Linkergalop lukt ineens niet meer, wie helpt me op weg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Linkergalop lukt ineens niet meer, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 08:50

Mijn tinker heeft een tijd geen vookeur gehad bij de galop, maar we heben nog altijd wat buigingsproblemen en scheefheidsproblemen en nu is de linkergalop echt een ramp. Dit terwijl ze een linksgebogen paard is, dus dat lijkt best vreemd?
Ik doe ontzettend veel rechtrichtoefeningen met haar, we hebben les maar op de een of andere manier is die linkergalop ineeens een probleem. Na tig keer aanspringen lukt het soms (per toeval?) dat ze de juiste pakt. Rechtsom springt ze altijd goed aan. Ik laat haar altijd in de hoek of op de volte aanspringen. Ook probeer ik wel eens om op de binnenhoefslag aan te springen.
Het maffe is dat ze buiten gewoon geen voorkeur heeft. Dan springt ze om en om aan.
Wie heeft er een paar goede tips voor me?

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Linkergalop lukt ineens niet meer, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:52

Zorg je in de bocht/op de volte wel dat je linker voorbeen vrij is?
Vaak heb je teveel buiging en druk op dat been waardoor die niet vrij weg kan en dus je paard niet weg kan galopperen zoals gevraagd.

Wisselen van moeilijke kant is trouwens heel normaal. Vaak in een training zie je daar verschuiving in.
An sich een prima teken, dan train je beide kanten en verbeter je de slechte kant.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Linkergalop lukt ineens niet meer, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:59

heb je een lesgever?

amie1965
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:01

Probeer een keertje in buitenstelling aan te springen in galop. Waarschijnlijk nu teveel gewicht op links-voor waardoor ze niet kan aanspringen in de linkergalop. Met stelling rechts krijg je t gewicht op rechtervoorbeen en lukt het mogelijk wel.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:19

Ik ga mee in het hierboven genoemde advies.
Denk ook aan “lucht” geven op je binnenteugel, dus binnenhand iets mee naar voren, daarmee geef je haar ruimte om naar voren te kunnen aanspringen.
Ben je toevallig linkshandig?

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Linkergalop lukt ineens niet meer, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:21

doet ze het wel aan de longeerlijn?

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 09:24

Festeropre schreef:
Ik ga mee in het hierboven genoemde advies.
Denk ook aan “lucht” geven op je binnenteugel, dus binnenhand iets mee naar voren, daarmee geef je haar ruimte om naar voren te kunnen aanspringen.
Ben je toevallig linkshandig?


Idd probeer ik daar wel rekening mee te houden. De tip van buitenstelling heb ik ook geprobeerd maar werkte ook niet helaas.
Ik ben inderdaad linkshandig! Ik ben benieuwd waarom je dat vraagt?

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 09:24

dems75 schreef:
doet ze het wel aan de longeerlijn?


Ja, maar ook wat lastiger dan rechtsom

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:37

Madonnamagic schreef:
Festeropre schreef:
Ik ga mee in het hierboven genoemde advies.
Denk ook aan “lucht” geven op je binnenteugel, dus binnenhand iets mee naar voren, daarmee geef je haar ruimte om naar voren te kunnen aanspringen.
Ben je toevallig linkshandig?


Idd probeer ik daar wel rekening mee te houden. De tip van buitenstelling heb ik ook geprobeerd maar werkte ook niet helaas.
Ik ben inderdaad linkshandig! Ik ben benieuwd waarom je dat vraagt?


De hand waarmee je schrijft is doorgaans je “dominante” hand.
Dat wil zeggen; vaster in de motoriek.
De andere hand is vaak losser maar ook weer beweeglijker.
Je ziet vaak bij paardrijden dat de hand waarmee je schrijft daardoor dominanter is in positie en vaak ook strammer op een plaats word gehouden, vooral als ook nog de voorkeur uit gaat van het dragen van de zweep in deze hand.
Het kan verklaren dat jij dus linksom je merrie net wat te weinig ruimte geeft op de binnenteugel.
Het rechtrichten van een paard is een ware kunst, vooral als mensen zelf scheef zijn.
Ik geef daarom zelf de voorkeur aan de opvoeding waar mensen beide handen gelijk ontwikkelen.
Ben daar met mijn dochtertje (2) al heel bewust mee bezig
Laatst bijgewerkt door Clasical op 28-03-18 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

zidema
Berichten: 61
Geregistreerd: 07-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:40

Ik zou het ook eerst zonder ruiter proberen en elke keer dat ze goed aanspringt, uitgebreid belonen. Dat daarna ook te paard. Sowieso ook hulp vragen aan een instructeur :). We kunnen hier op bokt geweldige tips geven, maar kunnen niet zien wat je al wel goed doet en wat er 'mis' gaat. Een goede instructeur kan dat in een les zien.

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Linkergalop lukt ineens niet meer, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 11:59

Ik heb morgen weer priveles, dus ga zeker ook daar tips krijgen, maar ik vind het ook fijn om meer dan 1 mening te horen vandaar mijn vraag hier. Ik ben idd wat stram geweest in 1 hand, en door mijn instructrice is dat flink gecorrigeerd telkens, dus dat gaat nu veel beter. Dat heeft in de andere gangen idd effect gehad, maar de galop vind mijn paard zowieso heel moeilijk. Ze valt uit elkaar, loopt scheef en gaat veel te hard. Buiten heeft ze een veel betere galop als in de bak. Ben nu 2 jaar met haar aan het werk maar ik vind de galop nog echt niet in orde....

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Linkergalop lukt ineens niet meer, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:19

Ach ik ben al 3 jaar bezig met die galop, en het begint nu pas ergens op te lijken....

De galop is voor veel tinkers niet hun beste gang. Maar bij die van mij heb ik veel gewerkt aan de basis, rechtrichten, sterker worden, en nu betaalt zich dat uit in een steeds betere galop.
Eerst was de linkergalop een probleem, nu begint dit te verschuiven naar rechts.

Naast alle tips die al gegeven zijn zou ik zeggen geduld en rustig verder trainen!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:03

Madonnamagic schreef:
Ik heb morgen weer priveles, dus ga zeker ook daar tips krijgen, maar ik vind het ook fijn om meer dan 1 mening te horen vandaar mijn vraag hier. Ik ben idd wat stram geweest in 1 hand, en door mijn instructrice is dat flink gecorrigeerd telkens, dus dat gaat nu veel beter. Dat heeft in de andere gangen idd effect gehad, maar de galop vind mijn paard zowieso heel moeilijk. Ze valt uit elkaar, loopt scheef en gaat veel te hard. Buiten heeft ze een veel betere galop als in de bak. Ben nu 2 jaar met haar aan het werk maar ik vind de galop nog echt niet in orde....



Waarom denk je dat je merrie buiten een betere galop heeft dan in de bak?
Wat is er dan anders?
Galop is galop en ik neem aan dat je hulpen hetzelfde zijn?
Ik ben van menig dat het idd te maken heeft met teveel binnenteugel en mogelijk pakt ze aanleuning op de bakrand.
Scheefheid is in een bak veel duidelijker op te merken omdat je een referentie- kader hebt waardoor het Mischien slechter lijkt dan buiten waar ze meer ruimte heeft om over de buitenschouder te gaan

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:22

Festeropre schreef:
Madonnamagic schreef:
Ik heb morgen weer priveles, dus ga zeker ook daar tips krijgen, maar ik vind het ook fijn om meer dan 1 mening te horen vandaar mijn vraag hier. Ik ben idd wat stram geweest in 1 hand, en door mijn instructrice is dat flink gecorrigeerd telkens, dus dat gaat nu veel beter. Dat heeft in de andere gangen idd effect gehad, maar de galop vind mijn paard zowieso heel moeilijk. Ze valt uit elkaar, loopt scheef en gaat veel te hard. Buiten heeft ze een veel betere galop als in de bak. Ben nu 2 jaar met haar aan het werk maar ik vind de galop nog echt niet in orde....



Waarom denk je dat je merrie buiten een betere galop heeft dan in de bak?
Wat is er dan anders?
Galop is galop en ik neem aan dat je hulpen hetzelfde zijn?
Ik ben van menig dat het idd te maken heeft met teveel binnenteugel en mogelijk pakt ze aanleuning op de bakrand.
Scheefheid is in een bak veel duidelijker op te merken omdat je een referentie- kader hebt waardoor het Mischien slechter lijkt dan buiten waar ze meer ruimte heeft om over de buitenschouder te gaan


Galop is galop, dat klopt. Maar jonge of ontstabiele paarden die moeite hebben met de galop galopperen doorgaans buiten een stuk makkelijker dan in de bak. In het bos kunnen ze rechttoe rechtaan ipv steeds die bochtjes moeten maken. Het is nogsteeds galop, maar ze gaan vaak een stuk beter in het bos. Wat ook goed is, want dan leren ze op eigen benen lopen.

Lastig TS. Maar je zegt dat het ineens zo is. Hiervoor deed ze het in de bak dus wel makkelijk(er)?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Linkergalop lukt ineens niet meer, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:35

We hebben het hier niet over een jong paard met weinig stabiliteit, het paard is ruim volwassen en ze geeft aan al 2 jaar hiermee bezig te zijn.
Dus denk toch dat het buiten hetzelfde gaat als in de bak ( net zo scheef ) alleen valt dit minder op.
En als je voldoende dressuurmatig buiten rijd kan je ook daar je galop verbeteren zodat je daar in de bak ook wat van merkt

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Re: Linkergalop lukt ineens niet meer, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:44

Heb je haar al eens na laten kijken? Het kan best wezen dat er iets niet helemaal lekker zit. Als dit niet zo is dan kan je wijken naar de hoefslag toe daardoor heeft ze stelling en dan in de hoek gelijk aanspringen. Eventueel iemand in de hoek zetten dat je erachter langs moet dan blijven ze ijn de stelling lopen, maar wel in een zij gang de hoek in. Ik heb het probleem op de rechter hand. Jong paard en een proefles gehad En deze instructeur gaf mij de tip. 3x gedaan en 3x zaten wij in de rechter galop !! Succes

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:52

Ik probeer ook maar wat mee te denken ... Je zegt dat je haar IN de hoek of op een volte aanspringt? Mss is je linksgebogen paard op de linkerhand dan al te veel gebogen. De tip te proberen vanuit buitenstelling klinkt dan ook logisch!
Je zou ook kunnen proberen net vóór de hoek aan te galopperen. Of, rijdend op de rechterhand, de diagonaal oprijden, daarbij je paard recht te richten en net voordat je de hoefslag opkomt, dan links aan te springen. Ook al eens een keertje op de lange zijde geprobeerd met ev lichte stelling?
Succes!

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Linkergalop lukt ineens niet meer, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:46

Naast andere tips, ligt je zadel goed?
Mijn ruin reageert heel sterk op minimale ongelijkheid in de vulling. Dan springt hij ook ineens moeilijk in de goede galop bijvoorbeeld. Wat dan ook wel in de rest van het rijden te merken is, dan is hij net iets tegen het Binnenbeen waardoor de galophulp niet goed doorkomt.

Sivanna
Berichten: 13
Geregistreerd: 22-11-14

Re: Linkergalop lukt ineens niet meer, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:03

He wat vervelend! Dit probleem heb ik afgelopen jaar ook gehad. Zowel onder het zadel als aan de longe deed hij de linkergalop niet meer. Wat ik toen heb gedaan is de linkergalop niet meer onder het zadel meegepakt, ik ben er toen eerst aan de longe mee aan het werk gegaan. Toen ik zag dat hij zelf begon mee te denken bij het aanspringen (hij sprong in de rechtergalop omhoog, bedacht zich en zorgde dat hij in de linkergalop op de grond terecht kwam) ben ik het samen met mijn instructrice ook weer onder het zadel gaan meepakken. In het begin waren het slechts kleine stukjes van 2 sprongen ofzo, maar je moet ergens beginnen! En uiteraard belonen nadat hij het goed deed! Bij hem was de beste beloning direct gaan uitstappen. We zijn ongeveer een half jaar hiermee bezig geweest, en nu springt hij weer netjes goed linksom aan! Verder heeft hij in die periode ook een aantal keer een massage gehad, dat zal ook wel hebben geholpen.

Hopelijk heb je hier wat aan! :)

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Linkergalop lukt ineens niet meer, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 18:43

Nou ik zal ook even delen wat ik de afgelopen maanden allemaal al heb laten doen omdat ik haar rechtrichten niet alleen van het rijden wilde laten afhangen:
Massage--> december
Tandarts--> januari
Osteopaat--> februari
Nieuw zadel en laten aanpassen aan paard---> begin maart.
verhuisd naar stal met meer mogelijkheden om binnen te rijden---> januari

Ze heeft een paar maanden weinig gewerkt ivm slecht weer en geen mogelijkheden op mn vorige stal. In die periode is ze ook echt achteruit gegaan wat betreft conditie en kracht. Dat is nu weer aardig opgebouwd. Wel heeft ze nog een bacterie op haar long gehad van het slechte kuil op de vorige stal. Antibioticakuur voor gehad.
Al met al nogal wat gebeurd de laatste maanden om haar weer op de rit te krijgen. Maar het heeft nog niet gezorgd voor een paard wat lekker rechtgericht onder me loopt:-)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Linkergalop lukt ineens niet meer, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:57

Dat kost ook gewoon tijd hoor. Mijn ruin galoppeert ook niet makkelijk in de bak, buiten gaat het beter. Aanspringen in de goede galop hebben we (na 8 jaar) nog steeds geen goede oplossing voor gevonden. Hij springt gewoon aan wat ie makkelijk vindt. Wat bij hem nog wel wil helpen is lichtrijden op het verkeerde been, beetje buitenstelling en aanspringen op de lange zijde.
Kracht opbouwen kun je ook doen dmv zijgangen als wijken, schouderbinnenwaarts en travers. Ik doe het meeste daarvan in stap, zodat mijn paard kan nadenken waar hij z'n voeten moet plaatsen.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Linkergalop lukt ineens niet meer, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:33

Rechtrichten werkt

Vliendertje

Berichten: 5105
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: T is wa

Re: Linkergalop lukt ineens niet meer, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 00:19

Het is helemaal niet vreemd dat je paard links gebogen is en daardoor makkelijker rechts aan springt : dan heeft zn rechter voorbeen / Li achter namelijk de ruimte.

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 09:44

Hilary schreef:
Dat kost ook gewoon tijd hoor. Mijn ruin galoppeert ook niet makkelijk in de bak, buiten gaat het beter. Aanspringen in de goede galop hebben we (na 8 jaar) nog steeds geen goede oplossing voor gevonden. Hij springt gewoon aan wat ie makkelijk vindt. Wat bij hem nog wel wil helpen is lichtrijden op het verkeerde been, beetje buitenstelling en aanspringen op de lange zijde.
Kracht opbouwen kun je ook doen dmv zijgangen als wijken, schouderbinnenwaarts en travers. Ik doe het meeste daarvan in stap, zodat mijn paard kan nadenken waar hij z'n voeten moet plaatsen.


Ik heb idd nu met les de tip gekregen op het verkeerde been licht te rijden, beetje buitenstelling en dan aanspringen. Dat werkte wel! Blijft nog werk aan de winkel, maar dat zal zo te zien altijd wel beetje blijven:-)

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 21:13

Madonnamagic schreef:
(...)maar de galop vind mijn paard zowieso heel moeilijk. Ze valt uit elkaar, loopt scheef en gaat veel te hard. Buiten heeft ze een veel betere galop als in de bak. Ben nu 2 jaar met haar aan het werk maar ik vind de galop nog echt niet in orde....


Nu is een tinker niet direct een barok paard, maar een kwpn'er is het ook niet.

Bij barokke paarden geldt het advies om met galop te wachten tot het dier in staat is om schouderbinnenwaarts te laten zien in stap en draf op twee zijden.

Zo lang je dier uit elkaar valt etc heeft het verder ook weinig zin. Op buitenritten kan het leuk zijn, maar als ze de kracht nog niet heeft 'blijf je bezig'.

En behalve SB kun je ook denken aan
balkjes lopen (bij wijze van spreken richting passage: dragen is de vraag!) en
overgangen rijden (naar lagere gangen met een teugel die bij wijze v sp doorhangt), ook achterwaarts vragen
and last but not least: hals strekken met het neusje voor de loodlijn.