Leren op dameszadel rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Leren op dameszadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 00:33

Hoi hoi,

Ik ben al langere tijd heel erg geïnteresseerd in dameszadel rijden. Ik heb het ooit even heel kort mogen proberen en vond het erg leuk om te doen. Nu zit ik zelf in het historische kleding maken en het begint steeds meer te kriebelen om dameszadel te gaan rijden. Nu wil ik toch echt actie gaan ondernemen.

Ik heb zelf een pony, die staat ten noorden van Groningen (stad) in de buurt en het liefste zou ik natuurlijk met hem willen leren, maar ik heb geen idee of het mogelijk is.

Wie heeft een idee waar ik aan kan kloppen in het noorden? En als het niet mogelijk is, wat kan ik anders doen?

Alvast bedankt :)

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 01:35

Bij dameszadelclub fleurop hebben ze in ieder geval veel ervaring met dameszadelrijden. Zij rijden regelmatig met de club in cornwerd, friesland. Dat ligt dicht bij de afsluitdijk, dus vanuit Groningen nog wel een aardig eindje rijden, maar wel in het noorden.

Je zou met manege boeienkamp in cornwerd contact op kunnen nemen. Zij hebben wel contact gegevens.

kevinsky

Berichten: 1977
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:57

Contact opnemen met de Nederlandse vereniging van het dameszadel. 28 januari hebben ze lessen in Friesland. Maar kunnen ook gewoon naar jou toe komen. Succes!

Alta
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:21

Mijn eerste keer was voor het paard ook de eerste keer, ging direct goed in stap, draf en galop. Volgens mijn lesgever gaat dit bij de meeste paarden zo.
Ik ben wel in een kleine binnenpiste gestart. Dit gaf voor mij wel een extra gevoel van zekerheid.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Leren op dameszadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:18

Op www.dameszadel.nl is wel meer info te vinden.
Op 28 januari is er les in Vinkega .... ik heb mij voor de eerste keer opgegeven want lijkt mij erg gaaf om eens te proberen.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:22

Als je het historische kledij ook met paarden wil combineren is een club historische rijtuigen mss ook wat voor je? :D
Wij zijn net lid van eentje geworden en gaan nu ipv ons standaard 15e eeuws kloffie richting het Edwardiaans :D
(maar ik volg gewoon stiekum ook ff)

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Leren op dameszadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:36

Wat leuk dat je interesse hebt hierin! www.dameszadel.nl is inderdaad het beste beginpunt. In het noorden zit Bob Wooning; hij organiseerde regelmatig evenementen etc. voor dameszadel dames. Ik weet alleen niet zeker of hij dat nog steeds doet.
De lessen zijn in ieder geval super leuk!

Maak je overigens zelf historische kleding? Ik zoek namelijk nog iemand voor een rijkostuum :D !

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 22:30

Dank jullie wel voor jullie reacties!
Ik zag de les in Friesland inderdaad staan, maar ik vond het allemaal bij elkaar best wel heel duur. Helemaal omdat ik zelf gewoon een pony heb staan (helaas geen geschikte auto voor een trailer).

@Hoppit: hij is wel beleerd voor de kar, maar dat is meer voor mijn moeder. Ikzelf ben veel meer van het rijden, en ik vind het al heel lang erg mooi om te zien.

@Saar88: Dankje! Ik ga eens naar hem zoeken. Hopelijk gaat het lukken!

Ik ga dan wel zelf mijn kostuum maken, maar ik ben nog niet erg geoefend, dus opdrachten ga ik niet doen :P En ik wil zelf de late 18de eeuw, vroeg 19de. Dat is sowieso de tijd waarin ik het meest geïnteresseerd ben.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Leren op dameszadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:36

@HTM op Bokt is gediplomeerd instructrice voor dameszadel rijden dacht ik. Misschien kan je eens contact met haar opnemen?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Leren op dameszadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:07

En heidy_wilco. ..heb je al iets gevonden om met dameszadel te rijden?

Ik heb zondag voor het eerst op een dameszadel gezeten. Was erg leuk... best lastig maar niet zo moeilijk als ik gedacht had.
De vereniging was van plan om over 6-8 weken weer een les te doen.

HeatherSunny
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:54

Ik heb zelf kort geleden een uur les op dameszadel gehad op de Amsterdamse manege. Echt super leuk! Was voor mij wel ver weg, en vanuit Groningen ook niet om de hoek.. maar je zou miss wel enkele lessen kunnen doen en/of hun om advies vragen..? Het lijkt mij persoonlijk wel fijn om de eerste keer dameszadel te rijden op een paard dat het kent misschien, om eraan te kunnen wennen.

OliverTwist

Berichten: 39
Geregistreerd: 01-11-17
Woonplaats: Rotterdam

Re: Leren op dameszadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:36

Oh dit heb ik ook altijd wel willen proberen. Ik woon wel weer in Rotterdam. Benieuwd naar of er ook hier in de buurt wat is.