Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 13:53

Hello bokkers,

Bijna een jaar heb ik alweer een bijrijdpaard. Onzettend leuk en lief springpaardje. Maar och, wat is dit paard lui (en dit is nogal zacht uitgedrukt).. Ik heb zelf ook een paard gehad die niet aan het been was en heb dit na enige tijd snel kunnen oplossen. Maar alle tips die ik bij mijn paard had werkt bij dit paard niet. Na verschillende lessen en met deze tips te hebben geoefend kom ik maar niet vooruit.

Ik heb bijna alles geprobeerd en mijn ideeën zijn nu echt op, het word frustrerend en kan niet eens fatsoenlijk een rondje met een actief tempo rondkomen. Het is wel een paard met een moeilijke rug, kort en een hoog kruis. Maakt grote passen maar voelt totaal niet actief en valt voorover (op de voorhand). Logischerwijs probeer ik van achter naar voren te rijden. Ook wil ik andere invloeden uitsluiten, zoals een niet passend zadel of vastzittend lijf. Helaas is het niet mijn eigen paard en is een zadel nooit aangemeten geweest. Gelukkig heb ik met de eigenaresse kunnen overleggen om een zadelmaker te laten komen, alleen wordt dit pas in januari.

Wat heb ik geprobeerd:
- Kuitduw, "schopje", vervolgens tik van de zweep achter mijn been + kuitduw.
- Heel veel overgangen en vlak na elkaar. Voorbeeld: 5 passen stappen, 5 passen draven.
- Sporen gebruiken. (hiervan gaat hij meer stuiteren op de plek dan vooruit)
- Eerst naar voren en dan pas de teugels aannemen.
- Helemaal terug laten vallen en dan naar voren (door middel van kleine schopjes heel snel achter elkaar), zodat hij leert voorwaarts te denken.

Het paardje is ontzettend terug. Wanneer ik contact heb met de mond zit de rem erop. Een kleine beweging en hij staat al stil. Hier ben ik al 3 kwart jaar mee bezig en kom maar niet verder. Om constante teleurstellingen te voorkomen neem ik genoegen met enkele seconde dat hij het goed oppakt. Want misschien vind hij het ontzettend moeilijk?

Is er iemand die misschien goede tips en oefeningen weet om maar iets van verbetering te zien?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Shauniraquel op 08-11-17 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:55

Ik denk idd dat dit dier eerst even nagekeken moet worden en het zadel misschien kan hij gewoonweg niet doen wat je vraagt. Heb je er al een instructrice bijgehad? Verder idd zadel nakijken gebit misschien

Wat voor voer krijgt hij.

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 13:59

callum schreef:
Ik denk idd dat dit dier eerst even nagekeken moet worden en het zadel misschien kan hij gewoonweg niet doen wat je vraagt. Heb je er al een instructrice bijgehad? Verder idd zadel nakijken gebit misschien

Wat voor voer krijgt hij.


Dat was mijn eerste gedachte ook. Maar de eigenaresse heeft hem al 10 jaar en kent hem niet anders. Ik les bij dezelfde instructeur als zij en moet hem constant naar voren rijden. Hij bevestigd wat ik met hem doe. Maar echt 'aan het been' is het niet. Een strenge hulp met zweep is 3 passen voorwaarts en dan weer terugvallen. Ik ben uiteindelijk fysiek meer vermoeid dan hij.. Dit klopt niet :+.

De tandarts komt voor hem in december. Volgens mij basisbrok, dit weet ik niet zeker.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 13:59

spoortjes hebben geen nut. hij voelt je echt wel.. hij is alleen niet aan het been. de eerste techniek wat je beschrijft is goed. kuithulp geven, geen reactie, kuithulp en achter de kuit aantikken met je zweep.. Denk zelf ook voorwaarts... Doet hij het altijd en overal? misschien is het geen " bak/dresuur type" en is hij bij springen en buiten rijden wel voorwaarts genoeg?
door blijven " schoppen" zal steeds meer averechts gaan werken. Kijk idd of je hem niet belemmerd met het zadel. zijn schouders ed moeten wel vrij kunnen bewegen en zijn rug moet soepel kunnen bewegen. niks zo vervelend met een niet goed passend zadel.
alerter aan het been maken door veel tempowisselingen te maken en te belonen op moment hij het goed doet.. als je erop zit en gefrustreerd raak ( wat ik me echt wel voor kan stellen) werkt dit averechts. hij wordt er niet gemotiveerder door. probeer hem wakker en adert te maken..
Laatst bijgewerkt door lnvdh op 08-11-17 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:01

Is hij in het bos wel voorwaarts?

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:02

Leuk paard, jullie zijn een mooie combi. Probeer niet alleen maar naar voren rijden, ook veel terug.

Ga je weleens naar het bos? Is hij weleens aangepakt door een masseur oid?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:03

Kan het zijn dat hij last heeft van het bit of zijn gebit?

Mevy

Berichten: 53
Geregistreerd: 05-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:12

Shauniraquel schreef:
Het paardje is ontzettend terug. Wanneer ik contact heb met de mond zit de rem erop. Een kleine beweging en hij staat al stil. Hier ben ik al 3 kwart jaar mee bezig en kom maar niet verder. Om constante teleurstellingen te voorkomen neem ik genoegen met enkele seconde dat hij het goed oppakt. Want misschien vind hij het ontzettend moeilijk?

[ Afbeelding ]



Ik zou het aan de voorkant gaan zoeken. Gebit, bit, hoofdstel, achter de oren, nek.
En hoe doet hij het aan de longeerlijn? Zit er dan wel 'gas' op? En aan een halster longeren ipv hoofdstel?

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:12

Je paardje oogt heel vriendelijk. Hoe oud is je paardje? En hoe gaat dat met longeren, is hij dan ook traag met reageren? Je zou eens kunnen proberen om dit aan de longe te observeren en met stem hulpen te bevestigen. Probeer eens wat anders, inderdaad lekker naar buiten. wat afwisseling. Kijk eens naar het voer, en oefen bv eens stap-galop.of tempo wisselingen in de draf. Wat balkjes draven. Dat kan aan de longe ook.

Kan het zijn dat hij ergens pijn heeft? Rug, nek, benen, tanden?

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:13

Is ie aan de longeerlijn zonder zadel en hoofdstel ook zo traag in reactie. Zo nee, dan ga je het hoofdstel in doen. Blijft ie actief reageren, ga je het zadel erbij doen. En zo ga je Stapsgewijs alles uitsluiten.

Is het dier braaf genoeg om met een barebackpad (of dik dekje/ pad en dekensingel) en op halster te rijden. Zo ja , probeer het eens. Is ie dan nog zo lui. Dan weet je dat het of aan het hoofdstel kan liggen of aan het zadel.
Dan ga je net zoals bij het longeren hoofdstel en zadel toevoegen en blijf je voelen wat er gebeurd.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:16

Ik volg mee! Dit is zo herkenbaar bij mijn bijrijdpaard. Op de kleinste hulp reageren (zit, benen, alles) als ze terug mag, maar is niet vooruit te krijgen.
Alleen de galophulp doet het goed, zitten en ze is weg. (Maar niet actief ofzo)

Dus hopelijk heeft iemand een goede tip :)

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:16

Als alle fysieke pijnen en ongemakken uitgesloten zijn (dat kun je het best als eerste doen :) ) kun je misschien in overleg met de eigenaresse ook een paar handjes haver door zijn voer heen doen. Dat kan hem toch net een beetje meer pit geven.

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 14:21

Springen vind hij inderdaad leuker. Maar ook hier moet ik hem bijna "dwingen" voorwaarts te gaan en meer sprong te maken. Want ook met springen is hij meer terug. Enkele keer een crossles met hem gehad, en hier neemt hij zeker wat meer aan. Maar het blijft dat hij reageert op kleine hulpen.

Afgelopen zaterdag heb ik met een klein groepje een buitenrit gemaakt. Hier was hij wel ontzettend voorwaarts, wist niet wat mij overkwam, haha. Ik ben zelf enorm van de afwisseling. Springen ongeveer 2 keer per week.

Aan de longeerlijn is hij naar mijn idee wel meer voorwaarts. Ik zal kijken of ik binnenkort een filmpje kan maken :).

Wel vind ik het erg lastig om ik de eigenaresse al om 'hulp' heb gevraagd. Zij kent hem natuurlijk niet anders. Dus wil dan zelf niet een betweter zijn en ineens gaan uitzoeken waar het vandaan komt...

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:26

Waarschijnlijk voelt het voor jou heel traag omdat het paard van die grote trage passen maakt! Probeer juist opzoek te gaan naar kort en snel denk shetlander drafje! Dit doe je idd door veel te schakelen maar dan niet groot en traag laten worden voor die tijd moet je al weer terug in je shet draf zitten

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:28

Ik denk dat het aan het zadel ligt.

Wij hadden een blauwe maandag een zadel leen om uit te proberen toen liep de mijne heel fijn en we doen onze oudd zadel er op en was niet vooruit te branden.. ook als je aandreef keek ie ook best zuur dat was voor ons een teken dat het zadel echt niet lekker zat bij hem..

sas66
Berichten: 631
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:31

Ik lees graag mee, heel herkenbaar. Bij ons gaat het springen inmiddels goed, deed hij een paar jaar terug helemaal niet, gewoon echt niet. Verder is onze pony op de weg naar het duin niet vooruit te branden en als we op de terugweg zijn swingt hij de pan uit. Ruikt zijn stal denk ik.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:09

Bij paarden die niet aan het been zijn neem ik de druk van bit en geef been, geen reactie? Krijgen ze direct daarna een grotere hulp, nog geen reactie is een schop. Net zolang tot ze door blijven lopen, dan bekommer ik me wel weer over de voorkant. De meeste paarden hebben dat snel door. Een paard wat niet aan het been is kun je verder niks mee, bij alle oefeningen zal hij dan stil vallen, dus wel punt 1 om op te lossen.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:24

ik heb ook een flegmatiek paard. schakelen. niet alleen naar voren, maar ook terug. even een pasje terug, dan een hulp. dan hoeft hij niet gelijk 6 versnellingen omhoog, maar je wilt gewoon een reactie. Als hij dus weer 1 tandje meer actie heeft, is dat goed! Op die manier activeer je het achterbeen zonder hem continu over zijn tempo te jagen

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:42

En als je met een losse teugel rijd. Is hij dan ook terughoudend? Wat ik ooit met een lespaard deed was heel veel losse teugel en alleen maar tempo rijden. Misschien is jou huidige paard ook vrij scheef waardoor hij niet voorwaarts kan. Dan zou ik het aan de hand veel rechtskracht oefeningen doen.

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:46

Ik zie een bontje onder je zadel op het dek, knelt dat niet af? Ik ben een soort van allergisch voor die dikke plompe dingen onder je zadel, ook omdat je dan veel minder contact met je paard hebt.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 18:50

Goed passend zadel? Als mijn zadel niet goed zit weigert mijn paard om te lopen. evenzo als er een bontje onder zit. Osteopaat? Geen lichamelijke ongemakken? begin daar maar eens mee.
Ik ben in mijn bijna 30 jaar paarden ervaring nog nooit een paard tegen gekomen die gewoonweg niet wilde meewerken. Altijd was er een rede voor....

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:17

Hoe loopt hij onder een bbp?

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: Totaal NIET aan het been, wie heeft de gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:19

Ik lees ook even mee, heb hetzelfde. In de les is de pony dan alleen wel voorwaarts en op ander terrein totaal niet

Goof

Berichten: 28769
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:20

Is het dier fysiek in orde? Het kan ook zijn dat het toch (misschien al jarenlang) iets mankeert en wel naar voren wil maar het fysiek gewoon niet kan.
Ik zou hem ook eens laten nakijken door een fysio oid.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:21

Ik hoor een aantal dingen die het imo zouden kunnen zijn: je tuig, scheef paard of houding. Je hebt instructie, als die goed en ervaren is, zou dit niet in jouw rijkunsten moeten zitten.

Eerlijk? Ik denk, adhv je reacties, dat het niet zozeer zit in het tuig. Hoewel ik denk dat het zeker goed zou zijn om een keer te checken hoe het gaat met een ander hoofdstel, bitloos hoofdstel of touwhalster. Als hij op andere gebieden, zoals tijdens een buitenrit of tijdens longeren zich wél voorwaarts beweegt (zonder moeite/pijn), is het in mijn ervaring eerder gedrag en houding.

Scheef zijn zou uiteraard ook kunnen, gezien het op buitenrit makkelijker is (meer rechttoerechtaan), maar het feit dat hij aan de longe wel voorwaarts is, zou dit kunnen tegenspreken. Afhankelijk van hoe hij loopt, als hij bijvoorbeeld vooral hard en schuin loopt, is dit zeker een punt om naar te kijken.

Ik vermoed, op basis van je verhaal en reacties, dat je een paard rijd dat vooral plezier heeft in buitenrijden (en cross wellicht). Dressuur is voor jouw plezier, niet voor de zijne. Zijn een heleboel paarden van, niets ergs mee, behalve als het niet in jouw straatje past. In zo’n geval is het imo niet eerlijk een paard continu aan te zetten tot iets wat hij niet leuk vind, omdat jij daar plezier in hebt. Dressuur is uiteraard goed voor de gezondheid van je paard, maar een echte dressuurruiter gaat verder dan enkel voor de gezondheid. Sommige paarden doe je daar een groot plezier mee, anderen niet.