Stakend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_liesjee
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-02-18

Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-18 23:53

Hoii ik had een vraagje is er iemand die evaring heeft met stakende paarden. Mijn paard houd der ook nog van om te stijgeren en te bokken en als het haar uitkomt te rennen heeft iemand een idee wat ik het beste kan doen. Bijvoorbeeld aan bijzet of gaat ze dan nog meer staken?


dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 23:57

Hoi wat vervelend dat je paard dit gedrag vertoont!

Kun je er misschien iets meer over vertellen? Wanneer het begonnen is? Wanneer die het doet? Bv als die schrikt? Of als die iets moeilijks moet doen?

Wat heb je zelf al geprobeerd? Heb je les? Wat doe je om het te voorkomen/stoppen?

Hoe oud is je paard? Wat voor ras? Hoe lang heb je het paard al?

Heb je er misschien een filmpje van?

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:02

heb je een video? Ik denk dat mensen je daar veel beter bij kunnen helpen op die manier :)

_liesjee
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 00:05

Ik heb er helaas geen video van. Ik heb der nu 2 jaar en het is het laaste jaar begonen. als ik been geef of een wending wil sturen. ze is nu 6,5 jaar oud ras is welsh tuiger ik heb les maar daar komen we nu ook nie veder mee. Als ze staakt dan draai ik rondjes maar daar kom jk ook niet veder mee

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:06

Heb je er al weleens een ervaren ruiter op gezet om te kijken wat je paard dan doet?

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

_liesjee
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-02-18

Re: Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 00:07

Ja gedaan die gooit ze der helemaal af ze is heel een kenig

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:10

Of je paard heeft ergens pijn. Als ze bij iedereen hetzelfde doet is de kans groot dat er ergens iets niet lekker zit.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

_liesjee
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-02-18

Re: Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 00:13

Ze is helemaal nagekeken in de kliniek

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:15

Waarop dan? En osteopaat/zadelmaker/fysio?

S <3

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 01:23

Wat goed dat je je paard al na hebt laten kijken in de kliniek! Helaas heeft het jullie alleen nog niet verder gebracht!

Ik zou toch ook graag een filmpje zien zodat het een en ander duidelijk wordt omtrent de reden van staken! En of wij iets zien waar misschien de oplossing in kan zitten! Is het mogelijk om komende dagen een filmpje te maken denk je?

Hoe is het paard aan de longeerlijn?

Linnie050

Berichten: 11796
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 04:29

Zadelmaker en de tandarts?

Wat heeft de kliniek bekeken dan?

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 07:22

Als de randvoorwaarden in orde zijn zou je eens kunnen nadenken over je eigen houding en gedachten: ben je bang dat ze weer gaat rennen of bokken, dan kan het zomaar zijn dat je je paard onbewust een remsignaal geeft.
Sterker nog: vervolgens ga jij met een deel van je lijf zeggen dat hij rustiger moet en ga je hem met je bewuste motoriek drijven omdat hij vlugger moet, het dier snapt er niks meer van en gaat zich verzetten tegen je geheel aan signalen.

Maar: ik heb jullie niet gezien en verzin ook maar een mogelijke oorzaak.

henshem
Berichten: 1126
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Stakend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:28

Is er in de kliniek ook onderzocht op maagzweren? Of alleen naar het bewegingsapparaat gekeken?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34595
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:45

Gedrag wat jij omschrijft is geen staken. Staken is de handrem erop gooien en niet verder gaan. Ons vorige paard deed dit met buiten rijden. Als hij bijvoorbeeld een plas zag stil gaan staan, en niet verder willen. Been was achteruit, of omhoog. Ik zou bij jouw paard, omdat het plotseling is ontstaan, ook denken aan een fysieke oorzaak. Als rug/nek/tanden etc zijn uitgesloten kijk idd eens naar de maag, of iets hormonaals (het is een merrie toch?.

Evocative

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:46

Misschien toch een andere zadelmaker laten komen? Zeker geen bijzetteugels gebruiken, want zoals ik het lees lijkt het alsof het paard pijn heeft... Als je er nu bijzet op gooit gaat ze waarschijnlijk nog meer staken.
Misschien kan je ook grondwerk proberen? Dat je bv een hele maand alleen grondwerk gaat doen en dan kijken of ze rustiger is? Het paard van een vriendin deed dit ook, en grondwerk heeft haar enorm geholpen!

Cum tacent, clamant.

_liesjee
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 08:47

Ze is ook naar de tandarts en zadelmaker alles was goed ik ben ook totaal niet bang van der dus daardoor zou het ook nie komen ben de laatste tijd heel erg met me houding bezig daar ligt het ook niet aan. In de klinike is er een scan grnaakt en fotos de dierenarts heeft helemaal niks gevonden en denk dat het een gedrachs probleem is ja ze doet ook staken opeens stilstaan en been help niet dan komt ze gewoon soms recht omhoog. Grondwerk doe ik al met der dat kan ze supper goed
Laatst bijgewerkt door _liesjee op 15-03-18 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:48

_black_rose_ schreef:
Als de randvoorwaarden in orde zijn zou je eens kunnen nadenken over je eigen houding en gedachten: ben je bang dat ze weer gaat rennen of bokken, dan kan het zomaar zijn dat je je paard onbewust een remsignaal geeft.
Sterker nog: vervolgens ga jij met een deel van je lijf zeggen dat hij rustiger moet en ga je hem met je bewuste motoriek drijven omdat hij vlugger moet, het dier snapt er niks meer van en gaat zich verzetten tegen je geheel aan signalen.

Maar: ik heb jullie niet gezien en verzin ook maar een mogelijke oorzaak.


Mee eens . Hoe ben jij als jij op jouw paard ga rijden?

Wat vervelend dat jou paard staakt. Wat is er afstammeling va de tuigers kant?

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:50

_liesjee schreef:
Ze is ook naar de tandarts en zadelmaker alles was goed ik ben ook totaal niet bang van der dus daardoor zou het ook nie komen ben de laatste tijd heel erg met me houding bezig daar ligt het ook niet aan. In de klinike is er een scan grnaakt en fotos de dierenarts heeft helemaal niks gevonden en denk dat het een gedrachs probleem is ja ze doet ook staken opeens stilstaan en been help niet dan komt ze gewoon soms recht omhoog. Grondwerk doe ik al met der dat kan ze supper goed


Van achter een beeldscherm kunnen wij helaas weinig doen, kun je een filmpje maken? Wel super dat je al zoveel voor je paard gedaan hebt

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:56

Ik vind dit zinnetje uit je openingspost een beetje tegenstrijdig aan mijn mening:
Mijn paard houd der ook nog van om te stijgeren en te bokken en als het haar uitkomt te rennen

Een paard vind het in mijn idee nooit leuk om met opzet te stijgeren, bokken of uit het niets hard te rennen. Het ervandoor gaan zou te maken kunnen hebben met inrijden, hoe is het inrijden gegaan? En hoe snel is dit gegaan?

Stijgeren en bokken, dat klinkt mij als protest in de oren, protest tegen de ruiter (omdat ze het bij meerdere mensen doet) of protest tegen iets wat niet lekker zit, denk aan een bit of de rug, de hals, het zadel, en nog veel meer dingen, het kan allemaal. Je bent hier zo te lezen ook al druk mee bezig geweest, dat vind ik knap van je. Heb je hier al eens een ostheopaat bij gehad? En zo ja, wat gaf deze aan?

Fijn dat ze het grondwerk goed oppakt, voor dat je weet wat het probleem is zou ook ik lekker verder gaan met het grondwerk en daarin oefeningen verder op en door gaan pakken. Als ze zo aan het stijgeren, bokken en wegrennen is zou ik er zeker niet meer op gaan zitten. Ik zou het geen fijn idee vinden als ik mijn paard (on)bewust ergens pijn doe. :)

_liesjee
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-18 09:04

Ja ik heb nu een gekneusde heup dus kan volopig even niet rijden voor een filmpje. Ja ik heb echt al alles geprobeer ik kom er gewoon niet meer uit bitloos verschilende bitten zonderzadel. Ostiopaat ook al gehad die zei dat ales gewoon goed was en niks zat vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:12

_liesjee schreef:
Ze is ook naar de tandarts en zadelmaker alles was goed ik ben ook totaal niet bang van der dus daardoor zou het ook nie komen ben de laatste tijd heel erg met me houding bezig daar ligt het ook niet aan. In de klinike is er een scan grnaakt en fotos de dierenarts heeft helemaal niks gevonden en denk dat het een gedrachs probleem is ja ze doet ook staken opeens stilstaan en been help niet dan komt ze gewoon soms recht omhoog. Grondwerk doe ik al met der dat kan ze supper goed


Zijn er foto's van rug en hals gemaakt?

Wat is een Welsh Tuiger? Bedoel je een Welsh Cob?

Hoe is ze verder qua rijden, buigzaamheid, rechtgerichtheid etc? Hoe is de bouw en bespiering? Welke punten werken jullie nu aan? Wat zegt je instructeur erover?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-18 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:12

Dus, wat wil je nu van Bokt. “Alles is nagekeken en goed”.
Dat KAN NIET. Anders zou het paard goed lopen. Iets zit er fout. Ik geef als voorbeelden:
Het lijf van het paard
De psyche van het paard
Het harnachement
Het voer regime
Het trainings/ beweging regime
De huisvesting
De voeten, ijzers
Het lijf van de ruiter
De psyche van de ruiter
De kunde/onkunde van de ruiter
De kunde/onkunde van de instructeur
De omgeving
De bodem

Jij stelt dat alles in orde is. En je vraagt wat je moet doen.

Stap 1: kom tot het besef dat NIET alles in orde is. Vanuit daar kan je verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:15

rien10 schreef:
Dus, wat wil je nu van Bokt. “Alles is nagekeken en goed”.
Dat KAN NIET. Anders zou het paard goed lopen. Iets zit er fout. Ik geef als voorbeelden:
Het lijf van het paard
De psyche van het paard
Het harnachement
Het voer regime
Het trainings/ beweging regime
De huisvesting
De voeten, ijzers
Het lijf van de ruiter
De psyche van de ruiter
De kunde/onkunde van de ruiter
De kunde/onkunde van de instructeur
De omgeving
De bodem

Jij stelt dat alles in orde is. En je vraagt wat je moet doen.

Stap 1: kom tot het besef dat NIET alles in orde is. Vanuit daar kan je verder.


Erg mee eens. Je kunt het een gedragsprobleem noemen, maar ook een gedragsprobleem heeft een oorzaak. Gedrag is namelijk een reactie ergens op.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:18

Zo te horen heb je al het medische uitgesloten, waarvoor hulde! Maar dan is het toch gewoon brutaal gedrag en miscommunicatie tussen jullie. Niet erg, daar is iets aan te doen, zeker als je niet bang bent is dit oplosbaar!

Als eerste antwoord op jouw vraag in de openingspost. NEE geen bijzet of slof oid bij een steigeraar! Een bijzet of geeft ze nl een handvat om juist erin te klimmen en dan zo hoog te komen en daarboven hun nek niet kunnen gebruiken voor balans waardoor ze omslaan, dus niet aan beginnen, levensgevaarlijk! Als je paard in steigermodus is kun je het best op het moment dat ze met 4 benen op de grond staat de kop naar links of rechts te trekken, echt helemaal naar je toe, dan kunnen ze niet meer van de grond af komen. Als dan het gevoel dat ze daartegen vecht voorbij is, rustig weer wat ruimte geven en voorwaarts. Wat jij doet die rondjes draaien is in principe prima, maar vandaaruit dus wel weer voorwaarts.

Verder kan ik je als tip geven om extreem consequent te zijn in alles wat je doet. Oefenen op gehoorzaamheid. Stilstaan is stilstaan en niet een pasje verder als jij wilt en ook niet een pasje naar achteren. Wenden is wenden, overgang is overgang...niet naar het zin, overnieuw, overnieuw, overnieuw net zo lang totdat zij doorheeft dat er geen ruimt is voor discussie, dat jij altijd het laatste woord hebt. Zoek hiervoor goede begeleiding TS, iemand die ervaring heeft met dit soort gedrag, en les desnoods een paar keer per week totdat je paard weer op de rit is. Want geloof me het is mogelijk om stakende steigeraars/bokkers (mits het niet medisch is maar dat heb je al uitgesloten) kuikenmak te krijgen, als je maar hele duidelijke afspraken maakt. Belangrijk is altijd voorwaarts denken en oplossen. En vooral niet bij het eerst hipje omhoog al meteen mee naar voren gaan, nee pas als ze echt vies omhoog gaan mee naar voren voor je eigen veiligheid, maar anders op je plek blijven zitten, been eraan, duidelijk maken dat jij in control bent en blijft en dat zij geen vat op jou krijgt.
Laatst bijgewerkt door oji op 15-03-18 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:24

Als mn paard zulk gedrag zou gaan vertonen en het de eerste 2 jaar in jouw bezit niet deed, dan denk ik eerst aan iets lichamelijks.
Dat alles verder is nagekeken en de DA kan niets vinden wil het nog niet zeggen dat er niet iets is.
Heeft je DA echt alles uitgesloten, zoals bijvoorbeeld een tumor aan de eierstokken? Of een ontstoken blinde darm? Daar zou dergelijk gedrag ook nog wel eens vandaan kunnen komen. (Ik heb makke merries door zoiets zien veranderen in kwaadaardige "hengsten", compleet met steigeren e.d.)
Is er ook bloedonderzoek gedaan?
Weet de DA het niet te vinden, zou je ook altijd nog eens een bezoekje kunnen brengen bij Den Hoek (Holistisch veearts) in de Bilt. Zij onderzoeken op een andere manier dan je reguliere DA en kunnen vaak interne ziekten snel vinden.

Als echt, echt niets is en jouw instructrice kan je ook niet helpen, dan is er nog maar 1 mogelijkheid en dat is je paard een paar weken naar een professioneel africhter te brengen om te kijken of die er wat mee kan.
Kan die het inderdaad oplossen, dan kan het niet anders of het ligt aan hoe je met je paard omgaat.

Maar persoonlijk vermoed ik wel degelijk iets fysieks.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers