Nieuw project kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:45

Hm eerlijk..ik zou dit dier laten staan, als het 1.5 jaar geleden goed te rijden was en het heeft nu dit soort problemen. {vooral dat uit het niets steigeren en bokken} dan denk ik echt dat er medisch iets niet goed zit. En het feit dat je er {met alle respect} ook gelijk naast ligt bij het bokken voorspeld niet veel goeds voor de toekomst. Zo een moet je echt met veel been naar voren kunnen rijden bij dit soort gedrag..

Maar dat steigeren uit het niets heel hoog, dat kan gewoon levensgevaarlijk worden en meestal toch echt wel een teken van pijn.

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 11:22

Ik ben er niet afgevallen he, alleen terug erop was niet meer mogelijk zonder eerst weer op de grond te staan.
Ik ben ook van mening dat de gene die haar aan de longe had veel resoluter had moeten zijn. Op het moment dat het paard steigerde had hij haar voorwaarts moeten sturen, maar dat kwam later pas, in mijn ogen, te laat.

Mijn gevoel zegt op dit moment, doe maar niet, koop haar niet.
Maar ik wil haar nog 1 kans geven. Maar dan moet ze me wel overtuigen, en dat is gisteravond niet gebeurd.

Anoniem

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:32

Oeh, steigeren is voor mij echt een absolute no-go. Ben een keer achterover gegaan met paard en al, en ik kan je vertellen, dat is geen aanrader.

Anoniem

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:37

Heb vanochtend ditzelfde paard ook op marktplaats zien staan.

Toen ik in mei een paard zocht ben ik bij een paard geweest die erg braaf zou zijn, maar die stond al 11 jaar bij dezelfde eigenaar. Door zwangerschap moest het paard weg en had ie een tijd niet gereden, maar dat zou geen probleem zijn omdat het zo een braverik zou zijn. Ik had eerst gelongeerd dat ging wel goed. Ik stapte op en paard steigerde direct, na 3 seconden. Letterlijk. Ben gelijk weggegaan en heb gezegd dat ik geen steigerend paard hoef.

Bokken is tot daar aan toe, maar steigeren..

Koop liever een paard wat verwaarloosd is en een fijn huis zoekt. Er zijn genoeg paarden in nood die hulp nodig hebben en heel mager zijn. Terwijl dat superpaarden kunnen worden. Dus als je echt een projectje zoekt, doe dan liever zo een paardje wat je voor het leven dankbaar zal zijn als een paard wat je het ziekenhuis in werkt.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:49

Paar jaar geleden zag een vriendin van mij een onwijs leuke merrie van een jaar of 9, had M2 gelopen. Erg leuk geprijsd, vanwege lange tijd stilstaan. Meisje wilde er zelf (zogenaamd vanwege verdriet) niet meer op, maar zoooo lief en blablabla.
Toen we daar kwamen wilde ze toch wel voorrijden, maar met de (krokodillen-) tranen in de ogen. Ik heb gezegd dat het niet hoefde (stomstomstom!) en ben zo opgestapt. Paard was braaf, maar onwijs stijf en stug. Gaandeweg de rit werd het wel beter. Vriendin er op, die was ook tevreden en zag er wel wat in. Voor deze prijs kon je er ook weinig aan mislopen...
Ze wilde er een nachtje over slapen... Maar toen kwam het; er waren meerdere kopers, er zouden meer mensen komen die avond en blabla. Vriendin overleggen met haar man, die zei meteen kopen onder behoud van klinische keuring.

Een week later ofzo stond de merrie bij haar op stal, en het was inderdaad een brave merrie. Ik durfde er alleen niet goed aan te zitten. Ze gaf geen signalen dat ze zou ontploffen, maar iets zei me dat ik haar niet kon vertrouwen. Ik durfde bijvoorbeeld ook geen sporen te dragen (ze sloeg wel eens bijna af, maar dit was totaal geen dreigen). Op een gegeven moment een wat meer durfal (nouja, die wilde er per se een slof om hangen) er op... En daar ging het inderdaad finaal mis... Compleet in verzet.

Toen naar de kliniek. Het advies: Nooit weer een zadel opleggen.

Paard werd afgekeurd en ging voor dood naar de verzekering (onderling), hier weer doorverkocht helaas voor het paard. Tsjah, merrie met leuk papier (voor de leek dan, op bekende namen na verder niet echt bijzonder namelijk)

Bleek achteraf van een redelijk bekende subtop ruiter te zijn geweest, die het paard compleet over de kop heeft gereden. Probleem was meer mentaal dan lichamelijk... Fokker heeft het dier weer opgelapt en daarna weer verkocht. Helaas weer bij de verkeerde persoon terecht gekomen.

Er kan in korte tijd helaas veel veranderen bij een paard.. En dan hoeft het lichamelijke gebrek maar minimaal te zijn.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:55

Buiten dat medisch natuurlijk belangrijk is, waarom per se nog willen rijden op dit paard? Lange lijnen doet ze wel netjes, misschien beter mee gaan mennen? :)

Anoniem

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:33

Waarom wil je dit zo graag?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:45

Ja,wat is er zo bijzonder aan dit moeilijke paard dat je haar zou willen kopen?Omdat er namelijk enorm veel paarden te koop staan,waarom dan net deze?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:49

Berriepi schreef:
Ik was niet van plan gewoon op te stappen en te kijken waar het schip strand.

Paard is lief in de hand, loopt aan lange lijnen, en is dan erg werkwillig, ze is ook uitgetest door een voltige team, dat deed ze braaf, maar ook geen correcties van het been.
Als ik haar koop gaan we werken aan de hand en aan het vertrouwen.

Ik ga dit niet in mijn eentje doen, ik heb mensen om mij heen met ervaring die mij graag willen helpen.

Volgens mij weet ik welk paard dat is. Heel snel laten staan.

Anoniem

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:55

Ik zou dit paard laten staan. Met alle respect als je er al bijna naast ligt van een paar bokken en onder de indruk bent als het paard stijgert dan ben je niet de geschikte ruiter om zon dier te gaan corrigeren.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:03

Anoniem schreef:
Ik zou dit paard laten staan. Met alle respect als je er al bijna naast ligt van een paar bokken en onder de indruk bent als het paard stijgert dan ben je niet de geschikte ruiter om zon dier te gaan corrigeren.


Helemaal mee eens

Autumnn

Berichten: 8037
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:04

Ik ben wel benieuwd om welk paard dit gaat. Blijf je volgen. Zou hem zelf ook laten staan. Een paard wat zomaar bokt en steigert bestaat niet. Paarden doen het niet om pesten maar met een reden. Als er niks uit de foto's komen ben je verder van huis. Stalgenoot heeft ook zo'n merrie, door de hele medische molen gehaald maar niks uit gekomen. Tja, sta je dan met je mooie paard waar je niks mee kan of durft..

djoeka

Berichten: 1366
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Dordrecht

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:12

Ik ben ook benieuwd om welk paard dit gaat? Mag per pb ☺️
Ik ken er zoeentje en als die het is...laten staan

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:13

Zou je haar dan eerst van kop tot staart na laten kijken, voordat je haar koopt?

Neem aan, dat ze nu voor een heel Klein prijsje weggaat?

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:16

Met de info die TS in de OP geeft is de advertentie makkelijk te vinden op Marktplaats. Het verhaal erbij is (redelijk) eerlijk.
@Getup: paard staat nu voor ca. 3x slachtprijs op Marktplaats. Dat vind ik voor zo'n paard 3x te veel. Met de helft is dit paard, naar mijn mening, royaal betaald. Want eigenlijk kan je er op dit moment niets mee.

TS, hebben de huidige eigenaren iets gedaan qua onderzoek om te achterhalen waar dit gedrag vandaan zou kunnen komen? En zo ja, welke onderzoeken zijn er gedaan, wanneer, door wie, en wat was hier het resultaat van? En welke eventuele behandelingen zijn hieruit voortgekomen? Zijn die behandelingen ook uitgevoerd en wat was het resultaat daarvan?
Dit hoef je niet allemaal te posten, maar zijn vragen voor jou die je aan de verkoper kan (moet) stellen.

Hier wordt geadviseerd om bij aankoop heel goed te laten keuren incl. controle baarmoeder/eierstokken (laat ik trouwens standaard doen als ik een merrie voor de aankoopkeuring heb). Dat vind ik een goed advies. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat jouw eventuele aankoopkeuring (en mogelijk kosten koper?) het veterinaire onderzoek wordt dat de huidige eigenaren hadden moeten laten uitvoeren toen het paard afwijkend gedrag begon te vertonen.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:47

janderegelaa schreef:
Berriepi schreef:
Ik was niet van plan gewoon op te stappen en te kijken waar het schip strand.

Paard is lief in de hand, loopt aan lange lijnen, en is dan erg werkwillig, ze is ook uitgetest door een voltige team, dat deed ze braaf, maar ook geen correcties van het been.
Als ik haar koop gaan we werken aan de hand en aan het vertrouwen.

Ik ga dit niet in mijn eentje doen, ik heb mensen om mij heen met ervaring die mij graag willen helpen.

Volgens mij weet ik welk paard dat is. Heel snel laten staan.

ok... nou als het klopt dat het dat paard is zou ik zeker luisteren naar jan :j

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:07

Ik lees nu dat je er toch gewoon opgestapt bent en er vervolgens half naast hing en hij ook nog ging steigeren uit het niets. Tja wat had je dan verwacht van een paard met zo'n verleden en al een tijd stilstaat. Je hebt mazzel dat je zelf niet gevallen bent en je bezeerd hebt. Er heeft blijkbaar ook al een goede ruiter opgezeten die er ook niets mee kon. TS, ik zou dit paard lekker laten staan en er neit nog eens op gaan zitten.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:12

Eef_Bam schreef:
Ik lees nu dat je er toch gewoon opgestapt bent en er vervolgens half naast hing en hij ook nog ging steigeren uit het niets. Tja wat had je dan verwacht van een paard met zo'n verleden en al een tijd stilstaat. Je hebt mazzel dat je zelf niet gevallen bent en je bezeerd hebt. Er heeft blijkbaar ook al een goede ruiter opgezeten die er ook niets mee kon. TS, ik zou dit paard lekker laten staan en er neit nog eens op gaan zitten.


Nah, wat is een goede ruiter...
Vergeef me de vooroordelen, maar ik heb het paard gevonden op MP... Ik denk dat degene op de foto's ook niet echt brok ervaring is. Ik vraag me persoonlijk dan altijd af; overschatten ze dan misschien het kunnen van een ander ook, afgezet tegen hun eigen kunde?

Wederom, ik kan er volledig naast zitten, maar wordt altijd zo kriebelig van slecht en scheef zittende hoofdstellen. :o

Daarbuiten zag ik ook een paard waarvan de lendenen wel erg bol staan... Wat best kan maken dat het heel terecht geen geschikt rijpaard is. Ongeacht wat voor ruiter er op zit.
Op basis van die rug zou ik 'm sowieso al laten staan.

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:32

Als dit om *** gaat, laat dat dier staan als je niet levensmoe bent. Als je toch het risico wil nemen laat vooral de rug en hals goed op de foto zetten en neem een echo van het SI gewricht mee.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 20-02-18 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:34

En wat bedoel je met project ? "Braaf maken" en een nieuwe plek zoeken ? Dan laten staan. Het is niet interessant om dat te doen. Het risico dat dat niet lukt en je blijft zitten met een lastig paard is veelste groot. Of mensen gaan googelen en zien het (verkoop) verleden van het paard en haken af. Te groot financieel risico. Maar qua klachten ; is er gekeken, behandeld tegen maagzweren? Wat niet zegt dat je dan de gevolgen (bokken en steigeren) weg haalt. Dat kan goed al aangeleerd zijn ondertussen. Ik zou in ieder geval geen risico gaan nemen als ik jou was.voi je eigen veiligheid en die van anderen.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:41

Als je dit paard zo graag wilt (ook al lijkt het mij niet verstandig) neem het paard dan op proef. Nu slachtprijs betalen en twee keer slachtprijs na een maand. Blijkt het paard te gevaarlijk dan terug naar de koper. Willen ze hem niet terug, door als worstje.. blijkt het paard te redden, heb jij een goede deal en zij twee maal slachtprijs extra.

Kortom niemand lijdt verlies en paard krijgt nog een kans.

Nogmaals: ik denk dat je het moet laten. Veiligheid eerst.

Ps: sorry als ik iemand schoffeer met mijn worstjes opmerking. Zij mag natuurlijk ook door als grasmaaier. Maar doorverkopen zou ik echt onverantwoord vinden.
Laatst bijgewerkt door Lily_Fee op 14-02-18 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:41

Ts, doen wat je gevoel zegt.
Heb het paard net even opgezocht op marktplaats. Het is een leuk paard om te zien. Enkel wel zoals al hierin is vermeld dat haar lendenen wat boller staan.
Paard kan medisch iets hebben maar hoeft niet.

Vies/vuil reageren op het been kan ook met hormonen te maken hebben. Het is een merrie.
Of een trauma, slechte training.

Heb al een paar merries meegemaakt die je niet boos moet maken. Maar toch heeft dit vaak te maken met de ruiter die erop zit. Paard kan wel altijd braaf zijn geweest bij de vorige eigenaren maar heb er ook genoeg zien veranderen wanneer ze bij nieuwe eigenaren staan of dat er andere ruiters op klimmen.
(Hier ook eentje met gebruiksaanwijzing staan :+ )

Enkel kan je daar natuurlijk alleen achter komen wanneer je het paard op de foto zet. Uitsluiten dat er medisch niets aan de hand is. En is je dat waard?

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 19:30

janderegelaa schreef:
Berriepi schreef:
Ik was niet van plan gewoon op te stappen en te kijken waar het schip strand.

Paard is lief in de hand, loopt aan lange lijnen, en is dan erg werkwillig, ze is ook uitgetest door een voltige team, dat deed ze braaf, maar ook geen correcties van het been.
Als ik haar koop gaan we werken aan de hand en aan het vertrouwen.

Ik ga dit niet in mijn eentje doen, ik heb mensen om mij heen met ervaring die mij graag willen helpen.

Volgens mij weet ik welk paard dat is. Heel snel laten staan.



Kun je dit onderbouwen? Mag uiteraard ook per PB.


Bizzybijtje schreef:
Waarom wil je dit zo graag?



Dit was anderhalf jaar terug echt het perfecte paar voor mij. In alle opzichten.


Getup schreef:
Zou je haar dan eerst van kop tot staart na laten kijken, voordat je haar koopt?

Neem aan, dat ze nu voor een heel Klein prijsje weggaat?


Ze willen er nu 1800 voor hebben, maar dat ga ik sws niet betalen.


Roodvos schreef:
@Getup: paard staat nu voor ca. 3x slachtprijs op Marktplaats. Dat vind ik voor zo'n paard 3x te veel. Met de helft is dit paard, naar mijn mening, royaal betaald. Want



Zij hebben er een osteopaat bij gehad. Verder zeggen ze ook de tandarts, maar dat geloof ik eerlijk gezegt niet. Ik vraag me af of zij dit paard een eerlijke kans willen geven. Want als het mijn paard was had ik haar helemaal laten doorlichten.


Lily_Fee schreef:
Als je dit paard zo graag wilt (ook al lijkt het mij niet verstandig) neem het paard dan op proef. Nu slachtprijs betalen en twee keer slachtprijs na een maand. Blijkt het paard te gevaarlijk dan terug naar de koper. Willen ze hem niet terug, door als worstje.. blijkt het paard te redden, heb jij een goede deal en zij twee maal slachtprijs extra.

Kortom niemand lijdt verlies en paard krijgt nog een kans.

Nogmaals: ik denk dat je het moet laten. Veiligheid eerst.

Ps: sorry als ik iemand schoffeer met mijn worstjes opmerking. Zij mag natuurlijk ook door als grasmaaier. Maar doorverkopen zou ik echt onverantwoord vinden.



Op proef willen de eigenaren niet, dat zit me niet lekker.

Nogmaals, ik ga nog een keer kijken, volgens de eigenaren had ze nu al 2 weken stilgestaan en al 4a5 maanden geen zadel opgehad. Ik geef het paard het voordeel van de twijfel maar ik twijfel ook aan de eigenaren. Maar we gaan het zien de volgende keer.

Bedankt allemaal voor jullie mening!

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:36

Niet op proef, wel een flinke prijs voor een grasmaaier als het project niet zou slagen. 1 keer nog keer kijken kan geen kwaad, maar ik zou het wel weten. Zoek iets anders..

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: Nieuw project kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:07

mmm wat is er in die anderhalf jaar gebeurt dat het paard nu zo is en eerder in jou ogen het perfecte dier?
klinkt enerzijds als een superintelligent paard en anderzijds als een paard wat over een grens gedrukt is...of toch medisch? dat eerst uitsluiten!!

als voorbeeld kan ik je mijn eigen ukje geven, ooit zo stom geweest om haar te verkopen omdat ik toen in een oliebol zat, merrie is werkelijk doodbraaf, eerder lui dan moe maar na krap half jaar bij nieuwe mensen kreeg ik het bericht dat ze staatsgevaarlijk was, uit het niets er vandoor spoot al bokkend en ze zsm weg moest want zij durfde er niet meer op. Heb niet getwijfeld, ben er naar toe gegaan (dik 2uur rijden) heb uk weer meegenomen naar huis, week rust gegeven, opgestapt en weggereden, nooit een voet verkeerd gezet....dus zeg maar wat is daar toen misgegaan?