pony plakt achter de andere

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

pony plakt achter de andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 22:19

Mijn vz pony wilt het liefst zoveel mogelijk achter een andere pony rijden in de les. zodra hij er een in het vizier heeft gaat zijn tempo omhoog en als je hem zijn gang laat gaan zit hij er binnen no time achter. Uiteraard went ik veel af zodat hij moet leren op zijn eigen benen te staan maar soms is dat niet handig in de les als je met 6 of 7 anderen rijd. Momenteel rij ik nu ook vaak alleen. Wat zou een rede kunnen zijn hiervan? Onzekerheid? Balans?
voor mezelf vind ik het niet zo erg. ik maak een volte en ga daarna weer verder of maak een halve volte.. zoek de lege plekken wel op.. maar voor mijn dochter is het regelmatig een frustratie als hij zich dan weer sterk maakt en naar de ander toe versnelt. de kinderlessen zijn nog voller ook dus ik heb haar nu op priveles gezet en dat gaat dan prima.. maar de groepslessen zijn voor haar minder leuk hierdoor.

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020


mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: pony plakt achter de andere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:22

Dit is wat je pony geleerd heeft wat hij moet doen. Hij is steeds aangespoord tot hij weer achter een ander dier liep. En de beloning was dan dat hij niet langer aangespoord werd.
Je zult hem moeten gaan belonen als hij braaf alleen loopt en aan moeten sporen weg te komen vanachter een andere pony. Daan draai je het weer om..

Bejaarde bokkers weten meer

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: pony plakt achter de andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 22:29

ik heb dat niet geleerd. dat is dan door de vorige eigenaar gedaan. Als je hem laat gaan versnelt hij in tempo tot hij er achter is en gaat dan braaf erachter lopen. Ik wend telkens af zodra ik die versnelling voel of maak een ophouding. Mijn dochter zit nu dus op priveles omdat de groepslessen te druk zijn en ze alleen maar aan het afwenden is daardoor. Krijg je dit er ooit wel uit??

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:41

Jawel hoor, maar je moet consequent zijn. En... er moeten andere ponys zijn om mee te oefenen. Alleen laten lopen helpt misschien wel je dochter, maar het probleem los je er niet me op.
Dit is typisch iets voor manegepony's

Bejaarde bokkers weten meer

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: pony plakt achter de andere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 22:55

En het is niet eens een manegepony Ik doe juist voor de lol mijn dochter op priveles omdat Ze alleen maar bezig is met afwenden en terug rijden en komt zo nergens aan toe

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: pony plakt achter de andere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:00

Ben je nou boos op mij??

Bejaarde bokkers weten meer

Felien_Kyra

Berichten: 2087
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:03

mrie schreef:
Ben je nou boos op mij??

Ik gok dat er miscommunicatie is :j Volgens mij krijgt topic starter de indruk dat je denkt dat de pony een manegepony is of is geweest. Maar wat ik op maak uit het topic is het gewoon een pony maar rijd ze in groepslessen (zal wel bij de ponyclub zijn of op haar stal).

Het is echt een kwestie van blijven herhalen, herhalen, herhalen... als ik het zo lees. Alleen rijden zal niet helpen want dan oefen je er niet mee.

Elaya

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:07

Paarden zijn kuddedieren, dit is echt niet alleen iets voor manegepaarden.. Maar ik denk dat het enige is wat je kunt doen is oefenen met andere paarden in de bak en dan consequent zijn in hem zijn eigen oefeningen laten doen. Dus zodra hij versnelt al een andere kant op gaan, afwenden of volte inzetten.

En hoezo is het erg als een pony wel manegepony zou zijn? De mijne was het ruim een half jaar (manegepaard dan, haha) die van mijn vriendin nooit, maar die plakt echt erger dan de mijne.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


Felien_Kyra

Berichten: 2087
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:09

Dreamybol schreef:
Paarden zijn kuddedieren, dit is echt niet alleen iets voor manegepaarden.. Maar ik denk dat het enige is wat je kunt doen is oefenen met andere paarden in de bak en dan consequent zijn in hem zijn eigen oefeningen laten doen. Dus zodra hij versnelt al een andere kant op gaan, afwenden of volte inzetten.

En hoezo is het erg als een pony wel manegepony zou zijn? De mijne was het ruim een half jaar (manegepaard dan, haha) die van mijn vriendin nooit, maar die plakt echt erger dan de mijne.
Dit inderdaad ook, mijn paard is ook geen manege paard geweest en gaat het liefst ook achter anderen lopen :')

Elaya

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 23:09

mrie schreef:
Ben je nou boos op mij??



Nee hoor natuurlijk niet! Bedoelde er idd mee dat het geen manegepony is. Het is idd bij de groepslessen die bij ons op stal worden gegeven

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: pony plakt achter de andere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:07

Gelukkig maar..

Bejaarde bokkers weten meer

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:15

Ze klinkt toch niet boos mrie? Jij bent degene die in je post conclusies trekt over de pony van TS.
TS, zou je misschien kunnen vragen of zowel jij en je dochter in de groepslessen voortaan op kop mogen lopen? Dat de pony's achter jou aanlopen ipv andersom.
Verder is het veel oefenen, vaak genoeg afwenden en consequent zijn. Ook aan de instructeur vermelden dat je dit gedrag wilt afleren zodat zij er rekening mee kan houden dat je wat vaker moet afwenden/zelfstandig figuren rijden. Als je achterop rijd kun je wat vaker halthouden en de rest verder laten lopen.

JM :#

DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:43

mijn 20 jarige plakt ook echt enorm,
ik heb hem vanuit een manege gekocht en hoop dat ik het geplak er snel weer uitkrijg
maar hoe dat weet ik niet zo snel dus wie weet komen er echt goeie tips,
want heb van alles al geprobeerd

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Re: pony plakt achter de andere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:02

Ik zou zeggen probeer continu te blijven wenden zodat je hem echt bezig houdt. En wat bij mij vroeger op de manege altijd wel hielp was zweepje aan de buitenschouder, mocht je dat nog niet geprobeerd hebben.

[o]


DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: pony plakt achter de andere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:06

Als hij harder gaat lopen, zet de pony dan stil, en probeer meer te rijden op de 2e hoefslag. Blijf oom veel doen (veel sturen, hou hem afgeleid)

~Riding is the best solution to any problem~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 bezoekers