3jaar heel lang stijf en koud tijdens inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:47

Een jong paard hoort niet stijf en stram te zijn. Een oud paard mag dat zijn bij opstarten, maar een jong paard moet lekker in zijn vel zitten en blij zijn dat ie kan bewegen. Als een jong paard stijf en stram is is er iets mis. Ik vermoed toch echt dat je hem overvraagt. Bij jonge paarden opleiden is een leiddraad van de hoeveelheid werk die ze aankunnen vaak dat je maximaal het aantal dagen rijdt/werkt van het aantal jaren dat ze zijn. Jouw paard is 3 dus die zou ik max 3 dagen per week rijden. Je paard is nog jong, kan nog niet de spierkracht verzetten van een meer volwassen paard. 4-5 keer per week kost hem veel te veel kracht en te weinig rust om de afvalstoffen in de spieren weg te werken. Ik vermoed dat de spieren van jouw paard continue een beetje verzuurd zijn en dat daar het stijve/bijna kreupele vandaan komt. Ik zou echt terugschroeven, je paard geeft lichamelijk en geestelijk (nukkig) aan dat het teveel is. Ga je door continue teveel te vragen gaan ze kapot, krijgen ze op den duur geen spieropbouw maar spierafbraak.

Ja met rijden kun je meer precies trainen als met longeren, maar het goede van longeren is juist dat je ze over de rug ONBELAST laat bewegen waardoor ze lekker los in dat lijf kunnen blijven. Een jong paard loopt onder het zadel nog niet continue over de rug, daar heeft het simpelweg de kracht nog niet voor dus daar moet je andere oefeningen voor doen zonder gewicht op de rug. Longeren heeft dus een ander trainingsdoel maar voor mij zijn ze beide essentieel in de correcte ontwikkeling van een jong paard.

Echt TS, nu wat meer geduld levert je op de lange termijn zoveel meer plezier op!
Je paard is een kleuter, die moet je ook zo behandelen. Je zet een kleuter ook niet net als een puber op school met huiswerk om maar te leren en te leren...die hebben ook playtime nodig en rust om alles te verwerken. Na een dagje iets doen een dagje om "erover na te denken", het te verwerken, zowel lichamelijk als geestelijk.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:15

Babootje schreef:
Evikes schreef:
Ze staat niet lang in haar vacht maar zweet wel voldoende tijdens rijden. Ik leg er een fleece op na het rijden. Ze wordt ook voldoende uitgestapt.


Overigens is het beter om na het werk geen zweetdeken op te leggen en je paard goed af te laten koelen. Paarden moeten hun warmte kwijt kunnen. Wel kun je een deken tijdens de opwarmfase (instappen) gebruiken.
https://www.paardenambitie.com/deken-uitstappen/

Klopt. Ik stap altijd eerst op het erf onder het zadel uit zonder deken en als paard op adem en afgekoeld is nog 10-15 minuutjes onder een wollen zweetdeken in de molen (in de winter)

Wollen dekens zijn ook veel fijner als fleece als uitstapdeken. Fleece is leuk omdat het in veel kleurtjes en setjes te krijgen is en veel betaalbaarder, maar eigenlijk is fleece als een natte dweil zodra het vocht heeft opgenomen waardoor de spieren juist kou krijgen. Wollen dekens kun je ook in allerlei diktes krijgen en daarmee beter afstemmen op de buitentemperatuur.

Anoniem

Re: 3jaar heel lang stijf en koud tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:33

Vind het ook te veel. Heb ook een 3 jarige en die rij ik maximaal 3x per week. Dan ook meestal maar 20 minuten, max 30, ligt er aan hoe het gaat. Ik stop als ik tevreden ben.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:36

Evikes schreef:
Ik neem 2x per week privéles en rij in totaal 4 a 5 keer per week (inclusief lessen).



Waaaaaaaattttttt?????!!!!! Dat is alsof je een kleuter fulltime mijnwerker laat zijn.
Ik denk dat je fors terug moet in werk.

Verder moet je haar de hele dag buiten zetten.

Onbegrijpelijk {:)-:(

ps: ga eens een cursus volgen waarin je wat leert over trainingsleer. En/ of pak zelf een nieuwe sport op, en bemerk met hoeveel beleid je dat moet opbouwen en hoeveel pijn en/ of blessures je krijgt wanneer je zo idioot veel doet zoals je nu doet met je paard.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: 3jaar heel lang stijf en koud tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:41

Naast mijn bedenkingen over het trainingsschema zou ik ook weer eens naar je zadel laten kijken. Bij mijn nu 5 jarige is afgelopen jaar 3 keer de zadelmaker geweest zo snel veranderde hij qua lichaam met een hoop minder werk in de benen.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:50

Het lijkt uit jouw verhaal alsof jouw paard erge spierpijn heeft.
Verder weet ik er te weinig van om je te kunnen helpen.

Verder zag ik ook in je andere topic dat je dit paard zelf gefokt hebt en altijd in bezit hebt gehad.
Maar dat je paard als veulen veel problemen heeft gehad en het eigenlijk een wonder is dat hij het heeft gered. (en gelukkig later wel genezen is)
Toch vraag ik mij af of de problemen die je nu hebt, alsnog daarmee te maken kunnen hebben.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 28-01-18 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:56

Ik denk dat je inderdaad je paard (en jezelf *\o/* ) wel wat rust mag geven. Dat geeft hem ook de tijd om de dingen die hij heeft geleerd te verwerken. En daarnaast is het winter en zijn paarden dan stijver dan in de zomer... ik zou niet meteen alle poef paf erbij halen en gewoom ff wat rust en lekker laten spelen met vriendjes (is ook zo vermoeiend als een training op zich soms :D ).

Ik wil ook echt ff kwijt dat de toon in sommige reacties echt ronduit belachelijk is, help elkaar ipv jezelf op te hemelen en de ander de grond in te stampen Y;(

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 12:57

Gezien het hele verhaal achter opium in het verleden en nu jong al erg veel aan het werk, denk ik toch dat je het daarin moet zoeken. Persoonlijk vind ik het sws te veel werk voor een jonkie zonder een verleden. Ik hoop dat je begrijp hoe ik het bedoel?

Bloed laten trekken en een uitgebreid onderzoek lijkt me niet verkeerd. Kans dat het magnesium en vitamine e aan de lage kant is, en dat ze daarom snel verzuurd.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: 3jaar heel lang stijf en koud tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:28

Ik ben ook benieuwd hoe jullie dagelijkse routine er uit ziet.

Hoe train je haar? Qua opbouw duur en oefeningen in je training?

Hoe is de piste waarin je traint?

Hoe wordt ze gehuisvest? Wat krijgt ze te eten?

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: 3jaar heel lang stijf en koud tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 19:14

Ik heb even je filmpje bekeken en ze wordt vrij veel achter de LL en hoog gereden, iets wat zo’n jong paard nog slecht aankan. Ik gok echt op spierpijn. Ik zou echt max 2-3 x in de week ong 20 min rijden.

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: 3jaar heel lang stijf en koud tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 19:54

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik zie ook zelf in dat ik haar teveel in het werk heb gezet.
Ze geeft idd zelf aan dat het teveel is volgens mij.
Ik ga beginnen met veel minder te trainen en wekelijks een longeersessie in te plannen.
Ze liep tot voor kort echt als een trein, echt een bom onder het zadel dus ik had eerlijk gezegd niet door dat ik teveel aan het belasten was.
Vandaar mijn vraagtekens ook doordat ze plots zo nukkig en stijfjes begon te lopen.
Bloedonderzoek komt eraan en de zadelmaker haal ik er voor de zekerheid ook eens bij!
En mijn lieve kleuter krijgt hier even vrijaf om daarna veel rustiger te hernemen.

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: 3jaar heel lang stijf en koud tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:00

Fijn Evikes dat je het rustiger aan goed doen en eventjes het een en ander goed gaat uitzoeken. Maar gewoon een lekker rondje in het bos met lange teugel kan natuurlijk altijd elke week. Vinden jonge paarden vaak heel tof.

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:07

Babootje schreef:
Evikes schreef:
Ze staat niet lang in haar vacht maar zweet wel voldoende tijdens rijden. Ik leg er een fleece op na het rijden. Ze wordt ook voldoende uitgestapt.


Overigens is het beter om na het werk geen zweetdeken op te leggen en je paard goed af te laten koelen. Paarden moeten hun warmte kwijt kunnen. Wel kun je een deken tijdens de opwarmfase (instappen) gebruiken.
https://www.paardenambitie.com/deken-uitstappen/


Ik wil hier even op inhaken. Ik vind dat stukje tekst nou niet zodanig onderbouwd dat je dit moet posten als 'waarheid'. Ik mis de bronnen die dit 'onderzoek' onderbouwen...
Iedereen mag zn eigen opvatting hebben natuurlijk. :)

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: 3jaar heel lang stijf en koud tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:13

Denk wel dat je misschien eens een fysiotherapeut kunt laten meekijken tijdens je trainingen. Met het verleden en de problemen nu kan die misschien een schema opstellen en meedenken.

Eerste stap is inderdaad het rijden wat beperken, 3 a 4 keer in de week licht aan het werk is meer dan genoeg voor een jong paard.

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: 3jaar heel lang stijf en koud tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:20

Ts, wat pak je dit goed op. Was je vraag eerst op internet zetten toch zo slecht nog niet ;)

Ik ben benieuwd of er wat uit het bloedonderzoek komt, maar het zou best es kunnen dat je maatregelen al afdoende zijn..

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 3jaar heel lang stijf en koud tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:28

Wanneer je het bos in kunt of zandpaden in de buurt en het is vertrouwd dan lekker buitenritten gaan maken, ook rechtuit kun je zaken prima trainen , kleine stukjes welteverstaan. Een buitenritje houd ze veel frisser in het hoofd en geeft veel meer ontspanning maar bouwt net zo veel spieren op. Doe dat gewoon drie keer per week en de andere dagen zo veel mogelijk los lopen en dan ken je je paard niet terug(los van eventuele tekorten)

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:57

Evikes schreef:
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik zie ook zelf in dat ik haar teveel in het werk heb gezet.
Ze geeft idd zelf aan dat het teveel is volgens mij.
Ik ga beginnen met veel minder te trainen en wekelijks een longeersessie in te plannen.
Ze liep tot voor kort echt als een trein, echt een bom onder het zadel dus ik had eerlijk gezegd niet door dat ik teveel aan het belasten was.
Vandaar mijn vraagtekens ook doordat ze plots zo nukkig en stijfjes begon te lopen.
Bloedonderzoek komt eraan en de zadelmaker haal ik er voor de zekerheid ook eens bij!
En mijn lieve kleuter krijgt hier even vrijaf om daarna veel rustiger te hernemen.

Super dat je het zelf ook inziet _/-\o_ Maar ik snap jouw ook hoor. Als ze zich zo aanbieden en het gaat zo lekker ga je snel te ver/te veel.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:03

Wat ik lees is inderdaad dat er wel vrij veel gereden word, dat is nu al genoeg gezegd.
Ander "ding" wat ik zo snel niet lees, en zeker nu met je post waarin je zegt dat het een bom onder het zadel was.
Dit kan ook een vorm van angst/onzekerheid zijn, ze heeft misschien geleerd dat het bom-zijn niet geheel gewenst is, maar er is wel spanning, ik ken veel paarden die van die spanning juist "sloom" en stijf worden.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: 3jaar heel lang stijf en koud tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:21

Goed om te lezen Evikes. Gewoon de tijd nemen dan komt het vast goed. Veel succes en plezier met je merrie

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:40

Ik herken mezelf en mijn paard deels in je verhaal. Toen ik mijn jonge paard (net 4 jaar) kocht, ging het rijden super goed. Omdat het dan zo goed gaat ga je toch steeds een stapje verder. Bij mij was het geval dat ik net iets te veel ging vragen. Gelukkig had ik het op tijd door en heb ik een stapje terug gedaan. Mijn paard werd ook wat stijf en nukkig met rijden. Eerst de da erbij gehad omdat ik dacht dat ze ziek was. Ze was altijd zo vrolijk. De fysio gaf aan dat jonge paarden soms een groeispeurt krijgen en daar best last van kunnen hebben als er te veel gevraagd wordt. Ik ben haar gaan ondersteunen met supplementen, ben minder gaan rijden en ging meer het bos op. In het bos oefende ik ook soms wat dressuurmatig. Mijn schema werd toen 3x rijden en 1x longeren. Dit ging heel goed. Ik reed ook niet 3dagen achter elkaar. En soms gaf ik haar bewust 2a3 dagen achter elkaar vrij. Mijn paard staat elke dag 5uur lang op de wei. Op vrije dagen deed ik haar soms wel in de stapmolen of ik longeerde ik haar 15min aan een halster.

Ik ben benieuwd hoe het verder met je paardje gaat

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:49

Myou schreef:
Ik wil hier even op inhaken. Ik vind dat stukje tekst nou niet zodanig onderbouwd dat je dit moet posten als 'waarheid'. Ik mis de bronnen die dit 'onderzoek' onderbouwen...


Dit inzicht is afkomstig van Carolien Munsters, (MSc, PhD) gepromoveerd in de sportfysiologie van het paard aan de faculteit Diergeneeskunde (Equine Sciences), Utrecht Universiteit.
http://www.moxiesport.nl/?pageId=390&lang=nl

Het inzicht is natuurlijk niet nieuw. We weten al jaren dat niet goed ventilerende peesbeschermers de pezen van je paard ook geen goed doen. Ik denk dat je voor het betreffende onderzoek inderdaad jaren terug moet gaan zoeken.

Anoniem

Re: 3jaar heel lang stijf en koud tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:09

Van de week liet je het filmpje zien van het rijden, en ondanks dat ik snap dat je heel blij met haar bent dat je er uberhaupt op zit, was ik niet zo enthousiast. Ze was idd erg stijf, liep heel stekerig met het voorbeen en wat voorzichtig.
Ik zou idd even het bloed laten testen, en goed ook. Want het kan best zijn dat het met haar verleden te maken heeft, dat er toch iets niet helemaal gaat zoals het hoort.
Ben benieuwd of er wat uit komt. :)

ellen05
Berichten: 15
Geregistreerd: 05-05-13

Re: 3jaar heel lang stijf en koud tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:59

Goed dat je haar wat rust geeft, ik hoop dat het snel verbetering geeft.

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: 3jaar heel lang stijf en koud tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 14:24

Bloedonderzoek tip top in orde!
Gisteren er een nieuwe trainer bijgehaald.
Wonder boven wonder had ik na 10min een paardje dat echt super ontspannen en diep met haar neusje kon lopen.
Weg was het stijve paard.
Ik heb een heel rijtechnische les gehad. Er zijn twee problemen:
1. Mijn paard is niet recht. Dat is dus punt 1 in alle verdere werk. Door daar slechts 5 min aan te werken had ik plots een paard dar terug lekker door haar lichaam loopt! Ik kon het niet geloven! De galop laten we voorlopig achterwege. Stapje terug door haar in galop te laten vallen in plaats van veelvuldig de overgang te vragen, zweep moeten gebruiken en een nukkig paard te creëren.
2. Een slecht beslaan paard.
Vooraan aan de hoef, de hak, is te lang versus haar hiel. Daardoor steekt ze dus eerst haar hakje in het zand, dan pas de hiel. Dit houdt de voorwaartse dwang enorm tegen. Daar krijgt mijn paardje dus volgende week door een veearts-hoefsmid aangepaste ijzers voor.
Dit geeft ook een grote belasting op de spieren vooraan waardoor ze lange tijd stijf is en haar voorbenen en schouders houterig gebruikt.
Ik heb de opdracht gekregen haar voor het rijden 7 min op links te longeren en 7min op rechts in stap en draf. Dit aan een rustig tempo zodat haar spieren de tijd krijgen om onbelast op gang te kunnen komen. Aangezien ze sinds december op pension staat en geen 24u buiten zijn die spieren nu extra koud en stijf.
Voor de rest is ze volgens nieuwe trainer en dierenarts in topconditie en absoluut niet overwerkt (desondanks neem ik wel wat gas terug hoor). Mijn nieuwe trainer gaf ons het compliment dat we een leuk team zijn en ik een beloftevol paard heb! Altijd leuk om te horen he!

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: 3jaar heel lang stijf en koud tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:18

Goed bezig jij Evikes. Klinkt veel belovend en ook alsof het inderdaad gevonden is wat er scheelt. Top gedaan!!