Tips voor een schrikkerig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Tips voor een schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-18 22:14

Hallo bokkers!

Ik mag sinds kort mij bijrijdster noemen van een ontzettend leuke en lieve zwarte merrie. Ik ben de enige die er mee bezig gaat en ik mag er werkelijk alles mee. Nu gaven mensen al aan dat ze wat schrikkerig kon zijn. Vandaag ben ik er voor het eerst opgeklommen en merk het inderdaad. Ze springt dan op zij. Prima vandaag een keer gebeurd. Het is een ontzettend lieve merrie waar echt geen kwaad in zit, alleen je merkt wel dat ze soms uit het niets kan schrikken.

Nu ben ik uiteraard opzoek naar een goede instructeur/instructrice die mij les gaat geven. Maar omdat dat nog niet zo super gemakkelijk is dacht ik laat ik alvast hier deze vraag leggen. Hoe gaan of zouden jullie omgaan met een paard die zo schrikkerig is? Hebben jullie goede tips? :) Ik merk dat ik behoorlijk wil verkrampen op het moment dat ik denk door te hebben dat ze weer een boskabouter langs zie lopen.

Alvast enorm bedankt,

Willemijn


amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:39

Buiten teugel en binnenbeen. :) De truc is vooral om je paard overtuigend te rijden. Geef veel been en gebruik je stem. Niet te veel aan de teugels zitten, daar worden ze alleen maar nerveuzer van.
Daarnaast is het belangrijk je paard bezig te houden zodat ze niet op andere dingen kan letten.

Het is in principe de bedoeling dat je de schrikreactie voorkomt, maar mocht ze schrikken, neem meteen de leiding. Geef been, ga niet stappen maar draven. Hou wel druk op je teugels maar trek niet, je paard moet dan wel de ruimte hebben om naar voren te gaan, anders kan ze alleen maar omhoog.

Zoals je al zei, ik zou opzoek gaan naar een instructrice die je kan helpen.

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Tips voor een schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 23:01

Ja, zelf niet op letten hoor, als ze schrikt gewoon lekker aan het werk zetten, geen tijd voor 'geintjes'.
Als ze genoeg te doen hebben vergeten ze te schrikken. :D

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Tips voor een schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:20

Ja daar heb ik wel ervaring mee :+. Gelukkig is mijn huidige volbloed een stuk relaxter.
- zorg dat je zelf zo ontspannen mogelijk blijft, merk je dat je verkrampt als ze schrikt, zo snel mogelijk ontspannen en let dat je ademhaling vanuit je buik komt, dan ontspan je beter. Of zing even een liedje, dan breng je ook je ademhaling tot rust.
- houd geen druk op de teugel. Dat is vaak een reactie, zeker als ze er een paar keer vandoor is gegaan. Dan durf je misschien niet meer zo goed los te laten. Dit is juist belangrijk. Is ze braaf, dan geen extra druk op de teugel, enkel je normale contactteugel.
- houd haar aan het werk, rijdt geen enkele ronde zo hetzelfde door de bak. Overgangen kunnen ook helpen, maar sommige paarden worden dan juist heter, dus het is even proberen wat bij de jouwe werkt
- als ze fris is eerst even longeren voor het rijden, dan kan ze even haar ei kwijt voor jij erop zit.
- geef haar rust en leiding, wees heel duidelijk en consequent. Vraag jij bijv draf, zorg dat ze direct reageert. Zorg dat haar aandacht bij jou is en dat ze weet dat ze bij jou beter haar aandacht erbij kan houden. Merk je dat ze naar iets kijkt, ga direct een oefening doen. Eis dat ze voor jou werkt en wees niet afwachtend hierin. Laat haar dus niet de leiding nemen
- blijf rustig en blijf ademen haha. En realiseer je dat dit soort paarden vooral gebaat zijn bij ruiters die niet zo onder de indruk zijn van dit gedrag. Die gewoon doorrijden na zo'n sprongetje. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt en of je het eng gaat vinden. Merk je dit nu bij jezelf op, wees dan ook eerlijk. Natuurlijk hoop ik dat het helemaal goed komt, maar je hebt nu eenmaal ruiters met van nature meer en minder lef. Realiseer je dat als jij het spannend gaat vinden, je die spanning op je paard gaat overbrengen. En dat dat juist de schrikreacties verergert. Hou het veilig voor beide en wees ook eerlijk als het niet (meer) gaat. Stop er dan liever mee dan dat je slecht gedrag steeds gaat bevestigen.

JHRox

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:51

amiraanouk schreef:
Buiten teugel en binnenbeen. :) De truc is vooral om je paard overtuigend te rijden. Geef veel been en gebruik je stem. Niet te veel aan de teugels zitten, daar worden ze alleen maar nerveuzer van.
Daarnaast is het belangrijk je paard bezig te houden zodat ze niet op andere dingen kan letten.

Het is in principe de bedoeling dat je de schrikreactie voorkomt, maar mocht ze schrikken, neem meteen de leiding. Geef been, ga niet stappen maar draven. Hou wel druk op je teugels maar trek niet, je paard moet dan wel de ruimte hebben om naar voren te gaan, anders kan ze alleen maar omhoog.

Zoals je al zei, ik zou opzoek gaan naar een instructrice die je kan helpen.


Ik ben het helemaal met amiraanouk eens. :o

zidema
Berichten: 61
Geregistreerd: 07-10-15

Re: Tips voor een schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:42

Wat anderen ook al zeggen: lekker aan het werk zetten, dan heeft ze geen tijd meer om te bedenken of ze iets wel of niet spannend vindt. Ik zou misschien ook wat schriktraining-oefeningen doen.

PFT
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-09-17

Re: Tips voor een schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 11:45

Zoals je aangeeft, heb je naar nog niet lang. Zorg dat je investeerd in jullie relatie, start fijn met grondwerk en leer elkaar kennen. Door middel van grondwerk kun je werken aan je leiderschap en kan zij leren dat ze veilig is bij jou. Je zal merken als je aan de relatie werkt vanaf de grond dit ook zijn uitwerking heeft in het zadel. Start met obstakeltraining vanaf de grond, laat haar ervaren dat dit niet eng is. Als dit goed gaat, kun je overschakelen naar obstakeltraining vanuit het zadel.

Gediplomeerde Freestyle instructrice (Noord-Holland)
Hulp bij trailerladen, lange teugel, Freestyle systeem, begeleiding beleren jonge paarden
http://Www.paardenfreestyletraining.nl

Censehap
Berichten: 3
Geregistreerd: 17-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:51

amiraanouk schreef:
Buiten teugel en binnenbeen. :) De truc is vooral om je paard overtuigend te rijden. Geef veel been en gebruik je stem. Niet te veel aan de teugels zitten, daar worden ze alleen maar nerveuzer van.
Daarnaast is het belangrijk je paard bezig te houden zodat ze niet op andere dingen kan letten.

Het is in principe de bedoeling dat je de schrikreactie voorkomt, maar mocht ze schrikken, neem meteen de leiding. Geef been, ga niet stappen maar draven. Hou wel druk op je teugels maar trek niet, je paard moet dan wel de ruimte hebben om naar voren te gaan, anders kan ze alleen maar omhoog.

Zoals je al zei, ik zou opzoek gaan naar een instructrice die je kan helpen.


Ik ben het hier helemaal mee eens! Ik vond het aan het begin wat onwennig en spannend, Maar het werkt echt heel goed. Mijn paard is ook erg schrikkerig en mijn instructeur heeft mij de tip gegeven om been te geven als ze bv weg rent. Ven je aan het stappen en ze rent weg (galop) geef been bij en rijd in midden galop verder. Hetzelfde voor de andere gangen. Na een aantal weken was ze het wel zat en nu schrikt ze eigenlijk haast nooit meer.


HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Tips voor een schrikkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-18 21:50

Heel erg bedankt voor jullie tips. Nu ben ik haar al een poosje aan het rijden en eigenlijk gaat het hartstikke goed. Met windkracht 4/5 merk je dat ze gevoeliger is maar ze is al een paar keer geschrokken. Ik heb nu een instructrice gevonden die vanuit de klassieke dressuur les geeft en heel erg begint met het creeeren van vertrouwen dus ben heel benieuwd!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 13 bezoekers