Clinton Anderson The Method

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miezelke

Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:39

Twas een kleine correctie op Tamary ;) Hij is van Australië, niet van de US.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 01:50

miezelke schreef:
Twas een kleine correctie op Tamary ;) Hij is van Australië, niet van de US.

Is Aussie, klopt, maar woont en werkt al flink wat (20-30?) jaren in de VS.

miezelke

Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 07:54

Ah serieus? Ik dacht dat hij nog steeds in Australië woonde. Mijn excuses!

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:27

miezelke schreef:
Tis een Australiër.


Maar hij woont in de USA.

Anyway, imo is geen enkele methode de juiste. Waarom niet? Omdat de methodes zijn gemaakt door mensen bij wie die methode past. Maar niet elke methode past bij elk persoon.
Wat ik zelf liever doe is meerdere methodes bekijken, daar de handige dingen uit onthouden en toepassen. Zo ontwikkel je een 'methode' die ook daadwerkelijk bij je past.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:49

Ik vind het wel interessant dat mensen vallen over het scherp aan de hulpen moeten zijn van het paard. Dat is toch logisch als je traint voor een hoog niveau? Een paard kan prima goed met de aandacht bij je zijn en dus vlot reageren. Als je steeds een minut wacht met corrigeren dan leer je een dier toch dat hij niet op hoeft te letten?

En dit is volgens mij bij alle disciplines zo op hoog niveau?

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 08:57

Hoe beter de ruiter, hoe beter, sneller en dus kleiner hij de hulpen kan geven. Maar wat CA doet is op het juiste moment niet de kleine hulpe, maar gelijk een level 4 hulp geven. Een hulp die je normaal bewaart tot het moment dat je paard een level 1, level 2 en level 3 hulp negeert. Er is geen sprake van een correcte opbouw van de hulpen. Natuurlijk moeten paarden op topniveau scherper aan de hulpen staan, maar ik geloof in opbouwen en niet in afbreken tot het niveau van learned helplessness

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:15

Ik gebruik (onderdelen van) The Method bij de training van mijn twee jarige. Voor zover je al van training kan spreken op deze leeftijd. ;)

Ik vind dat je uit een paar filmpjes niet echt een heel goed beeld krijgt van wat The Method precies is. Vaak zijn het paarden die een verleden hebben of een duidelijk gedragsprobleem laten zien. En die mevrouw die zo aan het halster loopt te rukken, tja, is dat nou representatief voor de methode?

Ik ben erg positief over de basis van de training. Ongeacht hoe CA het zelf uitvoert. Ik kijk zelf wat ik wil gebruiken en hoe ik dat mijn paard leer. Maar ik vind dat een paard het recht heeft op duidelijkheid. Halve hulpen geven creëert een grijs gebied. En ja ik gebruik ook een touwhalster met dubbele knopen. Waarom? Ik corrigeer liever één keer goed dan 10 keer half. Het is een jong paard, maar weegt wel 500 kg.

Ben ik tegen CA en de methode die hij gebruikt? Zeker niet. Maar ik vind wel dat je er voor jezelf nuance moet inbrengen.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:51

Jij kunt dat misschien, maar er zijn legio mensen die het blindelings volgen. Ik train 10-20 paarden in de week en ik heb nog nooit de neiging gehad om dubbele knopen op mijn halster te zetten ;) als je timing goed is hoef je echt zelden groot in te komen.