Tips voor een afwisselende training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LauraEarly
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-01-18

Tips voor een afwisselende training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-18 12:48

Hallo allemaal!

Ik ben opzoek naar tips om mijn training met mijn oma wat afwisselender te maken. Mijn merrie van bijna 21 jaar oud heeft erg last van artrose en 3 jaar geleden heeft ze een zenuwbeschadiging opgelopen doordat ze met het spelen in de wei is gevallen. Hierdoor heeft ze soms last van ataxie. Ongeveer twee maand terug is ze gevallen in de trailer waardoor ze kreupel was rechts achter. Osteo bij gehad, en het probleem trok langzaam weg, maar toen liep ze kreupel aan haar artrose been links achter (aan dit been is de ergste artrose gevonden) we zijn nu een maand verder. In stap was er niks aan de hand, maar zodra ze zonder bijzet draafde, viel ze door dat been heen of kreeg ze hem niet goed mee naar voren. Hierdoor schrok ik heel erg en heb er aan zitten denken om haar te laten inslapen, immers: als mijn paard niet meer pijnvrij in de wei kan staan, dan mag ze van mij naar de eeuwige weides. In deze tijd van veel rust was mijn pony erg chagarijnig, vreemden mochten haar niet aanraken (ze is erg eenkennig) en ze deed gewoon erg boos.

Maargoed, voordat ik die definitieve keuze ging en kon maken, heb ik staptrainingen gedaan. Een maand lang heel bewust haar laten stappen, om het bewustzijn van de achterbenen weer te verbeteren. We zijn veel bezig geweest met achterwaards, halthouden, wijken, schouder voor, schouder binnen, travers, korte stukjes draf en natuurlijk heel veel figuren. Dit weekend heb ik haar weer los laten draven om te kijken of haar bewustzijn was verbeterd. Geen stap kreupel meer! Natuurlijk zal het nooit meer het dressuurpaard worden dat ze was, maar dat is niet zo erg. Nu het zo goed blijkt te gaan , wil ik haar niet meer laten inslapen en gewoon door blijven gaan met trainen. Ze is in de afgelopen maand veranderd van een boos paard naar een vrolijk paard die weer naar iedereen loopt te hinniken en veel blijer oogt. Ze lijkt nu sterk genoeg om ook naar buiten te gaan (onregemlatige ondergrond) en een enkel balkje te draven. Dit maakt de training alleen niet heel erg spannend en ik ben echt een beetje inspiratieloos. Dus als jullie een leuk idee hebben, brand los!

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door LauraEarly op 26-03-18 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt


Suzanne F.

Berichten: 48950
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:51

21 jaar, artrose, atactisch en kreupel zegt al genoeg denk ik. Laat haar lekker nog wat grasjes eten op de wei en laat haar verder met rust. Lekker knuffelen en poetsen en meer niet.
Als je zelf wat wilt doen dan kan je dat beter met een ander paard gaan doen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

LauraEarly
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-01-18

Re: Tips voor een afwisselende training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-18 12:56

Daar heb ik over nagedacht Suzanne, maar haar niks laten doen levert ook wat problemen op, namelijk: Ze wordt super chagarijnig, ze is echt te levendig om haar niks te laten doen, plus ik vind het oneerlijk als een paard zo graag wilt, haar dan maar te laten staan zodat ze niet eens meer normaal kan rollen. Zoals ik heb gezegd, ik heb echt serieus zitten overwegen om haar in te slapen, maar ze geeft aan dat het daar nog geen tijd voor is en met rust laten is dus geen optie omdat ze dan haar bewustzijn kwijt raakt. Ik ben vergeten te benoemen dat ze in haar maand rust echt super chagarijnig is, en nu we de training rustig oppakken ze een stuk vrolijker is. Ik zal het even in de begin post zetten ;)

Suzanne F.

Berichten: 48950
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:33

Ik begrijp het. Maar ik ken geeneen paard wat chagrijnig wordt van op de wei staan. Wel van niks doen in een stal of paddock. Maar een lekker sappig weitje vindt elk paard wel fijn.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Sophie22xx
Berichten: 8
Geregistreerd: 24-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:07

Als je er zelf plezier in hebt, dan je paard vaak ook


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 9 bezoekers