Paard pakt vreselijk vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11855
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:32

Het valt mij op dat je schrijft dat het paard veel protest tegen het bit had nadat de tandarts was geweest. Is dat wel goed gedaan en is zijn kaak gecheckt?
Ooit een pony gekend die een aantal weken met een gebroken kaak heeft rondgelopen.

Anoniem

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:38

Ja dat is zeker weten goed gedaan. Zadel is goed gecheckt of het goedlag.

Kaken zijn in orde want de tandarts heeft haar grondig nagekeken. Tandarts is tevens onze veearts. Had ook nog wat kleine dingetjes gevraagd wat betreft de rug en een verdikking ergens. Rug goed nagekeken was ondanks beetje rare bouw van het paard in orde en het dikke was een speekselklier wat geen kwaad kon.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:38

Pff, je paard heeft veel te verduren gehad in korte tijd! Gebitproblemen, mondhoekken kapot, allergie... Ik vind het niet zo heel raar dat je paard niet happy loopt...zelfs wanneer ze niet vast gelegen blijkt te hebben... een check zou idd niet verkeerd zijn, want reken maar dat ze zich eerst langdurig heeft lopen compenseren totdat je merkte dat er iets mis was... Aart van het paard, als ze pijn tonen worden ze opgegeten. Voor oseo: check goed welke opleiding iemand heeft gedaan. Is vrij beroep, iedere mafketel mag zich osteo noemen helaas ;) Fysio is wel beschermd beroep.

Even wat vragen:
- wat heeft de tandarts geconstateerd? Was deze tandarts een da? Als in: is het paard verdoofd geweest?
- waren de mondhoeken en allergie wel geheel hersteld voordat je nieuw bit er in legde? Dus niet alleen korstje er op, maar echt stevig nieuw velletje?
- wat gebeurt er als je met losse teugel rijdt? en wat zie en voel je wanneer je de teugel op maat maakt?
- hoe reageert je paard bij het opzadelen?


Carrotstretch: het kan een waardevolle aanvulling wezen, maar genoeg paarden die zich door een pijngrens heen dubbel vouwen om bij die wortel te komen. Zegt dus niet alles, dat ze die wortel te pakken krijgt. ;)

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:46

Ik ben het niet eens met de mensen hier die zeggen dat een paard niet kliert. Het ligt ook aan de definitie die je hebt van klieren, maar in mijn optiek betekent het dat je paard je doelbewust 'in de weg zit'. Het is nogal een no-brainer dat hier altijd een reden achter zit. Gedragingen zijn nooit zonder een reden. Dit kan dus zijn om pijn te ontwijken, maar ook vanwege dominantie, hormonen, weersomstandigheden, rondom voeren, positie in kudde bepalen, noem maar op. Soms ben ik ook aan het 'klieren', dan ben ik in een dwarse bui. Dan heb ik te weinig slaap gehad of ik verveel me, caffeine tekort, noem maar op. Sowieso dat paarden dit ook hebben! Ik heb het levende bewijs van een klierende jonge 'hengst' (maand geleden gecastreerd). Hij is doelbewust vervelend en mijn andere pony wordt helemaal ramgek van hem. Hele dag hapt hij in de billen en ledematen van paarden en mensen bijvoorbeeld. Of hij gaat expres in de weg lopen als je bezig bent. Hij rent doelbewust op een hoofdstel af dat op de grond ligt om het daarna met volle aandacht helemaal naar de haaien te bijten, vertrappen en lollig mee in het rond te rennen. O.a. aandacht vragen, dominantie, verveling. Ik noem dat gedrag klieren en ben van mening dat ieder paard kan klieren. Ik ben zelfs van mening dat paarden een bepaalde mate van humor kunnen hebben.

Oke, dat wilde ik even gezegd hebben. Soms schilderen mensen paarden zo zwart-wit af. Dat zijn ze helemaal niet. Paarden zijn van zichzelf ook niet altijd 'pleasers' die alles maar klakkeloos over zich heen laten komen en als makke schaapjes luisteren.

Nu to-the-point.
Hoe is je paard aan de longeerlijn met een stalhalster? Loopt hij op links en rechts even goed in alle gangen? Misschien zie je iets opvallends? Ik bel altijd een dierenarts of fysio als een van mijn dieren zich vreemd gedraagd. Het kost inderdaad veel geld om iemand te laten komen, maar dan weet je (hopelijk) ook wat er aan de hand is en kun je er iets aan doen. Ik heb hier nu ook een maandloon aan DA rekeningen liggen. Jammer, maar ze staan nu wel (hopelijk) gezond op stal en daar draait het om.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:50

Ze heeft in korte tijd nog wel meer gehad.. sinds dat ik haar heb (mei) heeft ze al een winkelhaak in haar been gehad, vastgezeten in een hooinet, vastgelegen, hoeven te kort, uitgegleden en gevallen, getrapt door andere paarden, hoofd gestoten en wond tussen de oren (volgens da had ze dood kunnen zijn, precies beginsel zenuwbaan, ze heeft geluk gehad) spuitende waterbak waardoor ze helemaal werd natgespoten, er is vast nog wel meer. Ze heeft ook overal littekens, tevoorschijn gekomen na scheren.
Tandarts heeft 2 wolfskiesjes verwijdert, ze had wat haken, scherpe randen, golven. Ze is verdoofd geweest, is een erkend pasrdenarts namelijk.

Met losse teugel gaat ze eerst even heel hard en daarna ontspant ze en draaft ze rustig haar rondje. Ze is erg bang dat ze klappen krijgt. Ze is ook als de dood voor een longeerzweep.

Zadelen doet ze alsof ze vermoord word. Toen ik ging voor de bezichtiging lag er een vreselijk slecht zadel op. Paste voor geen meter en vermoedelijk zat er een gebroken boom in. Gelukkig had ze er maar 2 weken gestaan (handelsstal) en hadden ze daar maar 2 keer met haar gereden.

Zodra ik met peesjes kom begint ze als een achterlijke om zich heen te bijten en zodra ik ga singelen lijkt ze op een piranha.

Met een halster longeren kijkt ze vooral steeds om zich heen en probeert ze het cirkeltje zo klein mogelijk om mij heen te draaien. Dubbele lijnen gaat wat beter.

Ze is met rijden aan beide kanten gelijk alleen is ze in de linkergalop moeilijker op het achterbeen te zetten en op de rechterhand vind ze schouderbinnenwaarts en schoudervoor iets moeilijk dan linksom.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:58

:oo .....en ze is niet eerder behandeld door een fysio of osteo? Hoog tijd dan! Ik zie in je opsomming echt een paar rode vlaggen waar ik direct een proffecional voor ingeschakeld zou hebben...

Vooral de klap tussen haar oren , het slecht passende oude zadel en haar nog steeds grote verzet bij opzadelen.... Dat ze tot rust komt bij lange teugel is positief.
Persoonlijk zou ik dit paard nu vakantie geven tot ze is gecheckt.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:59

@unleash dat gedrag wordt door ons bestempeld als klieren, voor paarden is enblijft het een uiting. Dan wel van dominantie, dan wel van een ongemak of iets heel anders. En of dat ongemak nou een niet goed passend zadel is of een hengstigheid die in de weg zit weten wij niet zo 1-2-3. Maar om het gewoon af te schuiven als geklier vind ik wat kort door de bocht.

Zoals ik het lees: paard is steeds moeilijker te rijden, tandarts komt en trekt wolfskiezen. TS wil graag snel weer met bit rijden en mag dit na 1 week weer. Doet dit ook, en paard blijft niet goed te rijden.(staat in andere topic van TS) Dus... Misschien toch nog steeds last van de wondjes waar de wolfskiezen hebben gezeten? Of tandarts heeft iets over het hoofd gezien?
Het bitprobleem lijkt mij secundair aan de tanden/tandartsbezoek. Maar of de tanden het enige probleem waren waardoor paard niet meer goed te rijden was is natuurlijk de vraag...

Anoniem

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:03

Na het tandartsbezoek heb ik een paar dagen met appelbit gereden en dit ging uitermate goed. Helaas was ze hier allergisch voor, het was hèt ideale bit voor haar.

Ik zal eens kijken naar een goede osteopaat in de buurt voor een checkup en eventuele behandeling.

Anoniem

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:05

En als ze zo druk wordt met opzadelen, denk dan ook eens aan maagzweren. Vooral omdat ze mogelijk veel stress heeft gehad.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:08

AmyPony schreef:
Na het tandartsbezoek heb ik een paar dagen met appelbit gereden en dit ging uitermate goed. Helaas was ze hier allergisch voor, het was hèt ideale bit voor haar.

Ik zal eens kijken naar een goede osteopaat in de buurt voor een checkup en eventuele behandeling.


Ik meen te herinneren dat je een week eerder een topic hebt geopend over de vraag welk bit? En nu dit topic. Ik denk dat het echt verstandig is er nu een professional bij te halen. Niet de informatie in stukjes overal vandaan komen, want dat komt je paard niet ten goede.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:17

Dit klinkt zo erg bekend wat mijn paard had..
die zat echt mega vast in de atlas en de SI-gewicht en die combinatie was dat ie zijn kaak vast hield en 100 kilo in je handen had... na de behandeling had ik echt een veertje in mijn handen(heb het door een kraker laten doen) nu als mijn paard weer de kaak vast houdt weet ik dat het tijd is om weer laten te behandelen.
Maar sinds kort ben ik er achter gekomen dat hij dan de andere kaak vast pakt dat het door het zadel komt sinds dien rij ik zonder zadel en nergens last van wij krijgen dan deze maand nieuwe zadel die goed past. Maar ieder geval hij is zo eerlijk dat ie het laat merken dat ie last heeft.
Ieder geval mijn advies is om hem te laten behandelen dat is nooit verkeerd. Ik heb het de eerste keer door Maaike van Schie gedaan en afgelopen jaar door Annemarie groenveld maar die laat ik niet meer komen vind dr wel hartstikke goed maar vind de bedragen niet zo leuk als je een nog een behandeling neemt in korte tijd... dus wij laten Maaike van Schie weer komen.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:18

Ik zou ook adviseren om er een osteo/fysio bij te halen. Het kan goed zijn dat ze ergens in haar lijf wat vast zit.

Ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat helpen.

Anoniem

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:28

Het bittenprobleem is opgelost.
De osteopaat zal ik erbij halen. Ik zal op internet even uitpluizen welke ik zal laten komen, want volgensmij is de keuze weer reuze. Word vervolgd dus.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:30

AmyPony schreef:
Het bittenprobleem is opgelost.
De osteopaat zal ik erbij halen. Ik zal op internet even uitpluizen welke ik zal laten komen, want volgensmij is de keuze weer reuze. Word vervolgd dus.



Als je een osteopaat zoekt en je woont in Noord-Holland kan ik wel iemand advieseren is Heleen slebos.

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:51

Allereerst, het advies van hierboven om een goede osteopaat te zoeken lijkt me heel belangrijk. Ik herken veel van jou probleem waar ik ook tegenaan liep.
Paard hield vast op rechts. Had zelf al een flinke poos geleden de tandarts willen laten komen, maar de eigenaresse vond dit niet nodig.

Tot die tijd (mbv instructrice) vooral eraan gewerkt om het zo fijn mogelijk voor het paard te maken en hier consequent in te zijn.
"mijn" paard ging namelijk vluchtgedrag vertonen, over het linker schouder weg lopen en echt in het bit hangen.
Ik heb vooral erg aan mijn eigen hulpen gewerkt. Consequent LOS laten op rechts werpt nu zijn vruchten af. Het heeft geholpen om juist los te laten en meer door te vragen op links. Hiermee doe je eigenlijk precies wat je paard niet verwacht.
Daardoor ben ik er ook achter gekomen dat ik zelf op rechts veel meer moeite had om mee te veren in mijn hand.
Een goede ruiterhand draagt zoveel meer bij dan allerlei verschillende bitten te proberen.

Om haar minder vast in haar lijf te krijgen heb ik voornamelijk veel stelling/contrastelling op de volte gereden. Hierdoor worden ze in het schouder veel losser. Ze gaan, bij contrastelling, als het ware zijwaarts op de volte. Hierdoor wordt je paard echt een stuk leniger.
Daarnaast veel achtjes/slangenvoltes, regelmatig van hand veranderen, tempowisselingen enz.

Uiteindelijk bleek wel dat dit paard echt last van haar gebit had. Want nu dit opgelost is en doordat ik eerder zo consequent heb losgelaten, kan ik nu echt heel fijn rijden.


Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:07

trysteffy schreef:
AmyPony schreef:
Het bittenprobleem is opgelost.
De osteopaat zal ik erbij halen. Ik zal op internet even uitpluizen welke ik zal laten komen, want volgensmij is de keuze weer reuze. Word vervolgd dus.



Als je een osteopaat zoekt en je woont in Noord-Holland kan ik wel iemand advieseren is Heleen slebos.

Ja die naam zocht ik. Daar heb ik ook goede ervaringen mee. (Heb in Noord-Holland gewoond)

Anoniem

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 09:43

Ik zal contact met haar zoeken. Wat vraagt zij voor een behandeling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:56

Vandaag nieuwe foto's gemaakt van haar rug. (En niet geheel onbelangrijk de groei van de manen haha :) ) En een filmpje gemaakt van het gedrag met singelen. Zodra ik naar de singel wijs is ze net een piranha. Maar ik weet niet hoe ik een video op bokt moet zetten eerlijk gezegd. :)
Genoeg getypt, hier de foto's.

Zo was het in mei/juni:


Afbeelding
Afbeelding

En zo is het nu, fotos van vandaag:

Afbeelding
Afbeelding

Vandaag ook kort even gereden. Heel rustig stapje voor stapje gezadeld. En daarna rustig opgestapt en oefeningen in stap gedaan. Voor namelijk op de volte, ik kreeg nanelijk wat tips van een stalgenoot die er veel verstand van heeft. Zij rijd zelf ZZ niveau. Ze heeft me wat tips gegeven en het ging vandaag reuze goed. Veel op de volte gestapt en over de rug laten lopen en een beetje gedraafd en lekker veel overgangen op die volte gedaan tussen stap draf. Ook een paar keer geoefend lekker diep de hoeken in te gaan. Paar keer van hand veranderen en omstellen. En toen na een half uurtje dit oefenen heb ik lekker uitgestapt, ze was braaf en voor vandaag was het voldoende. Daarna nog een poos buiten gezet met haar vriendje en ik de dagelijkse klusjes gedaan.

Ik ben benieuwd wat jullie van de foto's vinden.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 07:54

Ze is verbeterd in die zin dat ze er niet meer zo scharminkelig uit ziet. De rug zie ik echter nog weinig verschil. Als je de bovenlijn op foto 2 en 3 vergelijkt zie ik nog steeds die knik voor het bekken.
Fijn dat het rijden beter ging. Je hebt haar nog relatief kort, misschien moet je gewoon iets meer tijd voor alles nemen? Paardje zal best moeten wennen aan haar nieuwe leven. En ja, dat kan er best na een paar maanden pas uitkomen.

Anoniem

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 08:52

Ze heeft wel een puntreet ja. Ik denk dat ik daar niet veel aan kan veranderen.
Ik probeer alles zo stapsgewijs mogelijk te doen, het kost tijd maar als ze dan die lieve snoet in je gezicht duwd om je een kusje te geven dan weet je weer waarom je het doet. :)
En waarom ik haar heb gekozen natuurlijk. :)

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:15

Dit is ook het paard dat z'n stal afbreekt van je andere topic? Als ik het lijf zie van je paard zie ik een mager bloot dier, is ze zenuwachtig? Snel onzeker? Wat eet ze?hoe eet ze... Hoe vaak staat zr buiten en hoe lang, staat ze op stro? Vlas?

Anoniem

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:18

Ja hetzelfde paard. Ze krijgt per dag een halve baal hooi en ze staat op stro, een dikke laag. Ze eet normaal.
Ze is op buitenrit onzeker in de bak superbraaf ondanks ze pittig is. Ik probeer haar per dag 3 uur in de paddock te zetten, eigenlijk mogen ze maar een half uur.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:32

Het een zegt wat van het ander en het ander van het een, als ik je twee topics samen voeg denk ik dat je paard teveel stress verwerken moet en dat dat vreselijk op z'n lijf inwerkt, ik denk zomaar dat je paard last een maagzweer kan hebben, de bovenlijn is te bloot en ik zou er meer spieren op willen zien voor je er weer een zadel op legt, het is een beetje het een komt van het ander en het ander komt van 't een, je moet de cirkel zien te gaan doorbreken, rust en ontspanning, arbeid gericht op buikspieren trainen en over de rug gaan komen, longeren met balkjes bv,
Door de stress op stal nieuwe plek zal je paard een verkeerde houding aannemen, rug wegdrukken, niet goed voor rugspieren en stress veroorzaakt maagklachten, maagklachten zorgen er ook weer voor dat je paard zich niet fijn voelt en niet graag over de rug zal gaan..
Daarbij denk ik dat de info voor beide topics van belang is voor het geven van adviezen.

Anoniem

Re: Paard pakt vreselijk vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:51

Denk je daarbij ook dat ze meer eten moet hebben? Ze krijgt nu een bodempje ponybrok. Maar als jij zegt ze moet dikker weet ik nog een goede truc om haar voller te krijgen, mijn verzorgpony was namelijk erg mager en toen zei de veearts dat we hem (best veel kreeg hij) luzerne, pavo 18 plus en een scheutje lijnzaadolie moesten geven.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:52

AmyPony schreef:
Denk je daarbij ook dat ze meer eten moet hebben? Ze krijgt nu een bodempje ponybrok. Maar als jij zegt ze moet dikker weet ik nog een goede truc om haar voller te krijgen, mijn verzorgpony was namelijk erg mager en toen zei de veearts dat we hem (best veel kreeg hij) luzerne, pavo 18 plus en een scheutje lijnzaadolie moesten geven.


Geen krachtvoer, ruwvoer, en zoals deze erbij staat onbeperkt, krachtvoer belast de maag alleen maar meer. En met dikker bedoel ik ook spieren, voor spieren heb je eiwitten nodig, in Lucerne zit wel meer eiwit, maar Lucerne kan weer scherp voor de maag zijn, dus of dat een juiste keus is??