komt wel". Ik zou daar zelf geen genoegen mee nemen. Ik heb in de les ook wel eens dingen die niet lukken. Als mijn juf alleen maar "komt wel" zou zeggen steek ik er ook niks van op.

Begrijp ik maar als je zelf niet ontspannen gaat zitten kan je sturen, benen gebruiken of bijtikken met een zweepje maar dan ben je nog steeds zelf die niet de goede signalen geeft
Wat gebeurt er als de fjord van de hoefslag af gaat? Waarom parkeer je hem dan in het midden? Kan je niet van de hoefslag af rijden en dan ontspannen gaan zitten en daarna gaan sturen.
Hij gaat niet aan de kletter begrijp ik

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 12:44

Gillbo schreef:
SusanH schreef:
Je gebruikt het zweepje als begrenzing, legt hem tegen de schouder aan (geen tikje geven) om te zorgen dat hij niet naar binnen valt als hij onvoldoende reageert op je binnenbeen.

Gillbo: maar het is toch juist eng als je niet weet wat je kan doen om het op te lossen? Dan zijn een paar simpele aanwijzingen heel fijn ipv alleen maar "het komt wel". Ik zou daar zelf geen genoegen mee nemen. Ik heb in de les ook wel eens dingen die niet lukken. Als mijn juf alleen maar "komt wel" zou zeggen steek ik er ook niks van op.

Begrijp ik maar als je zelf niet ontspannen gaat zitten kan je sturen, benen gebruiken of bijtikken met een zweepje maar dan ben je nog steeds zelf die niet de goede signalen geeft
Wat gebeurt er als de fjord van de hoefslag af gaat? Waarom parkeer je hem dan in het midden? Kan je niet van de hoefslag af rijden en dan ontspannen gaan zitten en daarna gaan sturen.
Hij gaat niet aan de kletter begrijp ik


Zoals gisteren was het een rustige les en gingen we op de golfslag in galop. Dat deed ik in de hoek. De korte zijde gaat hij er al uit. Op de lange zijde neemt hij een spurt en snijd de boogt naar mijn gevoel veel te kort af waardoor ik het idee heb dat we schuin gaan. (Zie motorrijder voor je ;-) toen heb ik m stil gezet omdat ik dan bang ben voor nog een lange zijde met nog meer vaart.

Andere keren op de volte is het nog sneller over want dan kunnen we geen kant op

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Problemen met galop en uit de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:48

Wat ik ook mis in het verhaal zijn je teugelhulpen. Kans is (is natuurlijk niet te oordelen zo) dat je omdat je in de hoek aanspringt meer contact hebt op je binnenteugel. Dan 'trek' je je paard als het ware van de hoefslag af. Zeker als je het spannend vind is het vaak een reflex om op se binnenteugel in te willen houden. Belangrijk is dat je:

- je buitenteugel er bij houdt (je mag nooit méér contact hebben op je binnenteugel dan op je buitenteugel is mij geleerd)
- je binnenbeen er aan houden
- zorg dat je op je buiten bil blijft zitten. Ga niet naar binnen hangen want dan zal het paard je willen volgen

Succes!

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 12:49

Renee_S schreef:
Wat ik ook mis in het verhaal zijn je teugelhulpen. Kans is (is natuurlijk niet te oordelen zo) dat je omdat je in de hoek aanspringt meer contact hebt op je binnenteugel. Dan 'trek' je je paard als het ware van de hoefslag af. Zeker als je het spannend vind is het vaak een reflex om op se binnenteugel in te willen houden. Belangrijk is dat je:

- je buitenteugel er bij houdt (je mag nooit méér contact hebben op je binnenteugel dan op je buitenteugel is mij geleerd)
- je binnenbeen er aan houden
- zorg dat je op je buiten bil blijft zitten. Ga niet naar binnen hangen want dan zal het paard je willen volgen

Succes!


Ja zal best kunnen dat ik verkeerd ga trekken aan de teugels.
Bedankt voor de tips!

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:51

Buitenteugel en binnenbeen. Als je deze er goed bij houd zal je paard niet de ruimte hebben om naar binnen te vallen :))

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:56

Ik vind het een beetje een kulantwoord dat alle paarden hetzelfde doen als je hulpen niet goed zijn. Het ene paard is nu eenmaal gemakkelijker en heeft aan minder hulp genoeg dan het andere. Dat zie ik bij ons op de manege ook. Als we bijv moeten wijken voor de kuit dan gaat het ene paard zó uit het boekje en bij het andere paard lukt het me gewoon niet, en toch zijn mijn hulpen hetzelfde. Bij sommige paarden moet ik gewoon wat sterker inkomen. Ik denk dat de Fjord waarop jij rijdt net wat te sterk en eigenwijs is. Begrijp dat dit je vaste lespaard is? Zou ik niet blij mee zijn, op onze manege rijd je 2 lessen op hetzelfde paard en dan rouleert het weer. Zou hier zeker wat van zeggen, jij bent klant en betaalt waarschijnlijk genoeg. Natuurlijk kan je niet elke les op de leukste paarden, maar een beetje eerlijk verdelen hoort toch wel.

Anoniem

Re: Problemen met galop en uit de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:59

Ach, dit soort paarden weten vaak ook precies wat ze moeten doen om niet te hard te hoeven werken, dus wellicht maakt hij wat misbruik van jouw onzekerheid. Als jij niet doorpakt en leiding geeft, neemt hij dat namelijk wel ;)
Het kan ook zijn dat jij idd een hulp geeft, dat je bijv heel erg naar binnen gaat hangen, dan neem je het paard vanzelf mee naar binnen toe.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:00

Maar je kan dus wel naar binnen sturen en de rem zit er ook op?
Dat is in je voordeel want met die wetenschap kan je de volgende proberen wel de lange zijde op te gaan en dan bijv bij E af te wenden en dan bij B de hoefslag weer op

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Dakkapel

Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:33

Karin1310 schreef:
Vroeg gisteren om advies nadat ik had uitgelegd hoe ik me voelde. Kreeg als antwoord dat alle paarden hetzelfde zouden doen als mijn hulpen niet goed zouden zijn.


Ik zou toch nog eens in gesprek gaan met je instructeur. Als jouw hulpen niet goed zijn, moet hij je helpen wel de juiste hulpen te geven, niet je afwimpelen zodat je hier om advies moet vragen.
Ik schrik ook dat je aangeeft dat je een hele rustige les had met maar 7 mensen, ik vind 7 in een les echt veel, geen wonder dat je weinig individuele aandacht krijgt! Goed dat je ook privéles neemt. Misschien ook juist een lesje met dit lastige paard doen? Kun je ook heel veel van leren!

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Re: Problemen met galop en uit de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 19:10

Bedankt allemaal!
We zitten allemaal vrij veel op dezelfde paarden idd.
7 is idd weinig. Max 12 geloof ik. Morgen zullen er weer zeker 10 a 11 zijn. En dus wordt er dan op 2 voltes gegaloppeerd.
Misschien idd eens om aan de longe te galopperen te vragen. Zou ook goed zijn voor het gevoel denk ik.

Anyway bedankt voor het meedenken.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:55

Poef - dat is volle bak!
En galop op 2 grote voltes (bij A en C) is pittig - geen beginnersoefening.

'Dat alle paarden dit doen bij jouw hulpen' - klinkt niet erg vriendelijk. Het zou een begin kunnen zijn van een oplossing - maar verder is jou geloof ik niet gezegd wat je fout zou doen of (NOG belangrijker...!) hoe t wel moet.

Verder: ik ben er :o O:) niet van overtuigd
- dat jij iets fout zou doen
- of dat dit truc zoveel van een manegepaard zou zijn.

Niet alle fjorden galopperen makkelijk - en voor die dieren is de keuze zo ongeveer draf of rengalop. Om die reden heeft het dier groot gelijk om als de ruiter galop vraagt, zo snel mogelijk de hoefslag te verlaten.
Galopperen op de voltes bij A en C vergroot dit probleem.

De oplossing voor deze optie omvat zaken als het dier goed gymnastiseren, rechtrichten en krachttraining geven.
O:) Veel meer dus dan 'wel of niet goede hulpen', "goed binnenbeen er aan" etc.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 21:03

Janneke2 schreef:
Poef - dat is volle bak!
En galop op 2 grote voltes (bij A en C) is pittig - geen beginnersoefening.

'Dat alle paarden dit doen bij jouw hulpen' - klinkt niet erg vriendelijk. Het zou een begin kunnen zijn van een oplossing - maar verder is jou geloof ik niet gezegd wat je fout zou doen of (NOG belangrijker...!) hoe t wel moet.

Verder: ik ben er :o O:) niet van overtuigd
- dat jij iets fout zou doen
- of dat dit truc zoveel van een manegepaard zou zijn.

Niet alle fjorden galopperen makkelijk - en voor die dieren is de keuze zo ongeveer draf of rengalop. Om die reden heeft het dier groot gelijk om als de ruiter galop vraagt, zo snel mogelijk de hoefslag te verlaten.
Galopperen op de voltes bij A en C vergroot dit probleem.

De oplossing voor deze optie omvat zaken als het dier goed gymnastiseren, rechtrichten en krachttraining geven.
O:) Veel meer dus dan 'wel of niet goede hulpen', "goed binnenbeen er aan" etc.


Ja maar dan tip je gelijk mijn probleem aan met manege paarden in het algemeen.
Op 2 voltes vind ik en sommige met mij ook heftig.
Ik ga eind van het jaar zelf rond kijken naar mijn eigen paard. Maar des te hoger leg ik nu de lat voor mezelf om goed te "presteren "
Wil niet mijn paard gelijk verpesten met mijn onkunde.

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Re: Problemen met galop en uit de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-18 12:44

Vandaag stukje beter. Ze hebben toch geluisterd. (Of niet, want er gingen toeristen op mijn vaste fjord naar buiten) maar ik zat op een ander paard. Gelijk de grootste maar ook mak en volgzaam. Kon ik de galop rustig nadenken over mijn hulpen en het aandrijven. Hoop op meer van dit soort positieve ervaringen.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Problemen met galop en uit de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:12

Fijn dat het een stukje beter ging op dit andere paard. Ik ben het wel met je instructeur eens dat je gewoon moet blijven oefenen.

Ik heb zelf leren galopperen op een (hele snelle) fjord. Die nam mij altijd in de maling door af te snijden of plots om te keren. Het heeft me vele weken gekost maar op een gegeven moment leerde ik wel het gevoel herkennen van een paard begrenzen, daarna kon ik het paard netjes sturen zoals ik het wou. Het is misschien hard werken maar je kan heel veel leren van die eigenwijze fjordjes ;).

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Karin1310
Berichten: 52
Geregistreerd: 11-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-18 13:28

Dee_Es schreef:
Fijn dat het een stukje beter ging op dit andere paard. Ik ben het wel met je instructeur eens dat je gewoon moet blijven oefenen.

Ik heb zelf leren galopperen op een (hele snelle) fjord. Die nam mij altijd in de maling door af te snijden of plots om te keren. Het heeft me vele weken gekost maar op een gegeven moment leerde ik wel het gevoel herkennen van een paard begrenzen, daarna kon ik het paard netjes sturen zoals ik het wou. Het is misschien hard werken maar je kan heel veel leren van die eigenwijze fjordjes ;).


Ja Ik houd ook van ze hoor. Heerlijk dat eigenwijze
Maar voor nu fijn als je even met jezelf bezig kan zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers