Stakende pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Stakende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 09:56

Pony van een stalgenootje waar ik vaak mee op stal ben, en samen mee rijd, heeft een pony die staakt. Ze vraagt regelmatig aan mij wat ze kan doen dus vandaar deze post.
Het gebeurd alleen in de bak en meestal vanuit galop of draf staat t beestje in één keer stil. De pony is nu 5 en word 20 mei 6 en is door de oude eigenaar zelf ingerereden. Al een keer heeft ze van iemand de tip gekregen om hem zo hard met de zweep te slaan tot die loopt... Heeft die eigenlijk niks van en vind het maar een beetje zielig ~~}>
Is er iemand die DE tip heeft?

Manou, Vosje & Midnight


Elisa2

Berichten: 37044
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stakende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:59

Been er aan houden, als het goed is kun je het voelen aankomen dat hij "inhoud' en stil gaat staan. Voordat dat gebeurd kan ze hem het beste naar voren rijden.

Het beste is om goede hulp/ instructeur erbij te zoeken voordat het van kwaad naar erger gaat. Slaan is nooit een oplossing.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Kimalian
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-17

Re: Stakende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:21

Idd instructie erbij. Die van mij heeft het ook gedaan toen die een jaar of 4 was. Goed je been er aan houden en wanneer je het zoals boven gezet voelt aankomen goed been geven. Zo is het bij die van mij opgelost en doet die dit gelukkig niet meer. Hij is inmiddels 6

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Stakende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 17:29

Slaan is inderdaad niet de oplossing. Is er al gekeken naar het zadel en gebit? Is er een osteopaat en DA bij geweest om lichamelijke klachten uit te sluiten? In veel gevallen heeft het daarmee te maken. Hoe lang is dit paardje al bij de huidige eigenaar? Zo te horen is de vorige eigenaar er niet erg lief mee omgegaan... Misschien is de pony bang?

Zoek in elk geval een goede instructie, zeker met nog zo'n jonge pony!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 18:21

Eerst de oorzaak zoeken.
Stel dat ze rijtechnisch een fout maakt (teveel druk op de teugels of niet juist in balans), dan is de zweep zeker niet de juiste oplossing.
Kan ook zijn dat het zadel het probleem is, dan is het ook geen goede oplossing om te slaan.

Als de pony verder braaf is, verwacht ik iig niet aan de pony ligt.
Ga je het oplossen met slaan, zal het staken nog duidelijker en gevaarlijker worden. Ook gaat het vertrouwen van de pony weg en kun je dus het probleem veel groter maken als je niet de oorzaak aan pakt.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Stakende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:53

Idd eerst de oorzaak vinden, vaak is het de ruiter of het zadel, de pony doet dit in elk geval niet expres, het dier is nog erg jong, dus snapt hij wel wat je wil ?
Ik zou zeggen werk aan wat wel goed gaat en bouw het stap voor stap uit,
Hoe galoppeert hij bv in vrijheid??
Waarschijnlijk is dat geen probleem, dus dan zul je toch de oorzaak bij jezelf moeten gaan zoeken,
Zet er nooit dwang op, daar word je pony lichamelijk en mentaal niet beter van, ga samen werken zou ik zeggen en vooral leer de pony kennen

Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Re: Stakende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:44

Met behulp van een instructeur of iemand met veel ervaring er achter zien te komen wat de oorzaak is. Allereerst moet uitgesloten worden of het iets medisch is of met het zadel te maken heeft.

Als het rijtechnisch is, probeer dan te ontdekken of er een patroon in zit. Wat gebeurd er net voor het moment dat de pony gaat stil staan? Doet de ruiter iets, is het steeds op dezelfde plek, steeds na een bepaalde tijd?

Maar vooral goede hulp zoeken dus.

http://www.paardgevoelig.nl
https://www.instagram.com/paardgevoelig
https://www.facebook.com/Paardgevoelig-169534196924308

Jbb93

Berichten: 1
Geregistreerd: 07-03-16

Re: Stakende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:11

Inderdaad hulp zoeken van je instructeur :) Soms helpt ook een stukje opzij sturen zodat hij alweer in de voorwaartse pas is en dan je been erbij. Werkt naar mijn idee beter dan schoppen en slaan.

Wescha
Berichten: 733
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Stakende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:35

Zoals hierboven ook al genoemd eerst de oorzaak zoeken. Ik neem aan dat de pony het niet altijd heeft gedaan. Een goede instructeur kan hierbij helpen

Getup

Berichten: 8259
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Stakende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:23

Dit is iets,wat je het beste samen met je instructeur kunt bekijken....is het spanning? Of stout?
Mijn merrie deed het een tijdje . Mijn zadel lag niet lekker. Daarna deed ze het uit stoutigheid. En een tijdje later als ze spanning had. Alleen op wedstrijd,en altijd rechtsom in de galop .

Als ze spanning hebben,negeer ik het en ga rustig weer door.

Toen ze stout was ( dit werd namelijk erger,dan ging ze vanuit het remmen echt heel vies omhoog) heeft ze 1 keer een hele harde tik op haar kont gehad op het juiste moment en toen was het klaar.

Maar dan moet je dus echt zeker zijn,waarom ze het doet!

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:47

Pepperrr schreef:
Hoe lang is dit paardje al bij de huidige eigenaar? Zo te horen is de vorige eigenaar er niet erg lief mee omgegaan... Misschien is de pony bang?

Zoek in elk geval een goede instructie, zeker met nog zo'n jonge pony!

Dat is nogal een aanname dat de oude eigenaar er niet lief voor was! Kan ook zijn dat het schort aan ervaring bij de nieuwe eigenaar of dat het zadel niet past/ gebit moet nagekeken/ of noem maar wat mogelijke oorzaken op.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

lisanne2002
Berichten: 40
Geregistreerd: 01-09-13

Re: Stakende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:34

Zoals de anderen zeggen: Haal er een professional bij. Zij kunnen meestal het verschil zien tussen pubergedrag en lichamelijke ongemakken en dus jouw vriendin verder helpen.
Succes!

Eriënta - 1986 - met pensioen - parelli games : 7

Simone B - 1999 - B+13 - parrelli games : 1

xxmiss
Berichten: 48
Geregistreerd: 29-12-17

Re: Stakende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:31

Een lesje nemen is denk ik wel de beste oplossing :j

Ezza43

Berichten: 43
Geregistreerd: 01-12-17
Woonplaats: Hengelo

Re: Stakende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:35

Hoe lang is de pony bij de manege een hoe lang is hij onder het zadel? Ik heb regelmatig meegemaakt na het zadelmak maken van paarden dat ze dit doen als ze nog niet goed doorgereden 'bevestigd' zijn. Het is idd van belang om een goede ruiter erop te zetten die consequent zijn been eraan heeft. Veel voltes/slangenvoltes en gebroken lijnen rijden en de pony bezig houden. Succes daar !

Fientj

Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-11

Re: Stakende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:42

Vanaf Bokt is moeilijk te beoordelen wat het probleem is. Een pony van 6 is lekker in de uitprobeer fase. Er moet wel echt eerst worden uitgesloten of er iets met het zadel, tanden of iets lichamelijks is.
Als dat in orde is dan met een instructeur kijken wat het rijtechnisch kan zijn.
Ik zou in ieder geval veel afwisselend werk doen, kijk waar de pony wel blij van wordt en wissel dat af met werk waarbij hij gaat staken.

Lilly, Fientje, Shine

†Beauti, Tedje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers