Academisch rijkunst combineren met wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:51

xyzutu2 schreef:
Sterker nog; niet alleen het voorwaartse, maar zelfs het opwaartse wordt er bij de meeste academisch getrainde paarden uitgereden. Als je kijkt naar de passage en piaffe is er geen enkele opwaartse afdruk meer, maar zie je in plaats daarvan in de meeste gevallen paarden die tijdens elk 'zweefmoment' (weliswaar niet van toepassing in de piaffe, maar wel dat moment van de benenwissel) juist inzakken. Die paarden kunnen ook probleemloos in alle oefeningen op een barebackpad gereden worden, want als het zweefmoment weg is gehaald uit de draf en galop zit dat gewoon een stuk makkelijker dan wanneer je een échte uitgestrekte draf rijdt, mét zweefmoment.


Daar sla je de spijker op z'n kop.
Ik ken wel heel veel Academisch opgeleide paarden waarvan de eigenaren zeggen dat het paard kan piafferen. Maar 1 voor 1 een beentje optillen op de plaats is voor mij nog geen piaffe. En passageren doet er echt geen 1. Ik geloof dat BB zelf wel vind dat hij kan passageren maar dat ziet er echt heel akelig en hectisch uit.

Het belangrijkste is toch dat je leert kijken naar je paard en zo bepaald wat je paard mentaal en fysiek nodig heeft. Ik heb destijds wel wat elementen van het Academische opgestoken, zoals het belang van de verzameling. Want in het moderne rijden ligt in veel gevallen het accent weer te veel en te lang op het voorwaartse. Tegenwoordig wordt er in het ZZL/Z toch wel enige aanspanning van achteren verwacht maar daar word in het Z helemaal niet naar gekeken. En dan lopen mensen vast op de overstap naar de topsport omdat ze nooit hebben geleerd wat verzameling is en hoe een correcte LB gereden moet worden.

@plutolover
De combinatie gaat best wel tot een klasse L/M. Daarna moet je in de proeven ook al wat meer middengangen laten zien. Maar vaak zie je al dat Academische paarden niet lekker lopen bij het uitdraven aan de lange teugel. Want ook dat wordt daar nooit gedaan omdat je dan alle verzameling er weer uit zou rijden. En dat maakt het al onmogelijk om Academisch met wedstrijden te combineren.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.


Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:59

Abacab schreef:
@plutolover
De combinatie gaat best wel tot een klasse L/M. Daarna moet je in de proeven ook al wat meer middengangen laten zien. Maar vaak zie je al dat Academische paarden niet lekker lopen bij het uitdraven aan de lange teugel. Want ook dat wordt daar nooit gedaan omdat je dan alle verzameling er weer uit zou rijden. En dat maakt het al onmogelijk om Academisch met wedstrijden te combineren.


Nu komt dit probleempje ook wel eens voor bij de moderne sportruiter hoor... niet goed durven rijden met losse/lange teugels. Halsstrekken 'moeilijk' vinden. Maar vervolgens ook oprichting lastig omdat het paard
veel in hoog tempo, achter de loodlijn gereden is of zwaar op de hand blijkt.

Iemand in mijn omgeving is ooit volledig Frans/academisch gaan rijden, en daar heb ik zeker ook wel wat nuttige dingen uit kunnen halen. Want ik was ook de vlotte voorwaarts ruiter met een paard dat soms achter de loodlijn ging. Die hele hefboom naar verzameling en oprichting zag ik toen bij hem en er vielen vele kwartjes :o

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Academisch rijkunst combineren met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:46

Daar heb je idd gelijk in Kelly-ann. In de moderne dressuur wordt er te vaak plankgas naar voren gereden waardoor een paard helemaal niet meer kan ondertreden. Achter de LL vind ik dan nog niet zo'n probleem maar juist dan moet een paard goed ondertreden. Dat laatste mist vaak en dan rij je je paard over de rug de grond in. Ik vind het ook wel heel erg lastig om een paard correct vwnw te rijden en de balans achterop op iig horizontaal te houden. Ze worden snel een beetje duikboot.

Maar in de AR is de benadering compleet tegenovergesteld en ook dat geeft geen soelaas.

Het is iedere keer weer bekijken wat je paard op dat moment nodig heeft, en zo stel je een maatwerk trainingsplan voor je paard samen. Je moet al flink ervaren of getalenteerd zijn om dat zelf te kunnen inschatten. Dat is ook de reden waarom er zo veel ruiters stranden in het Z. Niet omdat het paard de kwaliteit niet heeft maar omdat de ruiter de kwaliteit mist om goed op te leiden. Of omdat de ruiter de kwaliteit mist om een goede keuze te maken in het trainingsplan en de begeleiding die daar bij hoort.

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Academisch rijkunst combineren met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 15:07

Mee eens, je kan ook vw/ nw verzameld rijden door een correcte aanspanning van achteruit over de rug en een actief achterbeen.

Veel mensen verwarren een actief achterbeen nog teveel met stuwen/ hard lopen/ grote passen maken. Maar actief is juist dat een paard sneller word in het achterbeen en het meer gaat buigen en onderbrengen zodat de schoft omhoog komt en zo krijg je verzameling.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers