sterk in de hand met rijden en niet lang laag willen.

Moderators: Apple, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne, SayaJones

lnvdh

sterk in de hand met rijden en niet lang laag willen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 10:59

mijn vzpony krijg ik niet goed lang laag. Hij is nagekeken door arts en osteopaat en mankeert niets. zadel is nagelopen deze is ook goed. Hij heeft de concentratie van een guppie dus ik denk dat dat een probleem is. in stap lijkt hij zich snel te vervelen en overgangen rijden gaat dan prima. Ook wendingen maken in stap gaat redelijk goed. maar bijv een schouder binnenwaarts vragen valt hij meteen naar binnen en reageert dan niet op het been. Nu laat ik iemand meelopen die me dan erbij helpt en langzaam aan lijkt dat kwartje te gaan vallen. Zodra ik ga draven gaat zijn hoofd soms omhoog soms naar links soms naar rechts maar vaak recht naar voren ik kan moeilijk een vaste hand houden. Ik kreeg als instructie om hem naar voren te rijden en zodra hij ontspant proberen de teugels aan te nemen maar als ik dat wil doen gaat hij alleen maar harder rennen. Nu alles is nagekeken en uitgesloten qua medische en zadel wil ik toch meer gaan werken met hem maar ik weet niet zo goed hoe. Als ik alles los laat valt hij enorm op de voorhand en gaat hij rennen.. ik ga dan weer terug naar stap.. hij is bijna 6 jaar en overweeg overname maar wil wel graag weten of hij ooit knap zal kunnen rijden... Ik heb nu privé les en moet van de instructrice korte sessies met hem gaan rijden en daarbij veel overgangen en voltes rijden en niet te vaak rechtuit.. schouderbinnenwaarts maar even laten voor wat het is en me nu focussen op het aannemen vd teugel. Ook het bit is overigens goed die is nagekeken door een tandarts met bidfitter.

Maar hij blijft zo rennering in draf dat ik nu alles vanuit stap doet maar daarbij is hij na 10 minuten het echt zat waarbij in die tien minuten wel tig keer zijn hoofd omhoog komt omdat er wat gebeurd in de bak of erom heen.. teveel afgeleid dus...als ik in draf de teugels aan neem wordt hij ook erg sterk.. Buitenrijden is hij ook enorm sterk en komt echt moeizaam terug op zit en moet je voor je gevoel enorm trekken een hem, iets wat je niet wilt

iemand tips of is dit een lange adem proces?hoe krijg je je paard beter aan de teugel en zachter in de hand/mond?

Heb jij tijd om mee te doen aan een onderzoek van de HAS Hogeschool?
bruintje123

Re: sterk in de hand met rijden en niet lang laag willen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:04

Je schrijft in een van je eerste zinnen al niet op het been. Daar zit de oplossing.
Hard gaan rennen vang je op door een volte en die te gaan sluiten.
Dus geen draf gaan vermijden maar op die volte blijven en daar je overgangen gaan maken. Van stap naar draf en terug (op zit) en willen dat hij direct! reageert.
Ook op die volte 2 pasjes naar voren draven en willen dat hij direct reageert.
Met de teugels doe je op dat moment niet meer dan een zeer licht contact onderhouden. Dus geen gewicht of druk willen, maar dus ook niet compleet los.
Op die volte kun je ook van hand veranderen door een S.
Gaat dat tempo eruit dan ga je 3 meter rechtdoor en de volte weer op, 4 meter rechtdoor en de volte weer op. Zo blijf je het rennen voor zonder je hand te gebruiken.
Kijk zelf goed in de richting waarin je gaat, dus draai ook je schouders mee op die volte.

Kijk maar eens wat dat brengt als je dat een poosje doet :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:06

Ik denk dat ipv lang laag het in deze fase vooral belangrijk is dat je in een rustig en beheerst tempo de bak door komt mét goede reactie op je been. De houding van hef hoofd komt wel.

Die van mij heeft ook zo'n periode gehad. Rustig instappen en in draf deed ik veel figuren rijden. Dit remde hem af, ernaast ophoudinkjes wanneer hij te snel ging.. hij liep toen een tijd prima op de volte (daar was het kwartje gevallen) maar in sneltreinvaast op lange stukken. Toen meer lange stukken meegepakt en consequent gebleven in ophoudingen, rustig lichtrijden en schijnovergangen. Toen daar het kwartje ook viel konden we pas echt beginnen met relaxed rijden en de ontspanning die nodig is voor lang/laag

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 11:20

tnx, geeft me iig moed dat het goed gaat komen.n stap kan ik heel goed overgang maken en wenden, doorstappen halthouden heel langzaam stappen of tegen draftempo aan, ook voltes kan hij dan redelijk inbuigen. in draf gaat hij aan de ren maar ik ga jullie adviezen eens proberen. galop doet hij weer netjes en beheerst, voltes lukt dan nog niet echt meer een halve bijv wel. middendraf lange zijde gaat ook prima maar langzaam draven lukt niet dan valt hij in stap. het is dus of hard of nog harder of stap. met daarbij het hoofd recht vooruit. (:-))

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 11:22

als ik dus een ophouding wil geven wordt hij juist sterk in de hand en reageert niet op zit en moet je voor je gevoel soms echt trekken en hard.. ho zeggen... dan pas stopt hij of gaat hij minder hard

xxmiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:35

Daarvoor zijn die voltes weer heel handig, dan kan hij in principe niet hard blijven rennen en komt vanzelf terug :)

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-17 11:45

dat is waar, nou ik ga het proberen, eerst maar eens de tempo controle en dan later maar het hoofd. tnx. Hopelijk komt het goed...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:39

'Sterk in de hand' is een ruiterprobleem, leerde ik. Snelheid maken is vaak een balansprobleem.
Het kan gaan om horizontale of verticale balans - of allebei.
Heeft het dier de hals recht voor zich, of subtiel opzij? Word jij op links of rechts gegooid?
...en het kantelen van het bekken en die schoftlift - dat moet een dier echt 1) leren dat wij dit willen en 2) de spieren sterk krijgen.

Schouderbinnenwaarts is een prima oefening, maar houdt het kort - qua concentratie, maar SB is ook zwaar. Wel heel nuttig bij alle balansproblemen.

Ophoudingen rijd ik zonder teugelhulp. Ik kantel mijn bekken wat, navel naar binnen, evt iets knijpen met dijbenen.

Hals en hoofd zou ik in dit stadium gewoon 'vrij' laten. Het dier moet balans houden met hals en hoofd: doe dus niet meer dan de contactteugel. Klassiek heet dat 'de goede hand', jij volgt je paard. De weerstand biedende hand is je dier nog niet aan toe, eerst de balans en ontspanning, overgangen terug met nul gewicht in je hand ('paard gaat zitten' ipv de hand als stootblok).

Snelheid is je vijand - een jong dier moet leren jou te dragen. Overgangen, SB, ook op de A-C lijn, de diagonaal etc. helpen hierbij. Doel is een swingende 'bolle' rug en een ondertredende achterhand. (Pas dus op met opmerkingen over 'voorwaarts rijden'.)

Zou het dier op de voorhand vallen en snelheid maken: ik rijd mijn jonkies het liefste met de balansteugel van Linda Tellington (gewoon zelf maken, op stal bekend als 'Janneke haar touwtje om de hals').
'Langzaam lichtrijden' werkt ook prima (het is ook leiderschap: 'nee, ik ga niet mee in jouw jagen'.)
Soms bind ik de trensteugel aan het zadel en rijd op 'het touwtje alleen', soms rijd ik op trens en pak het ding er bij als het dier jaagt, op de voorhand valt, in SB of op de volte naar binnen valt, etc.

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:43

Alle paarden zijn sterk, dus dat is zeker het probleem niet.
Je zegt dat hij trekt, dit wil dus zeggen dat hij niet nageeft op druk.
Je zegt als je zijn hoofd naar binnen stelt hij ook naar binnen afdraait, dus hij wijkt ook niet voor druk.
Al deze dingen behoren tot het aangeleerd gedrag, dit moet je dus op een duidelijke en vooral eenvoudige manier gaan aanbrengen en bij elke poging tot medewerking uitvoerig belonen.
Zoals jij je les beschrijft vind ik persoonlijk dat dit allemaal niet op de correcte manier aangebracht wordt, je haalt veel te veel dingen door elkaar aan, bij zo'n leerproces moet je alles opdelen in echt mini kleine onderdeeltjes, en dan lijkt het al snel alsof je maar op één ding geoefend hebt en je wou zo graag nog dit en dat en ...... nee in dit stadium stapje voor stapje, dan is vaak één of enkele dagen vaak voldoende om dit onderdeeltje klaar te krijgen, en zo ben je al na een paar weken aardig ver opgeschoten. Traag is hier dus duidelijk de snelste manier.
Ik zou je aanraden een andere lesgever te zoeken, zoek naar communicatie met je paard, en wees er zeker van dat je paard je ook kan begrijpen, begrijpt hij het niet, dan niet verdergaan op die manier maar anders de dingen aanbrengen, dus op een manier die je paard kan begrijpen.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-17 08:52

helaas mogen we bij ons op stal geen andere instructeur krijgen ( verder voldoet de stal aan al mijn wensen) dus zou ik het dier op de trailer moeten zetten evt naar een andere locatie voor les. Ik denk idd dat jullie gelijk hebben en ik teveel wil/ verwacht. Ik ga jullie tips gebruiken en met kleine dingetjes beginnen. tnx.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 09:27

Gister geprobeerd op zit het tempo eruit te halen maar er gebeurde weinig. Als ik langzamer ging licht rijden kwam er geen reactie als ik me zwaarder maakte in het zadel ook niet. Hij bleef gewoon rennen. Met stemvommando erbij kreeg ik iets reactie maar niet noemenswaardig. Je raakt een beetje gefrustreerd en vragt je af of dit ooit goed gaat komen. Hij is zo sterk..ik kreeg het uiteindelijk voor elkaar na een half uur en ga vandaag weer.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 09:49

lnvdh schreef:
Gister geprobeerd op zit het tempo eruit te halen maar er gebeurde weinig. Als ik langzamer ging licht rijden kwam er geen reactie als ik me zwaarder maakte in het zadel ook niet. Hij bleef gewoon rennen. Met stemvommando erbij kreeg ik iets reactie maar niet noemenswaardig. Je raakt een beetje gefrustreerd en vragt je af of dit ooit goed gaat komen. Hij is zo sterk..ik kreeg het uiteindelijk voor elkaar na een half uur en ga vandaag weer.

Je kan ook niet in 1 x verwachten dat het dier het perfect doet. Hij moet ook leren begrijpen wat jjj bedoelt met langzamer lichtrijden, dat snapte die van mij lange tijd ook eigenlijk niet.

Probeer ophoudinkjes te maken, even teugels terug nemen en weer los. Dus niet trekken of er een wedstrijdje van maken. Zolang jij dit doet, heeft het dier geen kans 'sterk' te zijn. Tegelijkertijd langzaam lichtrijden, jezelf zwaar maken en blijf bijvoorbeeld even op de volte. En herhaal dit zolang nodig. Gaat hij dsn iets omlaag in tempo (al is het kort) even belonen.

Wat bij ons ook hielp is regelmatig longeren. Daarmee bouwen ze ook de kracht op rustig in balans te draven.. want je paard kan het door onbalans o.i.d. ook gewoon moeilijk vinden. En je ziet vaak dat ze dan heel snel gaan lopen..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 09:52

lnvdh schreef:

Zo gauw jij gefrustreerd raakt gaat het je nooit lukken, helemaal nooit.
Die spanning breng jij over op je paard waarop hij alleen maar meer gaat lopen.

Het is niet eerlijk te verwachten dat het in 1 keer allemaal wel lukt. Zeker niet zonder goede instructie aan de kant die je precies op het juiste moment je dingen laat doen.

Heb je hem ook op de volte gehouden en deze verkleind om af te remmen?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 10:19

freetorun schreef:
Wat bij ons ook hielp is regelmatig longeren. Daarmee bouwen ze ook de kracht op rustig in balans te draven.. want je paard kan het door onbalans o.i.d. ook gewoon moeilijk vinden. En je ziet vaak dat ze dan heel snel gaan lopen..

Ik wilde al zeggen: wat wat doet hij als je hem bijgezet longeert? Kun je hem laten reageren op je stem bijvoorbeeld? Kan hij wel nageven op een bijzetje?
Het lijkt mij dat met dit paard bij het inrijden een heleboel stappen zijn overgeslagen.
Het doen van oefeningen als schouder binnenwaarts heeft helemaal geen zin als tempocontrole, ontspanning, takt, balans etc er nog niet zijn. Daarom krijg je die oefeningen ook pas te rijden in M dressuur.
Ik zou me bij dit paard eerst bij de oefeningen in B houden. Eerst tempocontrole, aan het been zijn, nageeflijkheid balans etc bevestigen, te beginnen bij tempocontrole.
Daarbij kan longeren je natuurlijk helpen, bijvoorbeeld door een goed bevestigde stemhulp.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 11:33

lnvdh schreef:

...gesteld dat het een balansprobleem is (of dat zo is is de vraag, maar het komt met name veel bij jonkies voor)
dan is het dier bang om op zijn snoet te vallen
en weet hij nog niet hoe hij zijn bekken kantelt en het zwaartepunt terug kan brengen
of hij weet het wel maar heeft de kracht nog niet om het langer dan 1 minuut te doen.

Met nagefelijkheid heeft een balansprobleem niets van doen.
Het echte nageven gebeurt vanuit ontspanning en een dier dat jaagt omdat het niet in balans is is niet ontspannen. (Dus 'werken aan de nagefelijkheid' wordt al gauw in de krul trekken en dan heeft het dier het nog veel moeilijker.)

Longeren kan zin hebben, maar een bijzet niet. Over balken lopen weer wel.
Het doel bij een balansprobleem is dat het dier leert jou op de juiste manier te dragen.
Spieren kweken kan geen kwaad, maar jou dragen doet-ie niet aan de longe.

En ik ben erg enthousiast over wat bij Linda Tellington de balansteugel heet. Een 'touwtje om de hals', je werkt in op de boeg, waar veulens van mama leren om halt te houden.
Je kunt het principe via grondwerk inoefenen, en het is een van de eerste dingen die bij een groen paard doe:
opstijgen, voorwaarts, een paar keer halt via bekken kantelen en een seintje met de balansteugel en afstijgen.
Dat kun je alsnog doen. En daarna nog wat longeren ivm conditie oid.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 11:55

Bedankt voor de tips.. Ik weet het gewoon even niet meer. Overweeg het dier te kopen om zijn karakter. sterk maar wel altijd vrolijk en niet gemeen en hij heeft iets wat me raakt.. ( een klik?) tegelijk denk ik.. waar begin ik aan, hij heeft geen goeie basis gehad en training op locatie is niet mogelijk dus wordt dan op een andere locatie of met huidige instructeur. Gister heb ik overwogen om hem dan door een professional door te laten trainen. de basis zit erin hij ken de stap draf en galop. de rem zit er nog niet echt op maar is denk ik ook ivm onbalans vh dier. Er is hier in de buurt een trainingstal waar je het dier kan brengen en ze gemiddeld in 3 maanden een dier door kunnen rijden voor je ( met of zonder jouw erbij) Misschien bereik ik daar meer mee ipv mijn " geklungel" ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 13:11

Janneke2 schreef:
[
Longeren kan zin hebben, maar een bijzet niet.

Niet mee eens. Bijzet is prima om het paard zijn rug goed te laten gebruiken.
Maar ook met longeren geldt dat je moet weten wat je aan het doen bent.

TS jouw idee is op zich niet zo'n slecht idee, maar eigenlijk weet je nog niet of de problemen met het paard rijtechnisch van aard zijn of dat er toch lichamelijk iets niet oke is. Bovendien is het zonde om te investeren in een paard dat je misschien niet gaat kopen. Een trainingsstal kost je zomaar iets van 800 per maand.
Is je instructeur of iemand anders die misschien iets meer ervaring heeft dan jij er wel eens opgestapt om te zien wat hij kan?

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 13:33

...bijna off topic, ik ben meestal niet zo van de 'hals-zaken'.

Het doel is: buikspieren actief/ onderlijn kort,
bekken kantelt en de bovenlijn wordt lang,
de ribbenkast wordt opgetild ('schoftlift').
Ik zoek dus meestal manieren om bekken, achterhand, rug, achterbenen etc etc te beïnvloeden (en daarna krijg ik het aan de voorkant cadeau).

Nu ja, ooit kocht ik een paard 'samen met een zadel dat ogenblikkelijk op marktplaats ging', en daarna kwam een goede zadelmaker en die heeft mij ook een gogue geleverd. Doel van deze gogue: haar het sterrekijken te beletten. Verder had ze alle vrijheid, veel meer dan een bijzet zou kunnen geven.
Zodra ze merkte dat sterrekijken fysiek niet ging, ging ze haar hals strekken en van daar uit konden we verder....

Apple
Moderator Informatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 13:46

Wat jouw instructeur zegt klinkt helemaal niet zo onzinnig. Korte sessies, veel overgangen, veel voltes, niet te veel rechtuit. Dat klinkt allemaal als 'hoe hou je een jong paard bij de les en werk je tegelijkertijd aan balans'.
Het is nog een jong paard, niet alles zal vanzelf gaan. Zo'n jong paard moet inderdaad nog zn balans zien te vinden en dat gaat niet van het ene moment op het andere. Rustig aan en kijk dan eens waar je bent over 3 maanden :-)

Kevin: drs L1+9, spr B+2, SGW B+3, Endurance 197 ggk km's (eindstand), Kevin in Uddel
Daisy: drs L2+11, spr B+1, SGW B+1 Rondje door de Bollenstreek

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 13:49

ik heb het dier in april en oktober afgelopen jaar na laten kijken en behandelen door een osteopaat. Beide keren kwam er wel wat uit maar niet echt schrikbarende dingen. Ook heb ik een ander zadel via de zadelmaker gekocht omdat ik de andere niks vond.( te klein en te krap) Al vanaf april dat ik hem berijd is hij heel voorwaarts en destijds alleen terug te nemen op de teugels ( zo deed de eigenaar het) ik probeerde vooral op zit terug te rijden en in stap gaat dat goed, in draf gaat zijn hoofd naar voren of opzij en gaat hij in de ren fase over. Ik longeer hem 2-3 x per week en volgde dus wekelijks les. De andere bijrijder rijdt vnl buiten recht toe recht aan over strand. Ik doe ook oefeningen naast hem of aan de longe maar zodra ik iets vraag bijv op een volte valt hij naar binnen. In het rijden in stap gaat dat steeds beter maar in draf gaat gewoon alles als het ware op slot en in de renmodus.. En hij wordt dan echt loei en loei sterk. Ik denk ook dat het een machtspel is geweest want ook in de box of op het erf liep hij me in het begin omver maar dat is nu over. Wat dat betreft kom ik al van redelijk ver maar merk ik dat ik rijtechnisch gewoon niet verder kom. Tuurlijk verwacht ik geen wonderen na een poging maar ik vraag me af of ik dit goed ga krijgen of dat ik hem anders weg moet brengen en over moet laten aan een deskundige. Hij is zo sterk in de hand dat ik me afvraag of dat er ooit uitgaat. Ook wil ik graag een moeder dochter pony maar mijn dochter heeft op dit moment weinig te zeggen bij hem dus daar ben ik sinds een twee weken puur met grond werk bezig en dat gaat ook steeds beter. Hij kan het dus wel en wilt het ook wel. Er zit geen kwaad in het dier, is altijd vrolijk maar heeft de leeftijd, sterkte en concentratieboog van nul niet mee. Het blijft zo lastig dit. Enerzijds denk ik, stop er maar mee, laat het over aan een andere die er beter voor geschikt is, anderzijds eenkik .. hoe gaaf zou het zijn als ik over een jaar of twee jaar zeg.. kijk eens waar we vandaan zijn gekomen en hoe het nu gaat....Het bit is ook nagekeken en was ook goed, tandarts heeft hem in sept nog behandeld ( toen wel haken maar die zijn verwijderd) Hij komt veel buiten in het land en speelt veel. is dan ook zichtbaar soepel in hals en nek.. en kan daar ook heel hard rennen op rechte stukken. heeft wel een korte galopsprong maar ziet er verder wel goed uit.. Ik denk dus niet dat het lichamelijke berperkingen zijn...mij. instructeur die les geeft is te lang en zwaar voor het dier..

Apple
Moderator Informatief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 14:00

Hoe rijdt de andere bijrijder op het strand? Gewoon normaal (daar bedoel ik mee: stap, draf, gecontroleerde galop en af en toe een stukje sneller) of is het 'Joechei en gaan met die banaan!'. Als het nl het tweede is dan gaat jou dat niet helpen :n

Als de andere bijrijder lekker rechtuit in alle gangen op het strand rijdt in normaal tempo dan kan dat goed zijn voor de balans en hij wordt dan ook snel sterker :-) Hoe heeft de andere bijrijder de teugels? Kan hij dan lopen met zn hals waar hij wil of rijdt deze met een contactteugel? Misschien een beetje nageeflijk? Je kunt eens praten met de andere bijrijder, als het strandwerk namelijk een beetje zinnig wordt opgepakt dan kun jij er erg veel profijt van hebben in je bakwerk :-)

Kevin: drs L1+9, spr B+2, SGW B+3, Endurance 197 ggk km's (eindstand), Kevin in Uddel
Daisy: drs L2+11, spr B+1, SGW B+1 Rondje door de Bollenstreek

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 14:01

Janneke2 schreef:
. Doel van deze gogue: haar het sterrekijken te beletten. Verder had ze alle vrijheid, veel meer dan een bijzet zou kunnen geven.

Een gogue of chambon is ook een bijzet imo. Prima hulpteugel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 14:03

Wat is het voor een pony/paard eigenlijk TS?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 14:19

lnvdh schreef:
Ik doe ook oefeningen naast hem of aan de longe maar zodra ik iets vraag bijv op een volte valt hij naar binnen. In het rijden in stap gaat dat steeds beter maar in draf gaat gewoon alles als het ware op slot en in de renmodus.. En hij wordt dan echt loei en loei sterk.
Idealiter: het binnenbeen draagt in de volte. Lukt dat niet: over de binnenschouder. (Te veel duwen met binnenbeen: over de buitenschouder...)
...als het in stap wel lukt, is het bij een jonkie vaak een kwestie van tijd. (= Spieren kweken.)

...en rijd je ook in galop?

Citaat:
Ik denk ook dat het een machtspel is geweest want ook in de box of op het erf liep hij me in het begin omver maar dat is nu over.

Machtsspel of niet: een paard kan zijn volle gewicht 'in de strijd' werpen.
Het is een deel van het overlevingsgedrag.

Citaat:
Hij is zo sterk in de hand dat ik me afvraag of dat er ooit uitgaat.

Mijn strategie: de strijd niet aangaan ;) .
Geeft een goed opgeleid paard gewicht op de teugels geef ik een drijfje 'nee, niet hangen!'.
Bij jonkies of als dat drijfje niet werkt: gewoon hand naar voor.
'Ik ben geen stootblok, op je eigen benen!' (en weer hand terug naar uitgangspositie) - en dat zo'n honderd keer herhalen.
Ik wil dat het dier zijn buikspieren traint, niet mijn nek en rugspieren...

Citaat:
daar ben ik sinds een twee weken puur met grond werk bezig en dat gaat ook steeds beter. Hij kan het dus wel en wilt het ook wel. Er zit geen kwaad in het dier, is altijd vrolijk maar heeft de leeftijd, sterkte en concentratieboog van nul niet mee.

Goed bezig...! +:)+
En het is lastig, maar ook boeiend.

En de zuiderburen zeggen: plus on va lentement, plus on va vite.
Vrij vertaald: neem alle tijd voor de basis (lente) dan pluk je daar later heel veel vruchten van!

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-18 14:21

ander bijrijder merkt dat hij zich ook sterk kan maken op het strand maar doet stappen aan losse teugel.. draf in normaal tempo want ze wilt wel controle erover hebben. ze krijgt hem dan oom moeilijk terug op de zit en moet dan ook terug op de teugel rijden. zodra hij rustiger doet ze wel meteen minder druk erop. galopperen is gecontroleerd en soms zelfs met losse teugen. zelf durf ik in de winter niet naar buiten dus heb geen ervaring hoe hij is buiten. Bijrijder vind hem buiten prettiger rijden dan in de bak ( qua sterkte) over de rug lopen doet hij buiten ook niet.. kijkt veel om zich heen maar is wel braaf en loopt keurig door.. afgelopen week ging hij een klein stukje sprinten omdat hij van iets schrok maar kreeg ze hem wel terug dus hij was benaderbaar....