Privé les/inhoud 30 minuten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:09

trysteffy schreef:
In het begin had ik een half uur les dat was altijd lang zat tot ik steeds hoger in het niveau kwam zei mijn instrecteur dat half uur net te kort was mijn lessen waren ook vaak langer dan een half uur. Dus ben over gegaan naar 3 kwartier. Voor een half uur betaalde ik 12,50 en voor 3 kwartier 20,- het losrijden doe ik vaak van te voren maar als ik hem er niet doorheen krijg dan gaan we in de les er mee veder.


Zo, dat is ook geen geld :oo
Puur nieuwsgierig hoor, maar welk niveau rijd of reed jouw instructeur?
Hier betaal je toch echt al snel 25/30 euro per half uur wil je iemand hebben die zelf op hoog niveau rijd. Dan krijg je wel top les dus dat heb ik er voor over, maar betaal ik dan zo idioot veel? :=

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:15

Half uur of uur. Van beide valt er wat te zeggen.
Het is ook helemaal verschillend ten opzichte waar je aan wilt/gaat trainen.

Als men een jong paard heeft, is een half uur meer dan zat. Is het even puntjes op de I zetten naar een wedstrijd. Is in mijn ogen 30 min ook meer dan zat. (dan rij je zelf los)
Ben je alleen gefocust op het losrijden (opbouwen blessure?!), is 30 min ook voldoende.

Wil je echt fanatiek trainen in alle facetten, dan heb ikzelf het liefste een uur. Want ik vind dat losrijden zeker niet over geslagen mag worden in een training. (Ik vind losrijden eigenlijk misschien nog wel belangrijker dan 'de training zelf'. Bedoel als het paard niet goed los is, loopt de rest ook in de soep ;) )
Als je je concentratie even kwijt raakt moet je dat gewoon aangeven en even een rondje moet kunnen stappen. Een goede coach (ik vind dat een 'paardrij lesgever' ook een coach moet zijn) heeft daar begrip voor. En even een rondje stappen aan de lange teugel is voor het paard ook wel even goed. (niet te lang want anders koelen de spieren af)

Mijn les in opgebouwd in 5 min zelf stappen (losse teugel). Dan in de stap oppakken (niet opgericht dat is wat anders) en zo'n 25 min losrijden (over de rug, achtieve houding, aan het been, lengte buiging bijvoorbeeld) dan een rondje stappen (kunnen er ook 2 of 3 zijn) dan 'bovenin' en 'proef gericht' en dan tegen het einde over de rug uitdraven en uitstappen (lange teugel)
Maar ooit ben ik een uur aan het losrijden. Als het paard aangeeft nog niet klaar te zijn voor het opgerichte werk.
De basis is het belangrijkste, en daar gaat de focus naar uit!

prugelpiet schreef:
trysteffy schreef:
In het begin had ik een half uur les dat was altijd lang zat tot ik steeds hoger in het niveau kwam zei mijn instrecteur dat half uur net te kort was mijn lessen waren ook vaak langer dan een half uur. Dus ben over gegaan naar 3 kwartier. Voor een half uur betaalde ik 12,50 en voor 3 kwartier 20,- het losrijden doe ik vaak van te voren maar als ik hem er niet doorheen krijg dan gaan we in de les er mee veder.


Zo, dat is ook geen geld :oo
Puur nieuwsgierig hoor, maar welk niveau rijd of reed jouw instructeur?
Hier betaal je toch echt al snel 25/30 euro per half uur wil je iemand hebben die zelf op hoog niveau rijd. Dan krijg je wel top les dus dat heb ik er voor over, maar betaal ik dan zo idioot veel? :=


Wat betaal jij als ik vragen mag.

Hoogte van niveau wil echt helemaal niks zeggen he.

Ik heb gelest bij een internationale GP amazone betaalde €75,- p/u. En nu les ik bij iemand die voor de KNHS 'maar' ZZ-licht heeft gereden. Maar die man kan rijden, en heeft zo'n kennis. Dat ik juist heel veel heb moeten afleren van die internationale GP amazone. En hij is meer dan de helft goedkoper. ;)

Andere discussie, maar ik ken ruiters die super proeven kunnen rijden, maar een paard opleiden, ho maar. Dus een bekende naam met vele medailles wil niet zeggen dat het de beste trainer is.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6638
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:25

Dee_Es schreef:
Janine1990 schreef:

Heel simpel, instructeur merkt toch meteen dat de basisvoorwaarden niet in orde zijn. Je maakt dan samen even een pas op de plaats en pakt dan weer op waar je mee bezig bent.

Losrijden is uiteindelijk niets meer dan een warming up. Als je een beetje kan rijden is dat niet zo moeilijk om zelfstandig te doen. Je kan nauwelijks iets fout doen. Je controleert immers slechts of je paard doet wat jij wilt.
Als er wel iets mis gaat, dan is dit een structurele fout die het hele rijden beïnvloed, niet alleen het losrijden.


Dit dus. Mijn instructeur ziet het direct of ik goed heb losgereden of dat ik het beter had kunnen doen. Ik krijg daar dus ook gewoon netjes feedback op en hulp mee als dat nodig is.

Ik moet wel zeggen dat ik met die 30min les wel elke week les heb. Ik kan me voorstellen dat wanneer je om de week of 1 keer per maand les hebt je langer wilt lessen omdat je dan meerdere onderdelen wilt meenemen in die les.


Maar dan is het toch eigenlijk te laat voor de feedback? Want mijn instructrice ziet heus wel of ik wel of niet goed heb losgereden (in mijn geval is ze er bij aanwezig, maar anders zou ze het ook meteen zien). Maar wat heb ik er aan als ze dan na het losrijden tegen mij zou zeggen: 'Hmm, het ziet er naar uit alsof je niet helemaal op de juiste manier hebt losgereden'? Het is prettiger omdat op het moment zelf te horen, zodat je het ook op dat moment nog kunt veranderen. Ik vind juist het losrijden en opwarmen een ontzettend essentieel stuk van de training, omdat daarmee de rest eigenlijk staat of valt.

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Privé les/inhoud 30 minuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:31

Mijn man en ik rijden samen een privéles (of nouja, een dubbele privéles) van een uur. Dat is incl. loswerken aan het begin, maar exclusief uitstappen. Dat omdat we allebei paarden rijden die soms met moeite hebben met voorwaarts-neerwaarts en ontspanning en dan zijn de aanwijzen van de instructrice bij de warming-up al heel waardevol.

Ik vind een uur fijn, omdat het me de ruimte geeft om een oefening een paar keer te herhalen en zelf aan te voelen hoe het goed voelt. Ik wil dan ook geen privéles in mijn eentje meer, omdat ik dan te weinig ruimte heb om tussendoor zelf de tips/aanwijzingen in de praktijk te brengen. Ik vind dit echt de ultieme oplossing. Aandacht voor ons allebei, ruimte genoeg om zelf dingen uit te proberen en de kosten zijn ook nog eens gelijk aan of zelfs lager dan dan twee losse privélessen van een half uur.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:35

@ NadjaNadja
Ik zie niet helemaal in waarom het een probleem zou zijn als je dat een paar minuutjes later hoort? Ik krijg dan zo iets te horen als: super, je hebt hem mooi aan het been, hij is mooi los. Dan ga ik hem direct iets meer oppakken. Of er schort ergens nog iets aan, dan pakken we dat eerst aan. De dag daarop zal ik het toch ook weer helemaal zelf moeten doen.

Moet zeggen dat ik een paard rij waar heel makkelijk iets aan te sleutelen is hoor (of misschien is er makkelijk aan mij te sleutelen >;) ). Dus het is niet dat dan meteen mijn hele les verloren is of zo. Denk dat dit zo van de combinatie ruiter-paard afhankelijk is. Heb er ook echt eerst een beetje mee geëxperimenteerd hoor maar tot nu toe werkt 30-45min beter dan een uur.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:37

Dee_Es schreef:
@ NadjaNadja
Ik zie niet helemaal in waarom het een probleem zou zijn als je dat een paar minuutjes later hoort? Ik krijg dan zo iets te horen als: super, je hebt hem mooi aan het been, hij is mooi los. Dan ga ik hem direct iets meer oppakken. Of er schort ergens nog iets aan, dan pakken we dat eerst aan. De dag daarop zal ik het toch ook weer helemaal zelf moeten doen.

Moet zeggen dat ik een paard rij waar heel makkelijk iets aan te sleutelen is hoor (of misschien is er makkelijk aan mij te sleutelen >;) ). Dus het is niet dat dan meteen mijn hele les verloren is of zo. Denk dat dit zo van de combinatie ruiter-paard afhankelijk is. Heb er ook echt eerst een beetje mee geëxperimenteerd hoor maar tot nu toe werkt 30-45min beter dan een uur.


Dit ervaar ik ook.
Nadja, aan jou een vraag van mij: wat zou jij verkeerd doen met losrijden? Ik zoek iets concreets om op in te haken namelijk, dan is het een stuk duidelijker voor jou. Gewoon iets dat zou kunnen zeg maar. Hoeft niet per se te zijn gebeurd.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:40

prugelpiet schreef:
trysteffy schreef:
In het begin had ik een half uur les dat was altijd lang zat tot ik steeds hoger in het niveau kwam zei mijn instrecteur dat half uur net te kort was mijn lessen waren ook vaak langer dan een half uur. Dus ben over gegaan naar 3 kwartier. Voor een half uur betaalde ik 12,50 en voor 3 kwartier 20,- het losrijden doe ik vaak van te voren maar als ik hem er niet doorheen krijg dan gaan we in de les er mee veder.


Zo, dat is ook geen geld :oo
Puur nieuwsgierig hoor, maar welk niveau rijd of reed jouw instructeur?
Hier betaal je toch echt al snel 25/30 euro per half uur wil je iemand hebben die zelf op hoog niveau rijd. Dan krijg je wel top les dus dat heb ik er voor over, maar betaal ik dan zo idioot veel? :=


Mijn instrectuer heeft Z1 gereden paard was klaar voor de Z2 maar door blessuren kon ze niet meer veder trainen met het paard maar ze kent veel oefeningen ook van de ZZl volgens mij. Ieder geval ik blijf bij dr lessen tot ze zegt van sorry ik kan je niet meer veder helpen.
Ze doet les geven ook uit puur hobby ze heeft wel dr diploma’s voor les geven ieder geval.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6638
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:44

Janine1990 schreef:
Dee_Es schreef:
@ NadjaNadja
Ik zie niet helemaal in waarom het een probleem zou zijn als je dat een paar minuutjes later hoort? Ik krijg dan zo iets te horen als: super, je hebt hem mooi aan het been, hij is mooi los. Dan ga ik hem direct iets meer oppakken. Of er schort ergens nog iets aan, dan pakken we dat eerst aan. De dag daarop zal ik het toch ook weer helemaal zelf moeten doen.

Moet zeggen dat ik een paard rij waar heel makkelijk iets aan te sleutelen is hoor (of misschien is er makkelijk aan mij te sleutelen >;) ). Dus het is niet dat dan meteen mijn hele les verloren is of zo. Denk dat dit zo van de combinatie ruiter-paard afhankelijk is. Heb er ook echt eerst een beetje mee geëxperimenteerd hoor maar tot nu toe werkt 30-45min beter dan een uur.


Dit ervaar ik ook.
Nadja, aan jou een vraag van mij: wat zou jij verkeerd doen met losrijden? Ik zoek iets concreets om op in te haken namelijk, dan is het een stuk duidelijker voor jou. Gewoon iets dat zou kunnen zeg maar. Hoeft niet per se te zijn gebeurd.


Tsja, dat kan van alles zijn :')
Het is niet zo dat het nou altijd of vaak mis gaat bij mij hoor, maar soms is het net even de stelling en buiging, of het voorwaartse, of verzin het maar. Mijn paard (en ik) is in ieder geval elke keer weer anders en soms vind ik het moeilijk om daar op in te spelen.

Nou moet ik zeggen dat mijn paard daar ook wel lastig mee is en dat alles wel afhangt van het losrijden. Als ik daar iets fout doe, vergeeft ze mij dat absoluut niet. Dus ik heb er wel baat bij om daar toch nog een extra paar ogen en hersenen bij te hebben! :j

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:45

Ik vind persoonlijk met het paard dat ik nu rijd 30 minuten voldoende. Ik zorg ervoor dat hij (en ik :D ) warm en los is voor de les begint, zodat we meteen kunnen beginnen. Na 30 minuten zijn we allebei wel gesloopt. :roll:

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:50

SusanH schreef:
Als je paard na een half uur kapot is (ook al is het intensief) is er toch iets niet helemaal ok? Ons paard start eventing, die is wel nat na een halfuur dressuurles, maar hij geeft echt niet de indruk dat hij leeg is dan.


Mijn overlden paard Sjolvir liep endurance en daar reed ik ook maar half uur priveles mee, het is zo anders rijden en die reed ook wel oefen crossen, was ook geen porbleem, maar half uur intensieve dressuur training vond ik toch anders.

Zwarte die ik nu heb heeft geen conditie en is het type liever lui dan moe en als hij vind dat hij moe is laat hij dat direct weten (noem het wel eens onvoldoende arbeids ethos :+ :o :D ), maar hij heeft ook reden voor waardeloze conditie, ik rij hem max. 2 x in de week en instructie rijdt hem 1 x en we trainen op Z niveau. (kan hem niet vaker rijden, red ik niet)

Wat betreft inrijden, dat heeft mijn instructie van mij vaak genoeg gezien, rij vaak in terwijl ze een ander nog lesgeeft en als je echt rare dingen doet en je rijdt langs krijg je die ook echt wel te horen. Want ik mag haar "bijrijpaard"(oke ik betaal haar om hem te rijden) uiteraard niet verpesten :+ }> :Y)

En uiteraard is de opbouw met jonger paard heel anders dan met oudere. En moet zeggen heb er veel aan gehad, ze is handig zat met haar verleden met rijden van jonge paarden, dus daar allerhande tips voor gehad. Ondertussen is junkie ook wat verder en wordt er meer gevraagd.

Ik geef zelf aan wanneer ik graag even wil stappen :D of juist galop te willen ivm fysieke problemen. :D

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:53

SusanH schreef:
Als je paard na een half uur kapot is (ook al is het intensief) is er toch iets niet helemaal ok? Ons paard start eventing, die is wel nat na een halfuur dressuurles, maar hij geeft echt niet de indruk dat hij leeg is dan.


Dat hangt denk ik ook compleet van de inhoud van je les af en het karakter van je paard. Ik rij een Draver en hoe vermoeider hij wordt, hoe heter hij wordt. Daaraan merk ik inmiddels (rij hem nu 7 jaar) ook goed wanneer het genoeg is geweest voor hem. Al zou ik 3 uur achter elkaar lessen dan zou hij nog lopen als ik dat vraag. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij na een 30 minuten niet al super moe is. Het is gewoon zijn karakter om door te gaan. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:06

Ons paard loopt L eventing dat zou ieder gezond paard met een goede basisconditie nog prima aan moeten kunnen. Imo dus prima te vergelijken met een dressuurpaard. Zie op wedstrijd ook ruiters waarvan het paard in de 2e proef leeg is. Volgens mij zit er dan conditioneel iets echt niet goed. Tenzij het een jong paard Is, dan vind ik het iets anders. Maar dan kun je beter 1 proef starten en thuis verder conditie opbouwen.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:18

Janine1990 schreef:
Losrijden is uiteindelijk niets meer dan een warming up. Als je een beetje kan rijden is dat niet zo moeilijk om zelfstandig te doen. Je kan nauwelijks iets fout doen. Je controleert immers slechts of je paard doet wat jij wilt.
Als er wel iets mis gaat, dan is dit een structurele fout die het hele rijden beïnvloed, niet alleen het losrijden.


Wat doe jij dan als warming up?

Ik vind het toch belangrijk dat mijn trainer, erbij staat en ziet als hij te weinig over de rug loopt, te weinig activiteit etc... dan meteen kan ingrijpen.
Ik versta een warming up als zijnde stappen aan de lange teugel.
Losrijden is in mijn ogen echt wel meer als 'warming up'.

Maar wellicht heb jij een andere defenitie voor mijn 'losrijden'? :)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:25

Annekeee schreef:
Janine1990 schreef:
Losrijden is uiteindelijk niets meer dan een warming up. Als je een beetje kan rijden is dat niet zo moeilijk om zelfstandig te doen. Je kan nauwelijks iets fout doen. Je controleert immers slechts of je paard doet wat jij wilt.
Als er wel iets mis gaat, dan is dit een structurele fout die het hele rijden beïnvloed, niet alleen het losrijden.


Wat doe jij dan als warming up?

Ik vind het toch belangrijk dat mijn trainer, erbij staat en ziet als hij te weinig over de rug loopt, te weinig activiteit etc... dan meteen kan ingrijpen.
Ik versta een warming up als zijnde stappen aan de lange teugel.
Losrijden is in mijn ogen echt wel meer als 'warming up'.

Maar wellicht heb jij een andere defenitie voor mijn 'losrijden'? :)


Warming up is bij mij afhankelijk van het seizoen (lees het weer) en het losrijden ook.
Als het -10 is ga ik veel sneller rustig handgalopje doen, want paard zal dan in geen miljoen jaar echt warm worden van rondjes stappen.
Warming up is bij mij de 10 minuten over de weg.
Losrijden is bij mij aankomst verneging. Stappen op beiden handen, buiging vragen (voltes) wat zijgangen meepakken, dan draven en galopje (met name tempo wisselingen)

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:39

SusanH schreef:
Ons paard loopt L eventing dat zou ieder gezond paard met een goede basisconditie nog prima aan moeten kunnen. Imo dus prima te vergelijken met een dressuurpaard. Zie op wedstrijd ook ruiters waarvan het paard in de 2e proef leeg is. Volgens mij zit er dan conditioneel iets echt niet goed. Tenzij het een jong paard Is, dan vind ik het iets anders. Maar dan kun je beter 1 proef starten en thuis verder conditie opbouwen.


Het heeft met meer te maken dan alleen conditie. Die van mij heeft tot late leeftijd verdomd weinig meegemaakt. Hij is doodbraaf maar wel snel moe van alle indrukken en de concentratie. Het is bij hem geen lichamelijke moeheid. Hij trekt vervolgens vrolijk nog een sprintje door de wei maar in de les/proef is hij dan wel op. Genoeg paarden die thuis makkelijk een uur lopen maar van een proefje zo onder de indruk zijn dat ze zich helemaal afsluiten. Dat is allemaal te trainen maar je moet natuurlijk wel ergens beginnen.

Wel leuk om de verschillende meningen te lezen. Mijn losrijden komt overeen met die van Sjolvir waarbij de focus ligt op reactie op het been (voorwaarts en zijwaarts) en lengte in het frame want meneer krult zich graag een beetje erachter.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:41

Dee_Es schreef:
SusanH schreef:
Ons paard loopt L eventing dat zou ieder gezond paard met een goede basisconditie nog prima aan moeten kunnen. Imo dus prima te vergelijken met een dressuurpaard. Zie op wedstrijd ook ruiters waarvan het paard in de 2e proef leeg is. Volgens mij zit er dan conditioneel iets echt niet goed. Tenzij het een jong paard Is, dan vind ik het iets anders. Maar dan kun je beter 1 proef starten en thuis verder conditie opbouwen.


Het heeft met meer te maken dan alleen conditie. Die van mij heeft tot late leeftijd verdomd weinig meegemaakt. Hij is doodbraaf maar wel snel moe van alle indrukken en de concentratie. Het is bij hem geen lichamelijke moeheid. Hij trekt vervolgens vrolijk nog een sprintje door de wei maar in de les/proef is hij dan wel op. Genoeg paarden die thuis makkelijk een uur lopen maar van een proefje zo onder de indruk zijn dat ze zich helemaal afsluiten. Dat is allemaal te trainen maar je moet natuurlijk wel ergens beginnen.

En die van mij wordt graag lang, langer langst en liefst met hoofd op de grond.
En hier idem, kunnen ze dressuur matig wel moe zijn, zegt niet dat ze vervolgens niet kierewiet gaan in de wei of paddock.

Wel leuk om de verschillende meningen te lezen. Mijn losrijden komt overeen met die van Sjolvir waarbij de focus ligt op reactie op het been (voorwaarts en zijwaarts) en lengte in het frame want meneer krult zich graag een beetje erachter.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:00

Ik neem meestal een uur les. Enerzijds omdat mijn paard niet zoveel conditie heeft (trekpaard, dus een halfuur volop aan de bak non stop haalt ze niet, en dan kunnen we misschien 15 minuten "echt trainen" , vind ik zonde van het geld.
In een uur helpt instructrice direct met het losrijden (om het direct "goed" te doen zeg maar) en werken we behoorlijk veel in stap en aan zijgangen (schouder verplaatsen, lichter maken). Dat kan paard wél goed aan en zo kunnen we draf en galopwerk afwisselen met stapwerk en halen we het maximale uit de les.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:03

Half uur les is bij de ene instructeur inclusief losrijden, bij mijn huidige exclusief. Voor allebei is wel wat te zeggen. Uitstappen is altijd na het halve uur. Ik merkte dat ik veel te vrijblijvend los aan het rijden was, of juist al te veel wilde doen. Nu heb ik daar beter balans is. Mijn huidige instructeur voor de privéles komt trouwens ook wel vaak al naast de bak staan als ik aan het losrijden ben, als ze het nodig vindt springt ze er dan al op in. Vind ik ook erg prettig. Net als dat je altijd positief moet afsluiten en wij sowieso erg op positieve bekrachtiging rijden. Dus niet een schop als het misgaat, maar een kriebel als het goed gaat. Werkt voor Paard erg goed (en voor mij ook).
Wij zijn nu vooral heel erg bezig met lengtebuiging en contact houden. Paard is lang en vindt buigen lastig, ik ben een idioot met mijn handen, samen moeten we nog heel veel leren. Conditioneel is een half uur les geen probleem voor Paard, ik merk wel dat ie na dat halve uur mentaal wel wat moet verwerken.

Uur groepsles is altijd losstappen, aan het werk, halverwege eventjes stappen, daarna weer oppakken, uitstappen en afstappen. Denk dat je effectief niet veel langer bezig bent dan in de privéles, maar wel op een totaal andere manier. Al heb ik in de groepsles ook een instructeur met ogen in d'r rug, geloof ik. Die ziet dan ook nog bijna alles. Maar Paard vindt groepsles minder intensief, te zien aan zijn houding daarna. Maar dat ligt waarschijnlijk ook vooral aan mij, omdat ik me in de groep zelf minder goed kan concentreren en nog weleens te veel let op de rest omdat ik geen botsingen wil en dan dus vergeet echt te rijden. Dat is wel precies één van de redenen om wel in de groep te blijven rijden, want dat focussen moet ik ook gewoon leren.

xxxmh

Berichten: 3486
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Privé les/inhoud 30 minuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:09

Ik heb met mijn verzorgpaard ook 30 min privé les om de week (Ik betaal 15 euro). Ik ga 15 min van te voren erop om los te rijden en stap na de les 10 min uit. Tussendoor 2 keer ongeveer stappen om even op adem te komen. Ik zal het met mijn verzorgpaard niet langer dan 30 min kunnen haha.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:27

Annekeee schreef:
prugelpiet schreef:


Zo, dat is ook geen geld :oo
Puur nieuwsgierig hoor, maar welk niveau rijd of reed jouw instructeur?
Hier betaal je toch echt al snel 25/30 euro per half uur wil je iemand hebben die zelf op hoog niveau rijd. Dan krijg je wel top les dus dat heb ik er voor over, maar betaal ik dan zo idioot veel? :=


Wat betaal jij als ik vragen mag.

Hoogte van niveau wil echt helemaal niks zeggen he.

Ik heb gelest bij een internationale GP amazone betaalde €75,- p/u. En nu les ik bij iemand die voor de KNHS 'maar' ZZ-licht heeft gereden. Maar die man kan rijden, en heeft zo'n kennis. Dat ik juist heel veel heb moeten afleren van die internationale GP amazone. En hij is meer dan de helft goedkoper. ;)

Andere discussie, maar ik ken ruiters die super proeven kunnen rijden, maar een paard opleiden, ho maar. Dus een bekende naam met vele medailles wil niet zeggen dat het de beste trainer is.


Zeker mag je dat. Ik betaal nu 25 euro voor een halfuur. Eerder 30, maar ik heb een andere instructrice.
Een uur is dan 50 euro, maar ik rij geen uur.
75 euro per uur jeetje :oo fijn dat je nu een goede instructeur hebt gevonden.

Dat niveau niks zegt snap ik, maar iemand die nooit hoger heeft gereden dan L zie ik niet zo snel iemand tot ZZ niveau trainen, om het even simpel te zeggen.

Nu ben ik nog geen B-proef waardig hoor, dus voor mij heeft dat weinig meerwaarde. Ik wil gewoon goed les en of dat nou 10 of 30 euro kost, als het bij ons past ben ik blij.


trysteffy schreef:
prugelpiet schreef:


Zo, dat is ook geen geld :oo
Puur nieuwsgierig hoor, maar welk niveau rijd of reed jouw instructeur?
Hier betaal je toch echt al snel 25/30 euro per half uur wil je iemand hebben die zelf op hoog niveau rijd. Dan krijg je wel top les dus dat heb ik er voor over, maar betaal ik dan zo idioot veel? :=


Mijn instrectuer heeft Z1 gereden paard was klaar voor de Z2 maar door blessuren kon ze niet meer veder trainen met het paard maar ze kent veel oefeningen ook van de ZZl volgens mij. Ieder geval ik blijf bij dr lessen tot ze zegt van sorry ik kan je niet meer veder helpen.
Ze doet les geven ook uit puur hobby ze heeft wel dr diploma’s voor les geven ieder geval.


Super, bedankt voor je antwoord! Klinkt als een fijne eerlijke instructrice.

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:53

Ik vond zelf altijd een half uur intensief les genoeg, zorgde er wel voor dat mijn paard voor die tijd al goed opgewarmd en gegymnasticeerd was. En een half uur omdat ik dat meer dan voldoende voor mijn paard vond (intensief werken). Heb ook wel working cowhorse les gedaan die ik na 20 min zelf stopte omdat dit helemaal erg intensief is voor je paard en in dit geval was 20 minuten voldoende.

Als ik zelf les geef, houd ik vooral ook rekening met wat het paard aankan, dus soms stoppen we eerder, soms gaan we langer door.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:22

Annekeee schreef:
Janine1990 schreef:
Losrijden is uiteindelijk niets meer dan een warming up. Als je een beetje kan rijden is dat niet zo moeilijk om zelfstandig te doen. Je kan nauwelijks iets fout doen. Je controleert immers slechts of je paard doet wat jij wilt.
Als er wel iets mis gaat, dan is dit een structurele fout die het hele rijden beïnvloed, niet alleen het losrijden.


Wat doe jij dan als warming up?

Ik vind het toch belangrijk dat mijn trainer, erbij staat en ziet als hij te weinig over de rug loopt, te weinig activiteit etc... dan meteen kan ingrijpen.
Ik versta een warming up als zijnde stappen aan de lange teugel.
Losrijden is in mijn ogen echt wel meer als 'warming up'.

Maar wellicht heb jij een andere defenitie voor mijn 'losrijden'? :)


Haha dat klopt inderdaad. ;)

Losrijden is voor mij inderdaad meer dan stappen aan een lange teugel.
Stappen aan een lange teugel is voor mij ook prima, maar dan wel actief en voor mijn been. Vaak zoekt hij dan vanzelf de hand wel op en zakt daarmee ook meteen in de hals. Beetje stelling opzoeken, beetje wegdrukken (opzij en vooruit) voor het been. En dat in alle gangen.

Klinkt allemaal wel heel erg romantisch, want zo fantastisch als het hierboven staat gaat het natuurlijk vrijwel nooit :+ Anders zouden we geen Z meer rijden denk ik :')
Maar ik zoek hierin wel de knelpunten op, zodat ik weet waar ik in mijn rijden aan moet werken. Dit verzamel ik natuurlijk in aanloop naar mijn les, waar ik precies hetzelfde doe. Om zo aan dat knelpunt te werken. Oefeningen zijn dan een middel om te controleren of het knelpunt is verholpen.

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:32

Ik heb vandaag voor het eerst halfuur les gehad, privé (na 8 jaar 1 uur les, groepsles), ik vind het jammer! Voor mijzelf rijd ik ook eerder 1 uur dan een halfuur :)

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Privé les/inhoud 30 minuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:00

Voor mezelf rijd ik juist erg vaak 30min training en daarvoor en daarna losstappen en uitstappen. Uitstappen vaak 10min op het harde de dijk op en af. Losstappen 5 minuten en begin dan al snel met wat draf en galop en pak hem langzaam op.

Dit is overigens met mijn ZZZ paard. Mijn jonkie doe 4 wordt werkt max een half uur incl in en uitstappen. En die pak ik ook niet echt op. Gewoon wat simpel werk en langzaam het wijken ietwat meenemen maar niks geks.