Academisch rijkunst combineren met wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Academisch rijkunst combineren met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-17 23:12

Zoals de titel het al zegt hoe combineren jullie het? Ik vind dat nogal erg lastig.

Dus ben opzoek na tips


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Academisch rijkunst combineren met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 23:28

Waarom is dat lastig?
Over welk niveau spreek je dan?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Academisch rijkunst combineren met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-17 23:30

Ik mag M1 starten en met AR en rechtrichten ben ik nog met de basis bezig. Dus op moment vind ik het lastig om dat te combineren met trainen voor de M1 en de basis rechtrichten

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Academisch rijkunst combineren met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 23:33

Je mag M1, je hoeft niet dus waarom nu niet nog een half jaar aan die basis werken en dan M1 starten?

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 23:36

In beide gevallen moet je toch rechtrichten? Misschien ben je gewoon nog niet klaar voor de M?

Van de academische ruiters die ik ken zie ik soms wel problemen met het tempo conflict (laag tempo academisch is onvoldoende impuls in de proef.)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 23:38

Schouderbinnenwaarts is precies wat je nodig hebt als je wilt rechtrichten.

Dressuur is er voor het paard, en de oefeningen zijn je middel om tot een recht en verzameld paard te komen.

De richtlijnen voor de huidige dressuur zijn vrijwel allemaal klassiek. De uitvoering en weg ernaartoe kan verschillend zijn. Maar ik zie niet de kloof die velen wel zien eerlijkgezegd.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 00:16

Ik herken het wel dat er een bepaalde spanning tussen zit.
:o Voor mij zat t m vooral in de lagere klassen.
...was ik 'gewoon' O:) begonnen met rechtrichten, SB, travers. En ik snap dat dat 'naar de letter van de wet' helemaal niet hoeft in de B of L ('en dat je er dus geen punten voor krijgt' - in principe is dit niet juist, maar soit).

Tegen de tijd dat de M aan de orde kwam, deed het schimmeltje SB op 4 hoefslagen 'alsof het niets was'.
...het tempo, of beter gezegd de snelheid wil nog wel eens lastig zijn.
Kwpn'ers worden gefokt op snelheid en gaan met 'grote haast' door dressuurproeven heen.
Ik incasseerde in het begin met opgeheven hoofd
:o ik vond het niet leuk
lage punten voor B proeven. Keurig aan het been, in balans, swingende rug - onvoldoendes vanwege 'gebrek aan impuls'.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 00:38

Schouderbinnenwaarts is in de proef op 3-sporen ;)

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 01:23

Ik ben ook meer klassiek begonnen met mijn lusitano en vind dat nog steeds heel fijn.
Toen ik ruim een jaar geleden ging starten merkte ik ook dat ik duidelijk een hoger tempo moest rijden in de proeven dan voor mijn gevoel goed was.
Dat was in het begin best lastig omdat hij dan uit balans raakte en voorover viel. Gaandeweg lukte het wel om dat steeds beter aan te passen.
Sb gaat hier ook nog te vaak op 4 sporen ipv 3...

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Academisch rijkunst combineren met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 12:23

Ja - SB moet voor de jury op 3 sporen, dat vind ik een leuk spelletje.
Tegen de tijd dat we in de M kwamen kon Knollie de oefening uitstekend - dat was veel makkelijker dan die snelheid in de B.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 13:01

Nouvel schreef:
Ik ben ook meer klassiek begonnen met mijn lusitano en vind dat nog steeds heel fijn.
Toen ik ruim een jaar geleden ging starten merkte ik ook dat ik duidelijk een hoger tempo moest rijden in de proeven dan voor mijn gevoel goed was.
Dat was in het begin best lastig omdat hij dan uit balans raakte en voorover viel. Gaandeweg lukte het wel om dat steeds beter aan te passen.
Sb gaat hier ook nog te vaak op 4 sporen ipv 3...


Maar klassiek is weer niet academisch.. Klassiek is voor mij de basis en er zijn vele zijwegen afgeleid uit het klassiek en alle met een eigen naam en toegevoegde theorie. Bij academisch mis ik idd de impuls en daar bedoel ik niet de snelheid mee, maar echt de energie en toch een ontspannen paard

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 13:35

Idd, daarbij: impuls is juist nodig om een paard 'over de rug' te laten gaan. Omdat alleen met een actief ondertredend achterbeen de buikspieren gaan aantrekken. Dat mis ik in de academische benadering. En dat rechtrichten niet alleen een kwestie is van eindeloos voltes en zijgangen rijden, maar ook van goed rechtuit rijden in een rechte balans en op twee teugels, en daarin schakelen in tempo. Waarbij de ruiter vooral zijn eigen zit en balans inzet om het paard recht te maken.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 13:44

knollentuin schreef:
Maar klassiek is weer niet academisch.. Klassiek is voor mij de basis en er zijn vele zijwegen afgeleid uit het klassiek en alle met een eigen naam en toegevoegde theorie. Bij academisch mis ik idd de impuls en daar bedoel ik niet de snelheid mee, maar echt de energie en toch een ontspannen paard


Oké dan zit ik er naast, ik dacht dat dat redelijk vergelijkbaar was...
Ik bedoel ook niet dat mijn paard geen impuls had maar zich beter kon dragen bij een lager basistempo dan een jury in een proef graag wil zien.
Toen hij wat sterker werd en ik het basistempo wat hoger kon rijden merkte ik ook dat dat liever gezien wordt, terwijl ik zelf vaak een beter gevoel heb bij een iets lager tempo.
Maar dat is blijkbaar het verschil tussen hoe het eruit ziet en hoe het voelt.
Mijn paard is wat lang met een niet zo sterke achterhand en een laag wat zwaarder front, dus bij een te hoog tempo valt hij snel wat voorover als hij het niet kan bolwerken.
Maar goed, dat heeft ook weer niet direct iets met klassiek of academisch te maken maar met gericht trainen...

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 13:55

Nouvel schreef:
Ik bedoel ook niet dat mijn paard geen impuls had maar zich beter kon dragen bij een lager basistempo dan een jury in een proef graag wil zien.
Toen hij wat sterker werd en ik het basistempo wat hoger kon rijden merkte ik ook dat dat liever gezien wordt, terwijl ik zelf vaak een beter gevoel heb bij een iets lager tempo.
Maar dat is blijkbaar het verschil tussen hoe het eruit ziet en hoe het voelt.
Mijn paard is wat lang met een niet zo sterke achterhand en een laag wat zwaarder front, dus bij een te hoog tempo valt hij snel wat voorover als hij het niet kan bolwerken.
Maar goed, dat heeft ook weer niet direct iets met klassiek of academisch te maken maar met gericht trainen...

Ja - dit klinkt bekend!
:o vandaar dat ik blij was toen ik de B uit was: Knollie was inmiddels sterker (want een jaar of zo ouder) en zeker in de M werden de balans ('hij loopt niet op de voorhand') en het rechtgericht zijn herkend en beloond.

(Ik startte B gewoon omdat het moest en vooral omdat het buiten regende, verder geen lol aan.)
En ik ben ook nog weer te principieel om het dier op de voorhand te laten jagen omdat de jury punten geeft voor snelheid.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

knollentuin
Berichten: 10386
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 15:59

Janneke2 schreef:
Ja - SB moet voor de jury op 3 sporen, dat vind ik een leuk spelletje.
Tegen de tijd dat we in de M kwamen kon Knollie de oefening uitstekend - dat was veel makkelijker dan die snelheid in de B.


Twchnisch gezien is een oefening als schouderbinnenwaarts alleen mogelijk op 3sporen, op het moment dat jd hem op 4sporen rijdt heet 't geen schouderbinnenwaarts meer en gaat de functie van de oefening, nl het vermeerderd ondertreden van het binnenachterbeen om tot dragen te kunnen komen richting verzamelen verloren. Zijwaarts op 4sporen lijkt meer op wijken.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:45

Hoe je het precies noemt zal mij worst wezen, maar op 4 hoefslagen hoeft niet gelijk te staan aan 'over de binnenschouder wegvallen'.
(Over de binnenschouder wegvallen verkleint de volte. Het dier draagt wel niet met de achterhand en buigt meestal ook niet correct, maar scherp is het wel.)

Je vraagt net iets meer buiging.
'Gewoon rechtuit' vraag je binnenvoor in het zelfde spoor als binnenachter ipv er binnen met de neus bij het schot;
dan schoudervoor: het spoor van buitenvoor komt op gegeven moment voor binnenachter;
daarna dus 4 sporen.
In alle gevallen: zet de voorhand voor de achterhand.

(De termen kunnen ook wisselen: voor velen geldt dat wat ik 'gewoon rechtuit' noem al als schoudervoor....)


Mij is geleerd: in de vrije natuur en bij het springen draagt het dier op het buitenvoorbeen en deels het buitenachterbeen;
in de rijkunstig juiste volte draagt het dier op binnenachter, dat ook ondertreedt;
in SB draagt het dier op buitenachter terwijl binnenachter ondertreedt.

Te allen tijde: als je op een volte of in SB voelt dat het dier op de voorhand valt is er iets mis gegaan.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:46

Klassiek is heel iets anders dan academisch. Academisch is enkel de leer van Bent Banderup, en heel kort door de bocht is dat vooral historisch rijden. Alles is gebaseerd op de rijkunst zoals we aan de hand van schilderijen en boeken denken dat die is uitgeoefend in de 18de eeuw, door zeer gefortuneerde heren die puur voor hun plezier gingen rijden op barokke paarden. Academisch kan moeilijk overweg met moderne en langgelijnde sportpaarden. Klassiek is toepasbaar op alle paarden.

Het academisch rijden richt zich enkel op verzameling en kracht. In de moderne proeven moet je ook lengte en elasticiteit laten zien. Dingen als uitgestrekte draf en galop worden in de academische leer niet meegenomen.

Groot nadeel van het academische is dat ik gezien heb dat de ver gevorderde ruiters wel oefeningen kunnen rijden in een extreem laag tempo. Zodra het tempo wordt verhoogd of de paarden krijgen even vrije teugel worden ze stuk voor stuk krom en sommigen gaan dan zelfs onregelmatig. Dat geeft aan dat de academische opleiding een heel groot stuk mist in de africhting en opleiding. Een paard moet kracht ontwikkelen, maar moet die kracht ook kunnen combineren met elasticiteit. In de moderne dressuur willen we losheid en gedragenheid zien. De academisch afgerichte paarden hebben we gedragenheid maar missen de losheid. Bij veel van die paarden leidt dat tot een overbelasting van het spierskelet waardoor ze uiteindelijk toch kreupel raken.

Ik ken eigenlijk niemand die een paard academisch opleid en dan toch leuk voor de dag kan komen in de wedstrijdring. (vanaf klasse Z en hoger)

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Elisa2

Berichten: 37039
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Academisch rijkunst combineren met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:28

Helemaal mee eens Abacab, dat is ook mijn ervaring ermee.

En sowieso als in een hoger tempo je paard op de voorhand valt dan heb je het horizontale evenwicht duidelijk niet voor elkaar. Nageeflijkheid en je paard door het lijf rijden komt toch echt uit de impuls die van achter uit opgewekt word. Oefeningen rijden is de kunst niet, de kunst is om je paard durchlassig te krijgen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:44

Mooi omschreven Abacab! Maar in die zin kan je dus eigenlijk niet de huidige wedstrijdsport in met je academisch opgeleide paard.

Combineren zou dus wel kunnen als je je paard wat veelzijdiger traint. Tenzij dat teveel tegen je principes van de leer die je volgt indruist. Maar dat zijn persoonlijke beslissingen lijkt me.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 18-01-18 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:47

Sterker nog; niet alleen het voorwaartse, maar zelfs het opwaartse wordt er bij de meeste academisch getrainde paarden uitgereden. Als je kijkt naar de passage en piaffe is er geen enkele opwaartse afdruk meer, maar zie je in plaats daarvan in de meeste gevallen paarden die tijdens elk 'zweefmoment' (weliswaar niet van toepassing in de piaffe, maar wel dat moment van de benenwissel) juist inzakken. Die paarden kunnen ook probleemloos in alle oefeningen op een barebackpad gereden worden, want als het zweefmoment weg is gehaald uit de draf en galop zit dat gewoon een stuk makkelijker dan wanneer je een échte uitgestrekte draf rijdt, mét zweefmoment.

Ik ben lange tijd fan geweest van Bent Branderup en zijn volgelingen totdat ik alle filmpjes zag van zijn volgelingen en ik geen enkele ontspanning in de oefeningen zag, juist veel stress, staartgezwiep tot zelfs open mondjes.
Toen ik daarom eens alle filmpjes zonder muziek bekeek zag ik dat de meeste paarden van Branderup & co niet eens regelmatig liepen in de verzamelde oefeningen - en dan niet alleen de 'paarden met gebreken', maar zelfs gezonde hengsten hebben geen regelmatige takt meer in de piaffe. Wat je ook bij deze trainers ziet is dat ze heel trots zijn op dat hun paarden de terre a terre en galoppirouette kunnen, maar niet beseffen hoe gespannen/hectisch deze oefeningen eruit zien met te hoge halshouding om ontspannen te kunnen zijn en staarten die bij elke pas zwiepen. Als ze vervolgens van de jury te horen krijgen is dat de paarden er gestresst uitzien en/of dat er geen voorwaartse drang is en dus ook geen echte verzameling, dan wordt dat heel raar gevonden, want het paard is traag dus verzameld en kan niet gespannen zijn want hij reageert op de kleinste hulpen.
Op foto's vind ik de academische rijkunst er nog altijd prachtig uitzien, maar in beweging mis ik in teveel elementen die voor mij voorwaarden zijn voor een gezonde manier van bewegen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Academisch rijkunst combineren met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 13:04

ik probeer het te combineren. ik moet zeggen sinds ik rechtrichten doe. (dat doe ik voornamelijk het echte academisch rijden(nog) niet) is mijn paard wel veel lichter in zn mond.

ik heb al verschillende instrucice gehad van klassiek dressuur en ik kreeg me hafje gewoon niet los in de mond. hoe voorwaarts/neerwaarts ik ook reed. Veel overgangen enz enz hij bleef sterk. tuurlijk ik moet los laten. maar hoe kan je los laten als je een zwaar hoofd in je handen heb.

of lesgeefster die zeggen ja hij wordt vanzelf losser, dus ronder vragen, waardoor meneer alleen maar sterker wordt ipv losser. en ik spierpijn in me armen.

Vandaar dat ik het op deze manier ben gaan proberen. ik probeer het voornamelijk nu te combineren. Al vind ik dat erg lastig. maar hij is al een stuk lichter in de hand dan paar jaar geleden. Nee ik ben geen anky en hij geen dressuur paard, zn bouw heeft hij ook niet mee.

medische is hij gewoon in orde. en het is echt puur rijtechnisch maar hij valt gewoon heel erg op de voorhand. nu ik het rechtrichten doe is hij achter veel sterker geworden.

Elisa2

Berichten: 37039
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Academisch rijkunst combineren met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:09

Dan heb je echt een verkeerde instructeur gehad wbt spierpijn in je armen. Los laten is ten alle tijden om een paard los in de mond te houden. En als je een zwaar hoofd in je handen hebt, moet je juist los laten..

Maar goed, in zo'n geval helpt het vaak als je een paard eerst op het achterbeen zet en van daaruit leert klein en actief en opwaarts te bewegen van achteruit ipv stuwend voorwaarts dus ik snap wel dat je baat bij hebt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Babootje

Berichten: 26212
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:35

Elisa2 schreef:
Dan heb je echt een verkeerde instructeur gehad wbt spierpijn in je armen.


Precies. Zo verschillend is het allemaal niet. Recht richten is niet alleen voorbehouden aan de academische rijkunst, maar doen we allemaal (als we het goed doen).
Verder onderschrijf ik de post van xyzutu2 volledig. Kan het niet beter verwoorden.

Overigens werd de academische rijkunst een aantal jaren geleden behoorlijk gehyped. Ik heb het in mijn omgeving zien opkomen maar ook weer zien uitdoven.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Academisch rijkunst combineren met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:59

...ik heb ook zo'n type meegemaakt.

Ik mocht haar paard rijden (leuk!) en zij gaf les, klassiek, naar ze zei.

Paard hing giga op mijn hand. Om mijn nek te beschermen 'gooi' ik direct het gewicht 'weg' (hand naar voor en weer terug).
Het had niet direct haar instemming maar ;) ik deed het toch.
(Officieel moest ik het met drijven oplossen. Mijn hoela, je hebt geen duwend maar een dragend achterbeen "nodig" om het probleem op te lossen.)
Na plm drie uur begon het dier andere oplossingen voor zijn evenwicht te zoeken.
(...wat ik reuze leuk vond, ego strelend. :D Maar daarna ging ik een deurtje verderop. Les krijgen is les krijgen, niet de problemen voor een ander oplossen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Academisch rijkunst combineren met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:47

Ik maak zelf ook een combinatie van trainingsvormen. Vooral vanaf de grond maak ik gebruik van de elementen van de Academische Rijkunst. In het zadel is het idd vaak de impuls die ik mis als ik naar films etc kijk die echt 100% op het Academische gericht zijn. Hier zit ik dan haast weer meer op de "reguliere" wijze van rijden/trainen. Ik maak wel regelmatig gebruik van de hulpen vanaf de grond om een dier het een en ander te leren onder het zadel. En het feit dat ze de oefeningen in het lijf al begrijpen zonder de (storende) invloed van de ruiter voegt ook veel toe. In de aanleerfase hoeft een paard hierdoor alleen maar om zn eigen balans te denken. Bij mijn jonge paarden bijvoorbeeld zat het stuur en de rem er al op door het grond-/handwerk voor ik er op ging. En door een begeleider in grondwerkpositie te zetten de eerste tijd kregen ze heel snel heel veel vertrouwen. Ik heb niet het idee dat er verder enorm verschil zit in de wijze van rijden, maar dat kan mijn interpretatie zijn. Voor mij is het doel in het rijden altijd licht contact, samenwerking, gymnastieken en opbouw van kracht en souplesse (geweest).
Inmiddels net een paar B proeven gereden met eerder genoemde jonge paarden (HC ivm zelf niet meer B startgerechtigd na 2xZ) en op 1 proef na netjes alles winst. Komende zomer gaan we eens aan de L1 proeven.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers