Doorzitten op paard dat hoog op gooit?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:18

Zoek iemand die je er bij kan helpen, zoals centerend riding, of iemand die verstand heeft, van biomechanica van zowel paard als mens. Dit vind je niet bij de meeste instructeurs.
Die hebben vaak maar beperkt kennis van hoe het menselijk lichaam functioneert.

Daar komen al die uitspraken vandaan als hakken, laag en tenen recht, rug recht handen stil etc etc.
Maar als je dan vraagt waarom het lichaam dat doet, krijg je geen antwoord.

stap 1 is het bekken fatsoenlijk leren plaatsen en het verschil weten tussen mee en tegenbewegen. klinkt heel simpel. Maar er zijn er maar weinig ruiters die het goed weten en het dan nog uit kunnen voeren.


Ik wil wel meegeven dat sommige mensen gewoon echt niet passen bij een bepaald type paard.
Vanuit anatomisch opzicht. en ja er is veel te leren. maar soms matcht het gewoon echt niet qua zit.



pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Doorzitten op paard dat hoog op gooit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:55

de eigenaar van het paard is erbij en geeft advies , Ik ken in principe goed door rijden, alleen ik heb alleen moeite met een paard wat hoog op geeft.
ik zou persoonlijk kiezen voor een paard dat heel vlak zit,

Daar ben ik met je eens, maar sommige kijken niet hoe het paard zit.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:38

Tuigje schreef:
Ik ben in het bezit van een tuigpaard, die je "nog even een zetje na" geeft..
Kan niet veel langer uitstellen dat ik echt moet gaan doorzitten.. :+

Wat mij heel erg op weg heeft geholpen is mezelf zo lang mogelijk proberen te maken.
Probleem waar ik tegenaan loop, is dat paard weer opspant in de rug als ik ga zitten. Levert hilarische taferelen op :') Eerst ging ik dan netjes lichtrijden en opnieuw beginnen. Tot we op stal gingen carrousellen en iedereen voor de uitvoering de hele proef door moest zitten. Binnen een paar minuten hadden we door dat ontspannen een veel beter plan was en ging het al een stuk beter zonder stuiter-taferelen.

Over de spierpijn na de eerste twee keer, zullen we het maar niet hebben :+



ik heb vroeger ook op een tuiger gereden, en ik vond dat zij als een fauteuil zat.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:02

pompadour schreef:
Tuigje schreef:
Ik ben in het bezit van een tuigpaard, die je "nog even een zetje na" geeft..
Kan niet veel langer uitstellen dat ik echt moet gaan doorzitten.. :+

Wat mij heel erg op weg heeft geholpen is mezelf zo lang mogelijk proberen te maken.
Probleem waar ik tegenaan loop, is dat paard weer opspant in de rug als ik ga zitten. Levert hilarische taferelen op :') Eerst ging ik dan netjes lichtrijden en opnieuw beginnen. Tot we op stal gingen carrousellen en iedereen voor de uitvoering de hele proef door moest zitten. Binnen een paar minuten hadden we door dat ontspannen een veel beter plan was en ging het al een stuk beter zonder stuiter-taferelen.

Over de spierpijn na de eerste twee keer, zullen we het maar niet hebben :+



ik heb vroeger ook op een tuiger gereden, en ik vond dat zij als een fauteuil zat.

Daar heb je erg grote verschillen in hoor, ik heb 2 jaar geleden een 'oud' type tuiger uitgebracht op de nationale keuring (categorie ohz uiteraard) en dat was me een partijtje stuiteren :+ Kon ik wel op doorzitten bij de trainingen maar eens het showelement van de keuring ook gereden moest worden was dat gewoon niet te houden. Dus dan ga ik maar gewoon lichtrijden! Het moet er wel wat mooi uitzien dan natuurlijk, dus ging ik het niet forceren en punten verliezen. Idd heel erg wat tuigje zegt, ze zakken steeds onder je weg als ze écht gaan sjouwen. En dan duwen ze je elke keer even omhoog. Dan moet je je echt lang maken en heel zwaar zitten om in evenwicht te blijven. Veel buikspieren zijn wel handig dan, en lange benen maar die heb ik helaas niet hihi. Vorig jaar een modernere tuiger gereden van een jaar of 6 (?) en daar zat ik net op alsof ik een PRE reed. Doodstil, ook al vlogen die knieën door de lucht. Die jonge tuiger was al veel korter en compacter dan die oudere tuiger. En een stuk kleiner, dat maakt echt het verschil volgens mij. Een heel ander type paard, maar ik kies toch voor de oudere versie, veel ruiger }> Er zullen ongetwijfeld ook nog steeds recentere tuigers zijn die moeilijk uit te zitten zijn, hangt veel af van de bouw denk ik :)

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:43

Ik volg dit topic even, ik heb hetzelfde met mijn nieuwe verzorgpaard, ook een arabofries net als Nouvel. Omdat wij geen bak hebben kan ik helaas lastig oefenen want ik rijd vooral buiten met haar. Ze loopt best snel nageeflijk, het probleem bij ons is alleen dat zodra we aandraven ze haar hoofd omhoog doet en houdt. Eigenlijk al voor het aandraven nog in stap. Lichtrijden zit heerlijk maar doorzitten lukt me niet langer dan een paar passen en al helemaal de overgang van galop naar draf is ook moeilijk. Ook is ze snel afgeleid waardoor ze als ze nageeflijk loopt dit snel weer verliest omdat ze dan een hond of een mens of een auto of whatever ziet en daarnaar gaat kijken... ze is mega alert op alles. Heeft iemand tips voor me?

If nothing goes right, go left.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 12:17

Herkenbaar, dat is met die van ons precies hetzelfde!
Zo hem ‘m er doorheen en zit ‘ie fijn en zo is dat hoofd weer ergens boven en stuiter je weer...

Wat hier het beste werkt is om zijn aandacht er goed bij te houden door veel voltes, slanfenvoltes e.d. te rijden, zodat hij steeds met zijn hoofd erbij moet blijven.
Keertje extra buiging vragen, stukje wat vlotter en stukje terug, steeds maar aandacht vragen.
Maar het is verre van simpel inderdaad...

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:45

Nouvel schreef:
Herkenbaar, dat is met die van ons precies hetzelfde!
Zo hem ‘m er doorheen en zit ‘ie fijn en zo is dat hoofd weer ergens boven en stuiter je weer...

Wat hier het beste werkt is om zijn aandacht er goed bij te houden door veel voltes, slanfenvoltes e.d. te rijden, zodat hij steeds met zijn hoofd erbij moet blijven.
Keertje extra buiging vragen, stukje wat vlotter en stukje terug, steeds maar aandacht vragen.
Maar het is verre van simpel inderdaad...


Bedankt voor de tips. Ik mis echt een bak om dat soort dingen te oefenen. Maar om nou lid te worden van de boekhorstruiters als ik maar 1 keer in de week verzorg en rij vind ik ook weer zo wat. Is ook 30 minuten stappen van stal. Misschien ga ik wel vragen of ik zo nu en dan een lesje mag nemen met haar, bij Langeveld ofzo. Die is dichtbij. Ik ga nu weleens naar velden bij de bavo en daar voltes rijden ed maar daar is echt teveel afleiding.

If nothing goes right, go left.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:22

Ah je zit hier in de buurt, nu zie ik het!
Leuk trouwens nog een arabo in de buurt!

Is meerijden in de clubles geen optie voor je?
Instructie van Ed is heel fijn!

En inderdaad, rijden waar veel afleiding is valt niet mee...

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:29

Nouvel schreef:
Ah je zit hier in de buurt, nu zie ik het!
Leuk trouwens nog een arabo in de buurt!

Is meerijden in de clubles geen optie voor je?
Instructie van Ed is heel fijn!

En inderdaad, rijden waar veel afleiding is valt niet mee...


Ja ik ben Ellen die samen met Marloes Ouverture en later Karel heeft verzorgd bij jullie op stal dus ik ken je stiekem, haha. Heb alleen mn gebruikersnaam veranderd. Les is op woensdag toch? Ik doe haar alleen op donderdag...

If nothing goes right, go left.

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:32

HorseBuddy schreef:
musiqolog schreef:
Is je zit helemaal in orde, TS? Zelf heb ik jarenlang te ver naar voren gezeten, daardoor ging doozitten niet echt soepel. Je rijdt vast beter dan ik, maar ik heb ook altijd problemen met doorzitten op hoog opgooiende paarden. Zo is er op mijn manege een Fries die ik niet in galop krijg maar die wel heel hard kan draven. Gevolg: je gaat doorzitten, je geeft de galopshulp en vervolgens ga je een rondje in uitgestrekte draf bonk-bonk-bonk.

Heel veel oefenen zal bij zulke exemplaren inderdaad nodig zijn, maar even laten kijken of je het wel helemaal goed doet kan nooit kwaad.


Hoor vaak dat ik een mooie zit heb haha, dus dat zou het denk ik niet zijn maar zal het voor de zeker toch maat even aan mijn instructrice vragen :)


Je kan een mooie zit hebben maar dit onbewust veranderen zodra je in een oncomfortabele draf beland. Dus is het navragen waard.

If nothing goes right, go left.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:27

blacksheep schreef:
Ja ik ben Ellen die samen met Marloes Ouverture en later Karel heeft verzorgd bij jullie op stal dus ik ken je stiekem, haha. Heb alleen mn gebruikersnaam veranderd. Les is op woensdag toch? Ik doe haar alleen op donderdag...


Ik kreeg al zo’n vermoeden toen ik zat te typen, Haha!
Wel leuk hoor, succes ermee!
Jammer van de les, dat was best leuk geweest denk!

Weet je ook wie de vader is van de merrie?

blacksheep

Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:41

Nouvel schreef:
blacksheep schreef:
Ja ik ben Ellen die samen met Marloes Ouverture en later Karel heeft verzorgd bij jullie op stal dus ik ken je stiekem, haha. Heb alleen mn gebruikersnaam veranderd. Les is op woensdag toch? Ik doe haar alleen op donderdag...


Ik kreeg al zo’n vermoeden toen ik zat te typen, Haha!
Wel leuk hoor, succes ermee!
Jammer van de les, dat was best leuk geweest denk!

Weet je ook wie de vader is van de merrie?


Nee geen idee, zal ik eens vragen aan de eigenaresse.

If nothing goes right, go left.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers