Weigeren met springen, tips....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Weigeren met springen, tips....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 21:09

Hoi, ik (14 jaar) heb een probleem, ik heb nu bijna 1 jaar mijn eigen pony (12 jaar), maar bij springen weigert ze bijna altijd.... dan geeft ze daarbij ook wellis een bok, of loopt naar achter (of beide). In dit jaar is dat niet/nauwelijks verbeterd. Bij haar vorige eigenaar had ze dit ook al... weet niet waarom ze het doet.

Ik zal even zeggen hoe het gaat.
Ik rij naar de hindernis in galop of draf .
Vaak gaat zij dan heel erg versnellen, en probeer ik haar rustiger te laten lopen
Als ik voel dat ze weigert, drijf ik meer aan of geef ik een zacht tikje. (maar houd haar met de teugels wel een beetje in zodat ze niet sneller gata lopen.
Vervolgens weigert ze alsnog en staat ongv 1 cm voor de hindernis stil, als ze dit diet geef ik haar een tikje.
Als de hindernis laag is drijf ik haar er over heen en als die hoger is maak ik een kleine volte. Ook dan weigert ze vaak of gaat bokken etc...
Als ik haar er eenmaal over heb gaat ze heel hard racen en is ze bijna niet te stoppen.

De hoogte van de hindernis maakt niet veel uit of die nou laag of hoog is...
( ik zelf ben best wel tegenstander van de zweep, maar wete niet hoe ik het anders moet doen)

Graag tipsss!!


Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Weigeren met springen, tips....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:12

Is ze medisch in orde? Kan zijn dat ze fysiek ongemak ervaart als ze springt.
Of ben je zelf misschien terughoudend/angstig waardoor ze niet durft te springen?

Ik zou eerst medische oorzaken uitsluiten.

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 21:14

Paris_ schreef:
Is ze medisch in orde? Kan zijn dat ze fysiek ongemak ervaart als ze springt.
Of ben je zelf misschien terughoudend/angstig waardoor ze niet durft te springen?

Ik zou eerst medische oorzaken uitsluiten.



Ik ben zelf niet bang met springen, ook nooit geweest, dus hier ligt het niet aan. Verder is ze medisch helemaal in orde en is laatst nog gekeurd.

Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:15

Grey_pony1 schreef:
Paris_ schreef:
Is ze medisch in orde? Kan zijn dat ze fysiek ongemak ervaart als ze springt.
Of ben je zelf misschien terughoudend/angstig waardoor ze niet durft te springen?

Ik zou eerst medische oorzaken uitsluiten.



Ik ben zelf niet bang met springen, ook nooit geweest, dus hier ligt het niet aan. Verder is ze medisch helemaal in orde en is laatst nog gekeurd.


Dan kan het dat inderdaad niet zijn. Hoe springt ze als je haar los laat springen, dus zonder tuig en zonder iemand erop?

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:17

Mischien handig om eerst heel veel balkjes te draven. En er voor veel afwisseling en overgangen rijden.
Als balkjes drafen niet wil eerst terug naar het begin en balkjes stappen, dan balkjes in lamgzaam drafje en als dit goed gaat hem pas laten versnellen.

Wat bij mij hielp was een balkje draven en er na over gaan naar stap dit hoeft niet direct maar na een aantal passen moet hij wel terug dit zou je later eventueel met een sprong ook kunnen en vanuit galop ook kunnen.

En anders als je nog geen les heb raad ik je dit zeker aan!

She wears short skirts, I wear jodhpurs.
She's cheer captain. And I jumping oxers.

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 21:22

Dan kan het dat inderdaad niet zijn. Hoe springt ze als je haar los laat springen, dus zonder tuig en zonder iemand erop?[/quote]
Doe ik nooit, heb niet een plek waar dat heel handig kan. Maar ik denk dat ze dan ook zal weigeren

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:22

is het een dressuurpaard of een springpaard? kan ook zijn dat paardlief bang is.

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 21:24

lianne304 schreef:
Mischien handig om eerst heel veel balkjes te draven. En er voor veel afwisseling en overgangen rijden.
Als balkjes drafen niet wil eerst terug naar het begin en balkjes stappen, dan balkjes in lamgzaam drafje en als dit goed gaat hem pas laten versnellen.

Wat bij mij hielp was een balkje draven en er na over gaan naar stap dit hoeft niet direct maar na een aantal passen moet hij wel terug dit zou je later eventueel met een sprong ook kunnen en vanuit galop ook kunnen.

En anders als je nog geen les heb raad ik je dit zeker aan!


Met balkjes lukt het ook prima, soms kijkt ze er wel even naar maar ze gaat niet stilstaan. Met balkjes draven versneld ze ook iets maar dna kan ik haar makkelijk terug krijgen, meestal ga ik voor het springen ook eerst balkjes draven etc.

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 21:26

jumpyhorse schreef:
is het een dressuurpaard of een springpaard? kan ook zijn dat paardlief bang is.


Ze is een echte allrounder. Het zou indd kunnen dat ze bang is maar ik krijg altijd wel het idee dat ze enthousiast word van springen.

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:27

Paris_ schreef:
Is ze medisch in orde? Kan zijn dat ze fysiek ongemak ervaart als ze springt.
Of ben je zelf misschien terughoudend/angstig waardoor ze niet durft te springen?

Ik zou eerst medische oorzaken uitsluiten.


Ik zou inderdaad door dierenarts laten bekijken - het liefst ook onder het zadel met springen. Kan namelijk een peesblessure zijn. Onze pony weigerde en heeft tussenpeesblessure in achterbeen ...

HocusSpocus

Berichten: 49
Geregistreerd: 27-12-17
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:30

Wat vervelend!

Inderdaad eerst medischedingen uitsluiten

Heb je les met je pony? Dat kan zoveel helpen

Verder misschien een keer een ervaren springruiter erop, dan zie je hoe je het kan oplossen etc

HocusSpocus <3

Seventeen
Berichten: 1200
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:32

Wat als je er een prof op zit? En dan bedoel ik niet iemand die toevallig wel eens een keer gesprongen heeft bij jou op stal maar echt iemand die verstand heeft van springen en het veel en op een hoog niveau doet/heeft gedaan.

Heb je les? Wat zegt je instructeur?

Als 'ie het bij de vorige eigenaar ook al deed vraag ik me af of pony wel helemaal in orde is. En anders is het aangeleerd gedrag.

En als je zeker weet dat het niets medisch is, dan zou ik zeker les gaan zoeken. Je zegt niet te willen weigeren, wie wil dat wel? :P , maar je remt wel! Helemaal met een pony die dus zo snel weigert doe je dat op een andere manier en niet gewoon door aan te trekken. :)

Ik zou vooral veel lijntjes rijden en springen. Drafbalkje, kruisje, balkje, stijltje, balkje, oxer. Zulke lijntjes. Gooi balken in de bak, ook tijdens de dressuurtraining en neem die af en toe dressuurmatig mee. Wat makkelijk is met die lijntjes, is dat je ook bijna geen verkeerde afstand kunt rijden, enige wat je moet doen is been eraan dat 'ie niet stopt en recht houden. Is 'ie er 1 of 2 keer door heen gegaan zonder te stoppen dan doe je zo min mogelijk en laat je hem echt zelf springen. En niet vergeten goed te belonen als 'ie iets goeds doet.
Laatst bijgewerkt door Seventeen op 20-03-18 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kmbrly

Berichten: 1840
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:32

Wat ik mij afvraag, je geeft wel aan dat je geen bang hebt om te springen. Maar denk je der ook aan van oh jee , dadelijk een weigering ?

Wat ik persoonlijk zou aanraden zoals hier boven staat vooral balken oefenen.
Pak 3 balken 2opde grond en 1tje er boven op dat je precies een 3 hoek hebt met deze 3.

I know you'll be a sun in somebody else's sky

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:33

Misschien iets medisch, of misschien vindt ze het helemaal niet leuk of vindt ze het eng? Doet ze dit ook bij vrijspringen?

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:41

Als je pony medisch in orde is en er rijtechnisch geen probleem is, kan het dan geen enthousiasme zijn?

Wat me wel opvalt is dat je tegenstrijdige hulpen geeft. Van de ene kant vraag je hem om meer voorwaarts te gaan/te springen door been te geven. Van de andere kant houd je hem tegen aan de voorkant. Gaat het hier niet fout? Misschien een tip om eerst het tempo van je pony onder controle te krijgen. Dus veel overgangen rijden. En dan niet alleen stap-draf-galop maar ook harder/zachter in de gang zelf. Het is de bedoeling dat hij dan ook beter op jouw hulpen gaat reageren. Als dat goed gaat kun je dit misschien beter toe passen tijdens het springen, zodat je hem niet constant in hoeft te houden.

Kom je hier vaker? <<)

Veer19
Berichten: 32
Geregistreerd: 21-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:51

Les nemen is het belangrijkst denk ik. Je instructeur kent jou en je pony het best.

Ik kan wel een paar tips geven die kunnen helpen:

Het kan zijn dat je pony het spelletje door heeft, dan is het een kwestie van doorzetten. Begin zo laag mogelijk (balkjes). Als ze dit een aantal keer achter elkaar doet zonder weigeren kun je opbouwen tot een mini hindernisje, of een cavaletti. (denk aan 20 á 30 cm) oefen dit ook net zo lang tot ze niet weigert. Dan kun je opbouwen naar 40/50 enzo door. (Dit allemaal natuurlijk niet in één les). Bij lage hindernisjes kun je hem ondanks dat hij stopt wel erover drukken in stap, dat hij hoe dan ook erover gaat.

Verder moet je bij alles wat je doet héél consequent zijn. Voor zowel de pony als voor jezelf. Denk hierbij dat als je een hindernis scheef aanrijd, je hem niet alsnog probeert te springen maar een volte rijd. En dat je echt streng bent voor je pony als hij probeert weg te rennen. Niet te afwachtend zijn zegmaar :)

Verder is het belangrijk dat je hem tussen twee teugels rijd. Houd je been eraan, ook al gaat ze hard, dat vang je op met je hand. Kijk naar voor, houd beide benen er evengoed aan, en evenveel druk op beide teugels.

Als ze het spannend vind, is het een kwestie van vertrouwen geven. Dat betekent (voor mij) weer heel laag beginnen, en alles heeel vaak herhalen, net zolang tot de spanning helemaal weg is (en daarna pas op gaan bouwen).

Verder wordt hier ook genoemd om er een prof op te zetten, dat is ook een goed idee, alleen dan is het wel belangrijk dat je zelf ook goed les neemt zodat jij je pony ook kan laten springen zegmaar, dat het niet zo is dat de pony precies door heeft wie er op zijn rug zit, en (ik zeg maar wat) met de prof een rondje van 80 cm rondspringt en hij met jou vertikt om een kruisje van 30 cm te springen ;)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! maar zoals ik al eerder zei, les nemen is het aller belangrijkst.

:-)

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 22:01

Veer19 schreef:
Les nemen is het belangrijkst denk ik. Je instructeur kent jou en je pony het best.

Ik kan wel een paar tips geven die kunnen helpen:

Het kan zijn dat je pony het spelletje door heeft, dan is het een kwestie van doorzetten. Begin zo laag mogelijk (balkjes). Als ze dit een aantal keer achter elkaar doet zonder weigeren kun je opbouwen tot een mini hindernisje, of een cavaletti. (denk aan 20 á 30 cm) oefen dit ook net zo lang tot ze niet weigert. Dan kun je opbouwen naar 40/50 enzo door. (Dit allemaal natuurlijk niet in één les). Bij lage hindernisjes kun je hem ondanks dat hij stopt wel erover drukken in stap, dat hij hoe dan ook erover gaat.

Verder moet je bij alles wat je doet héél consequent zijn. Voor zowel de pony als voor jezelf. Denk hierbij dat als je een hindernis scheef aanrijd, je hem niet alsnog probeert te springen maar een volte rijd. En dat je echt streng bent voor je pony als hij probeert weg te rennen. Niet te afwachtend zijn zegmaar :)

Verder is het belangrijk dat je hem tussen twee teugels rijd. Houd je been eraan, ook al gaat ze hard, dat vang je op met je hand. Kijk naar voor, houd beide benen er evengoed aan, en evenveel druk op beide teugels.

Als ze het spannend vind, is het een kwestie van vertrouwen geven. Dat betekent (voor mij) weer heel laag beginnen, en alles heeel vaak herhalen, net zolang tot de spanning helemaal weg is (en daarna pas op gaan bouwen).

Verder wordt hier ook genoemd om er een prof op te zetten, dat is ook een goed idee, alleen dan is het wel belangrijk dat je zelf ook goed les neemt zodat jij je pony ook kan laten springen zegmaar, dat het niet zo is dat de pony precies door heeft wie er op zijn rug zit, en (ik zeg maar wat) met de prof een rondje van 80 cm rondspringt en hij met jou vertikt om een kruisje van 30 cm te springen ;)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! maar zoals ik al eerder zei, les nemen is het aller belangrijkst.


Dankjewel voor de tips. Ik zit met haar op les en dan gaan we om de week springen. Vaak als ik de hindernis 2 keer heb gesprongen, vind ze het wel goed en hoogte maakt haar ook niet veel uit. Maar als ik dan die zelfde hindernis van de andere kant neem Of die zelfde hindernis een andere dag weer opnieuw spring begint het weer van voor af aan.

Veer19
Berichten: 32
Geregistreerd: 21-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:08

Grey_pony1 schreef:
Veer19 schreef:
Les nemen is het belangrijkst denk ik. Je instructeur kent jou en je pony het best.

Ik kan wel een paar tips geven die kunnen helpen:

Het kan zijn dat je pony het spelletje door heeft, dan is het een kwestie van doorzetten. Begin zo laag mogelijk (balkjes). Als ze dit een aantal keer achter elkaar doet zonder weigeren kun je opbouwen tot een mini hindernisje, of een cavaletti. (denk aan 20 á 30 cm) oefen dit ook net zo lang tot ze niet weigert. Dan kun je opbouwen naar 40/50 enzo door. (Dit allemaal natuurlijk niet in één les). Bij lage hindernisjes kun je hem ondanks dat hij stopt wel erover drukken in stap, dat hij hoe dan ook erover gaat.

Verder moet je bij alles wat je doet héél consequent zijn. Voor zowel de pony als voor jezelf. Denk hierbij dat als je een hindernis scheef aanrijd, je hem niet alsnog probeert te springen maar een volte rijd. En dat je echt streng bent voor je pony als hij probeert weg te rennen. Niet te afwachtend zijn zegmaar :)

Verder is het belangrijk dat je hem tussen twee teugels rijd. Houd je been eraan, ook al gaat ze hard, dat vang je op met je hand. Kijk naar voor, houd beide benen er evengoed aan, en evenveel druk op beide teugels.

Als ze het spannend vind, is het een kwestie van vertrouwen geven. Dat betekent (voor mij) weer heel laag beginnen, en alles heeel vaak herhalen, net zolang tot de spanning helemaal weg is (en daarna pas op gaan bouwen).

Verder wordt hier ook genoemd om er een prof op te zetten, dat is ook een goed idee, alleen dan is het wel belangrijk dat je zelf ook goed les neemt zodat jij je pony ook kan laten springen zegmaar, dat het niet zo is dat de pony precies door heeft wie er op zijn rug zit, en (ik zeg maar wat) met de prof een rondje van 80 cm rondspringt en hij met jou vertikt om een kruisje van 30 cm te springen ;)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! maar zoals ik al eerder zei, les nemen is het aller belangrijkst.


Dankjewel voor de tips. Ik zit met haar op les en dan gaan we om de week springen. Vaak als ik de hindernis 2 keer heb gesprongen, vind ze het wel goed en hoogte maakt haar ook niet veel uit. Maar als ik dan die zelfde hindernis van de andere kant neem Of die zelfde hindernis een andere dag weer opnieuw spring begint het weer van voor af aan.


Dan denk ik toch dat het met spanning te maken heeft, dan is het puur herhalen herhalen herhalen en zelf vooral niet twijfelen (je gedachte al over de hindernis zetten) en zeker op de hindernis aanrijden. En veel verschillende hindernissen springen, van hoog en laag, hekjes en balkjes, een kruisje of een steiltje, dat ze leert dat het allemaal niet zo eng is als het lijkt :)

:-)

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Weigeren met springen, tips....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:17

Is ze klinisch gekeurd of röntgen?

Ze kunnen wel rad lopen, maar alsnog zere voetjes of knieën hebben met springen. Dat doet pijn met landen, dus springen ze maar niet meer.

Ik zou kijken of je er is iemand op kan zetten die echt weet waar die mee bezig is. Die kunnen aan de manier waarom ze springen ook wel veel voelen.

I am because you were

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Weigeren met springen, tips....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:21

Een paar dingen die je kan proberen:
-Balkjes draven, maar dan een balkje op de grond leggen tussen de staanders in. Dit eerst een tiental keer doen, en dan van het balkje tussen de staanders een mini sprongetje maken. Dat steeds ietsje hoger.
-Richting hindernis rijden, maar gewoon steeds een volte maken voor de hindernis. Op het moment dat je merkt dat ze niet meer wil versnellen naar de hindernis toe, dan pas over de hindernis heen.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Weigeren met springen, tips....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:40

Wat ik mij afvraag is waarom niemand nog heeft gevraagd naar het tuig? Of heb ik daar overheen gelezen?

Ligt het zadel goed?

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-18 07:31

ODonoghue schreef:
Wat ik mij afvraag is waarom niemand nog heeft gevraagd naar het tuig? Of heb ik daar overheen gelezen?

Ligt het zadel goed?


Ja die ligt goed, is een verstelbare en is laatst weer aangepast.

Supervixen

Berichten: 12750
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Weigeren met springen, tips....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 07:58

Ziet jouw pony wel goed?

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


Sunny8
Berichten: 66
Geregistreerd: 12-03-17

Re: Weigeren met springen, tips....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 17:31

Misschien kun je je pony eerst een aantal keer aan de hand laten springen en als ze dat braaf doet erop gaan en het nog een keer proberen? Dan weet je in ieder geval zeker dat ze niet weigert, omdat ze het eng vindt. En als ze dan wel weigert zou ik inderdaad eerst balkjes draven of de hindernis heel laag zetten zodat ze er eerst een beetje aan kan wennen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker