Manegepaarden... wat te doen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Floriane
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-03-18

Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-18 18:25

Dag! Ik stel mijn vraag hier, ik denk dat dit de juiste categorie is. Ik ben onlangs weer begonnen met rijden. Bij een fijne manege, de paarden staan er keurig en in goede conditie bij. Ze lopen meestal één groepsles per dag, soms een privéles overdag.
Ik heb vroeger in de vakanties veel ponies gereden, op latere vakanties ook wel paarden, maar nooit in een manege. Dat ging altijd fijn. Maar ik voelde wel dat ik techniek miste.
Kortom: ik ben nu 'echte' les gaan nemen. Ik heb privélessen, nu vijf gehad. Tijdens twee van de lessen was het paard niet vooruit te branden. Ik realiseer me terdege, dat een paard geen brommer is, maar een dier met een karakter. De les ervoor ging het echt heerlijk, flink aan de zit gewerkt etc., maar de les daarop... een ramp. Afsnijden, ineens stilstaan, etc. Met veel beenhulp en vooruitdrijven telkens weer terug naar de hoefslag, maar bij het minste of geringste ging het weer mis. De instructrice roept dan telkens dat ik moet aantikken en flink de zweep moet gebruiken. Kortom: ik ben zó druk met voortdurend aansporen en slaan, dat ik verder weinig doe.
Vorige week heerlijk gereden, vandaag hetzelfde paard... weer een ramp. Bokken, stilstaan, etc. Weigeren over rechts te draven, etc. etc. Vanochtend had het paard in een groepsles gereden en toen prima gelopen. Ik merkte het overigens al bij het uit de box halen: traag, geen zin... Stappen ging nog prima, eerste paar keer draf ook, maar daarna...
Het staat me tegen, om maar voortdurend met die zweep meppend de bak door te moeten. Na 20 seconden draf en 12 tikken met de zweep (op aanraden van de instructrice... bam. Stop. En dat dan ongeveer tig keer. Dit zijn manegepaarden die al lang in lessen lopen en natuurlijk heel veel trucs kennen. En ze hebben natuurlijk ook weleens hun dag niet. En ik ben geen ervaren ruiter, dus mij zal het aan overwicht ontbreken. Vandaag ben ik een kwartier te vroeg afgestapt. Draafde net weer lekker, zat heerlijk.... BAM. Ik was gesloopt.
Goede raad? Hoe voorkom ik dit? Kán ik dit voorkomen?


angrywolf

Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:30

Andere manege zoeken, eentje die je niet de paarden vooruit laat meppen, En die wel doorhebben dat er wat mis is met het paard, Dit dier zit zo te lezen helemaal niet lekker in zn vel en probeert dat duidelijk te maken, Helaas lijkt het er op dat deze manege daar compleet niet naar luistert.
Laatst bijgewerkt door angrywolf op 27-03-18 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Soms is 't beater iest moeis te verleeze Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad {heilige anthonius rowwen heze}

GC naam Angrywolf 8

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:31

Wellicht is het iets om te overleggen met je instructeur ipv met bokt? Zij kunnen tenslotte met je overleggen of de keuze van het paard waar je mee lest op dat moment de juiste keuze is.

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:33

Ja dat slaan zit me ook niet lekker hoor.
Ik zou dan ook voor andere manege kiezen.
Vind t altijd zo sneu dat die paarden vooruit geschopt en geslagen moeten worden..
Meestal zit dat paard dan niet goed in zijn vel en mist of voedingstoffen of heeft ergens last.
Laatst bijgewerkt door tylando op 27-03-18 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva

Berichten: 14671
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:33

12x tikken in zo'n korte tijd zou voor mij reden zijn om ergens per direct te stoppen en nooit meer terug te komen.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:33

Misschien loopt dit paard prima in een groepsles achter de andere paarden aan maar niet in een priveles waar hij in zn upje is. Ander paard vragen volgende keer. Moet voor jou ook leuk en leerzaam zijn

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Floriane
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-18 18:38

Dat heb ik al overlegd. Ze willen me natuurlijk niet direct op een al te pittig paard zetten direct, dat snap ik ook wel. Het ene paard is 22 jaar, het andere jonger. De ene keer lopen ze heerlijk door, de andere keer dus totaal niet - echt volledig tegenovergesteld. Er staan heel veel ponies, weinig paarden, wel veel pensionpaarden. Maar daar kan ik niet op rijden natuurlijk. Ik had er vanochtend echt zin ook, het was niet dat ik nerveus was of in een slecht humeur o.i.d.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:40

Eens met cissy, aangeven dat je dit paard niet wilt rijden (en je niet laten afschepen met 'daar kun je juist heel veel van leren'). Je wilt niet betalen voor frustratie tenslotte.

Floriane
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-18 18:46

cissy schreef:
Misschien loopt dit paard prima in een groepsles achter de andere paarden aan maar niet in een priveles waar hij in zn upje is. Ander paard vragen volgende keer. Moet voor jou ook leuk en leerzaam zijn


Gezegd inderdaad, dat ik er wel plezier in wil hebben. Zo leer ik namelijk niets. En wordt het voor mij én het paard gewoon een heel vervelend uur.

cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:50

Ik ben ooit eens na 10 min in een les van het paard gestapt. Kwam daar voor les voor mezelf niet om een paard te trainen dat ruim onder mijn nivo lag. Heb die les ook niet betaald toen.
Ik wilde goede les en niet een paard beweging geven. Daar had ik zelf een paard voor.

Je betaald voor les, dus zou je les moeten krijgen. Kan zijn dat het de ene keer beter gaat dan de andere omdat het paard beter bij je past. Ook daar leer je van, maar het moet wel leuk blijven.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Anoniem

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:05

Waarom is het schijnbaar nog steeds normaal om een paard met een zweep te slaan?

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:20

VivaLaVida schreef:
Waarom is het schijnbaar nog steeds normaal om een paard met een zweep te slaan?



Idd vraag ik me ook af.

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:25

VivaLaVida schreef:
Waarom is het schijnbaar nog steeds normaal om een paard met een zweep te slaan?


Indd dat snap ik ook niet.. Voor bij al bij de eerste keer genoeg reden om daar te stoppen

Floriane
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-18 19:29

cissy schreef:
Ik ben ooit eens na 10 min in een les van het paard gestapt. Kwam daar voor les voor mezelf niet om een paard te trainen dat ruim onder mijn nivo lag. Heb die les ook niet betaald toen.
Ik wilde goede les en niet een paard beweging geven. Daar had ik zelf een paard voor.

Je betaald voor les, dus zou je les moeten krijgen. Kan zijn dat het de ene keer beter gaat dan de andere omdat het paard beter bij je past. Ook daar leer je van, maar het moet wel leuk blijven.


De eerste keer schoof ik het onder 'daar leer ik van'. Maar die hele les was daardoor flut (het is toch ook elke keer 50 piek). Maar vandaag had ik er zó genoeg van na drie kwartier.
Als het elke les zo zou zijn, zou ik de oorzaak direct bij mezelf zoeken - ik ben relatief onervaren als zeg maar herintreder. Maar andere keren lopen ze echt fijn.
Wordt me ook verteld: als het met een moeilijk paard lukt, kan het met een makkelijk paard zeker. Dat begrijp ik ook wel. Maar ik weet niet, wat ik aan moet met een paard dat gewoon écht niet (meer) wil. En dat steeds maar moeten slaan vind ik onprettig. Ik doe het ook elke keer te zacht wordt me verteld...
Ik moet er bij zeggen, dat deze manege verder keurig verzorgd is, en de paarden op zich een prettige indruk maken. Sfeer is er goed.

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:31

Weet wel dat je altijd kunt weigeren op een bepaald paard te rijden als jij je daar niet prettig bij voelt.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:33

50 euro voor een privéles op een manege. :wow: Heb je van een lichte tour/gp ruiter les?

Duidelijk aangeven niet meer op paard X te willen rijden, willen ze hier geen rekening mee houden dan een andere manege zoeken.

[o]

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:33

Ik heb ook wel eens op een pony gereden die echt braaf is en, met af en toe je been gebruiken en een tik met de zweep op een redelijk goed tempo loopt. MAAR, wanneer ze vooraan moet lopen en geen paarden in de directe omgeving heeft (piste is 20 x 60 meter, dus wanneer er weinig ruiters zijn kan dat wel eens voorkomen) gaat ze abrupt stilstaan. Dan kan je er echt 10 keer je been in zetten en 5 keer met je zweep tikken, ze gaat pas weer vooruit als er weer een paard in de buurt is. Niet echt aangenaam rijden dus. Wanneer we gaan galopperen of springen is ze dan weer wel goed voorwaarts, maar ik denk dat ze dat gewoon leuk vindt. Ik heb nu toch al een aantal keer met deze pony gereden, en ik probeer steeds een stukje verder van de paarden af te rijden en dan op voorhand been te geven, maar ik weet natuurlijk wel in welke situaties ze dit doet. Ik heb nog nooit privéles met haar gehad dus ik weet niet hoe ze dan reageert. Deze pony is in ieder geval écht niet graag alleen, dus ik gok dat het daaraan ligt. Misschien kan je gewoon eens vragen of je met een iets vlotter paard mag rijden? Als instructeurs daar moeilijk over zouden doen denk ik dat je best op een ander gaat rijden ;) .

Edit: Even ter informatie, ik rijd niet meer op deze manege waar wordt gezegd dat je maar been moet blijven geven/moet blijven tikken met de zweep. Nu volg ik les bij een goede instructrice met perfect verzorgde paarden ;) .
Laatst bijgewerkt door MoppieFilou op 27-03-18 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:34

De oorzaak ligt niet bij jou.
Het is niet normaal om een dier tig keer hard met een zweep te slaan.

En het bizarre is, als ze allemaal met slofteugel om liepen dan sprak iedereen er schande van. Maar een zweep is geaccepteerd!

Floriane
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-18 19:39

cobiie schreef:
50 euro voor een privéles op een manege. :wow: Heb je van een lichte tour/gp ruiter les?

Duidelijk aangeven niet meer op paard X te willen rijden, willen ze hier geen rekening mee houden dan een andere manege zoeken.


Is wel een heel uur. Maar in- en uitstappen zitten er wel bij in.

Floriane
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-03-18

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-18 19:40

Dank voor alle reacties!

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:42

Floriane schreef:
De eerste keer schoof ik het onder 'daar leer ik van'. Maar die hele les was daardoor flut (het is toch ook elke keer 50 piek). Maar vandaag had ik er zó genoeg van na drie kwartier.
Als het elke les zo zou zijn, zou ik de oorzaak direct bij mezelf zoeken - ik ben relatief onervaren als zeg maar herintreder. Maar andere keren lopen ze echt fijn.
Wordt me ook verteld: als het met een moeilijk paard lukt, kan het met een makkelijk paard zeker. Dat begrijp ik ook wel. Maar ik weet niet, wat ik aan moet met een paard dat gewoon écht niet (meer) wil. En dat steeds maar moeten slaan vind ik onprettig. Ik doe het ook elke keer te zacht wordt me verteld...
Ik moet er bij zeggen, dat deze manege verder keurig verzorgd is, en de paarden op zich een prettige indruk maken. Sfeer is er goed.

Dat hoeft dus echt niet bij jou te liggen hoor! Het kan aan zoveel liggen: er kan iets zijn met het paard, het paard kan bepaalde gewoontes hebben, jullie hebben geen klik....
Met het vetgedrukte stukje ben ik het niet (altijd) eens. Ik heb eigenlijk altijd liever gereden met rustige paarden dan met snelle paarden die zich gemakkelijk opwinden. De pony die ik nu heb is niet bepaald het rustige type om mee te rijden (om te borstelen wel). Hij doet niets verkeerd in principe maar is wel zéér voorwaarts. Maar ik vertrouw hem wel en we kunnen goed met elkaar opschieten (anders had ik hem ook niet gekocht uiteraard :) ). Het is géén pony voor beginners omdat hij leiding nodig heeft en soms zodanig in overdrive gaat dat het gevaarlijk wordt als hij geen leiding krijgt. Een vriendin van mij had jaren geleden een paard dat ze gekocht heeft als leerpaard. Het was een rustig paard dat heel veel kende en op zich eigenlijk niet zo moeilijk te rijden was. Die vriendin van mij had ook minder ervaring dan ik. Wel, zij kon heel erg goed rijden met dat paard; ik kreeg er absoluut niks van gedaan. En zo was dat ook met haar en mijn pony (nog erger zelfs, in het begin ging mijn pony zelfs aan het andere uiterste van zijn stal staan als hij haar zag, terwijl ze hem nooit iets misdaan heeft). Het klikte gewoon niet tussen mij en haar paard en haar en mijn pony. Dat kan ook gewoon en daar is echt niets mis mee. Mensen en paarden zijn levende wezens met een eigen karakter en soms klikt het, soms ook niet...

Toen ik leerde paardrijden, moest ik ook wel eens een tik geven van de lesgever. Ik deed dat alleen maar als ik dat zelf correct en nodig vond. Ik zat echt niet continu te meppen. Daar heeft overigens ook niemand wat aan, je paard niet en jijzelf ook niet.
Helaas heb ik door meppen met de zweep, stampen in de buik,... manegepaarden echt volledig kapot zien gaan. Mijn lievelingspony was echt een superpony, ook heel betrouwbaar. Niet de snelste, maar wel braaf en heeft mij veel kunnen leren. Toen ze naar de beginners ging en daar meer in de buik gestampt werd en meer tikken van de zweep kreeg, was er niet veel meer mee aan te vangen: bokken, steigeren, niet meer vooruit gaan,... Zo was ze voorheen niet. Heel jammer.

Mijn tips:
- vraag een ander paard om te rijden.
- maak je eigen keuzes. Als de instructeur zegt dat je moet meppen met de zweep: wat vind jij daar dan zelf van? Vind je dat nodig? (en ja, je kan zelf echt wel grenzen stellen daarin. Als er iets is wat ik geleerd heb door paard te gaan rijden is het waar mijn eigen grenzen liggen en hoe ik daarmee kan omgaan. Ik was 10 toen ik begon te rijden en mensen konden dan op hun kop gaan staan als ik op mijn paard zat en iets niet wou doen wat de lesgever zei dat ik moest doen, ik deed het gewoon niet).
- ga eventueel op zoek naar een andere manege of iemand die jou op zijn/haar eigen paard leert rijden. (Persoonlijk ben ik van mening dat een paard vooruit stampen en vooruit meppen met de zweep niet leren rijden is...).
- bewaak dat je plezier hebt in het rijden en laat vooral dat voorop staan!!!

anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:43

cissy schreef:
Misschien loopt dit paard prima in een groepsles achter de andere paarden aan maar niet in een priveles waar hij in zn upje is. Ander paard vragen volgende keer. Moet voor jou ook leuk en leerzaam zijn

Mee eens.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101633
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:54

Zelfs voor een uur vind ik €50 duur...dan zou de les geweldig moeten zijn op een geweldig paard met een geweldige instructie...

Een keer je zweep gebruiken is normaal maar niet 12x in korte tijd.

Ik ben FNRS jury en als ik iemand tijdens een proef onnodig zijn zweep gebruikt grijp ik in...en dat bij zelfs minder dan 12x...

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:00

Voor 50 euro per uur mag je toch echt wel een flink paard onder je kont krijgen. Tenminste z en dan niet een die nog in een groepsles gelopen heeft. Ik zou zelf opzoek gaan naar een andere manege, wat een afzetters :=

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:10

Ik denk dat 50 euro voor uur privé les op manege niet een heel raar bedrag is. De manege waar ik voor werk vraagt ook dit voor een uur en 25 voor half uur.
Je betaald immers niet alleen voor les maar ook voor het gebruik van het paard, instructeurs steken dit niet in eigen zak de manege houder moet de instructeur nog betalen en zelf geld er aan over houden.

Wel ben ik van mening dat je moet kunnen rijden op een paard welke past bij je niveau. Wij hebben ook beginners paarden die zeer euh sloom zijn en zodra een ruiter uit evenwicht is stil gaan staan. Maar als de ruiter die fase voorbij is moeten er gewoon paarden zijn waar je wel fijn mee kan rijden. Soms is het even zoeken naar de beste match en heeft de manege geen andere paarden ter beschikking dat zou ik toch opzoek gaan naar een andere manege.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers