Manegepaarden... wat te doen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:18

Naar mijn mening leer je niet goed te rijden op dit paard aangezien je zo vaak de zweep moet gebruiken volgens de instructrice. Gewoon zielig voor dat paard. Paard wordt op een gegeven moment ook echt "dood" voor die tikken en zal er nauwelijks meer op reageren.
Ik zou zeggen: Zoek een manege waar je leert paardrijden en niet een paard vooruit moet schoppen en slaan....Dat is geen 50 euro waard.


Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:21

Ik zou op zoek gaan naar een andere manege. Op de gemiddelde randstad manege betaal je wel dat bedrag, dus veel verschil zal dat niet opleveren en het lijkt mij toch ook wel fijner om op een paard die enigszins beter aan het been is te kunnen rijden (:

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:25

Welke regio woon je?

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Amado7

Berichten: 10719
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:33

50 euro?! Mega. Dat heb ik nog noooit gehoord. Ik betaal aan mijn prive instructeur die bij mij thuiskomt nog stukken minder. Goeie grutten. Snel wegwezen daar.

Niet perfect is ook goed

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:49

Kady1 schreef:
Wij hebben ook beginners paarden die zeer euh sloom zijn en zodra een ruiter uit evenwicht is stil gaan staan.


:j :)

...maar dan denken jullie als instructeurs mee met het paard.

Ooit reed ik a raison de 25 euro voor een half uur een schoolmeester (plus menselijke leermeester) - dat dier toonde :o mij een hele serie fouten, door de juf toegelicht. :)
Nuttig.

Maar wat ik lees bij TS: dier gaat stilstaan 'beest is stout: de zweep'. Dier gaat bokken - geen verdere verklaring van de juf.
Brrr....

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:12

Ik betaal 40,- voor een prive les en reken maar dat ze mij en paard aan het werk zet. 50,- voor een manege priveles zou ik persoonlijk niet over hebben of inderdaad op een hoog geschoold paard.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Floriane
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-18 18:06

Dank voor alle prettige reacties.
50 euro is hier in het westen wel de standaardprijs voor een uur privéles.

Ik heb besloten eens bij een andere manege in de buurt te gaan kijken.
Een alternatieve mogelijkheid die ik heb bedacht, is een keer een midweek/lang weekend ergens te gaan lessen in alle rust om de basis goed op te pakken in een ontspannen omgeving.

Als er iemand een aanbeveling heeft voor een fijne manege in/rond Den Haag, hoor ik dat heel graag!

Dank allemaal!

Keell94

Berichten: 4044
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:24

Een ander paard kiezen? Misschien is de klik er tussen jullie er niet rijtechnisch en dat kan.

Maar dat een instructeur zegt dat je hem vooruit moet meppen met een zweep vind ik wel een slechte zaak. Een tikje oké maar kan me voorstellen dat jij er ook geen plezier meer in hebt op deze manier.

Je geeft zelf aan kort te rijden dus ik kan wel zeggen aanpakken die handel maar paarden zijn slim en voelen het meteen of ze een spelletje met je kunnen spelen of niet. Zou het toch aankaarten bij zr dat je het niet fijn vind zo en wat daar als oplossing voor komt. Je betaald er immers wel geld voor

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:27

Een kennis van mij is enthousiast over manege Wittebrug.

Ze bieden zelfs les in centered riding aan!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:35

Floriane schreef:
Dank voor alle prettige reacties.
50 euro is hier in het westen wel de standaardprijs voor een uur privéles.

Ik heb besloten eens bij een andere manege in de buurt te gaan kijken.
Een alternatieve mogelijkheid die ik heb bedacht, is een keer een midweek/lang weekend ergens te gaan lessen in alle rust om de basis goed op te pakken in een ontspannen omgeving.

Als er iemand een aanbeveling heeft voor een fijne manege in/rond Den Haag, hoor ik dat heel graag!

Dank allemaal!

Hippisch centrum Westland. Daar rijd je lekker voor jezelf, goede manegepaarden en goede instructrice

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:55

Waarom een uur privéles? Met mijn eigen paard kunnen we met gemak 2 groepslessen meelopen, maar na een half uur privéles (oké, da's exclusief losrijden en uitstappen, uitstappen hoort imo sowieso niet in lestijd gebeuren bij privéles, losrijden kan soms wel erg fijn zijn) is hij echt gaar. En ik ook. Dan doet hij het ook niet meer. En als ik nu lees dat het na 45 minuten echt niet meer te doen was, snap ik dat best vanuit het paard gezien.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Floriane
Berichten: 16
Geregistreerd: 27-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-18 11:13

Ik heb inmiddels voor volgende week een privé rijles gepland voor bitless/centered rijden bij Fair2Horses in De Lier. Ik ben heel benieuwd!

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:24

Ben benieuwd

CharleyT
Berichten: 3970
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:34

cobiie schreef:
50 euro voor een privéles op een manege. :wow: Heb je van een lichte tour/gp ruiter les?

Duidelijk aangeven niet meer op paard X te willen rijden, willen ze hier geen rekening mee houden dan een andere manege zoeken.


Ach, een gp ruiter is geen garantie voor een goede les hoor. Rijden en lesgeven zijn twee verschillende dingen.

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:41

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar ik herken dit zo erg! Ik heb een maand of 3 op een manege gereden en ervoer precies hetzelfde. Als het paard niet actief was, moest ik hem meppen, en goed hard ook. Ben er in die tijd 5 keer afgegooid. Toen was ik er wel klaar mee. Ik was toen, en ben nu nog steeds beginner dus werd er erg onzeker van. Ben gestopt daar te lessen, maar nu ben ik én geen stap verder gekomen, én erg onzeker van mezelf tijdens het rijden.. Terwijl ik toch dolgraag weer zou willen rijden en het beter leren.

- People only accept the love they think they deserve -

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:49

CharleyT schreef:
cobiie schreef:
50 euro voor een privéles op een manege. :wow: Heb je van een lichte tour/gp ruiter les?

Duidelijk aangeven niet meer op paard X te willen rijden, willen ze hier geen rekening mee houden dan een andere manege zoeken.


Ach, een gp ruiter is geen garantie voor een goede les hoor. Rijden en lesgeven zijn twee verschillende dingen.

Waar zeg ik dat het een garantie op goed les zou zijn?

[o]

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:04

Wat negatief allemaal zeg!

50'- is behoorlijk gangbaar voor een manege. Je krijgt het paard er ook bij te leen.
Als je de loodgieter belt, rekenen ze vaak nog meer per uur.

Maar goed, rijden moet idd leuk zijn en vragen om een ander paard is gewoon een mogelijkheid.

Het door de bak heen slaan, is natuurlijk niet correct rijden. Echter hebben we het niet over een zeer ervaren ruiter/ amazone!
Op het juiste moment slaan en met je juist hard of juist zachtheid is ook lastig, daarbij niet per ongeluk nog tig onbedoelde hulpen geven die het tegenovergestelde vertellen, is ook erg moeilijk.

Dat het met een ander paard wel lekker gaat, kan echt liggen aan het paard.
Mijn zoontje rijdt soms ook op een pony in de les die echt haar best doet om te doen (waarvan ze denkt) wat mijn zoontje wil dat ze doet. Dat rijdt heerlijk, maar is geen afspiegeling van correct rijden.
Dat het op een andere pony niet zo goed gaat, is logisch...

Paarden thuis zijn weer een ander verhaal, die zijn de de onbedoelde dubbele hulpen helemaal niet gewend en de paarden op de manege wel. Vandaar ook dat ons zoontje eerst lekker op de manege mag oefenen.
Een zweep je hoort er daar bij - die paarden zijn echt niet gek en hebben soms ook wat aanmoediging nodig wanneer ze niet zoveel zin meer hebben.
Manegepaarden hebben zwaar werk, máár het is niet totaal negatief. Vaak hebben de paarden daar wel wat mankementjes en zouden ze in privehanden wsl wel zijn gaan hemelen.
Ze krijgen daar hun natje en hun droogje en veel aandacht, dat is ook niet verkeerd.

LauraEarly
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:16

Floriane schreef:
Dank voor alle prettige reacties.
50 euro is hier in het westen wel de standaardprijs voor een uur privéles.

Ik heb besloten eens bij een andere manege in de buurt te gaan kijken.
Een alternatieve mogelijkheid die ik heb bedacht, is een keer een midweek/lang weekend ergens te gaan lessen in alle rust om de basis goed op te pakken in een ontspannen omgeving.

Als er iemand een aanbeveling heeft voor een fijne manege in/rond Den Haag, hoor ik dat heel graag!

Dank allemaal!


Misschien is dit wel een leuk ideetje: Bij mij in de omgeving is er een stal (Elim dacht ik), daar kun je een appartementje huren en dan een weekend lang les krijgen op die paarden. Ook gebasseerd op centered riding, en volgens mij prive

http://liemburgpaardenkracht.nl/ruiter-en-paard/

http://www.hippago.nl/lesaanbod/

Oke naar een snelle speurtocht kom ik al uit op twee plekken waar je voor een kortere periode kunt rijden. Kun je ook nog lekker genieten van het Drentse landschap :+

Even terug op jou probleem. Ik zou afstappen en om een ander paard vragen. Hebben ze die niet? Dan zien ze me niet meer terug. Als je instructeur je deze tips geeft (het afslaan), dan zal ie dat ook aan andere lesklanten geven en zullen deze problemen dus niet structureel worden opgelost, helaas :(

Daarbij, priveles bij mij op stal is 14,50 per half uur, van 50 euri val ik van mijn stoel

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:23

sneeuwpop schreef:
Een zweep je hoort er daar bij - die paarden zijn echt niet gek en hebben soms ook wat aanmoediging nodig wanneer ze niet zoveel zin meer hebben.


Maar het helpt gewoon niemand, niet het paard en niet de ruiter, om zo door te modderen dat het niet leuk meer is. Dat is bij uitstek een moment dat je als instructeur zorgt dat het paard reageert op de hulpen, zodat het paard beter begrijpt wat er bedoeld wordt en ook minder de gewoonte leert om de hulpen te negeren, en de ruiter ervaart hoe het werkt en vanuit een positieve ervaring kan doorleren.

Soms de confrontatie aangaan is leerzaam en kan ook beslist wel leuk en uitdagend zijn... maar dat is niet de hoofdzaak van rijden.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:24

sneeuwpop schreef:
Wat negatief allemaal zeg!

50'- is behoorlijk gangbaar voor een manege. Je krijgt het paard er ook bij te leen.
Als je de loodgieter belt, rekenen ze vaak nog meer per uur.

Maar goed, rijden moet idd leuk zijn en vragen om een ander paard is gewoon een mogelijkheid.

Het door de bak heen slaan, is natuurlijk niet correct rijden. Echter hebben we het niet over een zeer ervaren ruiter/ amazone!
Op het juiste moment slaan en met je juist hard of juist zachtheid is ook lastig, daarbij niet per ongeluk nog tig onbedoelde hulpen geven die het tegenovergestelde vertellen, is ook erg moeilijk.

Dat het met een ander paard wel lekker gaat, kan echt liggen aan het paard.
Mijn zoontje rijdt soms ook op een pony in de les die echt haar best doet om te doen (waarvan ze denkt) wat mijn zoontje wil dat ze doet. Dat rijdt heerlijk, maar is geen afspiegeling van correct rijden.
Dat het op een andere pony niet zo goed gaat, is logisch...

Paarden thuis zijn weer een ander verhaal, die zijn de de onbedoelde dubbele hulpen helemaal niet gewend en de paarden op de manege wel. Vandaar ook dat ons zoontje eerst lekker op de manege mag oefenen.
Een zweep je hoort er daar bij - die paarden zijn echt niet gek en hebben soms ook wat aanmoediging nodig wanneer ze niet zoveel zin meer hebben.
Manegepaarden hebben zwaar werk, máár het is niet totaal negatief. Vaak hebben de paarden daar wel wat mankementjes en zouden ze in privehanden wsl wel zijn gaan hemelen.
Ze krijgen daar hun natje en hun droogje en veel aandacht, dat is ook niet verkeerd.

Als paarden in privé handen zijn gaan hemelen, lijkt met me juist erg slecht dat ze in een manege ondanks de pijn (en vaak zonder goede medische hulp) wél doormoeten met hun zware werk. Dit voorbeeld vind ik totaal niet als voordeel voor een manege klinken..

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Janneke2

Berichten: 22658
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:08

Of: verwend wicht verkoopt een dier van 16 'omdat hij wat mankementjes vertoont' - dat hoeft geen pijn te zijn. Dat kan zijn 'dat er geen topprestaties meer in zitten'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:35

Het kan natuurlijk dat je zelf niet helemaal consequent bent, je timing niet klopt of je hulpen vooral in de lucht terecht komen in plaats van bij het paard.

Ik heb al vele ruiters keihard zien zwoegen zonder resultaat op een manegepaard. Ik noem het nu even 'fladderen' want er gebeurt heel veel bij de ruiter, de instructeur roept 'harder' en ruiter gaat nog harder fladderen. Met been, maar ook m met zweep, en het paard negeert het maar uit gemak.

De kunst is om je hulp te leren timen, je krachten goed in te zetten en consequent te zijn. Oftewel alleen waar nodig gebruiken en zo hard of zacht als nodig op dat moment.

Ik denk dat iedereen in zijn paardrij-cariere wel eens fladdert en baalt van zijn moeite zonder resultaat. Maar met de juiste instructeur kom je daar best wel uit! Die moet het niet alleen maar hebben over 'harder', maar uitleggen wanneer, waar en hoe je te werk gaat.

Een 'vlot' paard helpt maar even, want dat vlotte paard verdoezelt eigenlijk een beetje dat jouw beenhulpen nog niet consequent/goed genoeg zijn om echt te overtuigen.

Leuk trouwens dat je nu eens heel ergens anders gaat lessen!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:39

Per direct een andere manege zoeken waar ze je niet een paard in elkaar laten slaan. Arm dier.

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Manegepaarden... wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:58

Ik heb je een pb gestuurd met wat tips voor maneges in de omgeving, mocht je die in de Lier niet fijn vinden (ik ken die manege overigens niet, hopelijk past het je!)

Een aantal maneges die hier genoemd worden, zouden voor mij al afvallen omdat de paarden daar heel de dag in een box van 3x3 staan. Dat vind ik geen gezonde situatie voor de dieren :n Kan de les nog zo goed zijn..

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:04

Frummels schreef:
Ik heb je een pb gestuurd met wat tips voor maneges in de omgeving, mocht je die in de Lier niet fijn vinden (ik ken die manege overigens niet, hopelijk past het je!)

Een aantal maneges die hier genoemd worden, zouden voor mij al afvallen omdat de paarden daar heel de dag in een box van 3x3 staan. Dat vind ik geen gezonde situatie voor de dieren :n Kan de les nog zo goed zijn..

Tja. Dan kan je elke manege in de randstad wel opdoeken. Hier in de randstad heb je nou eenmaal minder of geen weidegang.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers