Bang voor mijn eigen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:58

Moossie90 schreef:
Hoe lang geleden ben je moeder geworden? Mijn ervaring is dat na 1 jaar na de bevalling, de mama hormonen wat relaxter worden.
Ik ben nooit echt bang geweest, maar wel bewust van wat als er nu iets gebeurd. Dus vele malen voorzichtiger.
Nu is onze zoon 2,5 jaar oud en hebben we zelfs nog een jong dier erbij gekocht.
Vergis je niet in wat je hormonen doen met je. En dat je misschien voor je paard heel anders ruikt. De mijne vond mij echt heel anders, reageerde ook anders, zeker toen ik borstvoeding gaf. Toen ik daarmee stopte werd hij al weer meer zichzelf.

Ben ik het mee eens.Kijk het even rustig aan,iets wat je niet durft moet je ook niet gaan doen,waarom zou je,we rijden toch voor ons plezier?

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:19

Ik heb vorig jaar ook een tijdje bang gehad van mijn paard. Hij was duidelijk chagerijnig en uitte dit door te bokken in de galop. Op de momenten dat ik er zelf niet meer opdurfde, hem er door te rijden, heeft mijn voormalige vriend hem er door gereden. Na een tijdje is het ook gewoon over gegaan om strenger met hem om te gaan. Nu heb ik eigenlijk zogoed als nooit meer schrik. Vandaag in het bos heeft hij zich ook weer eens aangesteld (steigeren voor plassen, bokken, onnozel doen)... Maar dan geef ik gewoon eens een extra keertje been of een stemhulp (ey stouterik!!! :D )

welmoed__

Berichten: 6552
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Bang voor mijn eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:51

Ook ik had dit verhaal kunnen schrijven, behalve dat ik dan geen moeder ben geworden.

Ik had het al met mijn eerste paard. Was best kijkerig, maar verder braaf. Maar ik ging elke keer al met het gevoel er op zitten, van “wat als” of “o daar staat een krukje langs de bakrand, die vind hij vast eng” nouja, dan weet je al wat er gebeurt, die vind hij eng.
Heel lang mee doorgemodderd en hulp gezocht, maar ik kon bij mezelf dat knopje niet meer omzetten. Uiteindelijk besloten paard te verkopen en die heeft een super leuk baasje, waar het hartstikke goed gaat.
Toen een 8 jarige merrie gekocht en dat ging in het begin heel goed. Ze bleek wel behoorlijk dominant te zijn en ook heel groen (fokmerrie geweest).
Helaas is zij tijdens het rijden een keer zodanig geschrokken, dat het knopje weer op foute modus ging bij mij en werd ik weer bang en onzeker. Dat voelde zij feilloos aan, dus dat ging ook mis. Tijdje heeft een stalgenootje haar gereden en dan was er niks aan de hand, het lag echt aan mij. Toen ze een tijdje was doorgereden door die stal genoot ben ik van stal verhuist. Nieuwe start voor ons, meer naar buiten dus meer energie kwijt. Helaas werd het ook daar niks tussen ons. Ik was op de grond al bang voor wat ze deed en in het halfjaar dat ik daar stond, heb ik er 2 keer op gezeten. Ik keek naar haar hoe ze was die dag. Was ze rustig met longeren, stapte ik er op. Hebben op een gegeven moment ook grondwerk les gehad, maar ik merkte dat ik echt te bang was geworden en weer die knop niet om kon zetten.
Toch besloten om ook haar weer te verkopen. Nog getwijfeld of ik weer aan een nieuw paard wou beginnen, aangezien het elke keer aan mij lag dat het fout ging. Toch weer een ander paard aangeschaft en dat is echt mijn droompaard nu, daar heb ik vanaf het begin vertrouwen mee wat ik met mijn andere paarden nooit heb gehad.

Het heeft mij heel veel verdriet gedaan en heb van de 6 jaar dat ik mijn twee vorige paarden heb gehad, maar ongeveer 3 jaar kunnen rijden, omdat ik op een gegeven moment moest stoppen omdat ik niet meer durfde.
Soms is de klik er gewoon niet meer, hoe veel en hoe lang je ook geprobeerd hebt.

CB09
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-11-17

Re: Bang voor mijn eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:17

Ik kwam dit tegen, wellicht heb je er iets aan?

De negatieve spiraal doorbreken is makkelijker gezegd dan gedaan. Als angstige ruiter kan je vaak niet meer optimaal functioneren en kan je weinig aanvangen met tips van buitenaf. Toch zijn er een aantal manieren om met je angst om te leren gaan, en zo stilaan weer zelfverzekerder te worden.

Ga voor jezelf na waarvoor je bang bent. Heb je een reële reden om bang te zijn? Of maak je alles eigenlijk erger in je hoofd?
Denk eens na wat er gebeurt als je wel zelfverzekerd doorrijdt. Als je je paard aan het werk houdt, is hij op jou gefocust en heeft hij geen tijd om gekke dingen te doen. Hij zal ook veel minder aandacht hebben voor de omgeving, waardoor hij minder schrikachtig zal zijn. Je moet jezelf er dus van zien te overtuigen om echt met je paard aan het werk te gaan. Probeer de gedachte aan allerlei rampscenario's uit je hoofd te verdringen. Dit kan door heel eenvoudige dingen: Praat tijdens het rijden met iemand die langs de kant of in de rijbaan staat. Praat over alledaagse dingen zodat je vergeet wat er fout kan gaan. Als er niemand in de buurt is, kan je ook een liedje gaan zingen. Dit klinkt misschien gek, maar het is rustgevend voor jou én voor je paard. Als je zachtjes een deuntje zingt, zal je hartslag dalen. Hierdoor word je rustiger, maar voelt je paard ook dat je minder gestresseerd bent. Intussen probeer je allerhande oefeningen te rijden om je paard ook bezig te houden.

Als de angst toch weer de kop opsteekt, ga deze situatie dan in eerste instantie uit de weg door iets te doen dat je wel goed kan. Ben je bijvoorbeeld bang bij het galopperen, ga dan extra oefeningen doen in draf die je wel goed beheerst, tot je zeker genoeg bent om terug aan de galop te beginnen.

Als je angst bij het rijden extreme vormen aanneemt, neem dan een tijdje genoegen met grondwerk, poetsen of gewoon op je paard zitten, zonder echt te gaan rijden. Probeer aan je band met je paard te werken door die dingen te doen waarbij je je comfortabel voelt en die je paard ook leuk vindt. Pas als dat weer helemaal goed gaat, kan je een stapje verder gaan.

Zorg ervoor dat je geen te grote stappen ineens wil nemen en wees realistisch in de doelen die je vooropstelt. Trek je niets aan van wat omstaanders zeggen, zij voelen jouw angst niet en weten dus vaak niet waar jij doorheen moet. Doe alleen waar je jezelf goed bij voelt, op het moment dat je er klaar voor bent. Let op, het kan wel handig zijn iemand te hebben die je af en toe zachtjes pusht om toch een stapje verder te gaan, zo voorkom je dat je ter plaatse blijft trappelen. Zoek daarvoor iemand die je kan vertrouwen, en die jou kent en weet te overtuigen


Misschien is het inderdaad geen slecht idee om op een wat ouder misschien wat braver paard te rijden om het vertrouwen terug te winnen.
Over verkopen zal ik nog niet zo snel nadenken nu... ooit heb je het ook gekunt en vooral gedurfd, dus de kans dat dat weer terug komt, is best groot! Wees vooral niet te hard voor jezelf... stap je er volgend zomer nog met knikkende knieën op, Kun je deze overweging altijd nog maken!

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Bang voor mijn eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:22

ik heb geen tijd om alle reacties te lezen maar ik heb een tijd 2 jonge friezen gereden omdat de eigenaar er naar vanaf was geknald en niet meer durfde, waren ook wel extreme paardjes, schrikken van elk grassprietjes en gaan dan in een flinke galop. De bedoeling was dat ik de paarden zekerheid en rust zou geven en zodra de eigenaar ziet dat het beter gaat zou ze er zelf ook weer meer vertrouwen in krijgen. Na ongeveer een half jaartje waren ze een heel stuk rustiger en durfde ze het aan. Misschien dat je iemand kan regelen die voor jou je paard die rust kan geven zodat het beter gaat en jij kan zien dat het met rust ook jou lukt!

grizzlybear

Berichten: 360
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:45

Wat naar voor je! Ik zou ten eerst haar niet verkopen. Het feit dat je zegt dat je eigenlijk wel weer wedstrijden zou willen rijden zegt genoeg. Je geeft om haar en je wilt het ook echt, maar op dit moment is het vertrouwen er niet. Als je haar nu zou verkopen denk ik dat je echt spijt krijgt, maar dit kan ik natuurlijk moeilijk zeggen.
Ik heb makkelijk praten, maar wat mij een goede optie lijkt is om een goede instructeur te zoeken die de tijd neemt om het rustig op te bouwen zodat jij weer wat zekerder wordt.
Hopelijk voel je je gauw weer wat zekerder en kan je ooit weer lekker wedstrijden rijden! :)

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Bang voor mijn eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:00

Balen voor je. Het is volgens mij algemeen bekend dat als je moeder bent geworden, je anders in het leven staat qua risicogevoel. Ik denk dat jouw paard jouw onzekerheid heeft aangevoeld en daar zelf onzeker van is geworden. Dat betekent misschien dat ze jou goed aanvoelt. Dus als jij zelf weer vertrouwen hebt, dan kun jij dat haar ook geven. Ik zou niet zomaar mijn paard wegdoen, ik zou iemand zoeken die jullie tweetjes verder kan helpen.

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:17

Heel herkenbaar! Echter ben ik alweer 8jr moeder, heb ik in die tijd mn paard zelf ingereden en ben ik er nooit afgevallen oid (wel van een ander paard, bewusteloos en zware hersenschudding)
Grootste punt bij mij is dat ik geen vertrouwen heb dat ik kan blijven zitten als er wat gebeurd, en de controle kwijt raak. (Ik heb ook in het dagelijks leven last van een angstig en gejaagd gevoel in mn lijf , ga ik mee aan de slag)

Bij mij helpt rijden aan de longe maar deels.
De grootste hulp heb ik van een vriendin, die mij juist wel pusht en me zo bezig houd met rijden dat ik nergens anders mee bezig kan zijn.

Mijn paard is goud waard, zelfs met mijn onzekerheid/angst maakt hij geen misbruik van me en zal altijd zn beste beentje voor zetten.
Maar hij is niet stoer, en als hij schrikt is hij razendsnel.
Toch staat hij ook zo weer stil en blijft niet "zeuren".

Ik heb ook gedacht aan verkopen, maar hij heeft alles wat ik wens: super vriendelijk, beleefd, betrouwbaar ook met mn dochter, geen paard dat blijft liepen als hij ergens is geschrokken, gezond! En ook nog erg knap.
Dus ik heb de hulp van mn vriendin maar weer ingeroepen, en ga aan de slag met dat vervelende gevoel in mn lijf.

Het is lastig advies geven, wat voor de een werkt werkt voor de ander totaal niet.
Zitlessen of centered riding is denk ik voor iedereen een waardevolle aanvulling.
Laatst bijgewerkt door different1 op 17-12-17 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:19

Ik heb het even niet allemaal doorgelezen....

Kan je het vertrouwen terugwinnen aan de longeerlijn? Dus dat je bijrijder longeert en jij erop zit? Als dat goed gaat, kan je de helft van de bak misschien afzetten ofzo, en dan op dat kleinere stukje los gaan rijden. Niet te veel in een keer... :) En als geheugensteuntje zou je nog een dagboekje bij kunnen houden hoe het rijden ging, zodat je ziet dat je er heus niet elke keer afvalt :) Succes in elk geval

Christine_H
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:22

Angst voor je paard hebben is iets dat veel voorkomt. Je angst overwinnen begint eigenlijk altijd vanop de grond. Kijk of je in jouw regio een goede (horsemanship) trainer vindt en ga dan stap voor stap aan de slag. Door in kleine stapjes weer vertrouwen te krijgen, gaat het zeker lukken.

Zelf geef ik ook les speciaal aan mensen met angst voor hun paard, maar ik zie dat we niet helemaal bij elkaar in de buurt zitten ;) http://www.pleasanthorsemanship.com

Veel succes er in elk geval mee.

Merrr

Berichten: 513
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Texel

Re: Bang voor mijn eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-17 11:39

Bedankt voor alle reacties!! Heb ik zeker wat aan!
Ik heb nu al 2x gereden waarbij ik iemand in het midden van de bak had staan die tegen me aan stond te praten. dat hielp al wel! We hebben zelfs weer even gegalopeerd.
Aan de hand is onze band gelukkig heel goed! ik merkte wel dat ik en mn paard in het begin anders reageerde. alsof ik minder geduld met haar had. Nu gaat dat gelukkig alweer beter...
vandaag ga ik er weer op na een week (we waren een midweek weg) ik ben benieuwd.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 11:55

Wat moossie zegt herken ik ook, bij mij heeft het ook wel een jaar geduurd voordat mijn hormonen weer normaal deden, ik heb 8 maanden borstvoeding gegeven en daarna werd het wel al iets beter. Nu na bijna 1,5 jaar voel ik me pas weer helemaal mezelf. Nu heb ik dat aan mijn paarden niet perse gemerkt (maar ik had ook weinig tijd om echt te rijden), maar wel aan sommige mensen in mijn omgeving... En het stomme is dat ik het achteraf veel beter merk dan toendertijd.

Ik zie dat je zoontje nog geen 3 maanden is, dus alles is nog heel vers, geef het ook wat tijd. Er is echt wel wat op je afgekomen. En gefeliciteerd nog natuurlijk!

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:06

Inderdaad tegen hormonen kun je niet op, je hebt een soort oerinstinkt om in leven te blijven om voor je kind te kunnen zorgen. Dat blijft zo nu en dan terugkomen.
Dit voel alleen als je moeder bent, dus adviezen van niet moeders gaan voor jou niet op.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Bang voor mijn eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:09

Dat, maar ik had bijv ook veel minder overzicht over van alles.