Paard springt door de hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Niobe_

Berichten: 21
Geregistreerd: 05-07-10

Paard springt door de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 16:09

Graag het verhaal lezen en opbouwende tips graag.

Mijn merrie ondertussen 6 jaar liep een gehele tijd heel erg fijn en netjes gedragen. Ik had hierdoor besloten om enkele keren ze te laten berijden door vrienden van me. Echter heeft ze daar een zeer "lelijk" truc opgepakt die ondertussen zeer gevaarlijk wordt. Bij een ophouding halve of hele springt ze door de hand. Ze doet dit in alle gangen op de meest onverwachtse momenten. Ik zou het heel graag willen oplossen aangezien ze nu in het rijden standaard haar hals vastzet en we totaal niet meer aan het rijden toekomen. Echter laat ze mij hierin absoluut geen ruimte en als ik voorwaarts heb opgewarmd is ze ontzettend sterk en loopt haar eigen ding. Zolang ze lang mag lopen met haar hoofd is er geen protest maar van het minste dat ze opgenomen wordt/ druk ervaart springt ze echt hoog door de hand. Is er een oplossing zonder bijteugeling voor dit probleem?

Ik had graag willen longeren en zo het contact verbeteren maar helaas laat de stal geen longeren toe aangezien we enkel een buitenbak hebben. En ik begin een beetje ten einde raad te komen qua oplossingen. Dierenarts / osteopaat ed. hebben de rug / hals spieren al nagekeken.

Lotus, we missen je.


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34482
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:14

Tanden ook meegenomen in het plaatje? Ik ken het probleem in zoverre, ons paard kan zich heel sterk maken en zo ervan voren uit lopen of er steeds net tegenaan lopen. Ik kreeg hem daar in het begin niet doorheen gereden. Ik ben toen op advies van mijn instructrice met thiedemann gaan rijden. Ik was ook geen voorstander van hulpteugels maar mij heeft het erg geholpen. Thiedemann werkt pas in als het nodig is. Dus in die zin is het veel vriendelijke als bijvoorbeeld een slofteugel. Heb je ook les? Wat zegt je instructrice/instructeur er van?

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard springt door de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:24

Ik herken het probleem van een paard met een onopgemerke peesblessure aan het achterbeen die ook door de teugel sprong als het te veel pijn kreeg in het dragen.

Niobe_

Berichten: 21
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 16:36

Hi SusanH en Rizette bedankt voor de reactie, ben blij dat het toch niet zo ongekend is. De instructice is nogal met het oplossen met slof maar eerlijk gezegd ben ik daar niet voor en lost het ook niet op. Zodra de druk van die slof in die momenten weg is beginnen we weer opnieuw. We hebben een geheel mankheidsonderzoek laten doen en daar is niets uitgekomen, tanden worden jaarlijks gedaan en was laatst niets mis mee.

Voor nu lijkt het er heel erg hard op dat ze weet dat ze het kan doen, ik begin enorm bang te worden. Viel er vroeger absoluut niet af maar ze heeft mij nu al 2 keer liggen gehad en merk zelf dat het vertrouwen helemaal aan het weg gaan is. Wil er iets aan doen voor het te laat is.

Lotus, we missen je.


Anoniem

Re: Paard springt door de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:35

Heb je er een filmpje van? Ik ben wel heel benieuwd wat ze precies doet. Wat zeiden de dierenarts en osteopaat?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 0 bezoekers