tips voor inhouden van paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne123x
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-03-18

tips voor inhouden van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 23:35

hallo iedereen,

ik rij elke week paard op een manege. Ik rij vaak in de bak maar als ik buiten ga rijden heb ik moeite met mijn paard inhouden. Als we met een groep gaan rijden ga ik meestal veel te hard. Ik heb het bij meerdere paarden en ik weet niet hoe ik dit op moet lossen. Heeft iemand tips voor mij? alvast bedankt! <3

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: tips voor inhouden van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:00

...en als er iemand anders op datzelfde manegepaard rijdt, gaat-ie dan niet te hard?

Ik heb een tijd buiten-rijd zenuwen gehad, zodat ieder paard dat ik buiten reed gek ging doen...
Dat is niet direct rijkunstig op te lossen - in de smiezen hebben dat je zenuwachtig bent, ontspannen, niet klemmen, luchtig, verend teugelcontact, een keer diep zuchten, ademen naar je buik, je benen met de zwaartekracht mee laten gaan...
En er zijn oefeningen van bijvoorbeeld Centered Riding die kunnen helpen om je zelfvertrouwen/ ontspanning op te bouwen. (De bal in je bekken, je hoofd 'vrij' maken, je blokken netjes opstapelen etc.)

HeatherSunny
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-03-18

Re: tips voor inhouden van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:58

Vind ne buiten rijden spannend? Misschien knijp je onbewust of heb je te veel spanning in de handen. Vraag anders of je redelijk vooraan mag rijden, veilig vlak achter de instructeur. Dan kan die misschien ook af en toe achterom kijken om te zien wat je precies doet.

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: tips voor inhouden van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:18

lastige situatie ts.

ik denk net als mijn bovenstanders dat het is omdat je het al spannend vind?
hier door ga je misschien knijpen en trekken. daar raakt je paard van in de stress. dat is een vluchtdier en gaat dus vluchten.

probeer tijdens de les in de bak het terugrijden goed te oefenen. en daarna buiten ook.
gewoon in stap en draf en later in gallop