oefeningen? en paard rustig krijgen na de sprong

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:47

d4rkhorse schreef:
inderdaad, heeft het je eigenlijk veel geholpen?


Ja ik vind het vooral fijn omdat je dan zelf kunt sleutelen aan je houding in verlichte zit. Een sprong gaat heel snel dus dan heb je daar geen tijd voor. Kun je inderdaad gewoon even goed in draf oefenen, maar vind het zelf fijn om ook over balkjes te doen

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: oefeningen? en paard rustig krijgen na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:57

Wat doet je paard als je hem aan de longe in galop over een balk laat gaan?
Gaat hij er dan wel gewoon rustig overheen zonder noodsprong of weg rennen?

Dan is de kans groot dat jij de reden bent dat hij zo spannend doet en zou ik juist zeggen zo min mogelijk aan je teugels kloten en gewoon licht verlicht op de sprong aanrijden.
Dan kan hem begrenzen juist averechts werken.

Als je paard ook los als een idioot over de sprong gaat zou ik hem juist rustig op een volte toe laten draven, pas 2 passen van te voren laten aangalopperen op je gat blijven zitten en op de volte blijven.

Hoe je het moet oplossing is dus heel afhankelijk van je situatie.

Aan de mensen die zeggen gewoon blijven zitten: Als je zo'n lolbroek hebt als ik, die echt eerst gaat zitten en dan omhoog komt ben je juist blij met een (stabiele) verlichte zit. Dan kun je namelijk amper meer meekomen als je blijft zitten. Als je aan paard hebt wat naar voren afgaat is het wel weer handig.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 15:02

pol013 schreef:
Wat doet je paard als je hem aan de longe in galop over een balk laat gaan?
Gaat hij er dan wel gewoon rustig overheen zonder noodsprong of weg rennen?

Dan is de kans groot dat jij de reden bent dat hij zo spannend doet en zou ik juist zeggen zo min mogelijk aan je teugels kloten en gewoon licht verlicht op de sprong aanrijden.
Dan kan hem begrenzen juist averechts werken.

Als je paard ook los als een idioot over de sprong gaat zou ik hem juist rustig op een volte toe laten draven, pas 2 passen van te voren laten aangalopperen op je gat blijven zitten en op de volte blijven.

Hoe je het moet oplossing is dus heel afhankelijk van je situatie.

Aan de mensen die zeggen gewoon blijven zitten: Als je zo'n lolbroek hebt als ik, die echt eerst gaat zitten en dan omhoog komt ben je juist blij met een (stabiele) verlichte zit. Dan kun je namelijk amper meer meekomen als je blijft zitten. Als je aan paard hebt wat naar voren afgaat is het wel weer handig.

aan de longe rent hij er ook echt over of springt hij er over ...

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: oefeningen? en paard rustig krijgen na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:28

En is het dan echt ongecontroleerd rennen of is het gewoon wat harder dan jij comfortabel vind?
Het kan namelijk prima zijn dat dit paard meer vertrouwen heeft als hij wat meer vaart maakt. Als je te ver terug wil rijden heeft het paard geen optie tot schakelen meer en dat maakt ze ook onzeker. Dan kán iets meer tempo voor een vloeiendere sprong zorgen.
Ik zie dat vaker. Dat ze omdat ze voorzichtig zijn te veel controle willen waardoor je het paard in een moeilijke positie brengt. Als ze dan iets meer vrijheid krijgen kan dat verbeteren. Uiteraard streef je uiteindelijk er naar dat jullie ook met volledige controle op een hindernis af kunnen maar het kan wel een stukje vertrouwen geven in het begin om dat niet perse gelijk te willen.

Ik zou dan zoals al gezegd is wel werken aan je verlichte zit. Op zich is er niets op tegen dat een paard over een balk spring ipv gewoon galoppeert. Als je maar mee kunt blijven.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 16:50

pol013 schreef:
En is het dan echt ongecontroleerd rennen of is het gewoon wat harder dan jij comfortabel vind?
Het kan namelijk prima zijn dat dit paard meer vertrouwen heeft als hij wat meer vaart maakt. Als je te ver terug wil rijden heeft het paard geen optie tot schakelen meer en dat maakt ze ook onzeker. Dan kán iets meer tempo voor een vloeiendere sprong zorgen.
Ik zie dat vaker. Dat ze omdat ze voorzichtig zijn te veel controle willen waardoor je het paard in een moeilijke positie brengt. Als ze dan iets meer vrijheid krijgen kan dat verbeteren. Uiteraard streef je uiteindelijk er naar dat jullie ook met volledige controle op een hindernis af kunnen maar het kan wel een stukje vertrouwen geven in het begin om dat niet perse gelijk te willen.

Ik zou dan zoals al gezegd is wel werken aan je verlichte zit. Op zich is er niets op tegen dat een paard over een balk spring ipv gewoon galoppeert. Als je maar mee kunt blijven.


soms is het echt ongecontroleerd maar dan is dat in het begin zo :o
inderdaad haha daar zit het probleem mee kunnen blijven...

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:13

"Springen is een bijzonder onderdeel van dressuur", zeggen ze dan...

En dan niet dressuur als in: in de krul en wat vindt de jury mooi - maar als: je paard soepel, sterk en gehoorzaam maken. Dat doe je door aan evenwicht te werken - zowel jouw vermogen om mee te blijven met je paard als zijn vermogen om soepel te zijn, wendingen en overgangen te maken zonder zich te spannen.

Let wel: in galop over balkjes betekent dat je in galop moet kunnen verzamelen en uitstrekken ("schakelen").
Men neme de lange zijde: oefen in het aantal galopsprongen. Eentje extra (verzamelen), eentje gewoon, eentje met een galopsprong minder (uitstrekken) - let er op dat er geen regelmaat in sluipt! ('Mijn mens wil dat ik tussen H en K uitstrek' - nee.)
Hoe beter dat gaat zonder hout in de buurt, hoe makkelijker het wordt over een balkje.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: oefeningen? en paard rustig krijgen na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:25

En wat vertrouwen terug krijgen op een ander paard? Als je zelf bang op een balk aangaloppeerd word het niet makkelijker van. Het is ontzettend vervelend voor jou, en je paard gaat er alleen maar harder door want die snapt er vrij weinig van.
De basis van dressuur is het springen. Kan je in de dressuur schakelen in elke gang? Kan je versnellen en makkelijk terugrijden? Zo niet, vergeet het springen dan nog maar even en ga eerst daar aan werken. Je paard moet aan het been zijn om een hindernis te kunnen rijden.

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:25

Lastig ts, maar ik denk ook dat het gewoon in de les af en toe over een balkje gaan het beste werkt. En dat gewoon heel wat weken herhalen tot je amper nog doorhebt dat je over een balkje rijdt. Dan kun je die vanzelf eens in galop doen en daarna een sprongetje uitbreiden. Ik zou pas zelf over balkjes gaan (buiten de les om) als je je helemaal op je gemak voelt.
Misschien werkt het als je vraagt aan je moeder of ze zich niet met de les wil bemoeien? Of dat ze boven/ergens anders heen gaat? Dan krijg jij namelijk geen onnodige druk en kan je gewoon compleet je eigen les rijden. Succes iig!