oefeningen? en paard rustig krijgen na de sprong

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

oefeningen? en paard rustig krijgen na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 12:55

hallo,
ik hoop dat dit topic hier goed staat,

ik heb een jaar geleden springangst opgedaan, en mijn doel is er dit jaar vanaf te komen (toch deels)
ik probeer nu elke keer als ik rijd een balkje te rijden, want daar heb ik ook schrik voor. dat begint nu goed te gaan :+ wel alleen nog in stap en draf.
ik zou morgen graag proberen om er in galop over te gaan... maar vorig jaar ging het daar ook weer mis en sprong hij er echt over en was niet mee,werd gecatpulteerd en daar lag ik dan... ook schrik van balken gekregen :( heb dan in de zomer nog eens geprobeerd in galop en toen werd ik weer gecatapulteerd (ben wel blijven zitten) omdat hij een pas extra nam.
hoe kan ik er voor zorgen dat dit niet gebeurd?

mijn vriendin gaat er zondag mee springen, we gaan niet hoog springen.
we willen hem eerst leren om na de sprong niet te gaan lopen maar hoe voorkomen we dit?
zijn er bepaalde oefeningen voor?

oefeningen om mee met de sprong te zijn mag ook gezegd worden!

LES NEMEN IS GEEN OPTIE OMDAT IK HET AL EENS GEDAAN HEB EN NIET EENS OVER EEN BALK BEN GEWEEST :+ dus is wat geld verspilling vind ik ;) mijn vriendin helpt me er wel mee omdat ze mij helemaal snapt omdat ze 2 jaar geleden het zelfde heeft voor gehad :) en het "springen" begint nu wat te kriebelen bij mij!

proficiat als je heel de tekst hebt gelezen :D
voor diegene me helpen albast bedankt!


JudithGigi

Berichten: 4194
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:57

Als ze je in de les nog geen balk laten doen ben je daar waarschijnlijk ook nog niet klaar voor :)
Maar als je het toch op eigen houtje wil gaan doen, ontspannen blijven en van de teugels AF blijven, ook niet te kort pakken. Geef het paard de tijd na de sprong en maak daarna rustig ophoudingen of draai een volte.

Succes.

Jildau

Berichten: 9405
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: oefeningen? en paard rustig krijgen na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:00

Ik denk dat ze bedoelt dat ze niet over een balk durfde in die les.

Maar inderdaad dan zou ik een balkje op de volte leggen zodat je niet een lange aanloop hebt zeg maar.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:00

Hij gaat dus na de sprong ervandoor?

Wellicht dat je kan proberen na elk balkje/elke sprong hem in een volte te zetten (of zelfs een one rain stop). Dan kan hij niet meer rechtuit ervandoor.

Want dat is het probleem toch? Weet niet zeker of ik het goed heb begrepen ;)

JudithGigi

Berichten: 4194
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:01

Jildau schreef:
Ik denk dat ze bedoelt dat ze niet over een balk durfde in die les.

Maar inderdaad dan zou ik een balkje op de volte leggen zodat je niet een lange aanloop hebt zeg maar.


Maar ook dan, waarom zou een les dan zonde zijn? Lijkt me dat je daar alleen maar van leert.

c_alsemgeest

Berichten: 20619
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:01

misschien was het juist goed dat je nog niet gesprongen hebt in je les? Misschien moet je eerst andere dingen leren voor je aan springen toe bent of zoek andere instructie die meer bij jouw doel past. Die jou een op een begeleid hierin.
Leren springen zonder les te hebben is niet echt slim en en in bepaalde gevallen een beetje gevaarlijk namelijk ;)

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:07

Ten eerste lijkt mij les juist wel een hele goede optie.
Ik zou het springen gewoon spelenderwijs meepaken. Leg een balkje of balkjes of een laag sprongetje neer. Ga dan gewoon dressuurmatig aan het werk en pak dan heel af en toe die sprongetjes mee. Gewoon lekker rijden en dan ‘opeens’ op het sprongetje of balkjes af rijden en na die sprong weer lekker verder rijden. Zo verras je het paard en zal hij niet al gaan rennen voor de sprong en zal hij waarschijnlijk ook rustiger zijn na de sprong.

Whitney (Lester X Jasper) Dressuur B+11 | Springen B+1 | SGW BB

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 13:13

JudithGigi schreef:
Als ze je in de les nog geen balk laten doen ben je daar waarschijnlijk ook nog niet klaar voor :)
Maar als je het toch op eigen houtje wil gaan doen, ontspannen blijven en van de teugels AF blijven, ook niet te kort pakken. Geef het paard de tijd na de sprong en maak daarna rustig ophoudingen of draai een volte.

Succes.

bedankt
Jennanne schreef:
Hij gaat dus na de sprong ervandoor?

Wellicht dat je kan proberen na elk balkje/elke sprong hem in een volte te zetten (of zelfs een one rain stop). Dan kan hij niet meer rechtuit ervandoor.

Want dat is het probleem toch? Weet niet zeker of ik het goed heb begrepen ;)

dat is inderdaad het probleem :+ ga ik zeker doen

c_alsemgeest schreef:
misschien was het juist goed dat je nog niet gesprongen hebt in je les? Misschien moet je eerst andere dingen leren voor je aan springen toe bent of zoek andere instructie die meer bij jouw doel past. Die jou een op een begeleid hierin.
Leren springen zonder les te hebben is niet echt slim en en in bepaalde gevallen een beetje gevaarlijk namelijk ;)

ik heb zaterdag les, en ik ga vragen of ze balkjes wilt leggen en we daarop gaan oefenen.

Jildau schreef:
Ik denk dat ze bedoelt dat ze niet over een balk durfde in die les.

Maar inderdaad dan zou ik een balkje op de volte leggen zodat je niet een lange aanloop hebt zeg maar.


ik bedoelde inderdaad dat ik nog niet over de balk durfde gaan in de les :) maar nu begint het wel te komen in stap en draf :) ik heb zaterdag les, ga ook vragen of ik balkjes mag doen in draf :o

LisaFalco schreef:
Ten eerste lijkt mij les juist wel een hele goede optie.
Ik zou het springen gewoon spelenderwijs meepaken. Leg een balkje of balkjes of een laag sprongetje neer. Ga dan gewoon dressuurmatig aan het werk en pak dan heel af en toe die sprongetjes mee. Gewoon lekker rijden en dan ‘opeens’ op het sprongetje of balkjes af rijden en na die sprong weer lekker verder rijden. Zo verras je het paard en zal hij niet al gaan rennen voor de sprong en zal hij waarschijnlijk ook rustiger zijn na de sprong.

oke dankjewel, nu herinner ik me wel dat de vorige eigenaar van mn paardje dit ook deed veel dressuur oefeningen rijden en dan een sprongetje mee nemen :) bedankt om me er aan te herinneren haha! :D

Kaitlyn

Berichten: 9725
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:13

Tja het enige advies dat ik je kan geven is toch gaan lessen. Leer eerst maar eens normaal over een balk draven en galopperen, en van daaruit verder opbouwen. Zo zal een goede instructeur ook beginnen.

Niks mis mee als je de eerste lessen alleen met balkwerk bezig bent ipv hindernissen, als dat de tijd is die jullie nodig hebben.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Jildau

Berichten: 9405
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:16

Ik kan mij juist heel goed voorstellen dat je eerst over een simpel balkje wilt durven draven en galopperen voordat je naar een springles gaat en de hele les niet mee doet vanwege angst.

Maar als je inmiddels wel over balkjes durft is les wel een optie. Zou wel een instructeur zoeken die je angst begrijpt en daardoor rustig opbouwt.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 13:16

Kaitlyn schreef:
Tja het enige advies dat ik je kan geven is toch gaan lessen. Leer eerst maar eens normaal over een balk draven en galopperen, en van daaruit verder opbouwen. Zo zal een goede instructeur ook beginnen.

Niks mis mee als je de eerste lessen alleen met balkwerk bezig bent ipv hindernissen, als dat de tijd is die jullie nodig hebben.


bedankt ga ik zaterdag zeker vragen om balkjes te oefenen :)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 13:19

Jildau schreef:
Ik kan mij juist heel goed voorstellen dat je eerst over een simpel balkje wilt durven draven en galopperen voordat je naar een springles gaat en de hele les niet mee doet vanwege angst.

Maar als je inmiddels wel over balkjes durft is les wel een optie. Zou wel een instructeur zoeken die je angst begrijpt en daardoor rustig opbouwt.


oke super bedankt :) het probleem is mijn mama staat aan de kant mee te kijken en als ik niet over die balk ga in galop bv zegt ze echt tegen mijn instructrice van ze moet er maar over pakt de longeer zweep al maar en pusht ze maar en dan doet ze het ook uiteindelijk mijn mama begrijpt me dus totaal niet maar weet niet hoe ik het aan haar verstand moet krijgen .... ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:21

En ga ook bij jezelf te raden hoe het komt dat je valt en of dat je paard er vandoor gaat. Als jij zo bang bent en je gaat knijpen, dan vind een paard dat meestal niet fijn en kan hij daarvan aan de ren gaan. En als je zo gespannen bent, hoeft hij maar 1 misstap te zetten en je valt al, omdat je lijf niet soepel mee gaat door de spanning.
Zoek eens iemand die je kan helpen te leren ontspannen, pas dan bezig gaan met balkjes.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 13:24

Joolien schreef:
En ga ook bij jezelf te raden hoe het komt dat je valt en of dat je paard er vandoor gaat. Als jij zo bang bent en je gaat knijpen, dan vind een paard dat meestal niet fijn en kan hij daarvan aan de ren gaan. En als je zo gespannen bent, hoeft hij maar 1 misstap te zetten en je valt al, omdat je lijf niet soepel mee gaat door de spanning.
Zoek eens iemand die je kan helpen te leren ontspannen, pas dan bezig gaan met balkjes.


ik zelf heb nog niet met hem gesprongen alleen maar balkjes :)
vroeger reed er iemand super ervaren mee en daar had hij het ook op het einde was het wel een pak minder...

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:26

Wat bij mezelf helpt is in de verlichte zit gaan om mee te gaan met je paard. Dit moet je wel doen als je paard echt over het balkje gaat, anders stopt hij en lig je wel al snel over je paard heen.

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:27

Soort van caprilliproef opstellen. Als de sprongetjes slechts een onderdeel zijn van een dressuurproef , is je gedachtengang anders en dat kalmeert ook het paard.

http://rv-anydale.nl/upload/pageimages/ ... 2110/0.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=3PldJMtCiTA

Verder is het heel belanrijk om goed de verlichte zit onder de knie te krijen want in principe ma je niet zo maar vallen als je balans goed is. Kont dicht bij het zadel houden en benen goed vouwen met de hakken goed laag, rug hol. Probeer eens een paar rondjes te draven in verlichte zit voordat je aan springen gaat denken en draaf eens over balkjes.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 13:38

Binkie_Eline schreef:
Wat bij mezelf helpt is in de verlichte zit gaan om mee te gaan met je paard. Dit moet je wel doen als je paard echt over het balkje gaat, anders stopt hij en lig je wel al snel over je paard heen.

dacht ik ook te doen :P maar iedereen raad het me af, want als ze dan weigeren zoals je zegt lig je er af ...
Lusitana schreef:
Soort van caprilliproef opstellen. Als de sprongetjes slechts een onderdeel zijn van een dressuurproef , is je gedachtengang anders en dat kalmeert ook het paard.

http://rv-anydale.nl/upload/pageimages/ ... 2110/0.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=3PldJMtCiTA

Verder is het heel belanrijk om goed de verlichte zit onder de knie te krijen want in principe ma je niet zo maar vallen als je balans goed is. Kont dicht bij het zadel houden en benen goed vouwen met de hakken goed laag, rug hol. Probeer eens een paar rondjes te draven in verlichte zit voordat je aan springen gaat denken en draaf eens over balkjes.

bedankt!

Kaitlyn

Berichten: 9725
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: oefeningen? en paard rustig krijgen na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:51

Bij balkjes draven/galopperen gewoon op je billen blijven zitten en ze van voren niet teveel tegenhouden.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 13:54

Kaitlyn schreef:
Bij balkjes draven/galopperen gewoon op je billen blijven zitten en ze van voren niet teveel tegenhouden.

oke dankje
ik had misschien ook gedacht om bv bij een balkje in verlichte zit te gaan (doen alsof het een sprong is) om het zo te leren? misschien wel een dom idee :+

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:18

d4rkhorse schreef:
ik had misschien ook gedacht om bv bij een balkje in verlichte zit te gaan (doen alsof het een sprong is) om het zo te leren? misschien wel een dom idee :+


Is een goed idee! Doe ik ook. Gewoon een rij balkjes en dan in verlichte zit eroverheen draven.
Ik zou overigens niet in verlichte zit op een sprong afgaan zoals iemand zei, je weet immers nooit zeker of je paard wel of niet gaat springen.

Whitney (Lester X Jasper) Dressuur B+11 | Springen B+1 | SGW BB

JudithGigi

Berichten: 4194
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: oefeningen? en paard rustig krijgen na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:26

Ik zou gewoon blijven zitten, een balkje niet spannender maken dan het is.
Zowel voor jezelf als voor je paard niet.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-18 14:27

JudithGigi schreef:
Ik zou gewoon blijven zitten, een balkje niet spannender maken dan het is.
Zowel voor jezelf als voor je paard niet.

LisaFalco schreef:
oke :) maar hoe leer ik dan om mee te zijn met de sprong? :p
d4rkhorse schreef:
ik had misschien ook gedacht om bv bij een balkje in verlichte zit te gaan (doen alsof het een sprong is) om het zo te leren? misschien wel een dom idee :+


Is een goed idee! Doe ik ook. Gewoon een rij balkjes en dan in verlichte zit eroverheen draven.
Ik zou overigens niet in verlichte zit op een sprong afgaan zoals iemand zei, je weet immers nooit zeker of je paard wel of niet gaat springen.

inderdaad, heeft het je eigenlijk veel geholpen?

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: oefeningen? en paard rustig krijgen na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:29

Is het niet beter om het springen weer op te pakken met een ander paard?

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

JudithGigi

Berichten: 4194
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:31

d4rkhorse schreef:
JudithGigi schreef:
Ik zou gewoon blijven zitten, een balkje niet spannender maken dan het is.
Zowel voor jezelf als voor je paard niet.


oke :) maar hoe leer ik dan om mee te zijn met de sprong? :p


Zorg dat je tijdens het dressuurwerk comfortabel bent met de verlichte zit en staan in de beugels. En tijdens een lage sprong rustig op de beugels gaan staan en meebewegen. Ik "gooide" mezelf nog wel eens over de sprong vroeger, en mijn instructeur heeft me geleerd dat bij een lage sprong gewoon rustig gaan staan genoeg is. Heb er zelf veel meer gevoel voor de houding door ontwikkeld :)

(als je paard flink kan overspringen natuurlijk wel even oppassen dat je daar op voorbereid bent haha :) )

BritHittepit

Berichten: 2541
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:32

Oepsie, ik werd zaterdag ook bijna gekatapulteerd! Mijn paard is wel rustig voor en na de sprong maar springt enorm hoog over maar kleine hindernissen!

Lijn lesgever raadt aan om goed te blijven zitten voor en na de sprong dan voel je ook beter aan wanneer je mee moet met de sprong... ik ben ook niet zo’n held hoor want die keer dat ik bijna viel sprong ze te vroeg en te hoog MAAR ze had ook kunnen stoppen omdat het niet uitkwam en dat deed ze niet dus ik mijn ogen (kan verkeerd zijn) is mijn paard heel flink geweest! Helaas hing ik er naast maar ben gelukkig kunnen blijven zitten...

Ik heb wel geen bang... uiteindelijk deed mijn paard niks verkeerd...

You're not working on the horse, you're working on yourself!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers