Pony in protest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ForeverQ

Berichten: 64
Geregistreerd: 01-08-17

Pony in protest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 14:07

Hallo,


Een vraagje, ik heb enkele maanden een 9jarige new forest pony gekocht. Was vroeger al zadelmak gemaakt maar verder nooit meer iets mee gedaan. Ik wilde met hem aan de slag gaan. Zadel en hoofdstel maakt hij niets uit. Longeren gaat ook goed. Weliswaar met goede en slechte kant. Maar vanaf de moment dat je erop gaat zitten deed hij niets meer. Omdat ik zelf te weinig ervaring heb. Heb in hem op training gezet. Nu gaat dit echt super wisselvallig. De ene dag laat het meisje weten dat hij braaf was en goed ging andere dag is hij echt heeeel stout. Nu laatste berichtje was dqt hij echt erover stout is geweest dat ze eraf gevallen is en cap enzo kapot is.

Nu weet ik eventjes echt niet wat ik hiermee moet doen. Het is de bedoeling dat hij braaf is en voor te wandelen voor mijn mama en dat ik er zelf laag dressuur proefje mee zou kunnen starten. Hebben jullie tips?


Alvast bedankt!!

Quaranto & Forever ❤️


Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Pony in protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:10

Is hij gekeurd voordat je hem aankocht?
Tandarts geweest? Osteopaat?

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:11

Heb je hem bij een prof in training staan of gewoon bij het 'buurmeisje'?
Waar gaat het fout? Hoezo is die stout? Wat doet 'ie?

Je hebt hier eigenlijk gewoon een 3-jarige staan. Helemaal beginnen vanaf het begin.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:12

Rijdt ze hem elke dag? Ik vind het bijzonder dat ze appjes stuurt over hoe stout die is en wat ie allemaal doet..
Ik zou hem naar een plek sturen waar ze echt goed trainen..
Sowieso is het voor jou nu nog te hoog gegrepen. Zoek iemand die de pony goed door kan rijden en vervolgens jou ook ook kan begeleiden.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

ForeverQ

Berichten: 64
Geregistreerd: 01-08-17

Re: Pony in protest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-17 14:23

Hij is helemaal in orde, we zijn inderdaad hem gaan behandelen als een jong paard. Het is niet dat ik niet kan rijden maar nu laatste 3 jaar heb ik niet meer zoveel gereden daarom vind ik dat ik nu op deze moment er zelf niet geschikt voor ben. Met stout zijn = achteruit gaan dreigen voor te steigeren. En dus ook steigeren soms. Nu wat hij de laatste keer heeft gedaan weet ik niet precies moet ik nog horen ( is moeilijk via sms uit te leggen ) ze heeft zeker genoeg ervaring met jonge paarden op te leiden.

Quaranto & Forever ❤️

Janneke2

Berichten: 22724
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:26

...dat een dier de ene dag braaf is en de volgende dag 'minder braaf' - dat kan 100 oorzaken hebben.

""Een paard is soms net een mens"", wij zijn ook net niet elke dag hetzelfde.
Na een dag hard werken kun je spierpijn hebben en dus 'nog 98 mogelijkheden'. ;)

En het is het vakvrouwschap om als ruiter te weten: dit 'verzet' betekent ik snap het niet;
dit verzet betekent ik heb spierpijn;
en als allerlei andere dingen zijn uitgesloten: dit verzet betekent ik verd*m het.
Alleen in dit laatste geval heeft 'doorzetten' zin - en dan kan het gebeuren dat het dier gaat bokken en dat je er naast ligt.

Om dat nu aan te duiden als 'pony was over the top stout' vind ik raar.
(Er is ook de mogelijkheid dat pony in verzet kwam omdat het pijn deed of omdat hij het niet snapte - kan ook nog.)

Ga het gesprek aan met dit meisje als ze echt een professioneel iemand is - of breng je dier anders naar een instructeur die ook paarden inrijdt.

Edit: ik vind staken en stijgeren wel erg heftige vormen van protest voor een braaf dier met weinig werkervaring.
Zou het mijn dier zijn, belde ik de DA: 'weten we zeker dat er geen hoefkatrol (etc etc) speelt?'
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-11-17 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Pony in protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:31

Stel jezelf de volgende vraag:

Ga ik op dit paardje in de komende 2 lekker rijden en plezier hebben van dit dier? Voel ik mij veilig straks?

Als het antwoord nee is is het tijd om te verkopen :) .

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:14

ForeverQ schreef:
Hij is helemaal in orde, we zijn inderdaad hem gaan behandelen als een jong paard. Het is niet dat ik niet kan rijden maar nu laatste 3 jaar heb ik niet meer zoveel gereden daarom vind ik dat ik nu op deze moment er zelf niet geschikt voor ben. Met stout zijn = achteruit gaan dreigen voor te steigeren. En dus ook steigeren soms. Nu wat hij de laatste keer heeft gedaan weet ik niet precies moet ik nog horen ( is moeilijk via sms uit te leggen ) ze heeft zeker genoeg ervaring met jonge paarden op te leiden.


Relatief simpel op te lossen door alleen maar voorwaarts te willen. Vind het raar dat ze je elke dag een berichtje stuurt, komt op mij niet echt professioneel over namelijk.
Bij jonge paarden is maar 1 ding belangrijk: voorwaarts!

Het klinkt heel eerlijk gezegd niet echt als een meisje met genoeg ervaring. Ik zou in gesprek met haar gaan, ook over wat ze zelf er over denkt, en hem verplaatsen naar een andere goede prof, moet ik wel zeggen dat je daar best wel duur uit bent natuurlijk, maar die hebben hem ook zo klaar voor je.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pony in protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:16

Klinkt niet als een professionele stal. Breng hem aub daarheen voordat hij helemaal verkl..t word.
Voorwaarts is inderdaad de oplossing, dan kan hij niet eens steigeren.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Pony in protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:14

Als het zeker weten niets lichamelijk is. Kan het ook wel iets mentaal zijn.

Wil je hem laten trainen, zou ik toch naar een professionele stal gaan.
Succes!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:41

Geen idee wie hem nu traint. Maar vindt het eigenlijk niet zo handig van haar om jouw een bericht te sturen dat hij stout is geweest. Ik weet ook niet of ze het ook op die manier verwoord maar iemand die er ervaring mee heeft gaat daar toch anders mee op. Als ik zulke berichten zou ontvangen zou ik toch mijn twijfels krijgen over de kunde van de trainer. En dat wil je als trainer toch niet.
Zo heel gek is het niet dat het de ene keer wat beter gaat dan de andere keer. Kan ook goed zijn dat het paard de dag van te voren flink getraind is en gewoon spierpijn heeft en daardoor de volgende dag moeite heeft met de gevraagde oefeningen. En dat zou je als trainer toch moeten weten. Ik zou ook kijken of je het paard niet ergens anders kan laten trainen hiermee gaat het paard niet verder komen en als je niet uitkijkt krijg je hem slechter terug dan je hem gebracht hebt. Ga je weleens kijken als het paard getraind wordt?

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

ForeverQ

Berichten: 64
Geregistreerd: 01-08-17

Re: Pony in protest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 11:14

Hij is verhuist eergisteren voor inderdaad een deftige opleiding, hij is ook nog eens helemaal gecontroleerd.

Quaranto & Forever ❤️

Janneke2

Berichten: 22724
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Pony in protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:18

Okee - dank voor de update!

En ik hoop dat hij keurig opgeleid gaat worden!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

ForeverQ

Berichten: 64
Geregistreerd: 01-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-17 11:25

Janneke2 schreef:
Okee - dank voor de update!

En ik hoop dat hij keurig opgeleid gaat worden!


Ja hoop het ook mis mijne kleine pony wel , ik vertrouwde het meisje zeker en vast wel maar het is beter zo nu gaat hij een deftige opleiding krijgen en ben er heel gerust in. Ik mag elke dag gaan kijken. Of als ik niet kan stuurt hij echt een deftig verslag van wat hij precies gedaan heeft en hoe florreke er op reageert.

Quaranto & Forever ❤️

Janneke2

Berichten: 22724
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:47

Fijn...! Goed, dat je altijd kunt kijken (zo hoort het ook).

Ik heb een tijd 'schoolmeesters' gereden - dan kreeg ik bij het poetsen of opstijgen al meteen een heel verhaal over het belang van bijvoorbeeld zelf in balans zitten, of leiding nemen of rustig blijven.
...en oj, de eerste keer dat ik daarna op een jonger paard stapte zonder zo'n handleiding...

( O:) Natuurlijk moet je als ruiter altijd in balans zitten, de goede hulpen geven, een correct trainingsprogramma toepassen, consekwent zijn, geduld hebben.... Noem maar op. Stof genoeg voor -tig andere topics!)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 34 bezoekers