Lenige pony trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Lenige pony trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 12:09

Ik heb een super fijne merrie staan die nu vooral fokmerrie is geweest. Ze is wel ingereden maar dat was het. Ze heeft wel laten merken springen (max 60 tot nu toe) leuk te vinden. Ik ben erg zuinig op haar en twijfel dus wat te doen. Hoe ga ik haar sterker krijgen, kan ze ooit de springsport in of is het beter het werk te beperken tot dressuur?

Om een beeld te geven, ze kan nog geen rechte lijn lopen. In draf beweegt alles en vooral ook haar hoofd van links naar rechts, ze is vrij groot geworden en begint nu eindelijk een beetje slungel af te raken. Ze wordt dit jaar 6 jaar. Ze is in verwachting van haar 2e veulen. Ze is net e pony gemeten en zou dus vanaf 90 cm moeten springen. Hoe pak ik dit aan om er een sterke allround pony van te maken en waar schatten jullie in dat haar kansen liggen? Ik hou haar graag heel al is na een jaartje (of 2 jaartjes) sporten het doel om haar verder in te zetten voor de fokkerij. Een sport predicaat zou leuk zijn maar is geen vereisde (dus niet kosten wat het kost).
filmpje is van haae veulen maar de merrie zie je ook.

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Lenige pony trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:16

Ze is nu 6, dus opzich een mooie leeftijd om door te gaan rijden. Eerst beginnen met longeren en dat uitbouwen tot rijden. Als dat goed gaat kun je pas gaan denken aan springen. Ik vraag me alleen af als je haar na een jaar weer wilt gebruiken als fokmerrie, je dit moet gaan doen. Lijkt me wat zonde om haar eerst door te rijden en dan er geen gebruik meer van te maken. (?)

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Lenige pony trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 23:30

Dat hangt natuurlijk ook een beetje af van hoe het gaat maar het idee erachter is eigenlijk ster worden en dus een rijproef neer moeten zetten en dan misschien door voor sportpredicaat. 5 veulens verder zal het er niet makkelijker op worden voor haar en ze heeft nu de leeftijd door te kunnen gaan. Als ik haar dan door een ander zou gaan laten uitbrengen, en misschien wel (ooit) z te kunnen worden. Longeren doe ik nog wel regelmatig en ze doet af en toe een lesje mee of ik rij er eens op.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Re: Lenige pony trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:47

Je kunt natuurlijk eerst aan de longe beginnen of met ander werk aan de hand. Zo ontwikkeld ze zich nog wat meer en dan komt vanzelf het moment dat je zeker weet dat ze er klaar voor is ! Zoals je zegt , geen haast ;)

Rani_
Berichten: 58
Geregistreerd: 16-04-10

Re: Lenige pony trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:00

Ik zou zelf ook aan de longe beginnen en eerst al kijken hoever je hiermee komt. Ik denk dat je dan automatisch wel gaat merken hoe je nu verder moet en welke capaciteiten ze mee heeft en je dus verder op kan focussen.

Maar ik zou alles zeker rustig aan doen en niets overhaasten.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Lenige pony trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 13:12

Je kan toch gewoon gaan oppakken en dan aankijken hoe ze het doet?
Niet alles gaat volgens plannen of boekjes. Gewoon beginnen en zien wat ze aanbiedt.

BE_STABLE
Berichten: 9
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:50

Wat een mooi paardje :) Je kunt inderdaad aan haar lijf en de bespiering zien dat ze wel baat zou hebben bij wat voorwerk voor het rijden. Vaak zijn hele flexibele paarden wat lastiger sterk te maken omdat ze juist zo mooi lenig zijn. Als je dit wel met haar doet heb je een sterk en lenig paard wat natuurlijk prachtig is! Je kunt met haar beginnen met het rechtrichten aan de longe en aan de hand. Er zijn ook veel oefeningen die je in stilstand met haar kunt doen zodat ze wat sterker wordt. Ik denk dat het heel fijn is als ze zelf meer in balans in en op eigen benen rechtuit kan lopen voordat je belast met haar gaat trainen!

Groetjes Michelle

D20
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:33

Wat een leuke merrie! Ik heb zelf ook een lenige d-pony. Ben daarmee begonnen met dressuur en nadat ik dr recht had gericht heb ik het springen opgebouwd.
Ze heeft geen super sterke achterhand maar springt gemakkelijk een rondje van 1 meter hoog.
Die van mij heb ik dan wel dressuur lopen. Omdat ze het leuker vind maar ook makkelijker aankan.
Wat ik zo op je filmpje zag lijkt het alsof ze al best goede bespiering heeft op de achterhand. Ik zou haar eerst rechtrichten en dan een beetje te kijken wat ze leuk vind en wat ze aan kan.
Lijkt me een leuke pony voor in de sport.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Lenige pony trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 17:41

Bedankt voor de leuke reacties.

Als ik het goed begrijp werk aan de hand? Ik zal eens kijken of ik een instructeur kan vinden.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Lenige pony trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:10

Werken aan de hand en rechtrichten zijn uitstekende ideeën.

En in dressuur geldt: een echt rechte lijn lopen is het moeilijkste wat er is!!
(Dus 'dat ze dat nog niet kan', ik geloof grif dat het kan komen!)

Steek ook je licht op bij Karin Leibbrandt - haar FB (4dimensie dressage) gaat over problemen, haar boek gaat over "hoe train en presteer ik met een lenig/ hypermobiel/ modern sportgefokt paard"...? (Hoe doe ik dat paardvriendelijk, biomechamisch correct, efficiënt en respectvol.)

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Lenige pony trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 16:14

Top bedankt, ga ik opzoeken