Rugpijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Slh
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-12-17

Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 13:33

Ik ben van plan een pony aan te schaffen. Alles lijkt super, er is alleen 1 minpunt: ik heb sinds ik haar rij enorme last van mijn midden rug. Ik rij 1 uur per week op haar, nu ik haar nog niet heb gekocht. Ik ben naar de osteopaat geweest en die zegt dat mijn bekken, zowel als ik sta als zit, scheef staan. Ik heb 1 keer een uur op een ander paard gereden en daarna had ik geen last van mijn midden rug. Als ik op andere dagen klusjes doe, zoals vegen, folders lopen etc. krijg ik ook erge last van mijn midden rug. Ik moet gaan beslissen of ik de pony ga kopen of niet. De enige reden waarom ik het niet zou doen is mijn rug.. Maar ik vraag me af of je van 1 uur per week rijden zoveel last kan hebben en of het te verhelpen is en waar het nou aan ligt?


Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:57

Dat is lastig om te voorspellen natuurlijk. Soms ligt het aan het zadel, die je in een bepaalde houding dwingt. Omdat je op het andere paard geen last had. Mijn dochter heeft haar rug op verschillende plaatsen gebroken gehad en ik weet van haar dat ze op bepaalde zadels sneller last kreeg dan op andere.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Slh
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-12-17

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 14:05

Ja, ik dacht in het begin ook dat het aan het zadel lag, maar ik heb drie verschillende zadels uitgeprobeerd op haar en op alle drie de zadels heb ik last gehad.

melanie0906

Berichten: 1133
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:23

Misschien ligt het aan dr bewegingen.. hoor van meerdere mensen dat een ijslander wel heel fijn rijd door de vlakke gangen...

[o]

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:15

Slh schreef:
Ja, ik dacht in het begin ook dat het aan het zadel lag, maar ik heb drie verschillende zadels uitgeprobeerd op haar en op alle drie de zadels heb ik last gehad.

Dat is jammer. Dan ligt het dus inderdaad aan haar gangen.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 09:48

Dat ligt waarschijnlijk aan haar gangen zoals hierboven al gezegd is. Veel mensen met een gevoelige rug hebben last wanneer ze op een paard rijden die hoog opgooit. Koudbloeden zoals fjorden, haflingers en ijslanders hebben veel vlakkere gangen waardoor het dan met een gevoelige rug wel mogelijk is om pijnvrij te rijden.

My little bandit Zaro

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:20

late reactie.. maar wellicht is de pony zelf ook niet helemaal recht. Ik kreeg last van mijn rug o.a. doordat mijn eigen pony niet helemaal recht was.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:04

Wat Moretje zegt had ik ook. Ik ben iets scheef. Ik heb ongelijke benen. Mijn paard is ook iets scheef, maar dan naar de andere kant. Je zou denken dat ik dan uiteindelijk recht zit. Helaas gaat mijn lichaam compenseren. Misschien is dat in jou geval ook zo.
Ik heb trouwens ook vaak last van mijn rug op bepaalde zadels.

Goof

Berichten: 28732
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:18

Ik heb ook een scheef bekken en heb altijd last na het rijden. Het scheelt wel hoe het paard zijn gangen zijn. Zo kan ik op een ijslander of dier met uiterst vlakke gangen het beter uithouden. Maar ik heb sowieso na het rijden altijd pijn.
Voor mij was dat de reden om te stoppen en mijn laatste paard te verkopen.
Ik zou, enkel op basis van mijn eigen ervaring, haast willen zeggen 'doe het niet'. Koop of een ander dier waarop je beter zit en minder last heb of koop geen paard en blijf incidenteel eens rijden als je dat er wel voor over hebt.
Succes met je beslissing.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:21

melanie0906 schreef:
Misschien ligt het aan dr bewegingen.. hoor van meerdere mensen dat een ijslander wel heel fijn rijd door de vlakke gangen...


vriendin van mij heeft ook rugproblemen kan alleen op paarden/pony's met een vlakke gang rijden. heeft een criolo en nu ook een kruising breton. quarters zijn ook een optie overigens

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:54

Ik zou het niet doen. Ik heb normaal nooit last van mijn rug wanneer ik rijd, maar heel af en toe zit er eentje bij waar ik pijn van krijg. Dan gaat de lol er snel vanaf, voor mij tenminste.

Kerstmuts

Slh
Berichten: 6
Geregistreerd: 13-12-17

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-18 12:53

Ik heb zojuist op een andere pony gereden, die ik vroeger verzorgde. Ik had op hem vroeger nooit last, maar nu wel. De pony die ik wil aanschaffen heeft naar mijn idee hele vlakke gangen. Ze zit heel rustig en ik heb niet het idee dat ik klappen op mijn rug krijg tijdens het rijden op haar. Ik rij dus maar 1 uur per week op haar, maar heb de hele week last van mijn rug. Het is dus niet alleen na het paardrijden. Ervaringen?

IPs
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:58

Ehm, heb je ooit op ijspanders gereden? Als je dat niet hebt gedaan, moet je dat echt eens doen. Super lieve paardjes en hele vlakke gangen. Als je ook dan last krijgt van je rug zou ik nog eens naar de dokter gaan, om te vragen wat er te doen is. Als je namelijk echt zoveel last hebt is het zonde om je rug zo te gaan belasten. Succes!!

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:30

Eh - jouw bekken is scheef, zo zei de osteopaat.

Alleen hooggeschoolde paarden zijn niet scheef.

Het kan natuurlijk zo zijn, dat zij jou 'op links gooit' omdat ze "banaantje naar rechts" gebogen is - en dat nou net niet lekker voelt voor jouw scheve rug.

En dat andere paard gooit jou wellicht juist 'op rechts'.

Gesteld dat je structureel last hebt van je rug, dan kan het zin hebben om een fjord, ijslander, gangenpaard etc aan te schaffen.

Scheefheid in jouw rug "kan en moet" (..oeps..) verholpen worden, dus dat ik geen argument om een paard wel of niet aan te schaffen.

(...en graag goede buikspieroefeningen van een fysio, cesartherapeute oid die verstand van paardrijden heeft. Of kijk eens op het netwerk flexchair ruitertraining.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:35

Wat bij mij als rugpatient erg goed hielp was rijden in een Westernzadel. Hierin kon in ik mijn bekken beter kantelen.

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 22:46

Ik zou toch eerst eens naar een fysio of iets gaan die je los kan maken en oefeningen mee kan geven, denk dat dat al veel verschil zal maken. Het is natuurlijk niet goed (en fijn) om een week last van je rug te hebben.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Fanatical
Berichten: 13
Geregistreerd: 13-02-18

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:43

Ik heb 5 maanden geleden mijn rug gebroken, inmiddels weer aan het rijden. Heb nog wel rugpijn, maar als je goed meezit met rijden, zal dit zelfs helpen met het aansterken van je rug. Je moet vooral leren je "core" aan te spannen tijdens en niet zozeer afhankelijk zijn van je rugspieren.

Fysio kan jou hier hiermee helpen, maar ook bijvoorbeeld de Flexchair.

HeatherSunny
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:41

Ik rijd zelf ook met rugklachten, en op het ene paard is het idd erger dan het andere. Als het paard hoog op gooit is dat niet fijn. Buikspier oefeningen kunnen goed helpen, en na het rijden insmeren met biofreeze :) wat ik ook wel eens heb gehoord is dat er corsetten zijn die je aan kan met het rijden. Zelf niet geprobeerd maar ik kan me voorstellen dat zo’n corset goed steun kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:36

Herkenbaar. Op mijn vorige pony 9 zadels geprobeerd en eigenlijk was ik alleen pijnvrij met een barebackpad.
Of met zadel en dan veel stappen en met regelmaat hele stukken ernaast lopen ( reed graag urenlange bosritten).
Momenteel nieuwe pony die breed is ( fjord), en vlakke gangen heeft.
Nog even zien hoe het gaat, soms denk ik ook weleens aan stoppen of om alleen nog maar met barebackpad oid rustige ritjes te doen.

Wat nooit kwaad kan is je core versterken door oefeningen.

Popstra
Berichten: 13704
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:15

Denk dat je vaker moet rijden. 1 uurtje is niet veel
Je spieren worden losser als je vaker rijd

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Anoniem

Re: Rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:18

Dat hoeft niet zo te zijn, is ook enorm afhankelijk van waar je pijn vandaan komt...
Op zich kan het wel zo zijn hoor, als je wat zwakke spieren hebt dat het daarmee idd goed verbetert.

Ruiter86
Berichten: 1
Geregistreerd: 31-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:12

HeatherSunny schreef:
Buikspier oefeningen kunnen goed helpen, en na het rijden insmeren met biofreeze :) wat ik ook wel eens heb gehoord is dat er corsetten zijn die je aan kan met het rijden. Zelf niet geprobeerd maar ik kan me voorstellen dat zo’n corset goed steun kan geven.

Door slijtage heb ik last van mijn onderrug en een niergordel (corset) helpt om de pijn te verminderen. Daarnaast geeft het ook een goede houding, wat de zit op het paard verbetert. Dat moet niet het doel zijn, maar is wel een bijkomstigheid. Ik heb een zwarte niergordel gekocht bij Orthocor zodat deze niet zo snel vies wordt en ook daar laten aanmeten. https://www.orthocor.nl/niergordel-lendengordel.html
En zoals al meer is gezegd, zorg voor goede buik- en rugspieren (core), dat is de basis.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers