wiebelende benen bij het doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
doodlepoodle

Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-17

wiebelende benen bij het doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 12:38

Afbeelding
Afbeelding
ik heb wiebelende benen bij het doorzitten en zou daardoor ook wel soms mijn benen teveel naar voor steken.wie heeft hier ook last van en wat kan ik ertegen doen ? :)


EmptyWords

Berichten: 10483
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: wiebelende benen bij het doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:08

ga eens zonder beugels doorzitten, dan voel je het verschil wel. je zit op je billen, benen moeten ontspannen

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

doodlepoodle

Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-17

Re: wiebelende benen bij het doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 15:02

doe ik heel veel en dan heb ik het idd niet maar vanaf ik de beugels terug aanneem doe ik het weer

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Re: wiebelende benen bij het doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:31

Bij mij heeft het veel geholpen om mijn bovenbenen aan te spannen zodat mn onderbenen ontspannen zijn. Probeer je benen en jezelf zo lang mogelijk te maken :)

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 15:34

Vooral niet gaan spannen met je bovenbenen.

Het komt denk ik doordat je probeert stil te zitten. Wanneer je doorzit zit je niet stil. Je linker- en rechterhelft bewegen om beurten mee met de linker- en rechterhelft van je paard. Als je dat doet blijven je benen ook netjes. Probeer maar eens te draven, en dan doorzitten, met je ogen dicht. Dan kun je het beter voelen, en doe je het ook makkelijker goed.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: wiebelende benen bij het doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:09

Je hakken ook niet zo uitdrukken. Als je hakken zo naar beneden duwt geeft dat spanning in je knieën en enkels waardoor je gaat wiebelen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:41

Koper schreef:
Vooral niet gaan spannen met je bovenbenen.


Ik heb er net tijdens het rijden specifiek op gelet en als ik mijn bovenbenen aanspan en mezelf lang maak zit ik zo veel stabieler waardoor mijn benen ook stabieler zijn en als het ware in juiste houding worden 'gezet'. Maar dit kan voor iedereen anders zijn natuurlijk ;)

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:46

Als je gaat spannen wrik je jezelf vast. Je kunt dan onmogelijk meebewegen met je paard. Dus dan kan het dat je wel stevig zit maar je paard zal zeker weten de rugspieren tegenspannen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:31

Koper schreef:
Vooral niet gaan spannen met je bovenbenen.

Het komt denk ik doordat je probeert stil te zitten. Wanneer je doorzit zit je niet stil. Je linker- en rechterhelft bewegen om beurten mee met de linker- en rechterhelft van je paard. Als je dat doet blijven je benen ook netjes. Probeer maar eens te draven, en dan doorzitten, met je ogen dicht. Dan kun je het beter voelen, en doe je het ook makkelijker goed.


Precies dit dus. Kuit er zachtjes aan/in contact met je paard en bovenbenen LOS! Je lijkt misschien stiller te zitten als je ze aanspant, maar dat is puur gezichtsbedrog en als je wat verder komt ga je daarmee ontzettend vastlopen.
Probeer als je zonder beugels rijdt je benen echt moe te maken, dan ga je ze dwingen om los te laten en te ontspannen. Veel oefenen helpt en spierpijn is goed :Y)

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:34

Spierpijn krijg ik juist wanneer ik toch ga zitten klemmen. Mijn bovenbenen liggen tegen het zadel, en verder doen ze niets. Je houding komt vanuit de romp, en het volgen van het paard komt vanuit je heupen. Wanneer je heupen de bewegingen van het paard volgen gaan je benen vanzelf mee omdat ze nou eenmaal onder je heupen hangen. Je beenspieren heb je helemaal niet nodig om door te zitten.

Enige plek waar je eventueel spierpijn zou moeten krijgen is in je rechte buikspieren.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Shenavallie
Berichten: 11500
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:37

Wiebelen betekent spanning in je lijf of benen. Als je helemaal ontspannen bent, dan bewegen je benen niet tot nauwelijks. Je zou kunnen proberen om op je zadel te gaan rijden zonder je beugels, omdat een zadel totaal anders 'zit' dan bijvoorbeeld een barebackpad. Een deskundige instructeur/instructrice zou je een paar zitlessen kunnen geven, zodat je het verschil goed kunt voelen. :j

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:40

Koper schreef:
Spierpijn krijg ik juist wanneer ik toch ga zitten klemmen. Mijn bovenbenen liggen tegen het zadel, en verder doen ze niets. Je houding komt vanuit de romp, en het volgen van het paard komt vanuit je heupen. Wanneer je heupen de bewegingen van het paard volgen gaan je benen vanzelf mee omdat ze nou eenmaal onder je heupen hangen. Je beenspieren heb je helemaal niet nodig om door te zitten.

Enige plek waar je eventueel spierpijn zou moeten krijgen is in je rechte buikspieren.


Daar heb je gelijk in, maar als je niet goed zit en je gaat dit zonder beugels oefenen/je zit aanpassen krijg je meestal wel ergens wat spierpijn. Imo is dat een goed teken dat er wat verandert.
Wbt bovenbenen ben ik het met je eens hoor, die heb je nergens voor nodig en zeker niet om jezelf in het zadel te klemmen.

xLissy
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-11-15

Re: wiebelende benen bij het doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:02

Ik ga mee met bovenstaande reacties. Uit de foto's vind ik het lijken alsof je je hakken naar beneden drukt, waardoor je benen op spanning komen. Probeer met zo veel mogelijk ontspanning te rijden.

doodlepoodle

Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-17

Re: wiebelende benen bij het doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-17 23:12

bedankt voor de tips zitles heb ik ook al gekregen en mijn instructeurs zeggen allemaal dat het niet zo erg is dat wiebeln als ik denk maar ik heb idd moeite met mijn benen aan het paard te houden zonder te gaan klemmen. dus laat ik ze idd los mischien iets te los.zonder beugels heb ik idd enkel pijn in de buikspieren (dus dit is een goed teken ?) ik rijd ook nog maar een jaar maar om de twee dagen.

Muronia

Berichten: 19381
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: wiebelende benen bij het doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 23:43

Ik verplaats dit topic van Horses At Work (HAW) naar -> Rijtechnische Vragen (RT-V)

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) - Löwenprinz (v. Löwenkönig) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

doodlepoodle

Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-17

Re: wiebelende benen bij het doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 00:40

kan een ander zadel helpen ? zodat ik mijn benen niet meer naar voor kan steken ?

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: wiebelende benen bij het doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 06:38

Nee, het is gewoon zoals met veel dingen; heel veel oefenen. Word je er bewust van wanneer je het doet en wanneer niet. Een instructeur op de grond kan daar bij helpen, want die kan precies zeggen wanneer je wat verkeerd doet én wat je moet doen om dat te verbeteren.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:16

Een ander zadel kan wel degelijk helpen. Bij mijn KN zadel lag mijn onderbeen altijd ietsje naar voren, hoe ik ook mijn best deed. Nu een Equestor met verstelbare beugelriemhaak en mijn benen liggen automatisch goed.

faunty

Berichten: 1789
Geregistreerd: 06-06-13

Re: wiebelende benen bij het doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 13:21

Let op dat het niet alleen aan jouw ligt !
Vaak zie je dat ruiters gaan doorzitten en vervolgens terug in tempo gaan ... probeer hetzelfde takt en tempo aan te houden , klinkt heel tegenstrijdig maar als je paard goed doorloopt kan jij ook beter doorzitten !

Note : er is natuurlijk een verschil tussen sloom rijden en verzamelen.

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

doodlepoodle

Berichten: 10
Geregistreerd: 20-11-17

Re: wiebelende benen bij het doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 13:39


Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:40

Wat ik zie op de 30ste seconde van het filmpje lijkt op de eerste foto in het topic.

Grosso modo is je houding correct - maar jij hoort helaas ook niet tot die ruiters die via een jaar voltigeren of via ouderwets 6 weken (= 6x 40 uur) zitles hebben leren rijden.

De oplossing is geen klein trucje...

In de oude Duitse volgorde hoort eerst je bekken correct in het zadel te zijn.
Helaas: ik zie een holle rug.
Svp veel meer transversus abdominis en psoas activiteit...! (Dat soort termen werkt niet als je op paard zit, maar google is your friend: YouTube psoas rekken en hier op bokt de zoekfunctie.)
Ook centered riding, Mary Wanless, Heather Moffett, klassieke dressuur etc etc. hebben hier over nagedacht. (En de standaard instructeur van Deurne of Orun kent doorgaans alleen wat trucjes. Logisch: de manier van rijden komt uit de traditionele methode van 6 volle weken aan de longe zitles - wat niemand doet. Dan gaan er dingen wringen...)

Verder: je zwaartepunt zit als mens: iets voor je L4 wervel (aan de buikzijde van die wervel). Je zit het lekkerste en je paard draagt je het beste als je evenveel gewicht voor en achter je zwaartepunt hebt. Jouw bovenlichaam is iets te ver achterover en je voeten, nu ja: je hele been is te ver naar voren. -
(Dat kan de invloed van het zadel zijn...)
Die spanning los je op door je armen te hoog te dragen.
Er is zo'n grapje: "er was eens een Britse toverfee, die hield van practical jokes", en die tovert je paard naar de wei terwijl jij er op zit. ( :P very funny indeed :j )
Je hoort dan op je voeten te landen.

Terug naar de oude Duitsers:
als je de kracht hebt in je bekken,
dan kun je ""gaan werken"" aan je benen.
Aanhalingstekens: het werk is: loslaten.
Ontspannen...
Echt laten hangen, heupen los, dijbeen los - en gewoon 1 hand aan het zadel of de voltigesingel.
Net zo lang ;) tot de correcte buikspieren sterk genoeg zijn.
En dat 'hakken laag' is een trucje, dat helaas de overhand heeft gekregen.

De hoop van "hakken laag" is, dat je hele been lang zou worden en ontspannen neer hangt, waarbij je (net iets kortere) beugels maken, dat je hak iets lager hangt dan je tenen.
Dat is een andere wereld dan je enkel 'vast zetten' met idd de hak laag, maar het been kort(er) en gespannen.

Idem: de logica van "tenen niet naar opzij" is een correct ontspannen heupgewricht - de rest is gewoon onzin (voeten in je enkels naar binnen draaien - ik ken mensen die dit als hulp inzetten, maar als houding: arreboe!)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:11

Een algemene tip waardoor ik zelf mijn zit enorm verbeterd heb, schaf een bareback pad aan en ga daar regelmatig mee rijden.
Je hebt eenvoudige tot hele luxe.
Zelf heb ik een Iberica plus.
Je krijgt daardoor zoveel meer natuurlijke balans in je lijf.
Daarnaast heb ik een zeer “onafhankelijk” zadel aangeschaft met een zeer vlakke zit en weinig wrong.
Heb er echt opnieuw op moeten leren zitten maar heb daardoor echt een onafhankelijke zit mee gecreeerd waar ik nu heel blij mee ben ( en mijn paard ook :) )
Let wel; voorkom dat je je paard stoord in de mond, daarvoor kan je gebruik maken van touw rond de hals, of sommige pads hebben al iets van een handvat/lus


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers