Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 09:48

Ik heb een nieuw paard, een Andalusiër. Nu wil het geval dat hij op zachte ondergrond zich sterk maakt en steeds harder gaat draven tot hij in rengalop zit. Uiteindelijk kan ik hem wel stoppen. Maar voor hij zo ver is lijkt hij in paniek te raken.

Als hij zich sterk maakt en voorwaarts wil schieten dan sluit ik mijn handen (knijp ze even dicht) en probeer op mijn zit hem terug te nemen. Hoe meer ik in zijn mond zit hoe meer hij zijn hoofd opgooit en er uiteindelijk echt vandoor schiet in paniek.

Ook als ik met mijn teugels rommel tijdens de stap voel ik dat hij angstig word.

Hoe krijg ik de angst voor teugel druk er uit en kan ik hem terugrijden zonder die druk?

Ik heb er op dit moment een thiedeman op zodat ik zijn hoofd makkelijk naar beneden kan doen als het nodig is.

Afbeelding


Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:49

Is hij in Spanje beleerd? want daar betekend teugeldruk iets heel anders dan hier.

In ieder geval wat je doet is goed, vooral ook loslaten en niet teveel met je hand doen/ gaan terugwerken.

Wat je kunt proberen is hem op de volte te zetten om hem zo af te remmen zonder dat je veel met je hand hoeft in te komen.

Wat voor een bit gebruik je? en is zijn gebit nagekeken?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:45

Ga niet alleen maar met de teugels rommelen in de stap, maar vraag eens stelling, buitenhand los, ook op de lange zijde, zodat hij daar loslaat. Als hij ontspant, ontspan jij je hand ook, zo werk je toe naar ontspanning en hals lang maken. Hij moet leren loslaten en zich ontspannen.
Dat werk je door in draf, ga niet aan de teugels hangen als hij harder gaat, stuur hem op een volte en maak hem nageeflijk op de binnenteugel. In geval van wel doorrennen wel op de noodrem trekken, al voordat hij in rengalop zit, eigenlijk gelijk als hij harder gaat proberen met ophoudingen en op de volte. En dan weer opnieuw beginnen met ontspanning zoeken.

Sprakeloos

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:59

Elisa2 schreef:
Is hij in Spanje beleerd? want daar betekend teugeldruk iets heel anders dan hier.


Zou je dit willen uitleggen? Ik ben erg benieuwd.

TS: durf inderdaad los te laten, rem af d.m.v. voltes en wacht totdat hij daar de ontspanning in vindt. Langzaam weer vergroten en opnieuw kleiner maken als hij wil gaan rennen.
Denk ook goed aan je ademhaling, sommige paarden reageren hier extreem op. Dus goed uitademen, bijna zuchten om te laten merken dat jij relaxed bent.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:01

Voltes rijden, goed loswerken en loslaten denk ik!! Ik ben ook wel benieuwd hoe dat dan in Spanje gedaan wordt

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:05

Zodra hij versnelt hem op de volte zetten. Heel consequent volhouden. Zo leert hij dat versnellen vervelend is, want een volte is harder werken voor hem dan rechtuit, en zal hij leren op je hulpen te wachten. Houd er wel rekening mee dat je heel wat voltes gaat draaien voor hij het snapt. Maar dan zit het er ook goed in is de ervaring.

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:07

Is de tandarts er al bij geweest?

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 16:33

Hij is idd bij de tandarts geweest en de osteopaad is geweest en de zadelmaker. Het probleem zit echt in zijn mond. Ik rijd met een billy allan bit (ongebroken sweet iron) Ik blijf zelf heel rustig en ben niet bang voor zijn gescheur. Ik zal m steeds op de volte zetten zodra hij versneld, kijken of dat werkt. Als hij versneld kan ik ook besluiten dat hij van mij sneller moet. Zou dat ook werken?

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 16:44

wapitie schreef:
Hij is idd bij de tandarts geweest en de osteopaad is geweest en de zadelmaker. Het probleem zit echt in zijn mond. Ik rijd met een billy allan bit (ongebroken sweet iron) Ik blijf zelf heel rustig en ben niet bang voor zijn gescheur. Ik zal m steeds op de volte zetten zodra hij versneld, kijken of dat werkt. Als hij versneld kan ik ook besluiten dat hij van mij sneller moet. Zou dat ook werken?


Als je dat laatste doet leert hij dat als hij initiatief neemt dat leidt tot jouw toestemming, dus dat drammen goed werkt. En dat wil je juist de kop indrukken. Zorg dat hij nooit initiatief qua snelheid mag nemen, dan leert hij dat los te laten en te wachten op jou. Wel doorbijten hoor de eerste drie ritten (ofzo, kan ook 2 of 4 zijn)! Niet toegeven! Anders werkt het niet.

Anoniem

Re: Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 16:49

Wanneer doet hij dit? In de bak of in het bos?
Hoe is het rijden in de bak?

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 17:05

Dit doet hij overal, ook in de bak dus. Morgen meteen proberen op de volte te zetten als hij het tempo wil over nemen. Zijn initiatief niet accepteren. Goede tools om mee aan het werk te gaan. Bedankt voor jullie reactie *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:07

wapitie schreef:
Dit doet hij overal, ook in de bak dus. Morgen meteen proberen op de volte te zetten als hij het tempo wil over nemen. Zijn initiatief niet accepteren. Goede tools om mee aan het werk te gaan. Bedankt voor jullie reactie *\o/*


Dat is wel een goede oplossing, maar ik zou vooral willen weten waarom hij dat doet. Ik zou een goed lesmens zoeken die je hierbij kan helpen, want een paard zou zich toch prettig moeten voelen onder het zadel. Jammer dat ik niet meer in Heemskerk woon, anders had ik je graag geholpen :o

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:09

Probeer vooral je rust te vinden, ontspannen bitloos rijden wil ook wel helpen (in de bak uiteraard).
Heb een Spaans paard van een kennis op die manier een heel stuk kalmer gekregen.
Vervelend probleem dat gejaagde, maar je ziet het vaker en het is normaal prima op te lossen.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:12

xChanelx schreef:
Elisa2 schreef:
Is hij in Spanje beleerd? want daar betekend teugeldruk iets heel anders dan hier.


Zou je dit willen uitleggen? Ik ben erg benieuwd.


In Spanje neem je de teugels aan, wanneer je sneller/ harder wil en laat je los wanneer je wil stappen. Tenminste zo heb ik het geleerd.

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Re: Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:18

Ik zie het stukje 'nieuw paard'. Ten eerste gefeliciteerd natuurlijk! Ten tweede moeten jullie aan elkaar wennen en beide getraind worden om zo goed mogelijk met elkaar overweg kunnen en uiteindleijk onafscheidelijk worden hihi. Heb geduld en probeer hem bezig te houden, die voltes rijden is inderdaad een goed idee maar neem ook eens een slangenvolte oid mee. Ik denk dat dit een gevalletje oefening baart kunst is, komt goed! Volhouden en desnoods goede hulp zoeken... groetjess

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 17:42

troi schreef:
wapitie schreef:
Hij is idd bij de tandarts geweest en de osteopaad is geweest en de zadelmaker. Het probleem zit echt in zijn mond. Ik rijd met een billy allan bit (ongebroken sweet iron) Ik blijf zelf heel rustig en ben niet bang voor zijn gescheur. Ik zal m steeds op de volte zetten zodra hij versneld, kijken of dat werkt. Als hij versneld kan ik ook besluiten dat hij van mij sneller moet. Zou dat ook werken?


Als je dat laatste doet leert hij dat als hij initiatief neemt dat leidt tot jouw toestemming, dus dat drammen goed werkt. En dat wil je juist de kop indrukken. Zorg dat hij nooit initiatief qua snelheid mag nemen, dan leert hij dat los te laten en te wachten op jou. Wel doorbijten hoor de eerste drie ritten (ofzo, kan ook 2 of 4 zijn)! Niet toegeven! Anders werkt het niet.


Nou het zou wel kunnen werken in sommige gevallen maar dan moet je bereid zijn om echt door te rijden (en harder dan hij wil) en nog langer doorgaan ook al merk je dat hij zin heeft om langzamer te gaan. Dan zal hij wel op een gegeven moment leren van pfff.. laat maar met hard gaan, anders put dat mens me helemaal uit. :Y) Maar gezien dit meer een angst geval is zou ik niet deze methode gebruiken en zijn (kleine) voltes maken een betere optie.

Spoiler:
Patience is key

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Re: Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:07

Heb je al eens geprobeerd om bitloos te rijden? Doet hij dan hetzelfde of echt alleen met bit?

Eline_S_S

Berichten: 3520
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:23

Ik heb ook een tijdje een jong paard gereden welke heel gauw aan de loop ging. Wat bij hem heel goed werkte is om in het midden van de bak op een kleine volte aan te draven. Niet zo klein dat hij er gek van wordt, maar klein genoeg om de controle te houden. Op het begin draaft hij harder maar ik liet dit eigenlijk gewoon gaan en ging verder met mijn oefening. Na een aantal rondjes had hij door dat het geen zin had om onder mij uit te lopen omdat ik er geen aandacht aan schonk en kwam hij wat terug in zijn tempo. Zodra ik het tempo weer onder controle had maakte ik de volte steeds een stukje groter. Zodra hij weer op de hoefslag liep ging ik terug naar stap (of draafde ik een stukje door als het goed ging). Wou ik weer aandraven, ging ik weer op de kleine volte en dit alles weer opnieuw doen. Inmiddels is hij beter doorgereden maar wilt soms toch nog een beetje onder zijn ruiter uitlopen. Dan wordt hij weer op de volte gezet tot het tempo weer onder controle is. :)

Elk paard is natuurlijk anders, maar wellicht kun je dit proberen. Je paardje heb je (lees ik) nog niet zo lang en aan elkaar wennen kost tijd. De meeste Spaanse paarden zijn ook ontzettend eenkennig dus hij zal wellicht wat meer tijd nodig hebben :o

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Re: Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 18:34

Probeer met losse teugel alleen volte te rijden(stureb op je ZIT EN BENEN). Maakt dan niet uit hoe hard je gaat als je zelf maar ontspannen blijft en je genoeg controle hebt om hem op de volte te houden. Na een tijd kan je dit verder gaan oefen en ook andere figuren e.d. rijden met losse teugel. Evt. Longeren met los longeerhulp of bijzetje zodat je paard wel went aan lichte verbinding. Als je paard dan niet gaat rennen met longeren zou ik goed les nemen voor je eigen zit. Vaak is in dit soort gevallen je eigen zit het grootste probleem.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:30

Je zegt op zachte ondergrond.

Betekent dat met buitenrijden op asfalt dat ie rustig is tot je de berm in stuurt?
En wat gebeurt er als je weer het asfalt op gaat?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:35

Het lijkt er op dat je met een westernsnaffle rijd, klopt dit? Heb je hem al proberen te longeren met een elastiek oid? Dat hij aan de teugeldruk gaat wennen? Hoe was hij toen je hem uit probeerde, deed hij dit toen ook al, of doet hij dit nu opeens?

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 19:40

Het klinkt mij in de oren als een typisch geval "help, ik ben mijn balans kwijt - hollen maar!"
Gooi de thiedemann in de onderste ladekast.
In het begin op barokke paarden 'dacht ik dat ik stilstond' - jaag het dier niet over zijn tempo. (Er zit pit genoeg in, maar een Anda is geen kwpn'er die gefokt is op snelheid.)

Op korte termijn ivm de veiligheid: 'touwtje om de hals', veulens leren al van mama dat de boeg 'ho' betekent. Erg handig als "rem".

En dan uitgebreid oefenen om op enkel zit en gewicht eerst uit stap halt te houden, dan uit draf.

En HEEL belangrijk: geen galop onder het zadel voor een barok paard een lange zijde een goede schouderbinnenwaarts kan laten zien.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 10:00

Even een update. Ik ben begonnen met een bitloos hoofdstel (kaak gekruist) en hij reageert er super op. Hij blijft vooralsnog goed aan de hulpen en raakt niet meer in paniek. Fascinerend dat de minst veilige optie hier dus de oplossing is! Welke gek gaat er nu bitloos met een paard dat er als een dolle vandoor schiet?

Van de week ga ik ook proberen of hij op het strand aan de hulpen blijft. Ik heb zomaar het vermoeden dat dit gaat lukken!

Top! Ik blij, paard blij! *\o/*
Afbeelding

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:55

Super! Ik ben blij dat het lukt :) en wat betreft ‘minst veilige optie’ een bitloos hoofdstel doet in mijn ervaring niet zo veel anders als een gewoon hoofdstel, er hangt er natuurlijk ook van af hoe je er mee rijdt ;)
Blijf zo doorgaan! +:)+

My happy place is at the barn :D

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Paard maakt zich sterk en gaat steeds harder rennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 11:41

Fijn dat jullie nu weer veilig naar buiten kunnen!

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers