Niet diep kunnen zitten/ buikspier aantrekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 01:00

Goed bezig! Mooie tips, daar kan ik ook wat mee!

Ik wil nog even aanvullen dat rij-uren maken. Veel afwisseling, dressuur, zitjes, spelletjes, gymnastiek, springen. Allemaal bijdraagt!
Ik heb ook wel eens dat een kwartje bij een leerling niet lijkt te vallen. En dan na weken of maanden ineens wel. Wat het dan is? Soms gewoon het ruiter gevoel wat zich ontwikkeld.
Een ander paard of zadel helpt soms ook, net een ander ritme, andere gang of andere meer of minder dwingende houding en dan voelen ze het ineens wel.

En tot slot helpt iemand zijn bouw of gewicht ook niet altijd mee. Mensen met korte benen bijvoorbeeld hebben soms moeite om goed diep te zitten. Terwijl lange 'slungels' de balans snel kwijt zijn in het bovenlijf.

Jij laat ze trouwens diep zitten voor achterwaarts? Ik altijd iets naar voren namelijk. Wat is je theorie daarbij?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 11:26

Het gaat mij hierbij niet om de oefening achterwaarts, maar net de fase ervoor.
De paarden moeten de keuze of naar voren of naar achteren bij de eerste hulp makem en maken hier uiteraard op het moment van twijfel de keuze om naar voren te stappen.
En op het moment dat ze dat voor elkaar krijgen zit de ruiter niet goed met de zitbeen knobbels in het zadel of is vanuit het bovenlichaam aan het rijden/ trekken met de bovenarmen.
Dat was hier de meetgraad tot kun je jezelf mooi lang maken en vanuit je zit rijden. Gingen de paarden achterwaarts dan lukt dit de leerlingen dus wel, en liepen ze door de hand naar voren, dan was dit dus niet het geval. Het ging dus om de hulp voor het echte achterwaarts gaan.


Het achterwaarts zelf ging het mij niet om en heb ik verder niet veel mee gedaan, puur dat gevoel van inzetten en bewust zorgen dat je paard niet door de hand naar voren dendert en leerlingen dus niet ‘trekken’ denken, maar achterwaarts vanuit de zit.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Niet diep kunnen zitten/ buikspier aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 09:51

Ik lees hele mooie tips hier en vind het goed dat je hier zo bewust mee bezig bent en je in verdiept.

Ik wilde nog even zeggen, als de leerlingen niet weten wat het bekken kantelen is/ inhoud en hoe je dat doet, is het misschien een idee om ze dat naast het paard aan te leren. Dan kun je het voordoen en bijv. de handen op buik/ onderrug laten plaatsen zodat ze voelen wat er gebeurd en hoe het voelt als je je bekken kantelt.

Lichaamsbewustzijn is belangrijk voor paardrijden, maar voor sommige mensen komt er teveel tegelijk op ze af tijdens het rijden om daar nog voldoende op te kunnen focussen dus dan kan lichaamswerk vanaf de grond een mooie aanvulling zijn.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Niet diep kunnen zitten/ buikspier aantrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 14:50

En daar liep ik idd wat tegenaan, de focus lag er teveel op :j
Ik kreeg trouwens net een mail van de centered riding opleiding dat er een fysio bal mee moet, dus ben super benieuwd wat we daar nog voor mogelijkheden uit kunnen halen, die tip kwam hier ook al voorbij namelijk :D

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 18:32

Lowara schreef:
En daar liep ik idd wat tegenaan, de focus lag er teveel op :j
Ik kreeg trouwens net een mail van de centered riding opleiding dat er een fysio bal mee moet, dus ben super benieuwd wat we daar nog voor mogelijkheden uit kunnen halen, die tip kwam hier ook al voorbij namelijk :D

Leuk dat je de Centered Riding opleiding gaat doen :)
Met de fysiobal kom je ook tot mooie inzichten.
Wendy Murdoch heeft daar ook een hele DVD over