Draver gaat er vandoor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lizhme
Berichten: 35
Geregistreerd: 28-10-09

Draver gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-17 19:35

Sinds een paar weken heb ik een draver. Tijdens het proefrijden was ze super braaf niets raars. Nu heb ik haar thuis en de stap gaat nog wel oke maar zodra ik wil gaan draven schiet ze er met een bloedgang vandoor, gaat dan zelf in galop en wanneer ik haar dan weer in draf terug krijg heb ik totaal geen controle meer. Ik probeer echt op zit en stem te rijden niet aan de teugels te hangen maar het lukt totaal niet. Heeft iemand hier ervaring mee en tips?

Bring your daughter to the slaughter.


thequeensmum
Berichten: 3493
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:35

Het zal wel een open deur zijn, maar wat dacht je van een goede instructeur of instructrice zoeken? Ik denk dat je het niet redt zonder goede begeleiding. Het wordt dan van kwaad tot erger en over een poosje durf je er wellicht niet meer op.geen controle hebben is een heel akelig gevoel. Hoe oud is je merrie en hoeveel ervaring heb je zelf?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Draver gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:39

Ik denk dat je begeleiding nodig zult hebben. Dravers zijn hele sensibele dieren die goede begeleiding nodig hebben. Een maal op weg zijn het wel top dieren

Be happy eat a snackkie

Hutcherson

Berichten: 7289
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Draver gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:42

Ik zou eens beginnen met goed grondwerken. Alleen grondwerken. ZOrgen dat het dier op stem reageert en jou vertrouwd. Daarna weer eens erop kruipen en je laten helpen zodat je een fijne combinatie wordt met dit dier. Geef het ook de kans om te wennen aan een nieuw huis en nieuwe baas.

Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:49

speedfiets_2 schreef:
Ik denk dat je begeleiding nodig zult hebben. Dravers zijn hele sensibele dieren die goede begeleiding nodig hebben. Een maal op weg zijn het wel top dieren


Dat.
Dravers zijn heel gevoelig en daar miet je mee leren omgaan.
Zoek iemand die dat begrijpt en die je daarin kan begeleiden. Als je weet hoe je ermee om moet gaan zul je een fijn dier hebben!

Monique1963

Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:56

Ik heb een topic over soortgelijke problemen. [PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? weliswaar geen draver, maar een bloedbraaf paard kopen bij de verkoper, die bij je thuis meteen al vanaf dag 1 een moeilijk, schrikachtig en zelfs gevaarlijk dier blijkt te worden.

Ik ben nu twee jaar verder. En mogelijk als ik toen had geweten wat er allemaal ging gebeuren, dat ik het paard dan meteen terug had gedaan naar de verkoper. Wat ik niet heb gedaan en wat ik mogelijk wel had moeten doen, is hulp zoeken. Ik zocht 10 maanden later pas hulp toen ik eraf was gekletterd en geopereerd was.

Een paard moet wennen aan een nieuwe omgeving en nieuwe baas. Ik ben vanaf het begin af aan niet consequent en niet leider genoeg geweest. dat heeft vervelende gevolgen gehad.

Dus als ik een raad mag geven. Zoek óf hulp, óf verkoop het paard (terug), maar ga niet alleen tobben zoals ik gedaan heb, met alle gevolgen van dien. Je moet een klik hebben ook thuis, zo niet, dan weet ik nu dat ik het avontuur niet meer aanga met een nieuw paard.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

VerwijderdZY
Berichten: 12
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Draver gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:40

Geduld geduls geduld en veel oefenen en vertrouwen

Heb 5 jaar lang een draver merrie gehad die eerst ook alleen maar rende maar we toch l mee hebben gereden en zelf tuigloos ze kunnen het echt :)

Het is veel oefenen en veel belonen als ze het goed doen en herhalen, kleine stukjes per keer, bij mij hielp longeren aan de bijzet ook echt enorm

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:59

Zou het eventueel aan het zadel kunnen liggen? Had je tijdens het proefrijden een ander zadel dan nu?
Ik zou sowieso ook zeker een instructrice zoeken om je hierbij te helpen, zoals al eerder gezegd werd.

Be the change you wish to see in the world.

CarinaR

Berichten: 11945
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 06:39

Bij wie komt ie vandaan, kan je de vorige eigenaar niet om tips vragen, of degene die m ingereden.

Enne, wie s je Draver?

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Draver gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 08:15

O jee volgens mij begrijpen jullie elkaar nog niet helemaal. Waarschijnlijk doe je het net even anders als de oude eigenaar en daarom lukt het niet aan gezien de meeste dravers graag voor je werken is er geen mogelijk dat je even de oude eigenaar contact en even om hulp vraagt en instructie zoeken is heel wijs maar dan wel het liefste 1 met verstand van dravers want van veel druk op de mond gaan ze over het algemeen alleen maar harder . Bij mij hielp het altijd om de druk er helemaal af te halen en dan werd ze weer chil maar ja snap best dat dat lastig is . Hopelijk laat he even weten hoe het gaat ik ben benieuwd !!

Rana is super lief

Texas02

Berichten: 4464
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 07:29

Ik zou beginnen met bijgezet longeren. Mijn Draver heeft daar heel veel van geleerd, heb hem nu 9 weken en het is dag en nacht verschil bij hoe hij was.. Hij was dressuurmatig heel stug, kende geen stelling / buiging, galop ging alleen met 180 km/u en plat door de bocht, galop in de kleine binnenbak kon je helemaal vergeten.. Nu loopt hij netjes aan de teugel, nette stelling / buiging en kan een nette galop waarmee hij nu ook goed de kleine binnenbak door komt. Natuurlijk is overal nog ruimte voor verbetering, maar vooral dankzij het longeren werd hij lekker los en ontspannen in zijn lichaam. Ik doe dit iedere week 1x, maar als je op dit moment nog grote problemen hebt, zou je ook eens kunnen proberen om 1 - 2 weken alleen maar te longeren en niet te rijden (en daarnaast ook grondwerk doen, dat is ook heel goed).. En probeer haar dan niet "vol gas" te laten lopen bij het longeren, maar mooi in een door jou gewenst tempo. Als dat goed gaat kun je ook aan de longeerlijn tempowisselingen doen (middendraf, arbeidsdraf enz), en overgangen stap - draf, draf - galop zijn natuurlijk altijd goed. Probeer haar te laten luisteren naar je stem, daar heb je bij het rijden ook voordeel van. Als zij weet wat jouw commando's betekenen, kun jij haar bij het rijden duidelijk maken dat een bepaalde hulp betekent dat jij helemaal niet zo snel wilt draven (bijvoorbeeld hooooo voor een langzamere draf, je geeft dan eerst je gewone hulp voor langzamer draven, reageert je paard niet, nog een keer de hulp en daarbij direct je stem, dit steeds herhalen totdat je paard de gewone hulp begrijpt, en uiteindelijk ook begrijpt dat het allemaal niet meer zo snel hoeft)..

Ik weet natuurlijk niets over de geschiedenis van jouw paard, hoe oud ze is en wat ze al kan, maar het komt op mij over als of het om een paard gaat, welke dressuurmatig nog niet erg goed voor elkaar is, misschien ook op de baan gelopen heeft.. Als dat zo is, zou je dit paard eigenlijk kunnen zien als een goed zadelmak jong paard, waar niets mee gedaan is behalve erop zitten en stap, draf galop. Dat betekent dat jij het paard alles nog moet leren, en dat jij dus ook bij de basis zult moeten beginnen. Ik weet niet hoe ervaren je hier in bent, als je hier niet zo veel ervaring mee hebt, zou ik wel aanraden om goede begeleiding te zoeken. Ook als je niet weet hoe je op de juiste manier bijgezet longeert, zou ik hier begeleiding voor zoeken, want longeren is heel goed voor je paard, maar je moet het wel op de juiste manier doen, anders kun je er ook veel mee kapot maken.. En met het rijden net zo.. Dat is niet vervelend bedoeld, en misschien heb je de ervaring ook wel, maar als het niet zo is, zou het jammer zijn als het mis gaat..

Veel mensen zeggen ook dat Dravers zo anders zijn, ik hoor het op stal ook vaak.. "Het zijn hele andere paarden" zeggen mensen dan.. En dan denk ik: ja, ze zijn veel makkelijker in de omgang dan de springpaarden die ik gewend was, ze leren super snel en willen alles voor je doen.. Misschien heb ik ook geluk gehad met hem, maar ik snap niet waar het precies vandaan komt, dat een Draver zo anders is (vooral niet als daarmee bedoeld wordt dat een Draver moeilijker is)..

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Draver gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 07:34

Heb je al hulp gevonden?

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Re: Draver gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 08:19

Dravers rennen, als ze het niet snappen, als ze nerveus zijn etc Dat is wat ze kunnen en dat is wat ze doen. Je zult gewoon vanaf 0 moeten beginnen met behulp van een goede instructeur

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 08:26

Je hebt haar nog niet zo lang. Het zijn inderdaad sensibele dieren, gaaf haar ook de tijd zelf te wennen.

Heb je grondwerk gedaan? Dan kan je heel makkelijk commando's op stem zetten en deze onder het zadel gebruiken. Daarnaast helpt het vaak om de druk weg te nemen. Als die van mij zo druk is kan ik beter de teugels losgooien dan aannemen bijvoorbeeld.

Ik heb die van mij zelf ingereden en die kon ook heel snel willen gaan. Geprobeerd rustiger te rijden, stemcommando's te geven etc. We hadden pas écht het hallelujah-gevoel na;
1) regelmatig longeren met pessoa. Hier leerde hij op een rustiger tempo te draven. In het begin liep hij zo hoog mogelijk met z'n hoofd en hij stofzuigt nu steeds meer en vaker. Nu ook zonder pessoa.
2) tijdens het rijden oneindig veel figuren rijden zodat ze geen kans hebben te versnellen. Maak je geen zorgen of het figuur mooi is. Echt alles door elkaar.

Hierdoor merkte ik dat die van mij goed moest opletten én niet zoveel snelheid kan maken door de vele kleine bochten. We doen punt 2 pas sinds 2 weken denk ik, maar we komen nu in rust en met hele fijne nageefelijke stukjes de bak door!

Ook merk ik als ik rij de dag na het longeren dat hij nóg fijned te rijden is. Voor ons heeft het longeren me pessoa door een heel positief effect.

Als je wat meer erover wilt praten kan je me altijd een berichtje sturen! Succes met je merrie

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Happy73

Berichten: 1
Geregistreerd: 26-10-17

Re: Draver gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:30

Ik heb zelf ook een draver en hier voor ook een andere draver gereden. Ik herken het probleem maar met geduld is dit zeker te helpen. Bij mij helpt het als ik langzaam ritme sta zit doe past mijn paard zich daar op aan. Ook als mijn paard snel word of ik geen controle heb laat ik haar stil staan tot ik voel dat ze weer rustig is., en heel veel overgangen rijden. Ook helpt het als je merkt dat hij of zij heel druk is voor het rijden even te longeren. Dravers zijn geweldige beesten die jou ook veel leren. Ik ben veel geduldiger en rustiger gaan rijden. Je moet dus gewoon veel oefenen maar je krijgt er een heel mooi allround paardje van

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Re: Draver gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:21

Heb je een pb gedaan


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers