Rijprobleem - Wie kan me helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lycil8
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-05-14

Rijprobleem - Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 22:44

Hi,

Ik heb een probleem... Misschien is er iemand die DE tip voor me heeft. Ik krijg gewoon les, in een groep en privé, maar ik ben opzoek naar ervaringen en tips van anderen.

We hebben al van alles geprobeerd om het beter te maken, maar het lijkt als of we een soort schijn vooruitgang boeken in het rijden. Ze is ook al nagekeken en behandeld door een holistisch dierenarts, gaat gewoon naar de tandarts en hoefsmid etc. Waar ze nu nog last van heeft is haar atlas en haar rechter SI gewricht. Dat heeft zeker met het probleem te maken, maar ik wil het tijdens het rijden ook beter doen zodat het haar helpt.

Talitha is een Trakehner merrie van 19 jaar en best wel stijf haha. Dat is al probleem 1, het duurt 45 tot 55 min voordat ze goed is opgewarmd/los en dat ik fijn met haar kan rijden omdat ze zo stijf is. Daarbij kan ik alleen vr, za en zo met haar aan de slag. Op woensdag geeft de eigenaar haar wat beweging.

Het grootste probleem is dat ze best wel tegen de hand is, ze probeert onder het echte werken uit te komen door haar rug weg te drukken, ze draait haar hals naar links en maakt een rare knik naar rechts vlak achter haar hoofd op de rechterhand (dat is haar meest stijve kant). Naar mijn idee komt dit door de pijn in de atlas en SI gewricht maar buit ze het ook uit en gebruikt het als een soort trucje. (En nogmaals, daar wordt ze ook voor behandeld en dit heeft zeker effect, maar ik wil het ook zo goed en los mogelijk maken tijdens het rijden) Op de rechterhand buigt ze moeilijk in en gebruikt haar achterbeen beide kanten op te weinig.

Ik heb net al gezocht maar ik heb geen foto of filmpjes waar het duidelijk op te zien is. Maar ik hoop dat iemand een paar goede tips heeft :)

Anoniem

Re: Rijprobleem - Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:47

Misschien eens naar een reguliere da gaan en foto's van de hals maken? Klinkt als artrose in de hals en of rug/Si, of ergens anders problemen.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Rijprobleem - Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:51

Klinkt alsof ze contra loopt. Ofwel rechtsom in linkse buiging, linksom in rechtse buiging.
Zou dat kunnen?

lycil8
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 01:46

Joolien schreef:
Misschien eens naar een reguliere da gaan en foto's van de hals maken? Klinkt als artrose in de hals en of rug/Si, of ergens anders problemen.


Hmm ik hoop niet dat dat het is... Maar ik heb wel heel veel vertrouwen in de holistische dierenarts. Eerst had ik geen idee, maar ze heeft zich 100% bewezen voor mij en al zoveel verbetering gebracht. Alleen is ze nu al een tijdje niet geweest. Ik zal eens met de eigenaar overleggen.


miramii schreef:
Klinkt alsof ze contra loopt. Ofwel rechtsom in linkse buiging, linksom in rechtse buiging.
Zou dat kunnen?


Kan dat ook aan 1 kant? Want zo lijkt het wel als ze rechtsom loopt zolang ze stijvig is. Zoals vandaag waren we op een volte aan het galopperen en duwde ze haar hals weer in de gekke positie en boog zich eerder linksom dan rechtsom. (Ze sprong ook links aan ipv rechts als ik op de rechtenlijn aangaloppeerde) Maar als ze losser wordt lukt het wel goed. Heb je een idee wat ik daar aan zou kunnen doen?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Rijprobleem - Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 01:50

Je zou je kunnen verdiepen in het rechtrichten, ook aan de hand. Dit kan heel veel helpen bij paarden die stijf zijn, natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je niet haar pijngrens overschrijd.

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Rijprobleem - Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 07:53

Trucjes gebruikt een paard niet, ik denk dat je bedoelt dat ze compenseert? Zo klinkt het in ieder geval. Ze heeft ergens pijn en probeert dit te verminderen door de rug weg te drukken en de hoofdhouding te veranderen. Mijn vraag is dan: als je paard pijn heeft, waarom zit je er dan op? Misschien kan een goede fysio wat voor je betekenen.
Doet ze dit ook aan de longe? Anders zou ik hiermee aan de slag gaan.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rijprobleem - Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:01

Ik denk dat ze gewoon vast zit en scheef gereden is. Voor de stijfheid kun je eens vit E en selenium proberen. Daarnaast los laten maken door een goede fysio/ osteo en goed les nemen in longeren, en rechtrichten, paard van achter naar voren leren rijden.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Rijprobleem - Wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:39

Hoi Lycilla!

Voor Sandy heeft werk aan de hand erg geholpen om haar weer soepel in haar hele lijf te krijgen! Hoe gaat het hals strekken bij jullie?