Paard plots niet vooruit te branden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:06

CalipsoLover schreef:
RianneS24 schreef:
Je hebt hem niet geschoren dit jaar zei je? Kan zijn dat hij last heeft van zijn dikke vacht. Ondanks dat hij niet veel zou zweten. Het is raar weer de laatste maand, dan weer warm, dan weer koud. De een wordt er loom van, de ander fris.

Ja het is bij ons ook wel wat afwisselend geweest, nu sinds een paar dagen sneeuw en vriezen. Ga hem zo meteen ook een extra deken op leggen dat hij niet nog dikker in zijn vacht komt te staan. Ik ben van plan hem dan toch rond januari ook te scheren.


Nu dikkere deken op heeft niet veel nut meer tegen een dikke vacht. Vooral niet als hij anders altijd geschoren werd. Kan je hem beter nu scheren. Anders komt straks na de kortste dag de zomervacht er al weer door en blijft hij lang lelijk in zijn vacht zitten.. Maar dat is jouw keus :P

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paard plots niet vooruit te branden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 15:13

Dikker deken is ook voor de koude natuurlijk. Hier is het plots heel snel onder nul, dus moet sowieso iets bij, ook voor snachts aangezien hij een buitenstal heeft. Ik ga nu niet scheren omdat ik in mijn examenperiode zit, dus nu mag hij twee weekjes genieten van een vakantie. Waarom zou scheren in januari niet meer mogen/kunnen? Zomervacht komt pas in maart/begin april.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:24

3 weken geleden verhuisd in sinds 2 weken niet vooruit te branden zou ik toch zoeken ik voeding (krijgt hij nu minder en is er een tekort) en huisvesting (heimwee verandering dagindeling).

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 15:35

friesiszwart schreef:
3 weken geleden verhuisd in sinds 2 weken niet vooruit te branden zou ik toch zoeken ik voeding (krijgt hij nu minder en is er een tekort) en huisvesting (heimwee verandering dagindeling).

Momenteel staat hij redelijk dik, dus heb idd gevraagd hem niet te veel te geven. Heb ook al gedacht om hem extra haver te geven. Dit deed ik in de winter soms al.

Dagindeling is inderdaad volledig anders, Staat nu op een kleinere weide en normaal kwam ik elke dag zijn eten en zijn stal doen en hem binnen zetten, nu wordt dit door iemand gedaan, en ziet hij mij dus ook veel minder. Opzich is hij echt wel easy going, heel makkelijk paard, maar kan het dan zijn dat hij dan heimwee heeft naar mij? Het is wel zo dat hij altijd heel blij en lief doet als hij mij ziet, en normaal is hij niet zo'n grote knuffelbeer.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Paard plots niet vooruit te branden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:00

Het zou me niet verbazen als hij op het gras zich niet safe voelt en daardoor niet wil lopen. Maar dat merk je inderdaad snel genoeg als je op een andere locatie gereden hebt .

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 15:10

monnette1 schreef:
Het zou me niet verbazen als hij op het gras zich niet safe voelt en daardoor niet wil lopen. Maar dat merk je inderdaad snel genoeg als je op een andere locatie gereden hebt .

Moet dat nog even afwachten tot mijn examens gedaan zijn, maar heb de mensen van de manege in de buurt wel al gecontacteerd en dat was in orde.

Nontie: heb het juist nog even opgezocht en je kan je paard volgens bokt perfect nog scheren in januari zonder de zomervacht te beschadigen.

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:38

CalipsoLover schreef:
Dikker deken is ook voor de koude natuurlijk. Hier is het plots heel snel onder nul, dus moet sowieso iets bij, ook voor snachts aangezien hij een buitenstal heeft. Ik ga nu niet scheren omdat ik in mijn examenperiode zit, dus nu mag hij twee weekjes genieten van een vakantie. Waarom zou scheren in januari niet meer mogen/kunnen? Zomervacht komt pas in maart/begin april.


Ja, dit kan naar mijn weten ook prima hoor, sommige mensen scheren hun paard ook meerdere keren per wintervacht. Ik denk dat tijd het meeste zal oplossen bij jullie, zo te lezen zijn er nogal wat veranderingen geweest ook. Ik hoop dat het snel ‘opgelost’ is :)

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 15:45

EmmaK95 schreef:
CalipsoLover schreef:
Dikker deken is ook voor de koude natuurlijk. Hier is het plots heel snel onder nul, dus moet sowieso iets bij, ook voor snachts aangezien hij een buitenstal heeft. Ik ga nu niet scheren omdat ik in mijn examenperiode zit, dus nu mag hij twee weekjes genieten van een vakantie. Waarom zou scheren in januari niet meer mogen/kunnen? Zomervacht komt pas in maart/begin april.


Ja, dit kan naar mijn weten ook prima hoor, sommige mensen scheren hun paard ook meerdere keren per wintervacht. Ik denk dat tijd het meeste zal oplossen bij jullie, zo te lezen zijn er nogal wat veranderingen geweest ook. Ik hoop dat het snel ‘opgelost’ is :)


Ja, op mijn vorige stalling waar bijna iedereen scheert scheren ze de eerste keer in oktober/begin november en de tweede keer in januari. Dus snap ook niet waarom het niet zou kunnen als het toch nog 3 maanden duurt voor de zomervacht eraan komt.

Intussen heb ik dus iemand geregeld om de eerste week van januari te komen scheren. Ik ga heel eventjes de buitenpiste regelen dat ik vrijdag daar eens kan gaan rijden op de manege en ga ook een dierenarts contacteren voor het hoesten, na de reacties heb ik er inderdaad niet zoveel vertrouwen meer in dat het een 'ritueel' is. Misschien weet zij ook de oorzaak van de plotselinge luiheid.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Paard plots niet vooruit te branden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-17 11:50

Dierenarts is intussen geweest. Ze heeft een kleine ruis op zijn longveld aangetroffen, maar gaat hem geen behandeling geven aangezien hij dit al zo lang heeft en hier verder geen last van heeft. Moest hij plots sneller moe worden of duidelijke ademhaling krijgen zou er pas moeten ingegrepen worden.
Ze heeft zijn bloed ook getrokken en weet de uitslag vandaag of morgen. Verder heeft ze ook aangeraden hem terug te scheren dus dat gaan we volgende week vrijdag ook doen. Afhankelijk hier van gaan we zijn voeding herbekijken, ga dan ook eens praten over de stal en de piste met de eigenaars van de stal, kwam er gisteren en hij stond gewoon op de stenen omdat er zo weinig vlas in de stal zat.