Achterwaarts gaat niet diagonaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Achterwaarts gaat niet diagonaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 16:08

Elke proef weer staat er op mijn protocol: gaat niet diagonaal.
Mijn paard houdt bij het achterwaarts de stapvolgorde van het voorwaarts aan. Hoe leer ik een diagonale beenzetting aan?

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:19

Hoe gaat het paard aan de hand achterwaarts? Wel diagonaalsgewijs of ook in 4-takt of lateraal? Sommige paarden gaan gewoon van nature niet of slecht diagonaalsgewijs achterwaarts, ik heb ook zo eentje.

Heel correct halthouden in de nageeflijkheid en goed over de rug met voldoende “lucht” aan de voorkant zonder de rug te laten blokkeren kan helpen het achterwaarts zo correct mogelijk te laten verlopen. Vergt enig gevoel van de ruiter.
Ik heb mij er op gegeven moment maar bij neergelegd, en geaccepteerd dat mijn paard meestal “achteruit” ging i.p.v. achterwaarts. Hij had voldoende compensatie op andere onderdelen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Achterwaarts gaat niet diagonaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:25

Ik heb gemerkt dat dit meestal het geval is als je te weinig impuls hebt. Gaat je paard eenvoudig achteruit? is hij mooi over de rug? Is hij goed aan je hulpen?

Ik zou zeggen train je paard om scherp te reageren en vlot achterwaarts te stappen. Begin aan de hand en werk uit naar onder het zadel. Wegdraven na je achterwaarts kan helpen om de beenzetting aan te moedigen. Later kan je zelfs aandraven, halthouden, achterwaarts gaan oefenen.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 16:41

Kelly_ann schreef:
Ik heb gemerkt dat dit meestal het geval is als je te weinig impuls hebt. Gaat je paard eenvoudig achteruit? is hij mooi over de rug? Is hij goed aan je hulpen?

Ik zou zeggen train je paard om scherp te reageren en vlot achterwaarts te stappen. Begin aan de hand en werk uit naar onder het zadel. Wegdraven na je achterwaarts kan helpen om de beenzetting aan te moedigen. Later kan je zelfs aandraven, halthouden, achterwaarts gaan oefenen.


Paard staat zeer goed aan het been. In de proeven is het ook meestal draf-halt-achterwaarts-draf. Zo oefen ik het dus thuis ook regelmatig. Ze doet het allemaal wel prompt, maar met de verkeerde beenzetting.

Aan de hand doet ze het meestal ook 'verkeerd'. Ik moet zeggen dat ik het een beetje genuil vind. Wie heeft er bepaald dat een paard achterwaarts diagonaal moet stappen?? Waarom is de voorwaartse beenzetting 'fout'? Ik vind dit persoonlijk logischer dan diagonaal.

Maar goed, in de proeven moet het dus diagonaal en ik denk dat het bij mijn paard niet duidelijk is dat ze diagonaal moet stappen. Hoe maak je dit duidelijk?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 16:43

Mijn vorige paard stapte lateraal achterwaarts als hij perfect vierkant stond.
Stond hij dat niet stapte hij correct achterwaarts. Die heb ik een tijdje laten halthouden met alleen de voorbenen gelijk.
Later was hij daar dus een soort van doorheen en ging het ook weer vanuit mooi vierkant.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 18:00

bruintje123 schreef:
Mijn vorige paard stapte lateraal achterwaarts als hij perfect vierkant stond.
Stond hij dat niet stapte hij correct achterwaarts. Die heb ik een tijdje laten halthouden met alleen de voorbenen gelijk.
Later was hij daar dus een soort van doorheen en ging het ook weer vanuit mooi vierkant.


Het vierkant halthouden gaat wel goed. Mja...
Het kwartje moet gaan vallen dat de bedoeling is, dat ze diagonaal stapt.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Achterwaarts gaat niet diagonaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:50

Mijn ervaring is dat het vaak helpt om de oefening voorspelbaar en leuker te maken voor het paard.
In de working equitation heb je een oefening die je kan helpen.
Gangetje maken van links 2 balken en rechts twee balken. Aan komen draven en aan het eind van het gangetje halthouden. Achterwaarts door de gang en goed belonen als je aan het eind bent.
Je zal zien dat de paarden het spel snel kennen en steeds gemakkelijker en sneller achteruit diaonaal stappen.

Dan is jouw doel bereikt.

In de working equitation leg je dan ipv gangetje een L neer, waarbij je eerst achteruit stapt, dan kwartslag maken en weer verder achteruit.

Succes

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Achterwaarts gaat niet diagonaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 22:24

Ik zou de oorzaak opzoeken van waarom dit paard in 4 takt achterwaarts gaat.
Geeft je instructeur hier geen uitleg over tijdens de lessen?

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 11:51

janouk schreef:
Mijn ervaring is dat het vaak helpt om de oefening voorspelbaar en leuker te maken voor het paard.
In de working equitation heb je een oefening die je kan helpen.
Gangetje maken van links 2 balken en rechts twee balken. Aan komen draven en aan het eind van het gangetje halthouden. Achterwaarts door de gang en goed belonen als je aan het eind bent.
Je zal zien dat de paarden het spel snel kennen en steeds gemakkelijker en sneller achteruit diaonaal stappen.

Dan is jouw doel bereikt.

In de working equitation leg je dan ipv gangetje een L neer, waarbij je eerst achteruit stapt, dan kwartslag maken en weer verder achteruit.

Succes


Ik ken die oefeningen, maar dat lost het probleem niet op. Ze gaat dan prima achterwaarts, ook in een bochtje, maar niet diagonaal.

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Achterwaarts gaat niet diagonaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:13

Science90: Je bedoelt dat je je paard wel in een bocht achteruit kunt laten stappen of gaat je paard in een bocht achteruit zonder dat je dit vraagt? :)

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-17 12:14

MiCasa schreef:
Science90: Je bedoelt dat je je paard wel in een bocht achteruit kunt laten stappen of gaat je paard in een bocht achteruit zonder dat je dit vraagt? :)


Nee gevraagd in een bocht tussen balkjes.
In de proeven gaat ze keurig recht achteruit.

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Achterwaarts gaat niet diagonaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:33

Duidelijk! :)
Het achterwaarts is een tweetakt en geen viertakt, is gelijk ook het antwoord op je volgende vraag ;)
Citaat:
Ik moet zeggen dat ik het een beetje genuil vind. Wie heeft er bepaald dat een paard achterwaarts diagonaal moet stappen?? Waarom is de voorwaartse beenzetting 'fout'? Ik vind dit persoonlijk logischer dan diagonaal.


De stap is een viertakt, het achterwaarts is een geheel andere oefening. :)

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Achterwaarts gaat niet diagonaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:38

Wat gebeurt er als je net wat meer of minder druk geeft? Die van mij stapt ontzettend makkelijk achterwaarts, zelfs op alleen een been- en zithulp. Maar dan heeft ze wel neiging er een viertakt van te maken en met net wat (meer) druk op de teugel wordt het een nette tweetakt. Ik vermoed dat het toch iets met balans is, hoe meer benen aan de grond hoe makkelijker ze overeind blijven :)

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Achterwaarts gaat niet diagonaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:43

Ga even de halt overslagen en ga rechtstreeks vanuit de draf naar achterwaarts, dan is de kans groter dat ze de 2 takt van de draf meeneemt naar de achterwaarts, en van daaruit verder bevestigen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Achterwaarts gaat niet diagonaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:30

Dus je paard is perfect aan de hulpen, alles is tot in de puntjes in orde? En ze gaat nog steeds in een viertakt achteruit?

Heb je een filmpje?
Wat zegt je instructeur?

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-17 12:18

Seltje schreef:
Ga even de halt overslagen en ga rechtstreeks vanuit de draf naar achterwaarts, dan is de kans groter dat ze de 2 takt van de draf meeneemt naar de achterwaarts, en van daaruit verder bevestigen.


Krijg je dan niet een paard wat naar achteren stormt? Ze moet voor het aw in de proef wel enkele seconden netjes stil staan.


Kelly_ann schreef:
Dus je paard is perfect aan de hulpen, alles is tot in de puntjes in orde? En ze gaat nog steeds in een viertakt achteruit?

Heb je een filmpje?
Wat zegt je instructeur?


Tot in de puntjes: nee. Maar ze reageert direct op m'n been, de aanleuning is in orde en ze stapt direct achterwaarts op de hulpen. Ik ben juist langere tijd ermee bezig geweest om haar wat rustiger achteruit te laten gaan, omdat ze eerder heel gehaast achterwaarts ging en dan sleepte ipv goed stapte. Dat rustig stappen gaat nu netjes, maar (nog altijd) niet diagonaal. Instructrice heeft dit nog nooit gezien.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Achterwaarts gaat niet diagonaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:26

Neem de tijd voor het achterwaarts trainen.. en ga na elke pas correct (dus diagonaal) gezet weer voorwaarts als beloning.
Zo kan je vanzelf het aantal correcte passen uitbreiden.

Achterwaarts blijven gaan als de passen niet kloppen, heeft geen zin..

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Achterwaarts gaat niet diagonaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:39

Eerst aan de hand oefenen en dan uitbreiden onder het zadel.
Kan je gelijk zien of ze correct achteruit stapt.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 13:01

Wat je zou kunnen proberen is aan de hand achterwaarts cavaletti lopen. Wel de balken op de grond leggen! Begin met 1 balk en bouw dit op naar 3 of 4. Het paard wordt zich dan meer bewust van de beenzetting en de coördinatie.

Maar je geeft al aan dat je paard ook aan de hand slecht diagonaal gaat. Net zoals er paarden zijn die van nature weinig zweefmoment hebben in de draf, nagenoeg 4-takt galopperen of lateraal stappen zijn er ook paarden die van nature gewoon niet zuiver diagonaalsgewijs achterwaarts gaan. En dat is lastig, maar het is niet anders. Daar train je niet veel aan.

Zoals gezegd, ik heb er ook zo eentje. Het is door trainen op actief halthouden, actief achterwaarts stappen, voldoende over de rug achterwaarts enz enz wel beter geworden, maar veel meer dan een 5 is het nooit geworden.

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Achterwaarts gaat niet diagonaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:48

Die van mij gaat ook niet diagonaal achterwaarts. Nou valt daar nog veel aan te sleutelen, ze moet veel beter op de hulpen enz. Maar ook aan de hand stapt ze niet juist achterwaarts, en dan doet ze het wel op een hele lichte hulp vanuit vierkant halt houden. Ik hoop het nog beter te krijgen, maar we hebben tot nu toe nog geen remedie gevonden.