Privé les/inhoud 30 minuten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BritHittepit

Berichten: 2551
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:22

Ik heb een uur, wel met inrijden bij, ik vind het wel makkelijk omdat we heel hard werken op rechtrichten/ontspanning... wij werken ongeveer 20min los in stap en draf. Dan nemen we de galop erbij, daarna gaan we aan de slag met de ‘nieuwe’ oefeningen/zijgangen/... dan richten we ook iets meer op ipv voorwaartsneerwaarts... dan schieten er nog een tiental minuutjes over waar we dan terug echt naar de ontspanning gaan, voorwaartsneerwaarts... uitstappen doe ik na mijn uur les. Soms gebeurt het wel dat ik zelf aangeef om wat vroeger te stoppen, als mijn paard echt moe is of als ik zelf last krijg van mijn fysieke problemen...

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:25

Ik heb een halfuur privéles en vind dit echt wel pittig! Mijn conditie is niet best dus ik ben altijd wel moe. Van te voren rijd ik haar los, en daarna stap ik haar uitgebreid uit.

Krijg altijd een soort ‘huiswerk’ mee waar ik die week mee aan de slag ga.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:31

Janine1990 schreef:
Nibbit schreef:
Ik heb een uur priveles, vind nl dat het losrijden er ook bij hoort.
Meestal is het zoiets;
15-20 min losrijden opwarmen, buigen en aan de hulpen zetten, dan even 5 min stappen
Ca 15 min werken aan wat oefeningen, weer even stappen.
Nog 10-15 min oefeningen, daarna uitdraven en uitstappen.

Bij les van een half uur vind ik vaak dat er teveel in dat half uur gepropt wordt ;)


Als een instructeur een uur in een half uur wil pompen, dan moet je als de gesmeerde bliksem een ander zoeken. Want dan sla je gegarandeerd stappen over. En dan maakt een uur ook niet meer uit.

Ik heb dan ook weinig op met specifieke oefeningen behandelen in de training. Wij gebruiken oefeningen als middel, niet als doel.
Wij werken dan ook aan problemen waar ik tegenaan loop op structurele basis, lengtebuiging bijvoorbeeld.


Ik bedoel met oefeningen ook niet echt oefeningen als in een proef hoor, mss niet helemaal goed verwoord ;)
We werken juist aan rechtrichten en buigen, verbinding van achter naar voor en op 2 teugels. Plaatsen van schouder en achterhand.
Als je dat kunt kun je imo alle oefeningen rijden. +:)+

En een uur in een half uur proppen is niet letterlijk; maar meer een gevoel. Ik neem er liever de tijd voor met ontspanning tussendoor ;) en even overleggen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Privé les/inhoud 30 minuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:40

Bij mij is het vaak afh. van hoe ik me voel hoe de les verder wordt ingevuld en uiteraard afh. van hoe het paard die dag loopt en of je wel of niet net wedstrijd hebt (dan rij ik graag even de proeven door) en anders is er vaak 1 aandachtspunt waar de nadruk op ligt dus de rest komt dan iets minder aan bod.
Momenteel met zwarte werken we aan de galop en met klein beige aan lb en proberen haar middendraf te leren.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:42

Nibbit schreef:
Ik bedoel met oefeningen ook niet echt oefeningen als in een proef hoor, mss niet helemaal goed verwoord ;)
We werken juist aan rechtrichten en buigen, verbinding van achter naar voor en op 2 teugels. Plaatsen van schouder en achterhand.
Als je dat kunt kun je imo alle oefeningen rijden. +:)+

En een uur in een half uur proppen is niet letterlijk; maar meer een gevoel. Ik neem er liever de tijd voor met ontspanning tussendoor ;) en even overleggen.


Oooh dat verandert de zaak, ben het trouwens met je eens. Als je de basisvoorwaarden voor elkaar hebt, kan je alle oefeningen rijden. Klinkt natuurlijk eenvoudiger dan het is.

Voor mij is een half uur les trouwens ook niet een half uur doorbikkelen hoor. Inderdaad tussendoor even een breek van een minuut of 5-7 voor overleg en bezinning. Geen paard heeft er iets aan om een half uur door te gaan, ook al zijn het relatief simpele dingen. Het vergt concentratie, niet alleen van de ruiter, het wordt net zo goed van het paard verlangd. Mijn ervaring is dat een paard meer leert bij korte stukjes.

Dalek

Berichten: 6
Geregistreerd: 31-12-17
Woonplaats: In de Tardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:19

Ik ben net begonnen met paardrijden en heb een half uur les, indien mogelijk (manege) rij ik voor de les al los. Daarna begint voor mij de les, als beginner krijg ik veel oefeningen. In het begin vooral goed doorstappen, draven (en tempo vasthouden). Nu mag ik af en toe ook figuren rijden en zijn we begonnen met wijken.
Afgelopen les was ik uit mijn stijgbeugel geschoten en hebben we geoefend hoe je er dan weer in terug komt.
Half uur is momenteel dus genoeg voor mij, wellicht binnnekort een keer een uur, om losrijden een keer goed door te nemen en meer zekerheid, en ontspannend rijden, bij mij.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:27

Geheel afhankelijk van het trainingsdoel, opleidingsniveau en leeftijd van het paard.

Voor een jong paard kan een half uur al te veel zijn. Zelf kies ik het liefst voor een uur les, ook in een warming-up kunnen er al heel wat dingetjes er bij insluipen die daardoor de rest van de training bemoeilijken. Een uur les hoort ook ontspannend te zijn, als jij verbeten op je paard zit omdat je zo moe bent gaat er iets mis. Er is niks mis met een goede training waarvan je voldaan van je paard stapt (daar zit natuurlijk wel het verschil in) :) Zelf aangeven wanneer je even een adempauze nodig hebt is totaal geen schande ;)

Ik ben persoonlijk van mening dat de warming up (de eerste 30 minuten) de belangrijkste zijn van de hele training. Als dit goed zit, is oefeningen rijden veel makkelijker!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:37

josje4 schreef:
Geheel afhankelijk van het trainingsdoel, opleidingsniveau en leeftijd van het paard.

Voor een jong paard kan een half uur al te veel zijn. Zelf kies ik het liefst voor een uur les, ook in een warming-up kunnen er al heel wat dingetjes er bij insluipen die daardoor de rest van de training bemoeilijken. Een uur les hoort ook ontspannend te zijn, als jij verbeten op je paard zit omdat je zo moe bent gaat er iets mis. Er is niks mis met een goede training waarvan je voldaan van je paard stapt (daar zit natuurlijk wel het verschil in) :) Zelf aangeven wanneer je even een adempauze nodig hebt is totaal geen schande ;)

Ik ben persoonlijk van mening dat de warming up (de eerste 30 minuten) de belangrijkste zijn van de hele training. Als dit goed zit, is oefeningen rijden veel makkelijker!


Als je instructeur dat niet inziet, dan moet je ook een ander zoeken.
Als die het nodig vindt om stappen over te slaan, is het geen goede. Een goede instructeur ziet dat als je je vorderingen voorlegt en de knelpunten uitlegt. Als je les hebt, zet je eigenlijk altijd even een stap terug of een pas op de plaats, wil je verder komen.

Wij zijn eigenlijk alleen maar bezig met basisvoorwaarden, leren voelen wat je moet voelen. Zodat je daar makkelijker zelfstandig naar toe rijdt. Zoals Nibbit ook aanhaalt, als je basisvoorwaarden voor elkaar zijn, doet het oefeningen rijden er helemaal niet toe in de les. Dan gaat dat allemaal als vanzelf.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Privé les/inhoud 30 minuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:41

Hier ook een halfuur. Priveles. Buiten dat dat al duur zat is, vind ik het ook genoeg.
In- en uitstappen doe ik zelf, dus het is echt 30 minuten vol aan de bak. Dan is een halfuur zat en is mijn paard hartstikke moe. (en ik ook :') )

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Privé les/inhoud 30 minuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:45

Het ligt eraan wat er lastig is, als het opstarten en losrijden lastig is zou ik een uur les nemen en dan zorgen dat het paard ingestapt is en dan samen werken aan het begin.

Alleen als het lossrijden wel goed gaat zou ik een half uur lessen en dan zorgen dat je wel al bent losgereden

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:46

@janine, ik ben het helemaal met je eens. Een instructeur die niet in de gaten heeft dat er pauzes nodig zijn, is geen goede. Echter heb ik soms wel met mijn trainer dat ik moet aangeven dat ik even een rondje rust nodig hebt. Dat ligt niet aan hem maar aan mijn fysieke klachten, hij kan niet aanvoelen wanneer het voor mij even te veel wordt. Zal ik toch echt zelf aan moeten geven ;)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:50

Wij werken niet echt met de klok ernaast, tenzij ik specifiek een halfuur vraag omdat ik dan natuurlijk de helft minder betaal. Maar als ik gewoon voor een uur betaal is het de ene week een kwartier langer, de andere week dan weer wat korter... Helemaal afhankelijk van wat op dat moment mogelijk is met het paard. En ik heb daar een heel eerlijke instructrice in. Kwam op oudejaarsdag 's morgens vroeg bij mij op stal voor de les om half negen. Bleek dat mijn paard een hoestje had, dus rijden ging niet door maar dan moet er ook niet betaald worden, ook al zit ze een uur in de auto voor niets. Heel fijn is dat, en dan maakt het mij ook niet uit om een keer een uur te betalen wanneer we maar 45 minuten werk kunnen vragen van het paard.

En de reden dat ik altijd een uur pak is omdat ik ook wil leren hoe ik mijn paard een correcte warming up kan geven naargelang de situatie. Daar verbeter ik mezelf als ruiter ook veel meer mee dan een halfuurtje de gas erop om intensief te lessen. Wij worden slimmer van een volledige training onder begeleiding.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 17-01-18 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:50

josje4 schreef:
@janine, ik ben het helemaal met je eens. Een instructeur die niet in de gaten heeft dat er pauzes nodig zijn, is geen goede. Echter heb ik soms wel met mijn trainer dat ik moet aangeven dat ik even een rondje rust nodig hebt. Dat ligt niet aan hem maar aan mijn fysieke klachten, hij kan niet aanvoelen wanneer het voor mij even te veel wordt. Zal ik toch echt zelf aan moeten geven ;)


Het ging toch niet om rustmomenten, maar om het laten vallen van steken in je eigen losrijden, die je moet verhelpen voordat je verder gaat in de training? Anders blijf je tegen hetzelfde probleem aan lopen en kan je instructeur het toch niet verhelpen.

Dit gaat niet om een persoonlijke situatie toch? Dat lijkt me voor iedereen anders.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6639
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:57

Janine1990 schreef:
josje4 schreef:
Geheel afhankelijk van het trainingsdoel, opleidingsniveau en leeftijd van het paard.

Voor een jong paard kan een half uur al te veel zijn. Zelf kies ik het liefst voor een uur les, ook in een warming-up kunnen er al heel wat dingetjes er bij insluipen die daardoor de rest van de training bemoeilijken. Een uur les hoort ook ontspannend te zijn, als jij verbeten op je paard zit omdat je zo moe bent gaat er iets mis. Er is niks mis met een goede training waarvan je voldaan van je paard stapt (daar zit natuurlijk wel het verschil in) :) Zelf aangeven wanneer je even een adempauze nodig hebt is totaal geen schande ;)

Ik ben persoonlijk van mening dat de warming up (de eerste 30 minuten) de belangrijkste zijn van de hele training. Als dit goed zit, is oefeningen rijden veel makkelijker!


Als je instructeur dat niet inziet, dan moet je ook een ander zoeken.
Als die het nodig vindt om stappen over te slaan, is het geen goede. Een goede instructeur ziet dat als je je vorderingen voorlegt en de knelpunten uitlegt. Als je les hebt, zet je eigenlijk altijd even een stap terug of een pas op de plaats, wil je verder komen.

Wij zijn eigenlijk alleen maar bezig met basisvoorwaarden, leren voelen wat je moet voelen. Zodat je daar makkelijker zelfstandig naar toe rijdt. Zoals Nibbit ook aanhaalt, als je basisvoorwaarden voor elkaar zijn, doet het oefeningen rijden er helemaal niet toe in de les. Dan gaat dat allemaal als vanzelf.

Ik haak even hier op in, want volgens mij gaf jij ook aan zelf los te rijden toch? Op wat voor manier kan jouw instructeur dan eventueel inzien dat er iets fout gaat bij het losrijden?

Ik vind het ook belangrijk om los te rijden in de les, omdat ik vind dat het vanaf het moment dat ik er op stap op de juiste manier moet worden aangepakt. Ik vind het dan juist goed en prettig dat mijn instructrice meekijkt. Ik zou het namelijk niet eerlijk vinden tegenover mijn paard om iets in het losrijden over te slaan/verkeerd te doen/anders te doen dan het moet, om verderop in de les ineens iets anders te vragen wat niet rijmt met de manier waarop ik heb losgereden.

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:58

Hahah oh dan heb ik het verkeerd gelezen :+ Natuurlijk moet je altijd één ding tegelijk willen doen. Basis is alles en inderdaad één ding tegelijk. Een changement kun je blijven oefenen maar als je basisvoorwaarden niet voldoen zal het heel moeilijk worden om later een mooie serie te rijden, om maar een voorbeeld te noemen. Losrijden vind ik gewoon heel belangrijk en dat altijd maar zelf willen doen kan je jezelf daarmee in de weg zitten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 08:45

Als je paard na een half uur kapot is (ook al is het intensief) is er toch iets niet helemaal ok? Ons paard start eventing, die is wel nat na een halfuur dressuurles, maar hij geeft echt niet de indruk dat hij leeg is dan.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Privé les/inhoud 30 minuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 09:03

In het begin had ik een half uur les dat was altijd lang zat tot ik steeds hoger in het niveau kwam zei mijn instrecteur dat half uur net te kort was mijn lessen waren ook vaak langer dan een half uur. Dus ben over gegaan naar 3 kwartier. Voor een half uur betaalde ik 12,50 en voor 3 kwartier 20,- het losrijden doe ik vaak van te voren maar als ik hem er niet doorheen krijg dan gaan we in de les er mee veder.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 09:06

Ik heb al een hele tijd niet meer gelest(schandalig, ik weet het ;) ), maar ik kon een uur priveles echt niet volhouden, laat staan mijn paard haha.

Een uur hield ik alleen vol als we met 2 man priveles hadden. Dan wisselde mijn instructrice ons een beetje af en had je af en toe even tijd om te ademen aan de andere kant van de bak. Wel soms als het echt lekker ging dat we er 40 of 45 minuten van maakten, maar dat was dan omdat we de tijd niet doorhadden haha.

Ik deed wel meestal al het losrijden voordat instructrice kwam, zodat we meteen konden beginnen.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Privé les/inhoud 30 minuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 09:12

Wij hebben atm een half uur tot drie kwartier les.. We houden nog niet altijd 3 kwartier vol, aangezien onze tinker nog niet zo lang geleden is ingereden.. Dus we zijn nog conditie op aan het bouwen.. :D

Ik zorg al dat ik goed heb ingestapt/losgewerkt als mijn instructrice arriveert, dus dan kunnen we meteen beginnen.. We beginnen altijd met goed rechtrichten en mijn eigen houding en daarna de oefeningen en de verschillende gangen meenemen.. Ook het halthouden is voor ons een dingetje, dus dat oefenen we ook altijd.. Onze tink is erg voorwaarts en heeft een hekel aan stilstaan.. :P

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 09:53

NadjaNadja schreef:
Ik haak even hier op in, want volgens mij gaf jij ook aan zelf los te rijden toch? Op wat voor manier kan jouw instructeur dan eventueel inzien dat er iets fout gaat bij het losrijden?

Ik vind het ook belangrijk om los te rijden in de les, omdat ik vind dat het vanaf het moment dat ik er op stap op de juiste manier moet worden aangepakt. Ik vind het dan juist goed en prettig dat mijn instructrice meekijkt. Ik zou het namelijk niet eerlijk vinden tegenover mijn paard om iets in het losrijden over te slaan/verkeerd te doen/anders te doen dan het moet, om verderop in de les ineens iets anders te vragen wat niet rijmt met de manier waarop ik heb losgereden.


Heel simpel, instructeur merkt toch meteen dat de basisvoorwaarden niet in orde zijn. Je maakt dan samen even een pas op de plaats en pakt dan weer op waar je mee bezig bent.

Losrijden is uiteindelijk niets meer dan een warming up. Als je een beetje kan rijden is dat niet zo moeilijk om zelfstandig te doen. Je kan nauwelijks iets fout doen. Je controleert immers slechts of je paard doet wat jij wilt.
Als er wel iets mis gaat, dan is dit een structurele fout die het hele rijden beïnvloed, niet alleen het losrijden.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:15

Uur les excl in en uitstappen.
Beginnen met stapwerk, loswerken. Dan naar de draf toe. En later de galoponderdelen. Ene x wat meer dan de andere keer.

Zelf geef ik lessen van 45 minuten. Dat vind ik zelf ideaal qua wat je kunt doen, en qua concentratie. In en uitstappen zit er dan niet bij. Het echte losrijden help ik wel bij.

Bij een ander heb ik weleens 30’in les. Dat vind ik zelf te kort. Je komt er gewoon niet aan toe om meerdere dingen mee te pikken qua oefeningen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:19

Ligt aan het niveau van het paard wat ik in dat half uur doe.
Bij een jong paard rij ik ook los in de les. Want dat half uur is meer dan lang genoeg.
En tips bij losrijden voor een jonkie is aak zo gek ook nog niet.

Bij een paard dat al verder is rij ik los voor de les zodat ik het half uur vol kan benutten met training.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:33

SusanH schreef:
Als je paard na een half uur kapot is (ook al is het intensief) is er toch iets niet helemaal ok? Ons paard start eventing, die is wel nat na een halfuur dressuurles, maar hij geeft echt niet de indruk dat hij leeg is dan.

Je gaat een dressuurpaard toch ook niet vergelijken met een paard wat eventing loopt? Dat is wel een heel slechte vergelijking hoor :') Dressuurproeven zijn 5 minuten zware inspanning, en op de lagere niveau's is er van echt zware inspanning niet eens sprake, terwijl een eventing wedstrijd springen/galopperen/dressuren allemaal bij elkaar brengt. De cross alleen al is 10x zo zwaar voor een paard als een dressuurproef.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:37

Janine1990 schreef:
NadjaNadja schreef:
Ik haak even hier op in, want volgens mij gaf jij ook aan zelf los te rijden toch? Op wat voor manier kan jouw instructeur dan eventueel inzien dat er iets fout gaat bij het losrijden?

Ik vind het ook belangrijk om los te rijden in de les, omdat ik vind dat het vanaf het moment dat ik er op stap op de juiste manier moet worden aangepakt. Ik vind het dan juist goed en prettig dat mijn instructrice meekijkt. Ik zou het namelijk niet eerlijk vinden tegenover mijn paard om iets in het losrijden over te slaan/verkeerd te doen/anders te doen dan het moet, om verderop in de les ineens iets anders te vragen wat niet rijmt met de manier waarop ik heb losgereden.


Heel simpel, instructeur merkt toch meteen dat de basisvoorwaarden niet in orde zijn. Je maakt dan samen even een pas op de plaats en pakt dan weer op waar je mee bezig bent.

Losrijden is uiteindelijk niets meer dan een warming up. Als je een beetje kan rijden is dat niet zo moeilijk om zelfstandig te doen. Je kan nauwelijks iets fout doen. Je controleert immers slechts of je paard doet wat jij wilt.
Als er wel iets mis gaat, dan is dit een structurele fout die het hele rijden beïnvloed, niet alleen het losrijden.


Dit dus. Mijn instructeur ziet het direct of ik goed heb losgereden of dat ik het beter had kunnen doen. Ik krijg daar dus ook gewoon netjes feedback op en hulp mee als dat nodig is.

Ik moet wel zeggen dat ik met die 30min les wel elke week les heb. Ik kan me voorstellen dat wanneer je om de week of 1 keer per maand les hebt je langer wilt lessen omdat je dan meerdere onderdelen wilt meenemen in die les.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Privé les/inhoud 30 minuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:58

Ik les 45min. Dit vind ik persoonlijk het fijnst. Ik rij zelf al een kwartiertje vooraf los en stap naderhand uit. Een uur vind ik echt te lang. Half uur vind ik ook prima, dan rij ik zelf van te voren iets langer los. Maar ik merk dat voor mij en paard 45min het fijnst werkt