valse knik, oorzaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (Belgiƫ)

valse knik, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 19:53

Wat is de oorzaak van een valse knik tijdens het rijden? Kan dit nog een gevolg zijn van slecht beleren? Of een medische oorzaak? Rijtechnisch?

We warmen sowieso op door +-15min lang en rond daarbij heeft hij nog moeite om de hand helemaal te volgen. Bij het uitgaloperen of -draven volgt hij de hand uitstekend en strecht hij zeer gemakkelijk. 1 jaar hebben we gewerkt aan onafhankelijk zit, balans en zithulpen (alles met lange teugels, wel contact). Nu kunnen we wat meer contact nemen. Echter loopt hij gemakkelijk in een valse knik terwijl mijn instructrice hier heel correct mee omgaat. Het is ons wel opgevallen dat hij bij moeilijke zaken of wanneer hij moe wordt, snel contact verbreekt. Wat kan de oorzaak hiervan zijn?


Tandarts vorige maand was ok en zadel past perfect.
Verder is hij verschrikkelijk lief, respectvol met een grote will-to-please. Geen ander protest tijdens het rijden.

Anoniem

Re: valse knik, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:56

Kan diverse redenen hebben. Artrose in de hals, een hand die te veel inwerkt, niet genoeg opgewarmd of rijtechnisch nog niet ver genoeg. Maar ook aangeleerd gedrag kan perfect. Als hij heel streng is gereden met veel hand is hij het gewend dit te doen om contact te vermijden. Want vroeger was contact=pijn.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: valse knik, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:17

Heb je misschien een foto of filmpje waar het te zien is? Dan kunnen wij jou beter helpen waar het vandaan zou kunnen komen!

Hoe is het met longeren loopt die dan ook in een valse knik?

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 22:24

crazygirl1 schreef:
Wat is de oorzaak van een valse knik tijdens het rijden? Kan dit nog een gevolg zijn van slecht beleren? Of een medische oorzaak? Rijtechnisch?

Allemaal mogelijk!
Citaat:
We warmen sowieso op door +-15min lang en rond daarbij heeft hij nog moeite om de hand helemaal te volgen. Bij het uitgaloperen of -draven volgt hij de hand uitstekend en strecht hij zeer gemakkelijk.

Wat bedoel je met 'lang en rond'?
Hals strekken is een prima begin, maar als het dier stijver van stal komt, is het logisch dat het na het werk (uitgalopperen, uitdraven begrijp ik als 'aan het einde nog efkes met lange teugel lopen) beter gaat.
Maar 'hals strekken' is niet direct 'rond'.
Citaat:
1 jaar hebben we gewerkt aan onafhankelijk zit, balans en zithulpen (alles met lange teugels, wel contact). Nu kunnen we wat meer contact nemen. Echter loopt hij gemakkelijk in een valse knik terwijl mijn instructrice hier heel correct mee omgaat.

Kon je eerst geen contact nemen...?
Ik ben gewend om met plm 2 gram te rijden, soms neemt het dier (om haar moverende redenen) meer gewicht (waar ik het dan niet mee eens ben).

En wat doet je instructrice...?

Citaat:
Het is ons wel opgevallen dat hij bij moeilijke zaken of wanneer hij moe wordt, snel contact verbreekt. Wat kan de oorzaak hiervan zijn?

Sommige dieren gaan dan juist 'hangen'...
Feit is wel: een paard heeft een lange hals (zo een meter) en een zwaar hoofd (rustig 15 kilo) - de hals oprollen, neus achter de loodlijn etc is een manier om minder gewicht te hoeven dragen.
De training is: hals strekken met de neus er echt 'uit', voor de loodlijn. Dat traint de buikspieren, zodat het dier dat oprollen niet/minder nodig heeft.

HeatherSunny
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-03-18

Re: valse knik, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 18:57

Misschien een paardenmasseuse laten kijken? Klinkt als een lastige situatie..

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-18 12:20

Bedankt voor het meedenken. Ik ben de laatste dagen gaan nakijken wanneer wel/niet in combinatie met jullie opmerkingen/vragen.

Hoe ik het nu zie, komt het door een combinatie van fout beleren en lichamelijk moeilijkheid van zowel mezelf als van hem. Als ik ons eerste filmpje zie (2.5jaar terug) dan zie je duidelijk een groene combinatie waarbij mijn paard de hand absoluut niet volg, hij loopt 'mooi hoog' maar niet correct. En mezelf in stoelhouding, volledig vast op de teugels en geen balans. Gelukkig is dat meer en meer verleden tijd!

Recente video heb ik niet. Aan de longe doet hij het niet (meer). Als we vw-nw rijden (dus lange teugel met contact op het bit en aan de hulpen als opwarming en coolingdown) dan is zijn neusje er 80% van de tijd uit. Bij onbalans gooit hij zijn hoofd wel nog eens omhoog of bij te strenge handen kruipt hij achter de LL maar dat krijg ik snel in orde. Leve de spiegels aan de muur :D Ik let er echt op dat er teugelcontact is en neusje eruit. Hij gaat inderdaad hangen wanneer hij moe wordt, daarom wissel ik vaak af met stapmomentjes met losse teugels zodat zijn nekspieren kunnen ontspannen.

Het is zodra teugels op maat worden gezet en er iets meer verzameling wordt gevraagd. Deze laatste dagen extra op gelet wanneer de vals knik plaatsvindt. Ik merk dat ik echt goed moet zitten, zodra ik mijn balans naar voren breng met combinatie van te strenge handen hij vast loopt. Dus correct zitten, mijn handen vooruit en met mijn bekken hem voorwaarts houden.

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: valse knik, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 12:57

Zelfde probleem hier, ik volg!
Heb helaas geen tips.

OliverTwist

Berichten: 39
Geregistreerd: 01-11-17
Woonplaats: Rotterdam

Re: valse knik, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:32

Ik ben hier ook mee bezig. Heb sinds vorige maand een eigen paard (4 jr Engelse Volbloed) die dit ook doet.

Het is me in eerste instantie gelukt haar binnen een week goed vanaf het begin van de training laag en rond te rijden, maar na die week lukte het neit en ging ze met haar hoofd gooien.

Zelf heb ik toen aangenomen dat zij waarschijnlijk gewoon spierpijn had. Met een weekendje rust pakte ze het namelijk weer op en konden we aan zijgangen beginnen. Drie dagen later gooide ze weer met haar hoofd dus ik zocht wat clinics op online en een amerikaanse trainer zei toen dat het gemiddeld een jaar duurt voordat je paard sterk genoeg is om zich op die manier te dragen (Laag en rond) en dus ongeveer twee jaar voordat je kunt gaan oprichten. (Niet afhankelijk van leeftijd paard. Dus of je nou op z'n 4e of z'n 12e begnt, het duurt gewoon zo lang voordat de spieren zich zo ontwikkelen)

Dus gewoon geduld, blijven trainen (Dan wel correct trainen natuurlijk) en niet te snel willen gaan.