Dressuur met een recreatiepaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Dressuur met een recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:37

volgens mij is het gewoon gezond voor je paard om dressuurmatig wat werk te doen.
om iemand te kunnen dragen is het nodig rug en buikspieren te trainen, een houding aan te nemen die functioneel is om een mens te kunnen dragen.
dus ja, lekker aan de slag! neem les en zorg dat je daar beiden plezier aan beleeft!

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Dressuur met een recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:56

Welke omgeving woon je?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 03:36

Nikipoe_25 schreef:
Dorine, wat bedoel je met. Ze trappen hun paard van de achterhand af?
Ik snap wel dat voorwaarts rijden bij mijn paardje hier niet zou gaan werken, ik denk dat ze gewoon in paniek zou wegvluchten, zeker in combinatie met druk op de teugels...

Nou mensen denken vaak dat het paard in hun tempo loopt maar eigenlijk loopt ie in zn eigen tempo. Dat betekent dat hij 1) niet harder en 2) niet zachter wil.
Dus als je remt komt ie wat terug als je mazzel hebt (als je pech hebt komt ie tegen het bit of gaat ie hangen en loopt in hetzelfde tempo door). Maar hij zal automatisch weer harder gaan.
En als je harder wilt gaat ie drie passen harder en daarna komt ie vanzelf weer terug.
Dat het paard niet voorwaartser wil blijven als je daarom vraagt hebben mensen vaak wel door en daarom gaan ze dan steeds blijven drijven en het paard constant van de achterhand af jagen omdat ze constant het gevoel hebben dat het paard anders vanzelf terugkomt in tempo (wat ook inderdaad waar is).
Echter hebben mensen vaak niet door dat als ze zouden willen terugschakelen, het paard dit ook niet accepteert. Dit merk je vaak in vanzelf weer harder gaan, maar vooral in tegen het bit komen en/of hangen. Of sommige paarden gaan gewoon dan maar een gang terug ipv binnen de gang de passen wat te verkleinen. Hier zit het echte probleem.
Mensen leren niet wat stukjes terugrijden kan doen voor het activeren van de achterhand. Men leert alleen maar dat je ten alle tijden naar vóóóóren moet rijden. En dat van achter naar voren rijden betekent heel veel naar voren drijven tot het paard nageeft ofzo? Zo werkt het gewoon niet. Van achter naar voren rijden betekent nadenken wat de achterhand doet en van daaruit verder. Heeft weinig met naar vóóóren rijden te maken. Meer met schakelen. Ja, ook naar voren, maar men vergeet terug.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Dressuur met een recreatiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 09:24

Is dressuur niet altijd belangrijk, ook voor een recreatie paard?
Ik ben ook recreatie ruiter, maar train mijn paard op zo een manier dat hij mij draagt met zijn achter benen en in balans loopt en niet op de voorhand sjokt in het bos.
Het gaat er meer om wat voor trainer ben jij ?
Dressuur is ook niet been geven en voor tegen houden, dan kun je hem beter op de voorhand laten sjokke, want een paard storen aan het hoofd word hij niet beter van.
Met elk paard wel ras dan ook waar je op wil zitten moet/kun je dressuur rijden en ik vind het zelfs een beetje een verplichting naar je paard toe om dat juist wel te doen.
Zelf rij ik tinkers en pre,s 2 totaal verschillende rassen, de tinker zal nooit de piaffe gaan kunnen zoals de pre dat doet, belangrijkste voor je zelf is leer een goeie eerlijke trainer voor jou paard te zijn en neem de tijd, ga aan de slag met het proces en staar je niet te veel blind op het einddoel