Doorzitten op paard dat hoog op gooit?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HorseBuddy
Berichten: 112
Geregistreerd: 03-08-17

Doorzitten op paard dat hoog op gooit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 09:08

Hoiii,

Ik zit echt met een probleem: doorzitten.
Zijn er goede oefeningen voor?? Ik rij veel zonder zadel en probeer ook vaak door te zitten, maar mijn pony gooit mega hoog op in draf en is echt niet door te zitten! :(
Als ik op andere paarden rijd lukt het echt prima, sterker nog, dan zit ik mega stil omdat ik mijn eigen paard gewent ben. :=
Weet iemand hoe ik dit beter kan oefenen? :?


Cookies_bilL

Berichten: 54
Geregistreerd: 11-04-16

Re: Doorzitten op paard dat hoog op gooit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:13

Een tip waar je misschien niet zoveel aan hebt maar heeel veel oefenen.
Mijn paard gooit idd ook hoog op en ik vond doorzitten ook heel lastig en ik was me er ook van bewust dat het er echt niet uitzag.
Maar door dat bewustzijn ga je er steeds beter op letten en probeer je het steeds beter te doen. En ik kan nu wel echt zeggen dat het me nu aardig lukt.
Als ze ook beter door het lichaam zijn en lekker over de rug dan wil het doorzitten sws beter

Soofshorseriding on youtube

Pauley

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:15

Mijn paard gooit ook heel hoog op met doorzitten, dit is alleen maar te doen als je hem mooi ontspannen nagevelijk hebt lopen. Dan laat hij zijn rug los en dan zit hij goed.
Ik doe zelf veel voltige dus heb een redelijk evenwicht en "paard gevoel". Misschien kan je ook zoiets doen. Wat ook nog wel eens wil helpen is je paard langzaam leren draven, de mijne zit dan wel als een huis en dan langzaam versnellen (hierbij heb ik het over zonder zadel rijden). en verder heel veel oefenen.

laura1987

Berichten: 7128
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 09:16

Het belangrijkste is dat je pony over zijn rug loopt, pas als dat zo is moet je op gaan bouwen met kleine stukjes doorzitten.
Als de kleine stukjes goed gaan ga je dit opbouwen naar steeds iets langer.
Probeer vooral te ontspannen want als je teveel gaat forceren ga je jezelf juist vast zetten.

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Re: Doorzitten op paard dat hoog op gooit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:02

Wat mij altijd helpt is vooral letten op je ademhaling! Ga echt diep zitten en ontspannen, juist niet klemmen. Begin met kleine stukjes, laat je paard verzameld draven, dat maakt het gemakkelijker. Daarna kan je proberen wat langere stukken door te zitten. Hou je benen lang en onthou: ademen! ;) succes!

Goof

Berichten: 28753
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Doorzitten op paard dat hoog op gooit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:06

Ik had ook een paard dat absurd hoog opgooide, dier zat vreselijk :o
Nou reed ik geen wedstrijden of iets, dus ik deed het maar weinig, maar ook zonder zadel wilde ik wel eens een draf mee pakken.
Wat bij mij hielp was om voor mijn gevoel achterover te gaan zitten en echt mijn bekken te kantelen.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:23

Probeer in stap al echt met je onderlichaam je paard te volgen, van achter naar voor, maar ook van links naar rechts en iets omhoog en omlaag, veel ruiters denken alleen het van achter naar voren te hoeven volgen en dan kom je in de draf bij een paard wat niet heel makkelijk zit in de problemen.
Let op dat je goed correct zit en op je zitbeentjes.
Probeer dan in draf als je paard fijn loopt telkens 3 passen door te zitten en ga dan weer lichtrijden zodat jouw lichaam niet verkrampt en je paard zijn rug niet vast gaat zetten.
In de draf kan je in het ritme bij het doorzitten poeh, poeh, poeh zeggen, dus hardop, dan weet je zeker dat je je adem niet vast houdt.

En verder vaak blijven oefenen en je paard regelmatig longeren zodat die goed over zijn rug loopt en blijft lopen.
Je kunt ook een keer centered riding les nemen zodat iemand je gericht met de basis kan helpen.

Sometimes you win en sometimes you learn.

HorseBuddy
Berichten: 112
Geregistreerd: 03-08-17

Re: Doorzitten op paard dat hoog op gooit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 16:40

Bedankt allemaal!! Ga het allemaal zeker proberen :)

musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 16:50

Is je zit helemaal in orde, TS? Zelf heb ik jarenlang te ver naar voren gezeten, daardoor ging doozitten niet echt soepel. Je rijdt vast beter dan ik, maar ik heb ook altijd problemen met doorzitten op hoog opgooiende paarden. Zo is er op mijn manege een Fries die ik niet in galop krijg maar die wel heel hard kan draven. Gevolg: je gaat doorzitten, je geeft de galopshulp en vervolgens ga je een rondje in uitgestrekte draf bonk-bonk-bonk.

Heel veel oefenen zal bij zulke exemplaren inderdaad nodig zijn, maar even laten kijken of je het wel helemaal goed doet kan nooit kwaad.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Doorzitten op paard dat hoog op gooit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:29

Goed op je ademhaling letten, tijdens het doorzitten af en toe je rug bol maken heb ik geleerd. Maar bij die van mij is het ook een drama het doorzitten.

Jeempie Z1+0

evienne
Berichten: 7
Geregistreerd: 22-05-11

Re: Doorzitten op paard dat hoog op gooit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:44

Bij mijn paard hielp het om kleine stukjes te draven. Een kleine volte of een lange zijde. Je verzamelt dan automatisch wat en gaat terug naar stap voordat je verkrampt, of vergeet adem te halen, wat ik onherroepelijk deed als ik teveel forceerde. Langzaam opbouwen. Vooral de overgangen heel goed doorvoelen.

Een barefoot zadel was ook een verademing voor me, ik kon hem veel beter aanvoelen, maar wel met de steun die ik zonder zadel miste. Het verschil kan ook komen doordat een barefoot verder naar achter ligt, maakt diep zitten makkelijker.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:52

Wij hebben sinds een jaar een arabo fries die heel hoog opgooit, de eerste keren dacht ik echt dat ik er af gelanceerd zou worden, mijn hemel zeg!
Ik was na een paar rondjes draven kapot... :=

Naar mate ik hem meer door zijn lijf aan het lopen kreeg en meer controle over het tempo ging het zitten ook beter.


Ik zou inderdaad beginnen met kleine stukjes in een laag tempo goed nageeflijk zodat hij soepel beweegt en je de beweging goed kan volgen en dat langzaam uitbouwen.
Succes!

HorseBuddy
Berichten: 112
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-17 23:07

musiqolog schreef:
Is je zit helemaal in orde, TS? Zelf heb ik jarenlang te ver naar voren gezeten, daardoor ging doozitten niet echt soepel. Je rijdt vast beter dan ik, maar ik heb ook altijd problemen met doorzitten op hoog opgooiende paarden. Zo is er op mijn manege een Fries die ik niet in galop krijg maar die wel heel hard kan draven. Gevolg: je gaat doorzitten, je geeft de galopshulp en vervolgens ga je een rondje in uitgestrekte draf bonk-bonk-bonk.

Heel veel oefenen zal bij zulke exemplaren inderdaad nodig zijn, maar even laten kijken of je het wel helemaal goed doet kan nooit kwaad.


Hoor vaak dat ik een mooie zit heb haha, dus dat zou het denk ik niet zijn maar zal het voor de zeker toch maat even aan mijn instructrice vragen :)

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 09:29

Nouvel schreef:
Wij hebben sinds een jaar een arabo fries die heel hoog opgooit, de eerste keren dacht ik echt dat ik er af gelanceerd zou worden, mijn hemel zeg!
Ik was na een paar rondjes draven kapot... :=

Naar mate ik hem meer door zijn lijf aan het lopen kreeg en meer controle over het tempo ging het zitten ook beter.
[ Video ]

Ik zou inderdaad beginnen met kleine stukjes in een laag tempo goed nageeflijk zodat hij soepel beweegt en je de beweging goed kan volgen en dat langzaam uitbouwen.
Succes!


Sorry maar vraag me dan af als je de teugels loslaat of je dan nog kan blijven doorzitten,
Het paard word hier erg tegen gehouden, dus loopt technisch niet over de rug, maar zet zich vast.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: Doorzitten op paard dat hoog op gooit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 09:58

Ik heb hetzelfde met mijn paard, gooit ook zo enorm hoog op (meeste mensen verwwchten dat niet dus als ze een rondje gaan rijden worden ze er bijna afgelanceerd haha)

Maar ik kan wel op hem doorzitten. Je moet bewust bezig zijn met doorveren in je lichaam. De energie die jou omhoog doet gooien, moet je ergens met je lichaam opvangen anders ga je stuiteren. Probeer anders is heel bewust met je zitbeenknobbels omhoog en omlaag te gaan. Waarschijnlijk merk je dan al verbetering in je zit. Maar het zal waarschijnlijk wel vermoeiend zijn. Probeer ook door te veren in je enkels. Dit is voor mij nog een aandachtspuntje.

Ik merk juist door mijn hoogopgooiende paard, waar ik mijzelf vast op zet.dus probeer dat voor jezelf uit te vinden , en probeer het idd op te bouwen

~Riding is the best solution to any problem~

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:04

Goof schreef:
Ik had ook een paard dat absurd hoog opgooide, dier zat vreselijk :o
Nou reed ik geen wedstrijden of iets, dus ik deed het maar weinig, maar ook zonder zadel wilde ik wel eens een draf mee pakken.
Wat bij mij hielp was om voor mijn gevoel achterover te gaan zitten en echt mijn bekken te kantelen.


Wanneer je dit te overdreven doet heb je trouwens kans dat je achter de beweging komt te zitten.

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:11

Ik ben in het bezit van een tuigpaard, die je "nog even een zetje na" geeft..
Kan niet veel langer uitstellen dat ik echt moet gaan doorzitten.. :+

Wat mij heel erg op weg heeft geholpen is mezelf zo lang mogelijk proberen te maken.
Probleem waar ik tegenaan loop, is dat paard weer opspant in de rug als ik ga zitten. Levert hilarische taferelen op :') Eerst ging ik dan netjes lichtrijden en opnieuw beginnen. Tot we op stal gingen carrousellen en iedereen voor de uitvoering de hele proef door moest zitten. Binnen een paar minuten hadden we door dat ontspannen een veel beter plan was en ging het al een stuk beter zonder stuiter-taferelen.

Over de spierpijn na de eerste twee keer, zullen we het maar niet hebben :+

HET LEVEN IS RUIGER MET EEN TUIGER!

JenniferU
Berichten: 2209
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:26

HorseBuddy schreef:
Hoiii,

Ik zit echt met een probleem: doorzitten.
Zijn er goede oefeningen voor?? Ik rij veel zonder zadel en probeer ook vaak door te zitten, maar mijn pony gooit mega hoog op in draf en is echt niet door te zitten! :(
Als ik op andere paarden rijd lukt het echt prima, sterker nog, dan zit ik mega stil omdat ik mijn eigen paard gewent ben. :=
Weet iemand hoe ik dit beter kan oefenen? :?

Ik heb een kwpn tuiger en sommige kunnen amper lichtrijden op hem zo hoog dat hij op gooit.
Ik kan op hem prima doorzitten mits hij ontspant en over zijn rug loopt.
Ook heeft een ander zadel ons geholpen aan een onafhankelijke zit.

Ullrich (juun) = (Fabricius X Allegro): B+10 L1+3 PR:198
Lemieux Fans fb pagina: https://m.facebook.com/groups/161036057880523/?ref=share

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:57

Hier ook ervaring met een tuiger (ook nog een halve hackney :7 ) maar.... als ze goed over haar rug ontspannen liep te sjouwen zat ze als een huis. Wat oa helpt is een rijbroek met goed leren zitvlak en je zadel af en toe beetje vetten, klinkt raar maar dan schuif je minder. Verder je buikspieren goed trainen/bekkenbodem spieren.
En heel veel heeeeeel veel oefenen, kleine stukjes (begin bij 2, 3 passen) goed en dan weer lichtrijden, ook om de ontspanning bij jezelf erin te houden.
Het is mega moeilijk maar onthoud als je dit kunt kun je overal op doorzitten :D
Probeer niet naar achteren te gaan hangen, maak jezelf dus niet super zwaar maar probeer gewoon, ja hoe zeg je dat 'in' het paard te zitten.
Als je zo naar achteren gaat hangen, wat je vaak ziet, breng je het paard uit zijn evenwicht en gaan ze overcompenseren door nog meer op te gooien en hun achterhand minder te gebruiken waardoor je helemaal gaat 'bumpen' dan zit er geen ritme meer in. En het is niet goed voor hun lijf (en dat van jou).
Let niet op mijn hoofd hihi.
Afbeelding

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:51

Citaat:
Sorry maar vraag me dan af als je de teugels loslaat of je dan nog kan blijven doorzitten,
Het paard word hier erg tegen gehouden, dus loopt technisch niet over de rug, maar zet zich vast.


Vragen stellen mag.
Ik zie wel een dier met een holle rug dat te diep loopt, maar ik zie ook ruime, soepele passen en een beweging in die holle paardenrug.

Mijn gok zou zijn dat als de ruiter de teugels liet doorglijden, we een mooie gestrekte hals te zien krijgen.


On topic: DE manier om dit te leren is: leen een voltigesingel, laat iemand jouw paard longeren en ga zitten op een dun dekentje.
Lekker tussendoor wat galop doen, voltigeren in stap of galop - maar dus vooral jezelf met je armen netjes laten zitten, dan armen geleidelijk aan losser - zodat je buikspieren het overnemen.

In het zadel: lange teugel en pak de kamer beet ('til het zadel op') totdat je goed zit - en dan weer je buikspieren het over laten nemen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:03

hahaha zo herkenbaar :')
De mijne was gewoon een kwpn'er maar zelfs mensen die tuigers gewend waren konden niet op hem zitten.

Soort naar voren, omhoog en daarna keihard naar beneden-draf.
En helaas, hoe losser die werd en hoe meer die ging bewegen en zijn rug ging gebruiken, hoe hoger de heuvel was waar je overheen moest :+
Vooral met de uitgestrekte draf over die laaaaaaaaange 60 meter was het een uitdaging, ik hield hem ook altijd iets in dan maar een 7 _O- , anders begin ik rechtop en eindigde ik ongeveer liggend op zijn rug of eraf :P

Een goed zadel helpt, en zitlessen ook... vooral niet klemmen met je bovenbenen want dan ga je er overheen rollen zeg maar. Soepel vanuit je heupen meebewegen in de beweging. En de "klappen" vooral opvangen met je buikspieren. Die zijn bij mij echt afgetraind.
Maargoed vanaf internet is het niet uit te leggen... een instructeur kan je daar beter bij helpen.

Die van mij is nooit lekker gaan zitten, wel ben ik er aan gaan wennen, in die 10 jaar dat ik hem heb gehad.
Maar ik kwam het in sommige oefeningen toch altijd wel tegen, ondanks je er vanaf de buitenkant het niet echt zag (op een beetje wiebelende benen na :') )
Maar het bleef altijd een verademing als ik op een ander paard zat, heb zelfs een keer een E pony voor iemand gereden met een heel kort hobbel drafje en ook die vond ik heerlijk zitten _O-

Afbeelding

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:47

Een paard wat jou niet draagt zit niet fijn , dus je kan aan de slag gaan met rechtricht oefeningen, ga je paard jou leren dragen , zolang jij druk in je handen voelt gebruikt het paard zijn achterhand niet juist, dus veel lezen en veel leren , zoek een instructrice die jou kan leren hoe jij leert je paard zo aan je zit te krijgen dat jij kan blijven zitten,
In het begin is het een kwestie je aanpassen aan het paard, in je training ga je je paard leren dat het naar jou zit gaat luisteren, hoe meer je doet aan het hoofd hoe minder je paard zijn achterkant kan leren gebruiken, dus blijf van zijn hoofd af, mijn advies is met zo een paard bitloos te gaan rijden totdat hij jou zit , teugel en been hulpen snapt.
Maar dan zul jij ze ook moeten snappen anders kun je je paard de hulpen niet leren,

Ga vooral niet met hulpteugels werken , dat is dwang en dan krijg je je paard ook nooit van zijn schouders af , veel zonder zadel rijden, maar let dan ook op dat je de steun niet gaat zoeken in de mond van het paard, desnoods een halstertouw om zijn nek waar jij terug je balans kan vinden, laat je paard ook niet rennen, dan duwt hij te veel waardoor jij ook weer niet kan zitten


esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:24

Veel oefenen.
Probeer je bekken iets te kantelen en de buikspieren aan te spannen. En mee gaan met de beweging, maar niet gaan klemmen met je benen.
Bouw het sowieso op. Dus niet dat je in 1x gelijk 10 rondjes wil gaan doorzitten. Doe eerst 1 rondje. En als je denkt dat het beter gaat dan doe je er 2 en dan 3. Zo ga je het opbouwen.

Sam1993
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 06:21

midgie schreef:
Een paard wat jou niet draagt zit niet fijn , dus je kan aan de slag gaan met rechtricht oefeningen, ga je paard jou leren dragen , zolang jij druk in je handen voelt gebruikt het paard zijn achterhand niet juist, dus veel lezen en veel leren , zoek een instructrice die jou kan leren hoe jij leert je paard zo aan je zit te krijgen dat jij kan blijven zitten,
In het begin is het een kwestie je aanpassen aan het paard, in je training ga je je paard leren dat het naar jou zit gaat luisteren, hoe meer je doet aan het hoofd hoe minder je paard zijn achterkant kan leren gebruiken, dus blijf van zijn hoofd af, mijn advies is met zo een paard bitloos te gaan rijden totdat hij jou zit , teugel en been hulpen snapt.
Maar dan zul jij ze ook moeten snappen anders kun je je paard de hulpen niet leren,

Ga vooral niet met hulpteugels werken , dat is dwang en dan krijg je je paard ook nooit van zijn schouders af , veel zonder zadel rijden, maar let dan ook op dat je de steun niet gaat zoeken in de mond van het paard, desnoods een halstertouw om zijn nek waar jij terug je balans kan vinden, laat je paard ook niet rennen, dan duwt hij te veel waardoor jij ook weer niet kan zitten



Nou dat is niet helemaal waar.. ik heb zelf 3 paarden waarvan 1 op gp niveau loopt. Hij loopt al zijn oefeningen moeiteloos, maar gooit gigantisch hoog op.. sommige paarden hebben dat gewoon, het kan zijn dat het paard groter beweegt, paarden met een langere rug gooien vaak ook hoger op, of ze zijn overbouwd, bepaalde rassen gooien hoger op etc etc..... mijn tip is: probeer je paard zo ontspannen mogelijk te rijden. Ga in het diepste punt van je zadel zitten en probeer je zitbeenknobbels te voelen. En heel belangrijk: ga niet in je teugels hangen, vaak gebeurd dat onbewust, maar je gaat er niet beter van in je zadel zitten, het tegendeel juist! Daar ga je alleen maar meer van stuiteren en voor je paard ook niet echt ontspannend.. succes! ;)

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:00

Sam1993 schreef:
midgie schreef:
Een paard wat jou niet draagt zit niet fijn , dus je kan aan de slag gaan met rechtricht oefeningen, ga je paard jou leren dragen , zolang jij druk in je handen voelt gebruikt het paard zijn achterhand niet juist, dus veel lezen en veel leren , zoek een instructrice die jou kan leren hoe jij leert je paard zo aan je zit te krijgen dat jij kan blijven zitten,
In het begin is het een kwestie je aanpassen aan het paard, in je training ga je je paard leren dat het naar jou zit gaat luisteren, hoe meer je doet aan het hoofd hoe minder je paard zijn achterkant kan leren gebruiken, dus blijf van zijn hoofd af, mijn advies is met zo een paard bitloos te gaan rijden totdat hij jou zit , teugel en been hulpen snapt.
Maar dan zul jij ze ook moeten snappen anders kun je je paard de hulpen niet leren,

Ga vooral niet met hulpteugels werken , dat is dwang en dan krijg je je paard ook nooit van zijn schouders af , veel zonder zadel rijden, maar let dan ook op dat je de steun niet gaat zoeken in de mond van het paard, desnoods een halstertouw om zijn nek waar jij terug je balans kan vinden, laat je paard ook niet rennen, dan duwt hij te veel waardoor jij ook weer niet kan zitten



Nou dat is niet helemaal waar.. ik heb zelf 3 paarden waarvan 1 op gp niveau loopt. Hij loopt al zijn oefeningen moeiteloos, maar gooit gigantisch hoog op.. sommige paarden hebben dat gewoon, het kan zijn dat het paard groter beweegt, paarden met een langere rug gooien vaak ook hoger op, of ze zijn overbouwd, bepaalde rassen gooien hoger op etc etc..... mijn tip is: probeer je paard zo ontspannen mogelijk te rijden. Ga in het diepste punt van je zadel zitten en probeer je zitbeenknobbels te voelen. En heel belangrijk: ga niet in je teugels hangen, vaak gebeurd dat onbewust, maar je gaat er niet beter van in je zadel zitten, het tegendeel juist! Daar ga je alleen maar meer van stuiteren en voor je paard ook niet echt ontspannend.. succes! ;)


Ik ga volgende maand na meer dan 20 jaar weer rijden op uitnodiging van een kennis om zijn paard te rijden die ZZ zwaar is, en dat is voor mij een uitdaging. Alleen dat paard geeft hoog op. En daar komt het ik heb altijd moeite met doorzitten als ze hoog op geven.
Een paard was normaal zit en heel vlak is daar ken ik het uur op door zitten. Ik zit heel lang,


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers