Paard sluit zich af bij spanning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:42

kruimellover schreef:
CharmingS schreef:
Wat mij opvalt is dat de basis al niet goed is. Jouw paard lijkt niet aan het been en je hebt geen mooi ritme in je parcours. Wat ik ook zie is dat je duwt met je zit..

Probeer eens wat meer dressuur matig te gaan trainen, dat hij ook echt naar voor gaat op je been, en probeer te werken aan je ritme.


Bedankt voor je tips. Dressuurmatig zijn we natuurlijk ook bezig, dus daar werken we ook aan.
Dat wat je zegt over duwen met mn zit, zag ik zelf ook en ga ik mee aan het werk.
Maar dat we geen ritme in het parcours hebben, is toch vooral omdat ze het spannend vindt. En ik kan keihard oefenen op een mooi ritme rijden, maar zolang ze het spannend blijft vinden, verliezen we dat ritme dan toch steeds weer.

Ik ben heel blij met alle rijtechnische tips en ga het zeker ook meenemen in de training. Maar ik ben vooral op zoek naar tips om die spanning kwijt te raken. En ik begrijp dat daar een hoop rijtechnische dingen bij komen kijken. Maar het afsluiten en dus niet meer op mij (willen) letten is wel iets waar ik graag mee aan de slag wil. Dat maakt het allemaal een stukje makkelijker namelijk.


Je kan alleen gewoon helemaal niks als je paard wat niet aan je been is. Misschien zie jij het als afsluiten, maar ik denk dat hij jou gewoon te slim af is. Want je hebt niks over hem te zeggen en hij wint iedere keer. Dus waarom zou hij het dan anders doen?!

Ook in het parcour rijden alsof je een dressuur proef rijd, hij moet aan je been zijn zolang dat niet is kun jij hem niet controleren. Juist die momenten dat hij te vlug is moet je daar van profiteren door tempo wisselingen te rijden. En dan vind je vanzelf een prettig basis tempo voor in je proef.

En als hij eenmaal aan je been is en snapt dat 'been' vooruit betekend en jij de leiding neemt dan kom je een stuk verder met het springen.

Maar ik denk ook dat jij eerder bang bent om de controle te verliezen, omdat hij nogal wispelturig is wat je zegt. Ik ga verder mee met nanoukkie, ga inderdaad met balkjes oefenen en leg ze bv. op 6 galopsprongen en probeer dan de ene keer 5 galopsprongen proberen en dan eens 7. Het is een leuke oefening om zijn aandacht bij jou te houden en je oefent meteen tempowisselingen.

Maar op het moment dat hij zich afsluit is het eigenlijk al te laat, want dat wil zeggen dat hij ook niet met zijn aandacht bij jou is geweest in de momenten voor hij zich af sloot. Hou hem aan het werk en geef hem iets te doen.

Edit: Wat mij opvalt in je filmpje dat de eerste keer dat hij stopt in je filmpje hij halverwege dat lijntje al terug valt, en jij doet niets met je been pas op het moment dat hij helemaal terug valt geef je iets wat been. En ik vraag me ook af waarom je hem weg draait van de hindernis, ook al stapt hij er overheen maar nu leer je hem eigenlijk te stoppen. Ik vind dat je een heel eerlijk paard hebt en ik denk dat het grote probleem daar niet ligt. Ook niet bij de spanning.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.


Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:46

Ik heb helaas niet de gouden tip voor je maar volg dit met belangstelling. Onze merrie lijkt wat die spanning en afsluiten betreft heel erg op jouw merrie.
Ook wat de hengstigheid trouwens.....

Wat in ieder geval niet werk , en dat zei je zelf ook al, is boos worden en een mep geven of flink de sporen erin zetten. Dat werkt zo averechts.
Helaas is dat toch vaak de "tip" die instructeurs vaak geven. Het is altijd goed zoeken naar een instructeur die hier wel mee om kan gaan.

Mark en Cézanne (Mistral x Bernstein), Dressuur L2 + 13, Springen B + 8, SGW B+11

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 23:26

Bar schreef:
Ik heb helaas niet de gouden tip voor je maar volg dit met belangstelling. Onze merrie lijkt wat die spanning en afsluiten betreft heel erg op jouw merrie.
Ook wat de hengstigheid trouwens.....

Wat in ieder geval niet werk , en dat zei je zelf ook al, is boos worden en een mep geven of flink de sporen erin zetten. Dat werkt zo averechts.
Helaas is dat toch vaak de "tip" die instructeurs vaak geven. Het is altijd goed zoeken naar een instructeur die hier wel mee om kan gaan.

Nee geen mep geven of de sporen erin zetten, maar wel de leiding overnemen. Ik weet niet of je instructrice echt heeft gezegd een mep te geven, (dat is niet de bedoeling) maar je moet wel leiding geven. De aandacht moet wel bij jou blijven en bij een paard met spanning moet je zo min mogelijk aan de teugels zitten; teugels, rem; bevestiging van angst. Wél moet je veel been geven,want dit laat overtuiging zien.
Belangrijk is dat je het paard blijft rijden. Dus, zelf rechtop zitten, been geven en buitenteugel.

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 02:49

amiraanouk schreef:
Bar schreef:
Ik heb helaas niet de gouden tip voor je maar volg dit met belangstelling. Onze merrie lijkt wat die spanning en afsluiten betreft heel erg op jouw merrie.
Ook wat de hengstigheid trouwens.....

Wat in ieder geval niet werk , en dat zei je zelf ook al, is boos worden en een mep geven of flink de sporen erin zetten. Dat werkt zo averechts.
Helaas is dat toch vaak de "tip" die instructeurs vaak geven. Het is altijd goed zoeken naar een instructeur die hier wel mee om kan gaan.

Nee geen mep geven of de sporen erin zetten, maar wel de leiding overnemen. Ik weet niet of je instructrice echt heeft gezegd een mep te geven, (dat is niet de bedoeling) maar je moet wel leiding geven. De aandacht moet wel bij jou blijven en bij een paard met spanning moet je zo min mogelijk aan de teugels zitten; teugels, rem; bevestiging van angst. Wél moet je veel been geven,want dit laat overtuiging zien.
Belangrijk is dat je het paard blijft rijden. Dus, zelf rechtop zitten, been geven en buitenteugel.


Bedankt, dit was ook waar we de laatste keer mee bezig zijn geweest.

Carpe Diem!
Dag lief meisje, dag Bonnie, ik zal je nooit vergeten |( :evaw:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2010075&lr=625905287#unread

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 03:05

Mijn tip is idd ook om zelf vol vertrouwen op een hindernis af te rijden en kijken wat ze dan doet..

Verder wil ik je complimenten geven hoe je al de tips opvat en ermee aan het werk gaat!

Ik ben heel benieuwd hoe het uitpakt als je instructrice het gaat proberen :j

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers

Rizette
Berichten: 4331
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 08:56

Wat ik niet snap is dat je instructie je die dingen die hier genoemd worden nog nooit gezegd heeft. Dat mis is heel erg in het hele verhaal. Ik zou haar er niet op zetten maar naar andere instructie gaan die wel man en paard noemt en zorgt dat je paard aan het been wordt en jou leert rijden tussen en over de hindernissen. Nu maak je met zijn 3 en elkaar wat wijs en daar schiet je niets mee op. Tenzij je dat niet aandurft. Maar er moet echt heel veel gebeuren voordat je een b springparcourtje rond springt en nog heel veel meer voordat je een cross uit gaat rijden Dit geheel van rijden is nu zo beveestigd dat je echt het roer drastisch om moet gooien anders kom je niet aan het springen . Hoop dat je de stap durft en kunt nemen.

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-18 13:55

Rizette schreef:
Wat ik niet snap is dat je instructie je die dingen die hier genoemd worden nog nooit gezegd heeft. Dat mis is heel erg in het hele verhaal. Ik zou haar er niet op zetten maar naar andere instructie gaan die wel man en paard noemt en zorgt dat je paard aan het been wordt en jou leert rijden tussen en over de hindernissen. Nu maak je met zijn 3 en elkaar wat wijs en daar schiet je niets mee op. Tenzij je dat niet aandurft. Maar er moet echt heel veel gebeuren voordat je een b springparcourtje rond springt en nog heel veel meer voordat je een cross uit gaat rijden Dit geheel van rijden is nu zo beveestigd dat je echt het roer drastisch om moet gooien anders kom je niet aan het springen . Hoop dat je de stap durft en kunt nemen.


Ik heb volgens mij nergens echt verteld waar we qua training mee bezig zijn en wat m'n instructrice wel of niet zegt. Dus beetje gek dat je dat wel uit m'n tekst op denkt te maken. ;)
Ik wil best uitleggen wat we tijdens de lessen doen, maar ik ben echt op zoek naar tips om m'n paard meer op te laten letten en minder in haar eigen wereld te laten struinen. Dus vind dat zelf niet zo van belang eigenlijk. Ik ben vrij stellig in hoe ik graag les heb en deze instructrice bevalt me goed. Dat wil overigens niet zeggen dat ik niet bereid ben verder te kijken en eens iets anders te proberen.

M'n instructrice gaat er binnenkort een keer op, omdat zij net even wat handiger is met springen dan ikzelf. Ik ben m'n quarterhorse altijd gewend geweest, die bij de minste aanmoediging vol overtuiging overal overheen gaat. Dus ik had hooguit handigheid nodig om de knop van m'n westernzadel niet in m'n maag te krijgen :') Ik wil dus bij m'n instructrice alleen kunnen zien of die handigheid mijn paard helpt en ik daar dus zelf aan moet werken.

M'n springwedstrijden en crossen staan trouwens ook echt niet voor morgen op de planning en al blijkt ze uiteindelijk daar niet voor geschikt, hou ik nog van haar en blijven we lekker doen wat we wel kunnen. Dus daar maak ik me niet bepaald druk om. Ik vind het belangrijkste dat we samen lekker kunnen genieten en dan doen we ook absoluut. Dus dat blijven we ook vooral doen. :)
Het is gewoon leuk om afwisseling in het rijden te kunnen hebben.

Ik kwam er overigens gisteren achter dat madam zo hengstig is als iets. Dan kan ik er echt niks mee, dus grote kans dat dat al meespeelde tijdens het eerste filmpje wat ik plaatste van afgelopen donderdag. Ze laat het altijd pas later zien, maar wordt er altijd wel vrij lastig door. Ze gaat onder andere scheef lopen en is dan verliefd op alles en iedereen en stopt ook steeds om te plassen. Die hengstigheid is gewoon erg hevig. Vandaar ook dat ik dat Moody mare supplement ben gaan voeren. Ik moet zeggen dat dat wel iets lijkt te helpen, want ze heeft nog niet scheef gelopen. Dus hopelijk is het misschien wel onprettige gevoel (als dat is waardoor ze scheef ging lopen) weg voor haar.

Iedereen enorm bedankt voor de tips. Ik neem er steeds wat van mee in het rijden. Misschien zit er net dat ene bij wat we nodig hebben.

Carpe Diem!
Dag lief meisje, dag Bonnie, ik zal je nooit vergeten |( :evaw:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2010075&lr=625905287#unread

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:23

De omgeving kwam me al bekend voor :=

Voordat jij gaat rijden met Bonni ( maakt niks uit voor dressuur /springen enzo. ) hoe ben jij dan in en met je hoofd(gedachten)?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:30

Wat een enorm leuk paard :j
Maar ik zie helemaal geen paard wat zich afsluit of zich angstig of zo gedraagt. Totaal niet eigenlijk.
Natuurlijk zal hij eens apart over de sprong gaan, daar is hij nog groen voor. Dan hoort er dat gewoon bij. :) Niets om je zorgen over te maken.
Wat ik op dat moment wel zie is een ruiter die dan niet mee is in die beweging. Je stoort hem op dat moment en dat zal hem zeker niet zekerder maken.
En dat geldt ook voor het gewoon algemeen rijden. Je rijd erg afwachtend. Bij de sprong in de binnenbak stop je zelf 10 meter van te voren met rijden, direct daarop zie je het paard reageren en gaan twijfelen. Hij weet nu echt niet meer of hij wel of niet moet gaan springen, wat jij nu eigenlijk van hem wilt.

Ga flink aan de gang met hem aan het been te maken.
Maar ben zelf ook duidelijk naar jezelf toe. Let op wanneer je duidelijk bent en wanneer afwachtend zodat je hem al het ware niet in de steek laat juist wanneer je er moet zijn.
Je basis ritme moet veel meer vanzelf gaan komen.En daar moet je in kunnen gaan schakelen. Naar voor, terug en dat op je zit, zonder zo overdreven te duwen en op je been.
Ga dat maar eens oefenen dan zul je zien dat wat jij afsluiten noemt is verdwenen :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:47

Idd je moet het echt zoeken in de basis overgangen tempo wisselingen Jullie mogen allebei wat wakker frisser alerter worden! Kom ik ook weer terug op het af en toe teugel kreupel gaan dat heeft de zelfde oorzaak het niet voorwaarts denken aan het been zijn!

Ik zou echt dagelijks anders gaan trainen dan is het voor jullie veel makkelijker een parcours door te komen!

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:22

kruimellover schreef:
Rizette schreef:
Wat ik niet snap is dat je instructie je die dingen die hier genoemd worden nog nooit gezegd heeft. Dat mis is heel erg in het hele verhaal. Ik zou haar er niet op zetten maar naar andere instructie gaan die wel man en paard noemt en zorgt dat je paard aan het been wordt en jou leert rijden tussen en over de hindernissen. Nu maak je met zijn 3 en elkaar wat wijs en daar schiet je niets mee op. Tenzij je dat niet aandurft. Maar er moet echt heel veel gebeuren voordat je een b springparcourtje rond springt en nog heel veel meer voordat je een cross uit gaat rijden Dit geheel van rijden is nu zo beveestigd dat je echt het roer drastisch om moet gooien anders kom je niet aan het springen . Hoop dat je de stap durft en kunt nemen.



M'n instructrice gaat er binnenkort een keer op, omdat zij net even wat handiger is met springen dan ikzelf. Ik ben m'n quarterhorse altijd gewend geweest, die bij de minste aanmoediging vol overtuiging overal overheen gaat. Dus ik had hooguit handigheid nodig om de knop van m'n westernzadel niet in m'n maag te krijgen :') Ik wil dus bij m'n instructrice alleen kunnen zien of die handigheid mijn paard helpt en ik daar dus zelf aan moet werken.

Iedereen enorm bedankt voor de tips. Ik neem er steeds wat van mee in het rijden. Misschien zit er net dat ene bij wat we nodig hebben.

Kan je niet beter het springen even laten zitten? Je valt steeds terug op het springen, maar dat is niet de basis. Zolang het paard dressuurmatig niet goed is, kan het geen parcours lopen. :)

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:41

Is je paard onlangs nog gecheckt door een osteo? Ik vind haar nl. wat kort lopen achteraan, kan wijzen op een probleem rond bekken/SI-gewricht, en dan gaat het springen natuurlijk moeilijk. Hoe is haar galop op de cirkel? Gaat ze soms in kruisgalop? Ook op de foto met de boomstam springt ze erg wijdbeens, dus vermoedelijk niet met correct ruggebruik.

Ik zou eerder teruggaan naar balkjes draven om haar wat losser te maken, of juist een hogere hindernis proberen (eventueel vrijspringen) zodat je kan zien of ze dan een betere techniek heeft.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:03

Paarden kunnen traag worden uit spanning of gebrek aan motivatie. Als ze inderdaad spanning heeft, is het heel handig om eerst vanaf de grond haar te leren springen. Het is lastig voor haar om te leren springen, terwijl jullie het allebei moeilijk vinden. Als je haar eerst vanaf de grond laat springen en daarna hetzelfde doet vanuit het zadel, merk je dat het veel makkelijker is voor haar en omdat het makkelijker is voor haar, kan jij je mooi focussen op het rijtechnische stukje. Ik leer het paard vanaf de grond om de hindernis niet spannend te vinden en in een constant tempo te blijven draven/galopperen van en naar de sprong.

Ik vind persoonlijk dat een paard dit soort sprongetjes zonder enige begeleiding moet kunnen springen. Als je op dit soort sprongetjes er al enorm "eraan moet rijden" om ze eroverheen te krijgen, dan vind het paard óf de hindernis spannend óf ze hebben geen motivatie om te springen óf ze snappen er gewoon nog niet zoveel van.
Je ziet dat ze ook bij de eerste spong (waar ze niet weigert), ook al niet van harte eroverheen gaat. Ze wijkt uit naar links vlak voor de sprong. Op elke sprong in het goede filmpje, komt ze ook niet goed uit.

Even los van het springen: rijtechnisch moet er nog heel wat verbeterd worden. Ze reageert niet op je been, ook niet op het filmpje waar het goed gaat. Op dat filmpje zit je eigenlijk constant aan te sporen met been, zit en stem en er gebeurt helemaal niets. Begin met oefenen (zonder hindernissen) om je been stil te houden en af te laten hangen. Als je been geeft, geef je been en vraag je reactie met zweepje totdat ze daadwerkelijk reageert. Bij een trager paard moet je zo min mogelijk been geven en áls je been geeft, moet er reactie komen.

Pas als je een goede reactie op het been hebt, kan je een regelmatig tempo gaan bewaren.
Werk ook aan de eenzijdige beendruk, want ze valt bij elke bocht door je been heen.

Ik zou je adviseren om aan alle ingrediënten apart te werken en ze pas later samen te voegen om daadwerkelijk een parcourtje te springen. Lijkt een heleboel werk als ik het zo opschrijf, maar als de basis eenmaal goed zit, heb je daar echt heel veel plezier van :)

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:03

Ik heb aan bovenstaande tips niet veel bij te dragen en ik heb de indruk dat je er ook erg goed mee omgaat, maar ik wil even mijn ervaring delen: met mijn eerste pony heb ik veel gesprongen, ze kon dat ook goed, maar weigerde veel. Bij die pony was dat helaas niet meer op te lossen en ik heb haar uiteindelijk ook niet meer gedwongen om te springen; ze wilde dat niet meer, met niemand. Nu is het een bospaard en ze heeft het enorm naar haar zin.

Wel is het zo dat je zelf na de 10 weigering HEEL VEEL zelfcontrole moet hebben om niet aarzelend op een hindernis af te rijden... je wéét gewoon dat je gaat vliegen als je je niet schrap zet, dus je doet dat ook.

Mijn tip is daarom: als het te verbeteren is met dressuurmatig werk, spring dan ook een periode niet omdat je het niet alleen je paard moeilijk maakt om nieuwe gewoontes aan te nemen, maar vooral jezelf :) dat is gewoon menselijk. Je moet eigenlijk op die sprong kunnen afrijden en zeker zijn dat je paard gaat springen, iedere keer. Professionele ruiters kunnen onzekerheid al wat beter verbergen, maar dat is zooo moeilijk en heeft een enorme invloed op je paard, zeker als het geen routinee is.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

sh4e
Berichten: 115
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:50

Met een paard wat zo onzeker is, zul je zelf heel duidelijk de leiding moeten nemen, je moet haar steunen, niet alleen laten uitzoeken. als jij ook onzeker bent, zal ze je zeker spiegelen.
Naast het rijtechnische gedeelte, zul je misschien nog magnesiumcitaat kunnen geven.
Bij mijn paard merk ik heel duidelijk verschil in de spanning.
Succes :D

Xritt
Berichten: 604
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:45

Ik vind het super dat je zo doorzet. Het klinkt allemaal niet makkelijk.
Ik heb hiervoor heel lang een ruin en hengst gehad. Nu een " echte" merrie. Pfff, dat is wennen zeg. Ik herken een paar punten in jou verhaal. Ik ben het wel met de reacties eens over jou manier van rijden. Op het eerste filmpje zie je dat hij twijfelt omdat jij gaat twijfelen en niet doorzet. Ik herken dit zelf ook. Mijn merrie doet alles voor me, zolang ik maar zelfverzekerd ben. Daarnaast vind ik hem ook niet heel fijn en soepel lopen. Mijn vorige paard ging ook weleens als een idioot te keer. Achteraf denk ik dat hij dit deed om zijn lichaam los te gooien. Of het geen wat er vast zat. Na twee behandelingen, waarin hij ook is gekraakt. Liep hij weer als een zonnetje :)

Er zijn al hele goede tips gegeven. Wat bij mij hielp was merrie support van de paardendrogist en NAF magic. Die laatste was voor mij echt wonderspul. Ik had een heel zen paard.
Misschien heb je er wat aan.
Succes

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 09:34

Bedankt voor de duidelijke uitleg van sommigen! Daar kan ik echt wat mee. Dat vrij laten springen was ook al in me op gekomen, maar is een beetje lastig te realiseren. Dat mag daar in de bak niet en kan wel bij een kennis (ik heb zelf geen bak), maar die bak vind ik soms vrij zwaar. Ik weet niet of dat dan handig is?

Dressuurmatig zijn we momenteel even op een rustpunt. Als het daarin teveel voor haar wordt, geeft ze dat duidelijk aan en dan gaan we even niet verder. Ivm het winterse weer kan ik maar weinig naar de dressuurlessen op het moment en dat is soms lastig, want zeker in de winter kunnen we die lessen goed gebruiken, omdat ze dan zo heet kan worden. Ik oefen wel, maar een stuk minder dan met mooi weer omdat ik de faciliteiten niet heb.
Springen doe ik nu alleen om haar wat minder zeikerig te maken en zeker met die mini hupsjes moet ze er makkelijk overheen kunnen, al stapt ze maar. Dat helpt me ook weer in m’n dressuurtraining en lessen namelijk.

Ik zag nog een vraag over een osteopaat voorbij komen. Daar is ze in november nog door behandeld. Toen is ze lekker los gemaakt en ik heb niet echt het gevoel dat ze weer vast zit. Zoals ik in mijn vorige berichtje al zei, ze was dus blijkbaar hengstig aan het worden en daar reageert ze vrij heftig op. Misschien verklaart dat haar loopje, maar ik heb het zelf niet zo opgemerkt. Ze is dan altijd wat gevoelig thv haar si gewricht. Maar verder heeft ze ook gewoon een stijve-pootjes-loopje. Als in: ‘ik til mijn benen niet op, maar gooi ze naar voren als ik loop. En zet ze dus ook niet netjes neer, maar gooi ze maar wat op de grond’ :’)

Enorm bedankt weer voor alle tips. Vrij springen ga ik eens naar kijken of dat me lukt en dat zal ik dan ook eens filmen.

Carpe Diem!
Dag lief meisje, dag Bonnie, ik zal je nooit vergeten |( :evaw:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2010075&lr=625905287#unread

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 16:50

Mij vallen, puur op basis van het eerste springfilmpje een aantal dingen op:
1: je basistempo ligt te laag. Het is een beetje een 'tuttig' drafje als je begrijpt wat ik bedoel. Dus het basistempo mag verdubbeld worden.
2.Je rijdt niet. Je stuurt je paardje wel ongeveer in de richting maar verder doe je niks. Je geeft geen been als ze een stuk voor de hindernis al vertraagt.Paardrijden is meer dan richting aangeven. Je laat haar in de steek. Elk paard zou hier ofwel tegendraads ofwel onzeker van worden.
3: het belangrijkste is dat ze onregelmatig loopt. Kreupel dus. Ik zou een kreupelheids onderzoek laten doen door de dierenarts. Pijn kan er ook voor zorgen dat paarden eerder schrikken. Adrenaline (door stress) heeft een pijnstillend effect waardoor het bij opwinding kan lijken of ze goed lopen.

Als haar gezondheid is gecontroleerd kun je eens een balkenparcours gaan oefenen. Gewoon een paar balken op de grond en daar vlot overheen draven. Daar kom je je eigen onzekerheid en afwachtendheid ook al tegen en je kunt mooi je basistempo oefenen.Succes!

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 10:11

kamille schreef:
Mij vallen, puur op basis van het eerste springfilmpje een aantal dingen op:
1: je basistempo ligt te laag. Het is een beetje een 'tuttig' drafje als je begrijpt wat ik bedoel. Dus het basistempo mag verdubbeld worden.
2.Je rijdt niet. Je stuurt je paardje wel ongeveer in de richting maar verder doe je niks. Je geeft geen been als ze een stuk voor de hindernis al vertraagt.Paardrijden is meer dan richting aangeven. Je laat haar in de steek. Elk paard zou hier ofwel tegendraads ofwel onzeker van worden.
3: het belangrijkste is dat ze onregelmatig loopt. Kreupel dus. Ik zou een kreupelheids onderzoek laten doen door de dierenarts. Pijn kan er ook voor zorgen dat paarden eerder schrikken. Adrenaline (door stress) heeft een pijnstillend effect waardoor het bij opwinding kan lijken of ze goed lopen.

Als haar gezondheid is gecontroleerd kun je eens een balkenparcours gaan oefenen. Gewoon een paar balken op de grond en daar vlot overheen draven. Daar kom je je eigen onzekerheid en afwachtendheid ook al tegen en je kunt mooi je basistempo oefenen.Succes!


Bedankt voor de tips. Ze wordt regelmatig gecontoleerd door een osteopaat en ik hou haat verder ook goed in de gaten. Wat je op het filmpje ziet is echt teugelkreupelheid. Dat doet ze al sinds ik haar heb. Als ze zelf loopt, of ik haar gewoon lekker haar ding laat doen in de bossen, dan loopt ze namelijk geen stap kreupel. Onlangs liep ze kort, maar toen waren haar hoeven voor een stuk harder afgesleten (ze loopt momenteel alleen op de stoep voor de stal buiten ivm een blessure van m’n andere pony), dus daar heeft ze nu ijzertjes voor.

Verder ben ik zelf momenteel uitgeschakeld door een blessure aan m’n schouder, dus fanatiek rijden kan ik momenteel niet. We rijden dus enkel lekker stukjes door het bos om haar conditie op peil te houden en haar geen energiebommetje te laten worden.

Ik ben haar wel wat meer gaan longeren, wat goed lijkt te helpen. Ik longeer haar met een longeerhulp, zodat ze haar rug wat meer gaat gebruiken. Dan kan ze mooi zonder extra gewicht van mij, haar prettige ontspannen houding vinden. Dat resulteert er tot nu toe in dat ze ook makkelijker loopt onder het zadel. Springen doen we momenteel dus even niet door mijn eigen schouder. Dat pakken we straks wel weer op.

Nogmaals iedereen bedankt voor de tips, zodra ik weer fanatieker kan en mag rijden, ga ik zeker met een aantal tips aan de slag.

Ps. De tips over het zelf zekerder op de hindernis af rijden neem ik ook absoluut mee. Maar ik heb nu ik met mijn schouder zit een aantal keer een vriendin op haar laten rijden, gewoon dressuurmatig en het zijn ook echt haar eigen dingetjes. Bij mijn vriendin slaat ze namelijk evengoed dicht als ze het moeilijk vindt of als ze spanning krijgt. Ze doet enorm haar best, maar wordt onbereikbaar als het te ingewikkeld wordt. En dan kun je proberen te rijden wat je wilt, haar flink aansporen met je been of zweep, maar dan bereik je haar niet.
Dus voor nu houden we het bij kleine stapjes en blijven wel regelmatig een keer haar grens opzoeken om verder te komen. Maar we gaan niet over haar grenzen heen.

Carpe Diem!
Dag lief meisje, dag Bonnie, ik zal je nooit vergeten |( :evaw:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2010075&lr=625905287#unread

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 00:47

Heel erg goed wat je zegt, dat je niet over haar grenzen gaat! Kleine nieuwe dingen met haar doen die ze kan en waar ze zelfvertrouwen van krijgt.


kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 00:57

Oh, nog een tip.. probeer heel goed op haar lichaamstaal te letten: wat gebeurt er voordat ze zich afsluit? Oren, ogen, kortere passen, strakkere rugspieren, hoofd en halshouding.Probeer daar al de druk te verlagen. Laat filmpjes maken en kijk ze terug, 10 of 20 keer of meer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers