Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 00:03

Weet even niet hoe ik het onderwerp moet noemen.

Mijn topperindedop, 4.5 jaar, half jaar onder het zadel :D doet het goed. Sinds een paar weken eindelijk een goed aangemeten zadel gekocht en we kunnen aan het werk ( ik heb hem 2 maand geleden gekocht ).
Binnenbeen en Buitenbeen kent hij ook. Lengtebuiging zijn we mee bezig. Galopperen heb ik eigenlijk op een laag pitje staan omdat ik hem eerst in draf beter voor elkaar wil hebben.

Wat is het geval:
In de stap begint hij nu netjes de hand te volgen en na te geven. Zodra ik de overgang naar draf maak begin ik weer van voor af aan met vragen en van achter naar voren rijden. Na een paar minuten begint hij dan ook mijn hand te volgen ( niet continue maar telkens toch fijntjes naar beneden )

Maar dan komt het: Er gaan paarden vanuit een andere stal naar buiten, naar de stapmolen.
Mijn fijn ontspannen paard veranderd naar een draak eerste klas en reageert nergens meer op dan de aandacht voor de paarden die naar buiten gaan. Kop in de lucht, racen, gevoel creeeren om te bokken en omhoog te komen als ik hem probeer af te leiden. De bankrand moet ik dan echt niet tegen komen want hij klimt er het liefst overheen om bij die andere paarden te komen.
Been hoef ik niet aan te leggen want elke aanleg is plots heeeeeeel extreem en gaat hij nog extremer reageren. Hij is echt niet te kalmeren. En dit houdt hij heel lang vol tot frustraties van mijn kant.

Hoe moet ik hierop reageren? Hoe kan ik dit rijtechnisch oplossen dat hij ook fijn en oplettend blijft lopen als ik erop zit en er paarden naar buiten gaan?

Dit is elke dag weer hetzelfde. Als er niemand naar buiten gaat en ik aan het rijden ben gaat het super goed.

Wat moet ik op zulke momenten doen? Gisteren ben ik er bijna afgestapt omdat hij echt in zijn tierelantijnen bleef hangen en alles wat ik probeerde geen uitkomst gaf. Voltes geprobeerd maar daar brak hij volledig uit om maar naar de bakdeur te rennen. Stelling vragen was ook geen goed idee volgens hem want hij neigde naar stijgeren.

Voor de rest een heel fijn dier maar hier kom ik zo even niet uit.


Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 00:06

Is hij alleen bij het rijden zo?

Anders kan je voorlopig grondwerk doen, zodat je zelf in ieder geval niet in gevaar bent ;) En dan zijn focus houden met oefeningen..Oftewel focus oefenen :D Want hij wil duidelijk graag bij zijn maatjes zijn en vergeet daarbij eventjes dat jij er ook nog bent. Als je daaraan gaat werken vanaf de grond en het daar helemaal onder controle hebt lijkt het me dat het rijden dan ook een stuk beter zal gaan.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 00:14

Vandaag aan de hand in de bak gelopen met hem en er gingen weer wat paarden voorbij de andere bak in. Nou daar reageerde hij totaal niet op. Moest hem bijna letterlijk vooruit trekken om mee te lopen. Het is alleen onder het zadel als ik aan het rijden ben of als ik hem aan de longeerlijn heb.

Aan de hand in de bak is er niets aan de hand en reageert hij dus ook nergens op.....

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 00:23

Juist je been aanleggen en naar voren gaan.
Met jonge paarden moet je in het begin helemaal nog niet 'willen' dat ze de hand volgen. Belangrijker is dat ze wijken voor druk en dat jij kunt rijden waar je wil rijden. Als jij in deze mate controle hebt over voornamelijk de buitenteugel zal de lengtebuiging makkelijker worden en zal ze ook sneller de hand gaan volgen.

Vooral niet afstappen! Ik heb het idee dat je dan logischerwijs een beetje bang wordt en niet door durft te pakken. Het aller belangrijkste is op zo'n moment dat 'ie naar voren gaat! Geef hem een beste schop als 'ie dreigt wat te doen en beloon het als 'ie naar voren gaat. Daarna proberen de aandacht weer bij je te krijgen, het is immers gewoon vervelend gedrag, volte hier en daar, van hand veranderen, en vooral niet te veel gaan k*tten met de hand, gewoon laten gaan. Als 'ie dan braaf is,goed belonen en ook stoppen. Je kunt dit beter kleine stukjes doen dan nog doorgaan met de training, korte stukjes leren ze veel meer van.
Met jonge paarden moet je streng en secuur werken, maar wel vergevend. Korte stukjes waarin ze best mogen weten als ze iets fout doen, maar laat weten dat je ze vergeeft en dat ze braaf zijn als ze het goed doen.

Ik zou ook vooral de galop niet mijden, gewoon meepakken. Het heeft weinig zin om te wachten met de galop, vaak zijn ze nog enorm ongebalanceerd in de galop, dus vooral mee nemen. Maar ook hier is controle en voorwaarts het belangrijkst.

Even een kleine toevoeging: Uiteraard is het makkelijker zeggen dan doen, maar als je toch een beetje bang bent, wat best logisch kan zijn, zou ik gewoon zo'n handig kereltje inhuren die dat wel aandurft.
Laatst bijgewerkt door Seventeen op 16-11-17 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 00:30

ahh...Hoe is het als iemand anders erbij is? Reageert hij dan ook extreem op andere paarden? Anders zou je kunnen proberen iemand anders erop te zetten en zelf op de grond te blijven (aangezien hij het bij grondwerk niet doet). Of dat jij erop zit en iemand anders vanaf de grond werkt. Als experiment

Seventeen, volgens mij gaat haar paard er ook juist vandoor (kop in de lucht, racen). Dus dan helpt been aanleggen toch niet? Want hij gaat dan juist wel hard..Of heb ik het fout TS?

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 00:33

Jennanne schreef:
ahh...Hoe is het als iemand anders erbij is? Reageert hij dan ook extreem op andere paarden? Anders zou je kunnen proberen iemand anders erop te zetten en zelf op de grond te blijven (aangezien hij het bij grondwerk niet doet). Of dat jij erop zit en iemand anders vanaf de grond werkt. Als experiment

Seventeen, volgens mij gaat haar paard er ook juist vandoor (kop in de lucht, racen). Dus dan helpt been aanleggen toch niet? Want hij gaat dan juist wel hard..Of heb ik het fout TS?


Hij kan moeilijk omhoog komen als 'ie al aan het racen is. Maar ook dan, been aanleggen. Schop hem maar aan! Dan heeft 'ie ineens de aandacht weer bij jou omdat 'ie daarvan 'schrikt'. En ook hier, controle op voornamelijk de buitenteugel. Wat je ook kan doen is even een martingaal eraan, kan 'ie zijn kop niet enorm hoog doen. Het punt is vaak met zulk gedrag dat je het even moet doorbreken.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 00:40

Ja met anderen erbij doet hij dat ook ( staan genoeg mensen rond om de bak die de stallen bv aan het uitmesten zijn. )
In zijn stal, opzadelplek etc...... reageert hij gewoon normaal op andere paarden.

Zodra ik mijn been aan leg gaat hij er idd vandoor... Hij is dan super geprikkeld op mijn been.
Been aanleggen is op die momenten geen optie en al helemaal niet om hem vooruit te trappen tenzij ik levensmoe ben. En dat ben ik nog niet.

Bang ben ik ook niet, afstappen heb ik niet gedaan, wilde het doen omdat ik het een beetje zat werd. Ik heb hem daarna wel weer fijn kunnen rijden op den duur. Maar vraag is hoe ik hierop moet reageren op het moment dat hij die kolder in de kop krijgt.

De hand volgen doet hij zelf als het goed is. Als hij zijn hals erop zet en ik alleen maar vooruit trap bereik ik niets mee. Voorwaarts neerwaarts hand volgens is mij altijd geleerd. Door ontspannenheid te creeeren.

Vraag is wat kan ik doen op het moment dat hij zo extreem reageer ( ieder mens heft automatisch zijn handen omhoog, is zinloos ik weet het....... maar dat overkomt mij dus ook )

Hoe leer ik hem dat er idd paarden voorbij kunnen lopen als hij aan het werk moet dat hij dan op mij let en mij niet vergeet.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 00:42

Seventeen schreef:
Jennanne schreef:
ahh...Hoe is het als iemand anders erbij is? Reageert hij dan ook extreem op andere paarden? Anders zou je kunnen proberen iemand anders erop te zetten en zelf op de grond te blijven (aangezien hij het bij grondwerk niet doet). Of dat jij erop zit en iemand anders vanaf de grond werkt. Als experiment

Seventeen, volgens mij gaat haar paard er ook juist vandoor (kop in de lucht, racen). Dus dan helpt been aanleggen toch niet? Want hij gaat dan juist wel hard..Of heb ik het fout TS?


Hij kan moeilijk omhoog komen als 'ie al aan het racen is. Maar ook dan, been aanleggen. Schop hem maar aan! Dan heeft 'ie ineens de aandacht weer bij jou omdat 'ie daarvan 'schrikt'. En ook hier, controle op voornamelijk de buitenteugel. Wat je ook kan doen is even een martingaal eraan, kan 'ie zijn kop niet enorm hoog doen. Het punt is vaak met zulk gedrag dat je het even moet doorbreken.


dat heb ik ook al een keer gedaan ( niet wetend of dit de juiste manier was ) maar dat werd een echt racepartij door de bak met hele scherpe vlakke bochten. Omhoog komen kan hij idd niet maar bokken wel.

Anoniem

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 00:51

En als er andere paarden tegelijkertijd in de bak aan het rijden zijn. Hoe reageert hij dan?

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 00:57

Proberen hem ronder in te stellen op het moment dat je hoort dat er paarden gaan lopen/langs komen of whatever. Zolang hij zijn hoofd laag en rond heeft, heb je in ieder geval meer in te brengen dan dat hij met zijn kop in de lucht gaat racen, want dan ben je al een beetje verloren en te laat. Probeer hem op een kleinere volte te houden, probeer hem rond te houden van voren, ga kleine 8tjes draaien en hou hem aan het werk. Niet te klein natuurlijk, zeker ivm zijn leeftijd, maar een bijna 5 jarige kan echt wel wat aan het werk, zeker op de momenten dat hij zoveel praat krijgt!! Ik weet dat het zo heerlijk makkelijk typt van achter mijn laptopje en dat het veel lastiger is in praktijk, maar dit is hoe ik het zou proberen op te lossen. Heel veel succes !

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 01:03

Hillebill schreef:
Ja met anderen erbij doet hij dat ook ( staan genoeg mensen rond om de bak die de stallen bv aan het uitmesten zijn. )
In zijn stal, opzadelplek etc...... reageert hij gewoon normaal op andere paarden.

Zodra ik mijn been aan leg gaat hij er idd vandoor... Hij is dan super geprikkeld op mijn been.
Been aanleggen is op die momenten geen optie en al helemaal niet om hem vooruit te trappen tenzij ik levensmoe ben. En dat ben ik nog niet.

Bang ben ik ook niet, afstappen heb ik niet gedaan, wilde het doen omdat ik het een beetje zat werd. Ik heb hem daarna wel weer fijn kunnen rijden op den duur. Maar vraag is hoe ik hierop moet reageren op het moment dat hij die kolder in de kop krijgt.

De hand volgen doet hij zelf als het goed is. Als hij zijn hals erop zet en ik alleen maar vooruit trap bereik ik niets mee. Voorwaarts neerwaarts hand volgens is mij altijd geleerd. Door ontspannenheid te creeeren.

Vraag is wat kan ik doen op het moment dat hij zo extreem reageer ( ieder mens heft automatisch zijn handen omhoog, is zinloos ik weet het....... maar dat overkomt mij dus ook )

Hoe leer ik hem dat er idd paarden voorbij kunnen lopen als hij aan het werk moet dat hij dan op mij let en mij niet vergeet.


Maar als er iemand in de bak staat? Die met hem vanaf de grond werkt terwijl jij erop zit? Want dat is wel anders dan wanneer ze niet in de bak staan of drollen aan het scheppen zijn. Dan lijkt het meer op de situatie waarin jij met hem werkt en er dus niks aan de hand is. Wellicht dat je op die manier dan controle kan krijgen.

Ik snap alleen niet helemaal waarom hij het doet. Je kan het probleem natuurlijk pas oplossen als je weet waar het vandaan komt. Enige wat ik nu kan bedenken is dat hij dus vergeet dat jij erop zit, oftewel niet duidelijk genoeg leiderschap voelt tijdens het rijden. Daarom mijn idee om met iemand samen vanaf de grond te werken omdat hij daar dit probleem niet heeft. Maar het is een gok..ken jouw paard natuurlijk niet :)

Rizette
Berichten: 4330
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 01:27

Als je zelf niet het initiatief hebt om die momenten te voorkomen en hem aan het werk te houden dan houdt het een beetje op Op het moment dat je weet dat er voor hem afleiding gaat komen en je paard je niet meer serieus neemt is het handig dat je hem al aan je hulpen hebt staan en werk en opdrachten voor hem hebt om hem zich op jou te laten richten. Ga je passief afwachten of de andere paarden weer komen, en of jouw paard dan reageert, dan red je het niet meer en kun je inderdaad beter afstappen want dan loopt je paard met jou ipv jij met hem. Goede instructie erbij op de momenten dat het moeilijk wordt van een persoon die jou kan leren hoe je je paard dan aan het werk kunt zetten is denk ik de oplossing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 07:57

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-22 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 08:12

Wat een lastig probleem! Zou je dit misschien op een andere manier kunnen gaan oefenen, zoals bijv met een schriktraining? Dat je externe prikkels, die hem mogelijk afleiden, toevoegt om daarmee te gaan oefenen? Dit zou ik dan eerst aan de hand doen, dan aan de longe/leadrope en uiteindelijk onder het zadel. Zo kan hij leren dat er meer dingen in de wereld zijn die zijn aandacht kunnen afleiden, maar wordt het hopelijk wat gewoner voor 'm om zich op het werk/jou te blijven focussen.

Dan nog een aanvullende vraag: komen de paarden altijd op ongeveer hetzelde moment in de training langs?

Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 08:26

Herkenbaar. Aan de hand kon ik alles met die van mij. Onder de man werd hij echt een draak bij afleiding door andere paarden. Ik heb het idee dat hij mij nog biet genoeg vertrouwde onder het zadel en daarnaast concentratieboog van een goudvis.
Ik heb hem elke keer weer opnieuw opgepakt en aan het werk gezet. Doen alsof je neus bloed en na zo'n actoe weer verder rijden waarmee je bezig was
Ingereden met 3.5 bijna 4 en nu met 7.5 is het eigenlijk volledig over. Paard is enorm sensibel en complex maar wel fantastisch om mee te werken

Anoniem

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 08:55

Rijd je wel eens met andere paarden in 1 bak? Hoe reageert hij dan?

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 09:02

Ik zou het paard nog even een paar weken door laten rijden zodat jullie beiden meer vertrouwen hebben! Jou paard heeft op dit moment wat meer leiding nodig helaas wordt jij zelf onzeker ( wat logisch is ) waardoor het paard op een gegeven moment dit door gaat krijgen en dan wordt het alleen maar nog lastiger om het probleem op te lossen!

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 10:26

MariekeB schreef:
En als er andere paarden tegelijkertijd in de bak aan het rijden zijn. Hoe reageert hij dan?


Dan is hij eerst iets gespannen ( dat voel ik ) maar wel normaal te rijden. Geen heisa zeg maar.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 10:30

Corelli schreef:
Wat een lastig probleem! Zou je dit misschien op een andere manier kunnen gaan oefenen, zoals bijv met een schriktraining? Dat je externe prikkels, die hem mogelijk afleiden, toevoegt om daarmee te gaan oefenen? Dit zou ik dan eerst aan de hand doen, dan aan de longe/leadrope en uiteindelijk onder het zadel. Zo kan hij leren dat er meer dingen in de wereld zijn die zijn aandacht kunnen afleiden, maar wordt het hopelijk wat gewoner voor 'm om zich op het werk/jou te blijven focussen.

Dan nog een aanvullende vraag: komen de paarden altijd op ongeveer hetzelde moment in de training langs?


Nee te pas en te onpas.

Ik rij meestal savonds ( i.v.m. werk ) en af en toe overdag. Ene keer gaan er paarden de stapmolen in en dan weer een paar dagen staat er niemand in als ik aan het rijden ben.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 10:36

Staat hij ook met die paarden samen buiten? Dat het zijn vriendjes zijn?
Of komt hij met andere vriendjes buiten?

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 10:38

Hillebill schreef:
MariekeB schreef:
En als er andere paarden tegelijkertijd in de bak aan het rijden zijn. Hoe reageert hij dan?


Dan is hij eerst iets gespannen ( dat voel ik ) maar wel normaal te rijden. Geen heisa zeg maar.


En als er andere paarden in de bak zijn terwijl er ondertussen paarden naar de stapmolen worden gebracht?

Of een extra begeleider op de grond? En dan bij voorkeur iemand die ook een stukje mee kan rennen in draf, zodat je ondertussen wel stap-draf overgangen kan blijven maken bijvoorbeeld(en jij dus actief been geeft).

pien_2010

Berichten: 43107
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 10:49

TS zoals jij beschrijft hoe je hem rijdt, spreekt mij aan. Ik zie het vooral als een dingetje dat hoort bij een jong paard. Hij wil gewoon naar zijn "vriendjes" toe en dat ben jij voor hem op dat moment niet, als je erop zit. Als dit zoveel problemen geeft en er is niets aan de hand als jij er naast loopt, dan is het eventueel een idee, dat zodra je ziet dat er paarden verplaatst gaan worden, je zelf er al afspringt en met hem aan de hand in de bak bent en loopt zonder ook maar enige aandacht van jou uit te schenken aan wat er met de andere paarden gebeurt.
Dan is het wellicht wel OK voor hem want dan ben jij zijn vriendje en heeft hij de andere paarden niet nodig. Zodra die paardeni n de stapmolen staan loop je nog eventjes verder met hem en dan ga je weer verder met waar je mee bezig was. Daarmee voorkom je dat dit een ingesleten patroon gaat worden (kun je toch nooit winnen) en dat je paard jou dus als "vriendje" blijft zien, waar hij graag bij is.
Ik vind het juist wel goed dat je jouw paard correct!! van achteren naar voren blijft rijden, hem juist niet "vooruit trapt" :n (geloof ik helemaal niet in met een zo'n jong paard), hem juist niet "rond" rijdt (staat meestal voor van voor naar achteren rijden) en dat je het gewoon rustig en voorzichtig opbouwt met dit jonge paard.

Mijn paardje was vroeger toen ze nog jong was, niet te rijden (vanwege angst) als de buurman zijn paarden buiten ging zetten. Ze hoorde van alles en zag niets en vertoonde gevaarlijk gedrag. Ik heb toen ook zodra ik zag dat hij aanstalten maakte, dit opgelost zoals ik je beschreef. Dus het negatieve gedrag JUIST niet afgewacht, maar ik sprong er gelijk af. Dat werkte erg goed en na paar maanden kon ik alles met haar doen, zelfs toen de buuf een zeer grote verbouwing ging doen met allerlei zware apparaten. Paardje wist dat ze me kon vertrouwen, dat ze bang mocht zijn en dat ik er dan was voor haar en dat ik haar nooit zou slaan of trappen (was ze veel te bang voor en zou al het vertrouwen doorbroken hebben).

Dus heb begrip voor je jonge paard, doe rustig aan en help hem door zijn gedrag voor te zijn. Zo zou ik het aanpakken! Succes.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:03

Ik denk dat je je plan van aanpak moet veranderen..

Ten eerste schrijf je dat je de galop achterwege laat.. waarom..??
Juist de galop is een fijne gang om een paard losser in het lijf te krijgen..!
Nu wil je hem eerst in draf fijn hebben, en als je dan straks gaat galopperen ben je alles weer kwijt..
Ik zou het dus andersom doen.. juist galopperen.. dan wordt hij vanzelf fijner in draf..

Verder schijt hebben aan wat er buiten gebeurd, en wat strenger voor hem worden.
Aangezien hij er geen last van heeft als je er naast loopt, mist hij dus duidelijk de leiding als je erop zit.
Denk jij dat ie wat hoort.. overgang naar voren.. altijd.. en niet afwachten tot hij daadwerkelijk reageert.. altijd voorwaarts..!
Hoe meer jij terug gaat denken of voorzichtig wordt, hoe meer spooky hij zal gaan reageren.
Hij heeft leiding nodig..!

Rond rijden, hand volgen en lengtebuiging is fijn, maar komt vanzelf als hij gaat werken.. van achter uit.
Laat dat voor nu gewoon los.. en zorg alleen voor een constante verbinding, ookal loopt hij niet nageeflijk.. en de momenten dat hij het wel doet, geniet ervan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:10

@peindumaitre Ja zo heb ik het ook ooit opgelost.
Dat ernaast staan geeft vertrouwen, opwiding en spaning vloeit rustig af en daarna kun je weer verder.
En door ervaring was steeds minder zo spannend opwindend of eng.
Tegenwoordig is ze in de bak of op eigen terrien bomb proof, buiten komt heel af en toe die spanning nog boven. Maar die kan ik nu ook makkelijker af laten vloeien door te praten of kriebeltje te geven.


Vooruit schoppen is echt zelden een oplossing naar mijn mening. Misschien los je het in het moment op.

Die schop brengt wellicht weer wat concentratie terug, want "pijn" haalt de aandacht wel weg van wat er om het dier heen gebeurt, maar de aandacht weghalen is niets iets van voor de lange termijn werkt. Terwijl vertrouwen geven eraan laten wennen etc wat mij betreft ange termijn oplossing zal zijn.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-17 11:36

Dank voor jullie tips. Hier ga ik even mee aan het werk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 52 bezoekers