Paard sluit zich af bij spanning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 10:49

Hoi allemaal,

Ik ben inmiddels bijna 2,5 jaar in het bezit van een superlieve NRPS merrie van nu bijna 8 jaar oud. Het is echt een geweldig leuk en lief dier en ik kan er inmiddels ontzettend veel mee.
Mijn doel met haar was om eventingwedstrijden te gaan rijden, maar dat doel blijkt lastiger te bereiken dan gedacht.

Afbeelding
Dit is mijn gekke dame in kwestie <3

Ze is om te beginnen best een heethoofd, vooral in de winter als ze kou op haar kont voelt, dan geeft ze hele rodeo’s weg. Ze springt van links naar rechts en doet net of we over hindernissen van 1 meter moeten waarbij ze ook nog gerust om haar eigen achterhand heen draait daarna. Dit kan ik tot nu toe allemaal vrij goed uitzitten en meestal is ze daarna ook een stuk relaxter. Ik ben nu aan het proberen om haar te leren dat als ze zoveel energie heeft, ze die ook kwijt kan door gewoon flinke stukken te draven en galopperen. Dit kwartje begint langzaam te vallen en we gaan inmiddels meer voorwaarts dan omhoog en van links naar rechts en terug.

Maar nu hetgeen waar ik tegenaan blijf lopen. Als ze iets spannend vindt (en misschien ligt dat ook wel deels aan mij, want heb ik dan onbewust ook meer spanning), dan sluit ze zich volledig voor mij af. Het is net alsof ze dan van spanningslevel groen naar rood schiet en dan wordt het haar teveel en gaat ze of springen, of stilstaan.
Aangezien ik graag met haar wil springen, zijn we dit best fanatiek aan het trainen om haar over haar spanning (want angst is het niet) heen te krijgen. M’n instructrice doet dat ook heel goed en weet inmiddels goed hoe ze is, dus die heeft ook goed in de gaten wanneer we niet meer verder moeten gaan omdat het teveel wordt.

Maar ik zou zo graag iets vinden om haar uit haar eigen wereld (waar ze dan voor mijn gevoel in zit) te krijgen.

Ik zal even twee concrete voorbeelden geven:
1) laatst hadden we springles, met nog een meisje met haar pony. Ze had op dat moment echt de lol van het springen in de gaten en trok enorm aan op de hindernis. Ik beloon haar dan ook iedere keer uitbundig, omdat dat het enige is waarmee ik haar kan blijven stimuleren. Vervolgens gingen ze in de kantine naast de bak werkzaamheden verrichten en konden we wat gestommel horen. Ik heb dit vaak niet eens in de gaten tot madam er ineens vandoor gaat van schrik. Dus nog twee keer het lijntje gesprongen wat de eerste keer wat onstuimig ging door de geluiden om haar heen, maar de tweede keer deed ze het weer.
Toen kwamen de ruiter voor de tweede les de hal binnen en toen was helemaal het hel van de dam. Terwijl ze het zo netjes deed, is ze dan al haar concentratie kwijt en als ik dan op de hindernis af rijd, vergeet ze ineens dat die daar staat, dus krijg ik een mega weigering. Ze maakt dan zo ongeveer een sliding op twee meter voor de hindernis. Als ik af en toe tussendoor ‘let op’ roep wil dat nog weleens helpen, maar ook niet altijd. Uiteindelijk toch nog een keer alles gesprongen en toen gestopt. Dan is ze ook echt doodop daarna.

2) gisterenavond stond er een oefenparcours op onze rijvereniging en dat vind ik een goede oefening voor haar. Dus wij daarheen. Het was eerst heel rustig. Alleen haar fjordenvriendinnetke en zijzelf waren er. Maar ze was al vanaf het begin aan het stuiteren. Ik de rust opgezocht en toen liep ze op een gegeven moment vrij lekker. Rijden we op een minikruisje af, vindt ze dat ineens heel eng en stopt ze. Ze kon er nota bene gewoon overheen stappen. Nou weet ik dat ze het met kunstlicht soms moeilijker vindt, dus opnieuw op de hindernis af en toen maakte ze een of andere maffe sprong, maar ze ging, dus enorm beloond. Paar keer datzelfde kruisje gedaan en toen trok ze er ook fijn op aan.
Vervolgens een steiltje er achteraan. Die ging ze weer in de ankers, want dat is dan anders en dus eng ofzo. Nog een keer geprobeerd en toen ging ze. En zo ging dat bij bijna alle 9 hindernissen een paar keer. Maar ik krijg dan ook geen contact meer met haar om haar op te laten letten en als je het op film ziet, denk je alleen maar, geef dat beest toch een mep. Ze stelt zich aan. Maar erop voel ik haar gewoon helemaal onzeker worden.
Uiteindelijk hebben we alles kunnen springen en wordt ze dan ook enorm beloond als ze het wel goed doet. En stoppen we er dan ook mee, want dan is ze echt heel moe.
Vervolgens sta ik haar af te zadelen naast de bak en valt er iemand van haar paard. Is die van mij gelijk overstuur, moet ik als een gek dat paard losmaken omdat ze anders gaat hangen en alleen maar banger wordt. Terwijl ze altijd superbraaf stil staat. Als ik haar dan los heb gemaakt en haar aai om haar weer rustig te krijgen, staat ze ook helemaal strak en zie je het wit van haar ogen. Zo gespannen is ze.

(Zo heb ik nog veel meer voorbeelden, ook met trailerladen in het begin bijvoorbeeld. Maar het is nu al een lang verhaal geworden.)

Met andere woorden, als er veel om haar heen gebeurt, raakt ze afgeleid en in haar eigen wereld en dan kan ik daar amper nog tot haar doordringen. Kent iemand dit? En heeft iemand misschien al een goeie oplossing hiervoor gevonden? Straffen of streng zijn is bij haar in ieder geval geen oplossing, want daarvan raakt ze overstuur en wordt ze boos en dan kan ik er helemaal niks meer mee.

Ik hoop dat jullie misschien de gouden tip hebben. Alvast bedankt en als iets onduidelijk is, vraag het vooral, dan leg ik het uit. Ik kan evt ook nog een filmpje plaatsen mocht dat nodig zijn.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:13

Ik heb een merrie die vrij snel stress heeft en zich dan ook enorm af kan sluiten. Voer haar nu Wendall's Calmer in combinatie met Moody Mix van de Paardendrogist en heb nu een paard wat veel toegankelijker is. Veel meer rust in het hoofd en minder gestresst op de omgeving.

En verder zal het vooral veel trainen zijn en werken aan je eigen rijden, spanning en handigheid.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:23

Ik zou een paar stappen terug doen naar gemakkelijke dingen die ze goed kan.Om zo haar zelfvertrouwen eerst op te vijzelen.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:24

Ik heb ook zo'n merrie die ongelooflijk snel in de stress schiet en dan van de stress letterlijk staat te shaken en trillen door het hele lichaam. Haar voer ik ook standaard Moody Mix van de Paardendrogist :) Ook een periode magnesiumcitraat bijgevoerd om de scherpe kantjes eraf te halen. Inmiddels is ze een stuk relaxter geworden en heeft ze bijna geen echte spanningsmomenten meer, maar dat heeft wel lange tijd geduurd. Wat Women2 zegt, blijven trainen en werken aan jezelf :j

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 11:41

Bedankt! Ik ben nu sinds kort ook moody mare mix aan het voeren en heb ook wel het idee dat het de scherpe kantjes eraf haalt. Maar dat is pas een week of twee, dus even zien hoe dat zich ontwikkelt.

Het blijven oefenen en niet te moeilijk maken doen we ook. Maar als we niet verder gaan en langzaam haar grens steeds even opzoeken, komen we ook niet verder dan waar we nu zijn. En ik heb absoluut geen haast. Dus het zijn allemaal maar mini stapjes. Maar waar ze soms zo super over een flinke hindernis vliegt, daar is ze de volgende keer weer in de stress om een minikruisje.. Om maar even aan te geven, de hindernissen zijn allemaal max 50 cm zodat ze er bij wijze van spreken overheen kan stappen.

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:13

Is dit op te lossen met desensitising (anti-schrik) exercises? Ik heb ergens gelezen dat als het paard de ruiter als leider ziet het op een gegeven moment zal denken; "Ja, het is wel angstig maar als m'n leider zegt dat het ok is dan gaan we gewoon..." De kalmte van de rijder is van cruciaal belang ( Kijk naar Pessoa die daarvoor beroemt is. Hij en zijn paard stralen puur concentratie en focus uit). Her paard merkt dat acuut en neemt dat over. Het is van belang om spanning te verdringen en uiterlijk zelfvertrouwen te projecteren, concentratie en focus. Ik heb het vermoeden dat dit met fundamentals, dominantie en leiderschap te maken heeft... Ik heb ook ergens gelezen (Amerikaanse website) dat paarden die op een lijn zitten met hun berijder, en een close relationship hebben, in de ring 'bereidt zijn om voor hun ruiter te vechten'... Dat maakt het flinterdunne verschil tussen verliezen of winnen... Ik weet... dit is een beetje esoteric, maar misschien helpt dit...
Laatst bijgewerkt door Jack_55 op 09-02-18 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:30

Hoeveel komt ze buiten? Wat voor voer krijgt ze? Hoeveel ruwvoer en hoe vaak?

Heeft ze misschien een paardenvriendje waar ze op kan leunen, zodat ze die na kan doen en wat zelfverzekerder kan worden?

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 13:51

Gypsy schreef:
Hoeveel komt ze buiten? Wat voor voer krijgt ze? Hoeveel ruwvoer en hoe vaak?

Heeft ze misschien een paardenvriendje waar ze op kan leunen, zodat ze die na kan doen en wat zelfverzekerder kan worden?


Ze staat 24/7 buiten met een inloopstal, met haar vriendje. Die heeft haar de eerste beginselen van bepaalde dingen wel geleerd en is ook haar steun en toeverlaat met enge dingen. Maar die staat helaas met een flinke blessure aan z’n tussenpees stil nu.
De fjord die er gisteren bij was, vertrouwt ze ook en dat wil vaak wel helpen. Maar niet altijd. We kunnen dat inderdaad wel een keertje proberen, daar achteraan te gaan. Maar als ze zich eenmaal afgesloten heeft, helpt ook dat niet meer denk ik.

Qua voer krijgt ze nu ongeveer in totaal een kilo op een dag en daarvan is 2/3 basissportbrok en 1/3 een omega mix van horsefood allebei. En nu dus ook twee keer per dag een schepje moody mix. En zo goed als onbeperkt ruwvoer.

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 13:53

Jack_55 schreef:
Is dit op te lossen met desensitising (anti-schrik) exercises? Ik heb ergens gelezen dat als het paard de ruiter als leider ziet het op een gegeven moment zal denken; "Ja, het is wel angstig maar als m'n leider zegt dat het ok is dan gaan we gewoon..." De kalmte van de rijder is van cruciaal belang ( Kijk naar Pessoa die daarvoor beroemt is. Hij en zijn paard stralen puur concentratie en focus uit). Her paard merkt dat acuut en neemt dat over. Het is van belang om spanning te verdringen en uiterlijk zelfvertrouwen te projecteren, concentratie en focus. Ik heb het vermoeden dat dit met fundamentals, dominantie en leiderschap te maken heeft... Ik heb ook ergens gelezen (Amerikaanse website) dat paarden die op een lijn zitten met hun berijder, en een close relationship hebben, in de ring 'bereidt zijn om voor hun ruiter te vechten'... Dat maakt het flinterdunne verschil tussen verliezen of winnen... Ik weet... dit is een beetje esoteric, maar misschien helpt dit...


Het probleem is dat ze mij volledig vertrouwt als ik naast haar loop, dus dan doet ze vrijwel alles. Ik heb het gevoel dat ze dat ook wel doet als ik erop zit, maar dan haar zelfvertrouwen niet meer zo groot is en ze mijn vertrouwen dan niet meer voldoende vindt. Ik hoop dat je het zo snapt :’)

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 14:02

Ik heb even een filmpje op YouTube gezet, dan kunnen jullie zien wat ze doet. De eerste heeft ze inmiddels vertrouwen, de tweede verwachtte ze niet en dan slaat ze dicht en stopt ze.


Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:10

Hoe gaat het als iemand anders ermee springt? En dan wel iemand die ook echt wel een beetje kan sturen.

_Lente

Berichten: 306
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Noordwest Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:45

Ben jij er zeker van dat ze er overheen gaat? In jouw houding zie ik wat afwachtends namelijk (en dat herken ik...).

Ik heb net zo'n merrie. Kon zich helemaal voor alles om haar heen afsluiten bij iets engs, is met de jaren beter geworden (vertrouwen in elkaar), maar zal waarschijnlijk nooit helemaal verdwijnen. Het zit toch ook een beetje in het karakter (en mogelijk gebrek aan levenservaring als veulen).
Wij springen ook wel eens en ik dacht altijd dat mijn paard altijd eerst even moest kijken en dan de 2e keer er overheen gaat. En, als ik ook maar enige twijfel heb of we er wel overheen gaan (en dat kan echt zitten in iets heel kleins als ademhaling), gaan we ook niet/hebben we een 'weigering'. Als ik vol vertrouwen op een hindernis af ga en geef even wat been erbij, kijk over de hindernis heen en mijn gevoel ook 'zegt' dat we gaan, dan springen we er gewoon overheen.
Juist door te letten op alle afleiding en reactie van het paard wat al niet heel zeker is, krijgt die de bevestiging dat het op zo'n moment spannend is, twijfelt (krijgt daarbij geen steun van de ruiter) en weigert.
Misschien kan je er niets mee, misschien geeft het je wat inzicht. Succes in ieder geval. Je hebt een leuk paardje!

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:59

Ik volg. Heb ook een merrie waarin ik stukken van jou verhaal herken. Laatst vrij gesprongen en na weken rustig opbouwen sprong ze met gemak zo'n 60cm ongeveer, toen kwam er iemand onverwacht in de rijbak, lette ze niet op, viel half door de hindernis heen en ben nu al weer 3 weken bezig met haar over een simpel drafbalkje krijgen.

Oh of plassen water, dat is ook altijd feest, dacht laatst rustig naar het bos te gaan, maar her en der lagen wat plassen, vergeet het maar dat ze er door heen gaat, ze rent/vliegt als een idioot er om heen (ook als dat eigenlijk niet kan, dus door takken, bomen en struiken)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:01

Wat doe je verder met haar? Buitenritjes? Hoe is ze op buitenrit?

Als je ooit eventing met haar wilt gaan doen dan zal ze toch wat dapperder moeten worden. Misschien kun je door veel buiten te rijden (en situaties op te zoeken) haar alvast wat dapperder maken.

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:17

Eens met Rena100.

Misschien niet leuk om te horen, maar met de beste bedoelingen: je rijdt gewoon niet voldoende. Deze weigering ligt niet aan het paard, maar aan de ruiter. Dus doorgaan met je lessen en er meer aan rijden!! Dit los je niet op met voedingssupplementen, maar met rijlessen.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:20

Mareintje schreef:
Eens met Rena100.

Misschien niet leuk om te horen, maar met de beste bedoelingen: je rijdt gewoon niet voldoende. Deze weigering ligt niet aan het paard, maar aan de ruiter. Dus doorgaan met je lessen en er meer aan rijden!! Dit los je niet op met voedingssupplementen, maar met rijlessen.



Hier ben ik het wel mee eens! Ik zag al dat die ging stoppen ongeveer 7 mtr voor de hindernis :o Probeer er zelf wel aan te blijven rijden!

Het kan een moment opname zijn dat je je bocht niet lekker neemt Maar ik vind het paard in het stukje draf na de stop niet helemaal rad ogen! Als paard pijn heeft aan zijn pootjes zal die ook niet lekker springen! Maar het is maar zo een klein stukje dat ik er weinig over kan zeggen!

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:27

Probeer er eens een zekere goede ruiter op te zetten die haar er overheen rijd . Die dus sneller en handiger is .
Ik zie een onzeker paard met een onzekere ruiter en daardoor stopt ze

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:51

vergeet niet zelf overtuigt te zijn. Niet alleen 'let op' of 'kom maar' roepen als je voelt dat ze zich afsluit, maar nog daarvoor. Daarnaast is veel been belangrijk. Kijk ook zelf goed over de sprong heen en ga lekker relaxt naar achteren zitten.

Om heel eerlijk te zijn, zou ik het springen nog even laten zitten, want ik denk dat jullie daar nog niet aan toe zijn. Je kan beter dressuurmatig wat gaan trainen en dan kijken of springen iets kan worden. Gewoon lekker op de volte zetten, buitenteugel en binnenbeen, lekker zitten en veel praten.

Daarnaast, sommige paarden hebben gewoon niks met springen. Mijn PRE moet je geen springparcours laten lopen, want die bakt er dan helemaal niks van en weigert dan ook bij iedere sprong.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:00

dresjoepie schreef:
Mareintje schreef:
Eens met Rena100.

Misschien niet leuk om te horen, maar met de beste bedoelingen: je rijdt gewoon niet voldoende. Deze weigering ligt niet aan het paard, maar aan de ruiter. Dus doorgaan met je lessen en er meer aan rijden!! Dit los je niet op met voedingssupplementen, maar met rijlessen.



Hier ben ik het wel mee eens! Ik zag al dat die ging stoppen ongeveer 7 mtr voor de hindernis :o Probeer er zelf wel aan te blijven rijden!

Het kan een moment opname zijn dat je je bocht niet lekker neemt Maar ik vind het paard in het stukje draf na de stop niet helemaal rad ogen! Als paard pijn heeft aan zijn pootjes zal die ook niet lekker springen! Maar het is maar zo een klein stukje dat ik er weinig over kan zeggen!

Dat leek inderdaad dat die niet helemaal rad liep. maar dat zou ook wel een soort van teugelkreupel kunnen zijn doordat ts het paard onbewust zit af te remmen.Maar het is heel moeilijk zoiets te kunnen beoordelen vanachter een beeldscherm.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:24

Werk aan een goede dressuurmatige basis. Elk probleem dat je in die basis al tegenkomt, hoe klein ook, zal zich uitvergroot uiten op momenten dat je merrie geagiteerd, overenthousiast of overprikkeld raakt tijdens het springen of buitenrijden.

Nog een advies: laat je niet afleiden door het gedrag van je merrie maar blijf op je eigen rijden letten (zit, houding, ontspanning, timing/dosering/techniek van je hulpen)

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 18:24

Bedankt voor al jullie tips! Heel fijn!

Ik heb nog even een filmpje waarin ze dus wel gewoon gaat.



Had helaas geen filmpje van onze laatste les waarin ze weer wel als de brandweer ging.

Ik heb m’n instructrice gisteren gevraagd of zij het eens wil proberen. Dat gaan we binnenkort eens doen om te kijken of het helemaal of gedeeltelijk aan mij ligt of echt aan Bonnie. Ik denk dat ik vast ook wel een vinger in de pap heb.
Ik merk namelijk dat ik haar niet in de weg wil zitten en door haar gekke sprongen af en toe, kom ik weleens in haar mond. Dat wil ik niet en daar ben ik heel bewust mee bezig en daar word ik dan weer een beetje onzeker van. Maar als ze gewoon springt, dus niet eerst op de rem gaat en dan vanuit stilstand springt ofzo, dan gebeurt dat niet. Alleen doet ze dat niet altijd.

Het filmpje geeft een heel ander beeld dan m’n gevoel erop trouwens. Want als ik er zelf naar kijk, denk ik ook echt ‘kom op, het ligt aan jezelf’ maar als ik erop zit, voel ik haar onzeker worden en dan voel ik ook wel dat ze gaat remmen, maar dat kan ik niet voorkomen.

Maar dit gedrag vertoont ze niet alleen met springen overigens. Dit doet ze met alles wat haar te spannend wordt. Vorige week gingen we een buitenrit maken met een grote groep van de rijvereniging en dan wordt ze ook onbereikbaar. Alleen dan gaat ze allemaal springen en stuiteren (en in passage lopen) en ontploft ze steeds. Terwijl we vrijwel dagelijks buiten rijden (ze staat in de bossen), dus dat kent ze inmiddels wel.

Ik ben helemaal dol op haar en wil dus ook graag dat we dit op een of andere manier kunnen tackelen. In het bos over bomen springen, draait ze haar hoef ook niet voor om.

Afbeelding
Dan doet ze dit ook zonder moeite, terwijl ik daar zelf echt wel even wat meer spanning bij voel omdat ze zo gek kan doen. Maar dat weerhoudt haar niet.

Oh en teugelkreupelen daar heeft ze inderdaad ook een handje van, dus dat kunnen jullie goed gezien hebben hoor.

En dat supplement ben ik niet hiervoor gaan voeren trouwens, maar omdat ze heel het jaar hengstig is om de drie weken en daar last van heeft. Dus ben ik nu aan het testen of dat daarvoor werkt en ondertussen haalt het net het scherpe ontploffingsrandje ervan af tijdens het rijden, dus dat is een mooie bijkomstigheid ;)

(Ik had een nog veel langer verhaal met allemaal reacties op iedereen getypt op de iPad, maar die flipte, dus dat is weg. Dus ik hoop dat ik iedereen nu beantwoord heb. Zal zo nog even teruglezen)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:58

Wat mij opvalt is dat de basis al niet goed is. Jouw paard lijkt niet aan het been en je hebt geen mooi ritme in je parcours. Wat ik ook zie is dat je duwt met je zit..

Probeer eens wat meer dressuur matig te gaan trainen, dat hij ook echt naar voor gaat op je been, en probeer te werken aan je ritme.

kruimellover

Berichten: 867
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 21:55

CharmingS schreef:
Wat mij opvalt is dat de basis al niet goed is. Jouw paard lijkt niet aan het been en je hebt geen mooi ritme in je parcours. Wat ik ook zie is dat je duwt met je zit..

Probeer eens wat meer dressuur matig te gaan trainen, dat hij ook echt naar voor gaat op je been, en probeer te werken aan je ritme.


Bedankt voor je tips. Dressuurmatig zijn we natuurlijk ook bezig, dus daar werken we ook aan.
Dat wat je zegt over duwen met mn zit, zag ik zelf ook en ga ik mee aan het werk.
Maar dat we geen ritme in het parcours hebben, is toch vooral omdat ze het spannend vindt. En ik kan keihard oefenen op een mooi ritme rijden, maar zolang ze het spannend blijft vinden, verliezen we dat ritme dan toch steeds weer.

Ik ben heel blij met alle rijtechnische tips en ga het zeker ook meenemen in de training. Maar ik ben vooral op zoek naar tips om die spanning kwijt te raken. En ik begrijp dat daar een hoop rijtechnische dingen bij komen kijken. Maar het afsluiten en dus niet meer op mij (willen) letten is wel iets waar ik graag mee aan de slag wil. Dat maakt het allemaal een stukje makkelijker namelijk.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Paard sluit zich af bij spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:17

Ik zie eigenlijk een braaf paard! Jij geeft hem helemaal niet het gevoel dat je erover wilt, dus waarom zou hij erover springen? Ik denk dat je zelf heel erg onzeker bent, misschien balkjes oefenen?

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 22:36

Spanning kan een lastig dingetje zijn. Toen ik mijn paard net had ben ik vooral spannende situaties op gaan zoeken (eerst ernaast en later erop), zij was nog jong en wat onzeker. Dit om haar ermee te confronteren (wel onder het kook punt zo te zeggen) om er op die momenten voor haar te zijn op de manier van rust, zekerheid en zelf het initiatief te nemen zodat haar spanning afvloeide. Dan belonen met snoepje (kauwen werkt ontspannend) zodat je vluchtgedrag anders bedraadt. Wat leert het paard dan: op de ruiter vertrouwen in spannende situaties, juist toenadering zoeken i.p.v. afsluiten en vluchten, dus spanning op een goede manier mee leren dealen.

Als je zelf hierin niet goed in je schoenen staat misschien iemand erbij nemen zodat jullie het samen op kunnen lossen en juist voor dat zij zich afsluit haar of ervoor behoeden, of er doorheen ‘slepen’ en de spanning op een goede manier af te laten vloeien. Timing is hierin heel belangrijk.