pony zwalkt, nog geen goeie balans. tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

pony zwalkt, nog geen goeie balans. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 13:53

mijn verzorgpony van 5.5 ( sins een jaar onder zadel waarvan 6 mond wat fanatieker)heeft in de binnenbak nog geen echte balans.( 20x40). grote buitenbak en buiten op het strand gaat het goed. Ik doe grondwerk met hem. iemand tips om paard beter in balans te krijgen zodat hij minder zwalkt/uitzwaait?Ik rij veel overgangen, balkjes, binnenhoefslag en voltes..maar hij kleeft het liefst aan de bakrand..

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: pony zwalkt, nog geen goeie balans. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 22:21

Heel veel blijven oefenen. Veel sneller zal t niet gaan dan t gaat. Ik rij zelf vaak veel slangevoltes, werd imo ook erg fijn.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: pony zwalkt, nog geen goeie balans. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 07:53

enig idee hoe lang het gemiddeld duurt voordat een pony/paard goed in balans is? soms vind ik het nl wel eens sneu om erop te klimmen. hij is zelf nog niet 100% in balans en moet dan ook nog mij meenemen op de rug.. ik probeer zoveel mogelijk recht te zitten uiteraard. Alleen maar grondwerk is mss een optie? over het strand rechtuit is er een keurige balans dus misschien nog niet erop in de binnenbak?? Anderzijds denk ik juist dat hij door het te doen wel beter zal gaan leren. Slangevoltes doe ik ook idd en gebroken lijnen.

arnoud64

Berichten: 46
Geregistreerd: 10-11-09

Re: pony zwalkt, nog geen goeie balans. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 15:53

Bij het ene paard gaat het sneller dan bij het andere paard, bovendien is de juiste training van groot belang en is het van belang dat het paard de juiste bespiering heeft. Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat er neurologisch iets aan de hand is waardoor jouw paard niet in balans te krijgen is. In dat geval zou je een dieren arts moeten raadplegen.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:28

arnoud64 schreef:
Bij het ene paard gaat het sneller dan bij het andere paard, bovendien is de juiste training van groot belang en is het van belang dat het paard de juiste bespiering heeft. Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat er neurologisch iets aan de hand is waardoor jouw paard niet in balans te krijgen is. In dat geval zou je een dieren arts moeten raadplegen.


Maar dan zou dit op andere plaatsen toch ook moeilijk moeten zijn?

Ik rij nu een half jaar 2x per week op Mn jonge paard. Die loopt ook echt nog niet in balans. Dat duurt vaak wel lang en langer dan wij zouden willen. Die heeft zo nu en dan ook nog een slinger. Tenzij hij op een sprong af galoppeert, dan heeft ie het in het vizier en dan blijft ie recht omdat ie voorwaarts trekt. Misschien in de vak wat voorwaartser willen houden als ie wat traag is. Dat zou verschil kunnen zijn met strandritten.

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: pony zwalkt, nog geen goeie balans. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:53

Wat voor grondwerkoefeningen doe je?
Misschien leuk om dat uit te breiden naar de zijwaartse gangen. Wij werken hiermee in grondwerk en handwerk om het paard zonder gewicht te trainen en sterker te maken, door de juiste Spieren aan te spreken.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: pony zwalkt, nog geen goeie balans. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 01:02

nou vnl nog voltes met ondertreden binnen been en goed inbuigen. verder achterwaarts. zijgangen als wijken, trager ed snapt hij me nog niet... hij is nog jong en duurt best lang voor hij me begrijpt

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: pony zwalkt, nog geen goeie balans. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 06:15

Als hij kleeft aan de bakrand kan het rijden op de binnenhoefag vaak helpen. Of, als het wijken al bevestigd is, een paar pasjes van se hoefslag af wijken.

Verder kan schakelen in tempo ook heel goed helpen. Je zegt dat hij langzamer niet begrijpt. Dan zou ik hiermee gaan oefenen. Wn probeer dan juist te voorkomen dat hij alleen maar langzamer gaat, maar probeer echt de pasjes een stukje korter te maken, en vervolgens weer een stukje langer.

Hoe vaak wordt hij gereden?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 07:15

lnvdh schreef:
nou vnl nog voltes met ondertreden binnen been en goed inbuigen. verder achterwaarts. zijgangen als wijken, trager ed snapt hij me nog niet... hij is nog jong en duurt best lang voor hij me begrijpt


Zijgangen vanaf de grond zouden dan een mooie aanvulling zijn. Hiermee maak je het paard sterker, buigzamer en rechter: precies wat nodig is voor een betere balans. Als het aanleren lastig gaat, is het zeker de moeite waard om te investeren in een paar lessen. Hoe beter de basis, hoe makkelijker alles daarna gaat!

Daarnaast zou ik ook zeker lekker rechtuit blijven rijden, heerlijk voor zo'n jong dier om over het strand te crossen!

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: pony zwalkt, nog geen goeie balans. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 07:58

Les nemen bij iemand die opgeleid is door Antoine de Bodt of Karin Leibbrandt. Ik dacht altijd goed bezig te zijn door in balans te krijgen en recht te richten dmv zijgangen en andere 'tools'. Nu les ik bij iemand die opgeleid is door Antoine en voel ik mn paard dagelijks beter in balans raken en rechter worden. Met alle voordelen die daar bij komen kijken!

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: pony zwalkt, nog geen goeie balans. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 09:01

Rechtrichten van een paard kan elke goede instructeur je leren. Het is ook geen onderdeel op zich maar is weer verweven met andere leerprocessen. Een instructeur die zelf veel jonge paarden opgeleid heeft zal w.s er net even wat meer in thuis zijn als iemand die dat niet gedaan heeft maar ze zijn er allemaal in opgeleid. Er moet ook aandacht voor je zit zijn. Als jij mooi stil boven je paard kunt zitten ben je zelf geen storende factor. Heb je zelf ook problemen met je balans wordt het een stuk moeilijker om je paard te verbeteren.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 09:04

hij wordt gem 4 x per week gereden. waarvan 2 x rechtuit over het strand en door duin en bos. 2 x in de bak meestal een keer buitenbak 60x40 en 1x binnenbak 40x20. ook gemiddeld 1 a 2 x grondwerk ( dan slaan we bijv een buitenrit over) longeren doen we ook en hij heeft een springles gehad maar dat was nog geen succes dus wacht ik even mee. ( hij is gemiddeld 2 a 3 dgn vrij) en mag hij paard zijn :D
We wisselen veel af. wat ik merk is languit op het strand en in de buitenbak geen probleem het is echt de kleinere binnenbak. Op de binnenhoefslag rijd ik vaak maar hij swiebert er dan over. rechtuit van a naar c vind hij echt heel moeilijk. grondwerk ga ik langzaam uitbreiden maar wil graag wel het ene deel eerst goed afronden. voltes met ondertreden been en inbuigen vind hij nog lastig. is nagekeken door osteopaat en wel soepel in zijn lijf en nek. Les neem ik al zowel erop als ernaast. Ik ben miss wat ongeduldig :-) zou gewoon graag wat vorderingen zien. Ben nu een half jaar intensief bezig en hij boekt echt wel vooruitgang maar voor mijn gevoel sta ik nu een beetje stil en die balans had ik gehoopt dat dat wel beter zou zijn inmiddels. Ook het zadel ed is nagekeken en is prima. Na mijn idee ligt het niet aan zijn lijf en tuig... miss ligt het aan mij

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 09:17

Ik zet nu met mijn jonkie pionnen neer in de hoeken en dan van pion naar pion over de diagonaal in een lekker tempo, zo recht mogelijk. De eerste paar keer merk je dat hij het echt lastig vindt, maar daarna snapt hij het spelletje en dan vindt hij het echt leuk om zo goed mogelijk te doen :)

Kinke

Berichten: 20518
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: pony zwalkt, nog geen goeie balans. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:06

hoe kan een jonkie meer balans krijgen door een spelletje te snappen en het zo goed mogelijk te doen RobinSputnik? het blijft nog altijd een verhaal van op de juiste manier rijden.

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:21

Kinke schreef:
hoe kan een jonkie meer balans krijgen door een spelletje te snappen en het zo goed mogelijk te doen RobinSputnik? het blijft nog altijd een verhaal van op de juiste manier rijden.


Ja het is natuurlijk niet alleen een spelletje :') :+ Uiteraard de juiste manier van rijden is key maar met een beetje mentale uitdaging blijft het wel leuk ondanks dat hij het lastig vindt. Die van mij heeft snel de neiging om heel erg terug te komen en dan nog schever te gaan lopen en te gaan zwalken als iets moeilijk is en dit scheelt.

Shenavallie
Berichten: 11574
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:29

Het is natuurlijk ook goed mogelijk dat jouw verzorgpony nog moet herstellen van de vorige training. Een extra dag tussen twee trainingen door is dan ook vaak beter voor de spieren (en gewrichten).

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:54

lnvdh schreef:
nou vnl nog voltes met ondertreden binnen been en goed inbuigen. verder achterwaarts. zijgangen als wijken, trager ed snapt hij me nog niet... hij is nog jong en duurt best lang voor hij me begrijpt



Juist als ze jong zijn leren ze snel, althans in mijn ervaring.
Je kan ook niet verwachten dat een paard binnen 2 uur de travers kan, maar door hier consequent op te trainen hebben ze het al snel door.
Je zal de oefening alleen niet binnen 2 weken perfect uit kunnen voeren. Hij is uit balans en dat betekent dat hij in een dergelijke oefening ook uit balans is. De kunst is om hier op te trainen :)
Maar het je eigen intentie die je in de training stopt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:06

lnvdh schreef:
Op de binnenhoefslag rijd ik vaak maar hij swiebert er dan over. rechtuit van a naar c vind hij echt heel moeilijk.


Vaak zijn voor jonge / onervaren paarden en paarden in onbalans de stukken van A naar C en over de binnenhoefslag te lang om het hele stuk recht te blijven. Ergens onderweg raken ze hun balans wel een keer kwijt. Ik heb een aantal tips voor je; welke werkt op welk moment is even uitproberen:
- slangenvoltes met drie bogen (niet meer, als balans lastig is, is een boog van 13 meter waarschijnlijk klein genoeg). Je kunt binnen je slangenvolte spelen met het tempo, bijvoorbeeld de 1e boog in stap, rechtstellen en naar stap, 2e boog in stap, rechtstellen en aandraven; of de bogen in stap en 'oversteken' in stap, of juist andersom)
- op de lange zijde afwenden, overzijde links of rechts en dit meerdere keren. Eigenlijk het idee van een slangenvolte, maar dan niet met bogen. De lengte die je moet overbruggen wordt hierdoor groter. Begint je paard halverwege te slingeren: volte maken, op hetzelfde punt uitkomen en doorgaan met de oefening
- kwartlijnen rijden (dus tussen hoefslag en AC-lijn); als je paard op de kwartlijn (of op de AC-lijn) begint te slingeren heb je drie opties:
* volte
* opzij zetten voor het been om te herstellen (dan moet je paard dit uiteraard wel snappen)
* tempowisseling, tempo omhoog rijden tot ie weer (nagenoeg) recht is, daarna tempo weer terug

Voor alle oefeningen geldt dat ik ze in stap zou beginnen en gaan draven op het moment dat stap voldoende bevestigd is; bij de tempowisseling-oefening: als je stapt kun je dan een overgang naar draf maken, op de korte zijde weer de hoefslag op, grote volte rijden en daarin terugnemen naar stap om op de volgende kwartlijn weer af te wenden.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: pony zwalkt, nog geen goeie balans. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 23:56

tnx hier kan ik wel wat mee. ik ga ermee aan de slag