Paard trekt teugels uit handen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laureke506
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-02-18

Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 18:17

Hey,
Ik heb sinds een paar weken een halve stal.
Maar wanneer ik wil rijden doet ze iets heel irritant.
Bij het stappen gaat alles nog heel goed, maar vanaf het moment dat ik ga draven en we komen bij een hoek trekt ze de teugels uit mijn handen en draait de andere kant op. Ik corrigeer haar dan wel en draai haar terug maar ze trek constant de teugels uit mijn handen. Het probleem is ze doet dat door middel van haar hoofd naar beneden te doen. Vanaf het moment dat de teugels uit mn handen zijn heb ik geen controle meer.
Hebben jullie tips hoe ik er voor kan zorgen dat ze de teugels niet meer uit mn handen trekt en gaat omkeren? X

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:20

Rijd je haar voorwaarts genoeg? Laat je haar goed doordraven? Doet ze het echt alleen in de hoeken of juist wanneer ze stelling moet pakken, dus ook op de volte bv?

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:25

ze boekt een voor haar positief resultaat met haar trek actie.
Enige oplossing is, de teugels vast houden zodat ze niet dr eigen zin kan gaan.
Ze neemt je gewoon in de maling

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:43

Teugels vasthouden en voorwaarts drijven. Direct daarna mee zijn met de beweging dus niet blokkeren zelf.
Dit uiteraard herhalen tot het paard niet meer naar beneden duikt.

Meile
Berichten: 837
Geregistreerd: 20-02-12
Woonplaats: Almere

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:49

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers.
Daarnaast kan het ook helpen om haar bezig te houden, rijdt figuren en doe niet constant hetzelfde.
Stel je voor ze doet het altijd in de hoek tussen K en A, dan zorg je ervoor dat je als je een volte rijdt bij E of wendt je af voor je bij K bent etc.
Wordt creatief, leidt haar af en zorg dat je zelf niet gespannen wordt en te veel focust op goed die bocht doorkomen. Als je zelf minder gespannen bent, zal jouw paard dat ook voelen en zal je zien dat het makkelijker wordt

Laureke506
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 22:16

MirandaDvG schreef:
ze boekt een voor haar positief resultaat met haar trek actie.
Enige oplossing is, de teugels vast houden zodat ze niet dr eigen zin kan gaan.
Ze neemt je gewoon in de maling


Het probleem is dat ik de teugels niet kan vasthouden omdat er geen grip op de teugels zit en geen “blokjes” of zoiest wat je vaak bij je teugels op de manege hebt.
Het is ook n haflinger dus vrij sterk
Grtjs

thequeensmum
Berichten: 3520
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:19

Het lijkt mij een eerste vereiste dat je goede grip hebt op de teugels. Misschien springteugels eraan en een paar goede handschoenen? Neem aan dat je les hebt? Je instructie zal je toch wel kunnen hellen, en anders zou ik zeker les gaan nemen.
Wat bedoel je eigenlijk met 'ik heb een halve stal'?

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:36

Truus een halve stal is een vorm van lease welke in België vrij normaal is. 'Wij' kennen dit niet in die vorm.

TS, andere teugels er aan doen een optie.
Verder beter voorwaarts rijden en vragen aan je instructeur of die je wil helpen. Pony heeft je mooi waar die je hebben wilt. En afleren is moeilijk zonder hulp.
Op kracht ga je dit nooit winnen.
Handiger worden in het rijden en het daarmee voorkomen is de enige optie.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:42

Teugels in een brug pakken en veel been op het moment dat ze het doet. Handig worden met rijden

Anoniem

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:45


DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:51

ik zou ten eerste een andere teugel nemen zoals hier boven beschreven word en als je voelt dat ze der hoofd naar beneden gaat doen dan moet je haar zien te blokken zodat ze niet door kan gaan ,
verder zou ik even in de buurt kijken of er iemand is omjou met dit probleempje te helpen

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:57

Waarschijnlijk kan je het al een beetje zien aankomen omdat je zegt dat ze het alleen in de hoek doet, dus probeer inderdaad echt je teugels goed vast te houden zodat je haar niet d'r zin geeft. En misschien met handschoentjes of andere teugels zoals ze hierboven ook zeggen. En als ze het doet direct voorwaarts of een tik met de zweep.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 01:43

Met die dikke teugels zal een echte puller je het vel van de vingers trekken dus doe sowieso handschoenen aan. De teugels in een brug vasthouden is veel efficiënter. Dan hoef je geen kracht te zetten om te begrenzen want dat doet de hals voor je.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 08:36

En zodra ze het doet flink laten werken, steviger doorlopen, stelling vragen of voltes. Ze probeert het zo makkelijker te krijgen en het is jouw taak om haar duidelijk te maken dat ze het daarmee alleen maar moeilijker krijgt

vanFerrarius

Berichten: 15
Geregistreerd: 10-02-18

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:11

Handschoenen met extra grip wil ook wel eens werken, verder is het puur uitproberen, zoals ik het lees. Been eraan houden, consequent(!) zijn en anticiperen.

idylle
Berichten: 5797
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 23:15

Je kunt ee knoop ik je teugels maken. Die maak je het punt dat jij je teugels vast houd en dat de knoop op je handen ligt zeg maar. Dan kan ze de teugels niet uit je handen trekken. Op het moment dat zij haar hals naar voren steekt geef jij been. Mocht ze niet gelijk reageren en haar hals blijven uitsteken geef je harder been of een tikje met de zweep.

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 02:49

Of juist het tegenovergestelde doen, laat bij stappen de teugels losser en draaf zo ook aan, dit voorzichtig opbouwen. Als ze 't goed doet, belonen. Even zorgen dat je geen spanning opbouwt, jij denkt steeds, straks gaat ze weer en zij doet 'tmijn fjord deed dit ook, maar ben nu met les Art2ride leren en sinds gaat 't fijner. Succes

HeatherSunny
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:48

Ik reed ook een pony die dit deed. Zij had echter gewoon een hele gevoelige mond. Als de teugels wat losser waren liep ze heerlijk en nagevelijk. Zelfs zonder teugels was ze te rijden.. duurde alleen even tot ik dat door had! Misschien kan je proberen hoe het rijdt als je de teugels wat losser laat, en evt langzaam aan steeds een klein stukker korter nemen. Ook goed voorwaarts rijden. Als het gewoon vervelend gedrag is, hou hem bezig: blijf oefeningen doen, blijf voorwaarts, rijd figuren, overgangen en ook niet bestaande figuren.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:02

Citaat:
ze boekt een voor haar positief resultaat met haar trek actie.
Enige oplossing is, de teugels vast houden zodat ze niet dr eigen zin kan gaan.
Ze neemt je gewoon in de maling

????
Hoezo: ze neemt je in de maling...?
(Uiteraard zou het kunnen.)

Hoezo: ze krijgt een positief resultaat met trekken...?

Volgens mij lost het dier idd wel 'een probleem op' - maar de kunst is om dit probleem te achterhalen.
Alleen maar stellen 'dat hij jou de baas is' (pak de zweep, geef m n schop, etc.) werkt vaak averechts.

'Teugels vasthouden' z ik kan mij er niets bij voorstellen.
Ja - een touwtrekwedstijd.

TS: aangezien je dier toch sterker is: teugels los.
Probeer uit te zoeken wat er gebeurt.
Het kan 'kleven' zijn - de oplossing gaat dan in de richting 'ik ben een betrouwbare leider'. En als tussenoplossing niet rijden als je paard het enige paard is.

Het kan een mondprobleem zijn. De oplossing is de tandarts, en een goed experiment is rijden met halster / bitloos / touwtje om de hals.

En het kan zijn, dat jij om een of andere reden met je gewicht bijvoorbeeld zegt 'linksaf' terwijl je vanwege het schot echt niet linksaf kunt...
(Been there, done that - paardrijden is moeilijk omdat die dieren zo gevoelig zijn - ook voor de signalen die we wel geven 'maar niet horen te geven'. Tegelijkertijd is dat wat het zo leuk maakt.)

ilse46

Berichten: 280
Geregistreerd: 26-12-12

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:07

Zoek anders is een instructrice die les geeft in Art 2 Ride..ik denk dat je bij je paardje even vanaf de basis terug moet gaan,hoe goed je ook kunt rijden.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard trekt teugels uit handen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:14

Je weet wanneer het zich voordoet dus kan je proberen om het te voorkomen, wees de haflinger een stap voor, zo te lezen is dat nu steeds andersom het geval en elke succes is er 1 voor de haflinger.
Net voor de hoek kan je ook voor zijn door een volte rijden net voor de hoek of een ander figuur waardoor de haflinger daar de aandacht bij moet houden. Aan het werk zetten en zorgen dat je voor bent.

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:25

Probeer je handen stil te houden. Je kan evt. Een thiedeman teugel eraan doen. Probeer ook voorwaarts te rijden en veel figuren. Omdraaien hoeft je pony echt niet te doen. Een gevoelige mond kan, maar omdraaien niet. Doe dan ook je zweep aan de binnen kant. Als hij omdraait stuur je met je benen en zweep net zo lang de andere kant op tot je bent waar je weer wilde zijn(draait de pony naar links dan stuur jij naar rechts)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:26

Teugels goed vast houden, anders heeft ze “gewonnen”. En goed voorwaart aandrijven als ze dit doet!
(Dit werkte destijds bij mij)