Training opbouwen paard die stil heeft gestaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Training opbouwen paard die stil heeft gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 10:22

Dag Bokkers.
Binnenkort krijg ik mijn eigen paardje. Ze is 16. Voorheen altijd intensief gereden. Maar staat nu 3 jaar stil. Hoe kan ik de training het beste oppakken? Dmv rijden, longeren, bijzetten tijdens het longeren? Wie kan me een richtlijn geven?


MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Training opbouwen paard die stil heeft gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:28

Persoonlijk vind ik dat afhankelijk van onder andere het paard.
Wat is de reden dat ze 3 jaar heeft stilgestaan?

Elisa2

Berichten: 37000
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Training opbouwen paard die stil heeft gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:35

Inderdaad wat is de reden van het stilstaan?

Op 16 jarige leeftijd is het verstandig om rustig aan te beginnen, ik zou beginnen met lange stukken stappen naast of op het paard. Afhankelijk van hoe braaf ze is. En daarnaast 1 of 2x p/w 10 minuutjes longeren en dat rustig gaan uitbreiden maar dan wel met de nadruk op rustig en opbouwend en daar weken/ maanden voor uit trekken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-17 10:41

De vorige eigenaresse kreeg het steeds drukker met haar studie. Paard staat aan huis. Dus na een paar maanden niet rijden is het lastiger om het weer even op te pakken. Vandaar ook de beslissing om haar toch weg te doen. Vorige eigenaresse heeft haar van jongs af aan en zelf ingereden.
Er is geen rare rede waarom ze zo lang niet gereden is.

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Training opbouwen paard die stil heeft gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:54

Zelf zou ik opbouwen met grondwerk en een opbouw aan de longe maken in stap en draf.
Maar ook weer geheel afhankelijk van het paard. Belangrijkste is om te blijven kijken hoe ze reageert.

Succes! :)

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Training opbouwen paard die stil heeft gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:10

Bijzetten tijdens longeren heeft vrij weinig zin als je het goed doet (en geeft schade als je het fout doet).

Wat je wil voor een rijpaard: buikspieren actief, bekken kantelt, achterbenen onder de massa - en daardoor een bolle bovenlijn (en op termijn die krul).

Een paard dat actief voorwaarts aan de longe loopt gaat vanzelf wel halsstrekken - dat is training voor de buikspieren, vaak komen de achterbenen er netjes onder.

Zou er niets van halsstrekken gebeuren, kun je op termijn een enkele bijzet doen (van longeersingel tussen voorbenen naar halster/ kaptoom/ hoofdstel), of een gogue of een pessoa.
...maar eerst maar eens kijken hoe en wat...!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:35

Wandelen op het zachte, daarna het harde.
Na een tijdje longeren, veel conditie opbouwen.
Daarna met zadel longeren, hoofdstel erbij om.

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:37

Veel gaan stappen, liefst rechtuit en flink doorstappen. Beste conditie opbouw die er is voor een paard :j
Vraag maar aan de eventingruiters !

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 01:12

Naar mijn idee kan je best al beginnen met rijden. Gewoon een half uur rustig aan veel stappen. Kijken hoe het gaat en van daaruit verder werken.
Zelf zou ik her liefst zien dat het paard een dag werkt en dan de volgende dag rust of wat grondwerk/wandelen. En dan zo'n 3 รก 4 dagen rijden. En de rest rust of iets aan de hand.
Een gezond paard dat (veel) buiten staat heeft echt al wel een basisconditie.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.


Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Training opbouwen paard die stil heeft gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 20:23

Super bedankt voor al jullie adviezen! Ze komt volgend weekend. Dan laat ik haar eerst even wennen. En dan gaan we aan het werk.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 10:10

Inmiddels zijn we een half jaar verder. Ik wilde meteen heel veel. Maar de overgang naar een ander huisje was erg stressvol voor de pony. Ze heeft veel tijd nodig gehad om te wennen. Dus ipv trainen ben ik haar eerst maar gaan verzorgen. Voeren borstelen en binnen en buiten zetten. Dit vond ze al erg spannend. Maar ging steeds beter.
In het voorjaar pas echt opgepakt. Eerst longeren daarna met dubbele lijn longeren. Tenslotte gaan rijden. Maar dit doen we pas een paar weken.
Ze had heel veel spanning en stress. Dus alles in kleine stapjes. En nu verder met rijden.

Anoniemm0
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-04-18

Re: Training opbouwen paard die stil heeft gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:02

Ik zou als ik jou was ook bezig gaan met veel grondwerk, hierdoor leer jij je paard en het paard jou kennen, dit doe ik ook veel met mijn paarden en met rijden, longeren endergerlijke gaat dan ook beter dan wanneer je dit niet doen ;) veel succes en plezier nog van je paard!

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Re: Training opbouwen paard die stil heeft gestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:04

In ieder geval alvast heel fijn dat je de tijd ervoor neemt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers