Clinton Anderson The Method

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 10:39

Heeft iemand hier een mening over CA en zijn training methods? Ik las hier ergens over trailer loading. CA schiint een methode te hebben waarmee het paard het gebied buiten de trailer met werk associeert en de ruimte in de trailer met rust, dus al die paarden willen de trailer in... Hij schijnt ook effectief te zijn in fundamental groundwork en liberty... Iemand?

Anoniem

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:10

Mja ik heb het wel eens bekeken, niet over het trailerladen overigens, maar ik vind er soms veel onnodige agressie bij komen. Dit bijv, op 5.22 min wordt er een aantal keer onwijs hard aan het halster getrokken, en dat is oko nog een touwhalster met extra knopen op de neusboog, dus extra pijnlijk.


Het gaat mij gewoon te hard, met dwang wordtrespect afgewongen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:16

Ik vind het ook veel gebaseerd op negatieve bekrachtiging.
Domineren.
Ben persoonlijk ook niet zo van de “commerciële methodes”.
Het kan handig zijn om inzicht te krijgen en wat handvaten t hebben als leek maar het word vaak zo verkeerd geïnterpreteerd.
Zelf kijk ik veel liever naar Frederique Pignon, JF Pignon en Hempling.
Die “verkopen” niet echt een methodiek.
Maar na veel filmpjes bestuderen kun je daar veel uithalen.
Overigens word trailerladen zo opzichzelf gezet terwijl dat gewoon hoort bij basis grondwerk wat mij betreft
Laatst bijgewerkt door Clasical op 09-02-18 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:17

Ik vind C.A. ook te hard en te agressief. Misschien dat het werkt voor hem, maar als je timing verkeerd is, heb je zomaar een nerveus paard dat niks van je snapt denk ik.

Duidelijkheid is heel belangrijk, maar ik zie zelf liever meer rust en liefde in de training.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:28

Wat zij daar oefenen gebruik ik enkel wel eens als "straf" bij een dominante jonge pony als die van plan is mij voor mijn fli**er te slaan. Dan gaat die of achteruit of de achterkant zet ik om. Het heeft meestal gelijk veel impact dus waarom op deze manier als oefening doen. Samen leren is leuker als altijd maar de baas willen spelen.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:33

Zoals je het uitlegt klinkt het mij nogal negatief. Toen ging ik het filmpje van Joolien eens bekijken... Nou zolang ruk ik echt niet aan het halster als die van mij even bij de les moet... En dan is dat ook maar een gewoon halster die lekker gevoerd is. :+

Mijn paard was een hel met trailerladen. Anderhalf uur rommelen was ons niet onbekend, uiteindelijk achterstevoren de trailer opdrukken ook niet... :\
Slaan had geen zin, er was niets dat leek te helpen.
We hebben er iemand bij gehaald (John Erp), die deed mijn paard ook een touwhalster om. Maar die heeft niet geslagen of wat dan ook. Het was uiteindelijk een heel erg simpel trucje (zie het als longeren, je hebt een driehoeksverhouding met het paard), waarmee je de controle kreeg en het paard zo op de trailer stond. Inmiddels bijna 3 jaar verder en we hebben gewoon onwijs veel plezier hiervan.

Ik zou iets zoeken waarbij je de focus op controle en vertrouwen legt. Negatieve bekrachtiging is prima, als het maar niet agressief wordt.

Wat Festeropre ook zegt, het is een stukje basiswerk wat je waarschijnlijk meer moet bevestigen door middel van consequentie.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:47

Ik zeg het niet gauw maar die man moeten ze een rondje met prikkeldraad om zijn edele delen laten lopen. Leuk filmpje van een tweejarige.


https://youtu.be/dXDpfjGvj-Y

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 13:49

Ik ken de trailerlaadmethode niet van CA.
Maar ik heb wel veel van zijn filmpjes gezien en ook zijn Titan serie gevolgd.
Over het algemeel vind ik zijn methode te veel op straf en dominantie hangen. Als een paard niet direct reageert zoals hij wil dan komt hij erg hard in. Dat kan voor een enkel paard nodig zijn, maar in mijn beleving voor de meesten niet.
De oefeningen die in het filmpje hierboven van Jolien staan kan mijn paard ook zonder het geruk en getrek en de bijbehorende stress.
CA heeft ook een veulen opvoed methode gemaakt, daar vind ik hem nog verder in gaan. Niet mijn ding.

Oftopic, het rijniveau van de mensen in dat filmpje viel mij erg tegen.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:39

Ik ben wat gemengd over de CA methode, sowieso zij de youtube fimpjes niet representatief aangezien dat zo doorgaans de extreme (en dus spectaculaire) paarden zijn. Wil je er echt over kunnen oordelen dan moet je eigenlijk een training met normalere paarden bijwonen.

Overigens is de ‘make the wrong thing hard en the right thing easy’ filosofie niet alleen van CA, wordt veel gebruikt in de western. Omdat het heel goed werkt. Als voorbeeld: vind je paard een hoek eng? Laat hem maar wegrennen maar zet hem aan het werk als hij op zijn veilige plek is, vervolgens rijdt je ontspannen naar de enge plek (de plek waar hij nu niet hoeft te werken maar wel op af moet), laat maar wegrennen en werken als hij klaar is met rennen, dan weer ontspannen naar de enge plek. Houd het uurtje vol en je paard krijgt door dat enge plek eigenlijk wel relaxed is en veilige plek niet zo tof want daar moet hij werken. Het grote voordeel is dat je geen gevecht aan gaat, tis een puur psychologische methode.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 14:46

De Titan serie is de volledige ontwikkeling van een jong 2 jarig paard naar een wedstrijdklaar paard. Geen problemen of zo. En ook daar vind ik hem best hard inkomen als het paard een foutje maakt of niet vlot genoeg doet wat er gevraagd word of anticipeerd of wat dan ook. Er is zelfs een aflevering dat Titan een twisted wire bit in heeft.

Ik vind het niet erg om een paard wat het nodig heeft aan te pakken, maar je hoeft echt niet ieder paard zo agressief te benaderen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:09

Als de relatie met je paard is gebaseerd op vertrouwen dan ben je feitelijk een kudde van 2.
Jij bent de leider, want jij bied rust en vertrouwen en dus stabiliteit.
Dan volgt je paard jou.
De overtuiging daarvan zit in allerdaagse kleine benaderingen, de omgang met je paard. en als die basis goed is krijg je vanzelf resultaat in de “grotere” dingen.
Het is geen methode, het is een omgangsvorm en het draait allemaal om de intentie waarmee je handelt.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:31

dioni schreef:
De Titan serie is de volledige ontwikkeling van een jong 2 jarig paard naar een wedstrijdklaar paard. Geen problemen of zo. En ook daar vind ik hem best hard inkomen als het paard een foutje maakt of niet vlot genoeg doet wat er gevraagd word of anticipeerd of wat dan ook. Er is zelfs een aflevering dat Titan een twisted wire bit in heeft.

Ik vind het niet erg om een paard wat het nodig heeft aan te pakken, maar je hoeft echt niet ieder paard zo agressief te benaderen.


Mijn opmerking slaat op de grondwerkfilmpjes, dacht dat ts dat bedoelde :)

Mbt titan klopt hoor. Is (helaas) een redelijk gebruikelijk training schema voor een reiner, zo uniek is CA niet als trainer. Overigens zou het me hogelijk verbazen als hij niet altijd een twisted bitje gebruikt ;(

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:40

Als je de zoekfunctie gebruikt vindt je meerdere topics over Clinton en de meest uiteenlopende meningen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:52

Brrr, ik krijg de rillingen van die man. Zo hard, zo weinig feel, elke uitleg vanuit de negatieve kant van het paard :n

Festeropre schreef:
Ik vind het ook veel gebaseerd op negatieve bekrachtiging.


Vrijwel alle training bij paarden is gebaseerd op negatieve bekrachtiging, daar is niets mis mee.
Wat Clinton Anderson doet, is positive punishment (en dan net doen alsof het negative reinforcement is..)

Probleem is dat hij allemaal prima technieken gebruikt, vaak ook een kloppende uitleg erbij. Laat maar weer eens zien dat je de theorie juist kan hebben en ale technieken kan kennen, maar als je geen hart en feel erin stopt, is het niet om aan te zien.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:27

sanne83 schreef:
Brrr, ik krijg de rillingen van die man. Zo hard, zo weinig feel, elke uitleg vanuit de negatieve kant van het paard :n

Festeropre schreef:
Ik vind het ook veel gebaseerd op negatieve bekrachtiging.


Vrijwel alle training bij paarden is gebaseerd op negatieve bekrachtiging, daar is niets mis mee.
Wat Clinton Anderson doet, is positive punishment (en dan net doen alsof het negative reinforcement is..)

Probleem is dat hij allemaal prima technieken gebruikt, vaak ook een kloppende uitleg erbij. Laat maar weer eens zien dat je de theorie juist kan hebben en ale technieken kan kennen, maar als je geen hart en feel erin stopt, is het niet om aan te zien.






Klopt, er zijn er ook maar weinig uniek te noemen in hun methode, daarom heb ik al eerder genoemd oa. Hempfling en de gebroeders Pignon.
Ik vind persoonlijk dat deze er wat dat betreft zeker uit springen.
Het kan een onderdeel zijn maar de basis kan ook zeer zeker positieve bekrachtiging zijn.
Ik denk dat er in de kern ( vanuit de mens ) authenticiteit in moet zitten, dus puurheid, vanuit de ziel, goede intenties.
Samen met je paard, zonder bepaalde verwachtingen te scheppen, zijn natuurlijke interesse en ziel bewaken

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:40

De methode die hij gebruikt (pressure and release, negative reinforcement, positive punishment) is niks mis mee, dat word door (bija) iedereen gebruikt. Maar hoe hij het uitvoerd is veel te extreem, een paard dat de oefening niet kent heeft amper tijd om te reageren. Wanneer het perongeluk het verkeerde doet omdat hij de opdracht nog niet kent word de druk alleen mar groter. Ik ben geen fan.

Ik word er ook niet blij van hoe afgesloten Titan is, heletijd achter de loodlijn, heeft 0,1 seconde de tijd om te reageren, ruig in de mond en flanken.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:48

Uiteraard heb je gradaties binnen deze methode, van mild tot hard.
Maar het blijft wat mij betreft allemaal vanuit een negatieve intentie.

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:51

Jack_55 schreef:
Heeft iemand hier een mening over CA en zijn training methods? Ik las hier ergens over trailer loading. CA schiint een methode te hebben waarmee het paard het gebied buiten de trailer met werk associeert en de ruimte in de trailer met rust, dus al die paarden willen de trailer in... Hij schijnt ook effectief te zijn in fundamental groundwork en liberty... Iemand?


Tristan Tucker misschien?
Als ik zijn trailerlaad film bekijk werkt hij ook beetje met deze methode, maar aan de reacties te lezen denk ik een stuk vriendelijker dan CA.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:15

Clinton Anderson is een gevalletje "de klok horen luiden maar niet goed weten waar de klepel hangt" + nog een overdosis mannelijk testosteron aka onnodig machogedrag. Wil je een band met je paard, moet je het niet op zijn manier willen doen.

De manier van trailerladen (buiten trailer werken, binnen trailer rust) daarentegen, is wel een veel toegepaste en waardevolle techniek binnen het horsemanship. Wordt door heel wat horsemen gebruikt en ook door vele instructeurs trailerladen zo overgenomen en toegepast. Maar je maakt het veel waardevoller en aangenamer voor het paard door op een rustige, vriendelijke doch consequente manier te werk te gaan dan op de manier van mr. C.A.

Anoniem

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:00

Nja sowieso is Clinton zijn mening dat alle paarden van nature lui zijn. Tja, als je dan al met die instelling begint, kan er weinig goeds van komen...

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:36

Joolien schreef:
Nja sowieso is Clinton zijn mening dat alle paarden van nature lui zijn. Tja, als je dan al met die instelling begint, kan er weinig goeds van komen...


Lui is een menselijke instelling, een paard kent dat niet.
Een paard gaat efficiënt met zijn energie om.
Dat is hem van nature ingegeven.
Hij moet een motivatie hebben om zijn energie te verbruiken.
Een goede trainer weet het paard op een positieve manier te motiveren

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:06

Ik heb wat stukjes van de filmpjes gekeken, en overal zie ik hetzelfde. Meneer Anderson die mijns inziens onnodig hard doorkomt, paarden die niet eens de kans krijgen om het juiste te doen. Een hoop gezwaai met stokken bij het gezicht (ze raken ze niet, maar je ziet ze bang zijn), geruk aan touwen, gebonk in de flanken.
Bij dat eerste filmpje wat geplaatst werd, op een minuut of 3(?) als meneer Anderson zijn praatje doet. Wtf is die chick op de achtergrond aan die teugel aan het rukken dan?

Nee, ik krijg hier een heel naar gevoel van. Wat ze hier proberen te bewerkstelligen is learned helplessness. Zoveel negatieve impulsen dat het dier op een gegeven moment niet meer reageert erop. Dit is ook onderzocht bij dieren.
Honden die stroomstoten kregen. De honden werden zo murw geschokt dat ze op een gegeven moment niet meer in staat waren om een handeling uit te voeren waardoor de schokken zouden stoppen. Zo doorgedraaid raken ze...

Maar goed, dit is op basis van wat filmpjes. Zou graag eens met deze man in de bak staan met een paard en het van hemzelf horen en kritische vragen stellen.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:12

Joolien schreef:
Nja sowieso is Clinton zijn mening dat alle paarden van nature lui zijn. Tja, als je dan al met die instelling begint, kan er weinig goeds van komen...

Een energiereserve achterhouden om roofdier te ontlopen is een slimme overlevingsstrategie en reden waarom zoveel jonge dieren opgegeten worden, die putten zich in spel geheel uit en worden gegrepen. Evenals wat vetjes kweken voor de schaarse winterperiode, beide doe je niet door constant actief te zijn. Wij hebben in ons eigen belang daar echter door selectief fokken een groot deel van laten verdwijnen, want paard dat graag wil bewegen is makkelijker aan het werk te krijgen. En een wild paard sprint gewoonlijk 110% van de afstand die het roofdier doet bij poging het te vangen. Afstand daarvan ligt rond de 350meter. Voor een renpaard is dat te kort, dus zijn die op een langere vluchtafstand geselecteerd en iets als een zwaar werkpaard liever een veel kortere (minder schade aan goederen en wagens).

Bij Clinton moet je als eerste het taalgebruik negeren, want feitelijk is wat hij zegt en doet niet veel anders dan welke andere NH/western trainer in het commerciele rijtje dan ook. Allemaal geven ze een methode om een paard gecontroleerd te laten uitkuren (bv bij bewegingstekort door slecht weer/te veel voer/etc.), controle houden bij schrikreacties, en tegelijk de bewegingsdrang de daar bij hoort in goede banen te leiden, en er voor zorgen dat de combinatie veilig met elkaar kan omgaan. Dat hij nogal een hoge standaard zet voor aan de hulpen zijn is in zijn beroep, want hij is naast instructeur/africhter ook wedstrijdruiter noodzakelijk. Je hebt ook simpelweg het probleem dat je in zo'n situatie hoog moet presteren, want anders lopen je klanten weg, ben je failliet en sociaal vangnet in de VS is minimaal.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Clinton Anderson The Method

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:20

Tis een Australiër.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:24

miezelke schreef:
Tis een Australiër.

Dat zegt niets natuurlijk... dan kan je nog wel nadenken en leren, kijken, observeren, gedrag analyseren. Alleen deze man is denk ik iemand van de quick fixes, iets waar ook veel vraag naar is. En dan is mijn vraag: doe je het voor je bankrekening of voor de paarden?