Fries in de winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Frieskej
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-12-17

Fries in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 23:37

Ik had graag wat advies wat tips ...
Ik werk nanelijk met een friese hengst , pracht paard met een goude karakter ! Ik heb al veel verzet net hem alsook veel probleme gehad, maar nu we eindelijk in goede conditie zijn doet die kou verschrikkelijk veel met hem wat het werk eigenlijk terug naar 0 brengt ... We zijn zover geraakt dat we met merries netjes konde buite rijden, tot op de dag van vandaag vanaf de eerste kou merkte ik dat zelfs het opzadele heel moeizaam verliep... Tot zelfs nu dat ie mij er dus gewoon afgooid... Niet met kwaad opzet is absoluut niet zijn bedoeling maar hij barst gewoon van de energie ! Nu vraag ik me af of ik voor het opzadele wat trainingswerk kan verichten, liefst niet zomaar het longere want dat verveeld hem zo snel! Het moet echt voor zijn beweging dienen en het respect naar mij toe. Iemand tips? Die blauwe plekke beginne echt pijn te doen :)


Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Fries in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:44

Aller eerst is het denk ik te kijken naar alle andere aspecten rondom. Want een uur rijden/ beweging zal hem niet temperen.
Dus voerbeleid en weidegang zijn dan de eerste dingen waar ik naar zou kijken. Je wilt niet tegen de brokken kar vechten en hij moet zijn energie niet alleen kwijt kunnen onder het zadel.
Eventueel voor het rijden even longeren kan met een jong paard trouwens nooit kwijt. Dit leert je ook goed naar je paard te kijken.

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 09:53

Er zijn wel meer dingen die je kunt doen dan 'zomaar' longeren.
Zo zou je 'picadero' kunnen doen: sturen met lichaamstaal, paard loopt bloot en los in een bak van traditioneel 15x15. Met picadero werk train je gehoorzaamheid, jullie band en je kunt uitgebreid gymnastieken.

Verder kun je aan een enkele longe spelletjes doen icm lichaamstaal dat jij een stukje rechtuit loopt en het dier dus ook. (Net zo lang totdat je een ruit binnen de cirkel kunt maken. Linksom, rechtsom, stap, draf en galop.)
...en dan is er nog de dubbele longe, kun je je dier over balkjes laten gaan - hier kun je erg veel combinaties mee maken.

En ivm de kou wil ik nog wrl eens eerst gewoon 10 minuten naast mijn dier lopen, volop kletsend met dier of mens zodat de gewrichten al wat zijn 'opgewarmd' (bij oudere dieren kan het wel 20 minuten duren voordat de gewrichtsvloeistof echt warm is).
Is die kou er 1x uit, kun je met goed fatsoen ook meer dingen doen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Fries in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 14:28

Even getemd. Staat hier verkeerd.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Fries in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:55

Ik verplaats het naar RT waar het beter op zijn plek is.

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Fries in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:58

Komt hij wel genoeg buiten?

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:29

Frieskej schreef:
liefst niet zomaar het longere want dat verveeld hem zo snel!


Deze quote doet mij even fronzen... Waarom vul je dat voor hem in?
Je wilt de scherpe randjes er toch even af hebben? Zadel er op en gas op die lollie. :+

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het meer een managementprobleempje is... Hoeveel komt hij buiten en hoeveel krijgt hij te eten? Op welk niveau wordt hij getraind?

En als hij buiten komt, heeft hij dan wel een kameraadje? Genoeg paarden die de hele dag buiten staan niks te doen omdat ze zich alleen niet kunnen vermaken, en daardoor hun energie opkroppen.

Als je hem door zijn overtollige energie al niet eens kunt opzadelen, hoe kan je dan van hem verlangen dat hij naar je luistert als je er op stapt? Dan kan je hem beter gewoon laten staan.

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Fries in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:28

Ik zal ook kijken naar het management. Voerbeleid, komt hij buiten, hoe vaak moet hij werken. Kan mij niet voorstellen dat door de kou hij opeens ander gedrag vertoont. Kan het met wat anders te maken hebben? Pijn bijvoorbeeld. het is ook al kouder geweest met de sneeuw. Deed hij dit toen ook?

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 19:57

...ik kan mij goed voorstellen dat kou gedrag beïnvloedt.

Mensen gedragen zich net hitte en kou ook anders.

Een paard dat het koud heeft wil in ACTIE - en dat wil dus zeggen NU!!
Niet strakjes - DIRECT!!!



Mijn eigen Knollie laat dit vooral zien als ik haar een deken opdoe en die ivm poetsen en rijden afneem.

In de winters dat ze het prima afkan met haar vacht is het veel minder.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Nibbit

Berichten: 10400
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Fries in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:46

Hoeveel komt je paard buiten, krijgt hij voldoende vrije beweging?
Krijgt ie misschien teveel voer?
Hoe vaak per week rij je en hoe lang?

Longeren kan een hele goede optie zijn om het frissige er wat af te krijgen.
Of na even instappen gelijk gas geven en zo de spanning er uit rijden.

Ps?: Is de 'n' kapot op je toetsenbord? :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee, Lithya en 9 bezoekers