Rechtsom wilt hij moeilijker buigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joliennnb
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-03-17

Rechtsom wilt hij moeilijker buigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 12:24

Linksom krijg ik mijn paard perfect aan de teugel, diep genoeg en kan ik normale stelling vragen, rechtsom gaat dit moeilijker. Hij loopt dan wel aan de teugel, minder diep als linksom en houd meer vast op het bit. Ik doe genoeg oefeningen als ik rij, stelling binnen/buiten, voltes verkleinen/vergroten, wijken, tempowisselingen, etc. Rechtsom loopt die ook altijd wel iets scheef, dit neem ik wel altijd mee tijdens het rijden en kost hem dan moeite, misschien dat ik hem daardoor rechtsom minder goed aan de teugel krijg (diep). Maar wat kan ik doen dat ondanks hem het moeite kost dat ik hem recht maak rechtsom ook tegelijk dieper krijg.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Rechtsom wilt hij moeilijker buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:44

Je geeft eigenlijk zelf al je antwoord (:
Rechtsom kost hem meer moeite, dus correct nageven (gelijkmatig ondertreden van de achterbenen, op eigen benen lopen, rug opbollen, ontspannen in nek en kaak) lukt dan niet, omdat je paard het moeilijk vindt en scheef is.
Als je paard vasthoudt op het bit, loopt hij niet aan de teugel/nageeflijk. Wat bedoel je trouwens precies met "ik krijg hem minder goed / diep aan de teugel"? Aan de teugel rijden is een resultaat van correct rijden, niet een doel wat je kunt verkrijgen door bijvoorbeeld het te vragen met je hand.

Focus je op het rechtmaken van je paard, dan komt dat aan de teugel rijden wel vanzelf. Heel goed dat je al actief rijdt door de oefeningen die je noemt. Verwacht geen resultaat binnen een paar keer rijden, dit is een proces van maanden/jaren.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:03

joliennnb schreef:
Linksom krijg ik mijn paard perfect aan de teugel, diep genoeg en kan ik normale stelling vragen, rechtsom gaat dit moeilijker. Hij loopt dan wel aan de teugel, minder diep als linksom en houd meer vast op het bit. Ik doe genoeg oefeningen als ik rij, stelling binnen/buiten, voltes verkleinen/vergroten, wijken, tempowisselingen, etc. Rechtsom loopt die ook altijd wel iets scheef, dit neem ik wel altijd mee tijdens het rijden en kost hem dan moeite, misschien dat ik hem daardoor rechtsom minder goed aan de teugel krijg (diep). Maar wat kan ik doen dat ondanks hem het moeite kost dat ik hem recht maak rechtsom ook tegelijk dieper krijg.


Wat ik doe: zodra een paard (in dit geval rechts) vasthoudt, laat ik los. Sowieso: in het spaanse rijden heb je 2 gram gewicht op de buitenteugel en 1 of nul gram op de binnenteugel.

Op de lange zijdes wil ik ietsje "oogcontact", het schemeren van het binnenoogkapje en heb ik mijn handen iets naar binnen. (Technisch neigt dit naar schoudervoor.)
Daarmee komt het dier net iets meer uit zijn gebruikelijke buiging naar links.
...hopelijk doet dit geen pijn - en het is sowieso moeilijk.

En: iets voor de F en de H doe ik mijn rechterhand iets naar binnen en naar voor (= het moment dat veel paarden hun neus naar buiten doen). Ook dat kan pittig zijn!

En mbt soepel maken: vaak van hand veranderen. Op de linkerhand op de binnenhoefslag, echt recht maken en alle gewicht boven de 2 gram weggooien (...dat moet je iedere 3 seconden herhalen in het begin, gewoon 1000x doen...) na een of 2 rondjes van hand veranderen, rechtsom met schoudervoor en "1grams stelling" en weer van hand veranderen.
Succes!

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:13

Ieder paard is van nature scheef, dus dat er verschil zit in links en rechts is niet heel raar.

Wat voor jouw paard werkt, kan voor een ander juist averechts werken. Natuurlijk kan iedereen hier tips geven en ongetwijfeld zal een deel van die tips in meer of mindere mate werken voor jouw paard. Maar als de tips op zichzelf goed zijn, wil dat nog niet zeggen dat jij ze ook correct uitvoert. Het kan zomaar zijn dat jij zelf een beetje scheef zit, waardoor je paard ook scheef wordt. Of dat jij vasthoudt aan 1 kant, waar je paard dankbaar gebruik van maakt. Zonder filmpje valt er i.m.o. geen zinnig woord over te zeggen..

Heb je les? Ik denk namelijk dat dat de enige plek is waar je een correct - voor jou en jouw paard passend - antwoord op je vraag krijgt. :)

Succes!!!

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:39

Ieder paard is inderdaad van nature scheef. Zoek een instructrice die je kan begleiden met het recht richten van een paard. Welke omgeving zit je? Anders heb ik misschien wel adresjes voor je!

Met mijn paard zijn we nu ook alleen maar aan het rechtrichten en correct verdeelt lopen en ik merk dat ze hier door steeds sterker rechter en beter is. Als gevolg van deze correcte manier van rijden (rechtrichten als doel ipv fake "aan de teugel" gedoe) dan komt de nageefelijkheid vanzelf!

Kwestie van goede instructrice.

Heel goed dat je het probleem zelf al op merkt, dat betekent dat je dus bereid ben om te veranderen en aan te passen om het beste uit je paard te halen. Dan kunnen jullie vanaf nu aan alleen maar beter worden!

PFT
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-09-17

Re: Rechtsom wilt hij moeilijker buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:12

Hoe staat het met je eigen houding en zit? Soms komen problemen voort uit de ruiter en niet van het paard, maar uit zich dit wel bij het paard waardoor lijkt dat daar het probleem zit. Heb je les?
Een goede instructeur kan je helpen om naar deze aspecten te kijken en je van tips te voorzien om jullie weer op weg te helpen. De tip kan uiteraard ook zijn om je paard na te laten kijken door bijvoorbeeld een osteopaat. Als dit al enige tijd terug is, kan dit ook zinvol zijn. Succes! :)